Jump to content
IGNORERAD

speciella simkort utlänningar spåras lättare


Oregistrerad

Recommended Posts

 

Man är nog inte i Thailand huvudsakligen för att värna om integritet, men varför ska man inte kunna ha det som liten bisyssla? 

Vadå huvudsakligen?

Menar du på fullt allvar att du flyttade till Thailand delvis av integritets skäl?

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 100
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Surin P3

    20

  • Tallviking

    7

  • Nemo

    7

  • kitungmakmak

    6

Mest aktiva i denna tråd

Precis nyss, skrev janne_h:

Vadå huvudsakligen?

Menar du på fullt allvar att du flyttade till Thailand delvis av integritets skäl?

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

 

Ja visst. Det andra skälet var att leta efter lingon.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Surin P3:

 

Ja visst. Det andra skälet var att leta efter lingon.

 

 

Då får du bege dig lite längre norrut.... I Kina finns dem.

 

 

/Enis

 

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

21 timmar sedan, skrev Surin P3:

 

Du skrev ju nyss att den infon var nödvändig för mobilnätets funktion.

Hur svårt kan det vara att skicka den infon som ren data till en annan server och använda i andra applikationer?

Visst, fast då måste man ju gå via telebolaget och dom har ju som sagt denna data tillgängligt redan utan några speciella simkortslösningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev turisten:

Visst, fast då måste man ju gå via telebolaget och dom har ju som sagt denna data tillgängligt redan utan några speciella simkortslösningar.

 

Nja, de måste ju i detta fall vara så speciella att de skiljer sig ifrån thailändarnas SIM-kort.

Om skillnaden ligger på datanivå, så är det ändå skillnad.

0=Thai

1=Farang

 

{{if databas.special == 1}}
            {send.location="övervakningsserver"}
        {{endif}}

 

:D 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Surin P3:

 

Nja, de måste ju i detta fall vara så speciella att de skiljer sig ifrån thailändarnas SIM-kort.

Om skillnaden ligger på datanivå, så är det ändå skillnad.

0=Thai

1=Farang

 

{{if databas.special == 1}}
            {send.location="övervakningsserver"}
        {{endif}}

 

:D 

Skulle tro att det är en egen nummerserie

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev turisten:

Skulle tro att det är en egen nummerserie

 

Möjligt.

Fast då får man liksom springa runt och leta rätt på ett specialkort när de tagit slut på närmaste 7-Eleven.

Men det är ju ingen som sagt att detta är genomtänkt.

 

De skulle ju bara kunna skicka positionen för de korten som inte har ett thailändskt ID nummer registrerat.

Så, nu har vi löst detta problem åt staten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte detta kommer att hända......

 

Förresten köpte jag ett nytt häromdagen (extra nr) behövde inte visa pass eller något?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Soengsang:

Tror inte detta kommer att hända......

 

Förresten köpte jag ett nytt häromdagen (extra nr) behövde inte visa pass eller något?

 

Här har vi alltså löst problemet genom ihärdig brainstorming och så kommer du och säger att det inte blir nåt... :D

Jaja, vi får väl lösa andra problem då...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem f*n bryr sej ? Allt kan spåras öppna plånkan o använd ett kort .....spåras enkelt .... ta emot ett samtal på mobilen ...spårbart med vilket SIM som helst samma i hela världen

så vilken skillnad blir det med ett speciellt kort för faranger  ? ingen alls, heder till Thai som vill ha koll på inflyttad drägg 55555 i motsats till andra ej nämnda länder

 

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Khemmarat:

Vem f*n bryr sej ? Allt kan spåras öppna plånkan o använd ett kort .....spåras enkelt .... ta emot ett samtal på mobilen ...spårbart med vilket SIM som helst samma i hela världen

så vilken skillnad blir det med ett speciellt kort för faranger  ? ingen alls, heder till Thai som vill ha koll på inflyttad drägg 55555 i motsats till andra ej nämnda länder

 

Ja tänk vad fort löfven & wallström kan skicka hjälp vid en katastrof eller dylikt, eller spåra stulna mobiler...

Och spåra de som beter sig illa och gör olagliga saker i Thailand, bara win win med nya SIM-kortet.

Nån som vet om det fortfarande är hemligstämplats vad som skede i Riksdagshuset efter Tsunamikatastrofen

gällande sossarnas in och utloggningar ???

 

Link to comment
Dela på andra sajter

De skulle ju kunna dela ut telefoner med inbyggt PUKEmon-spel som inte går att stänga av, då har de ju full koll på var turisterna håller hus.....

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Skulle vara intressant att veta hur dom rent tekniskt hade tänkt göra detta. En nummerserie för utlänningar är ju en möjlighet, men nu har ju jag mitt kort tex reggat på tjejen då jag inte hade passet med mig. Hur hade dom tänkt lösa sådana manövrar. Ska 7-11 tjejen avgöra om jag eller tjejen skall använda kortet tex. Eller när jag köpte en telefon till mama -  blev hon nu utlänning helt plötsligt efter 79 år i Thailand.

 

Detta verkar som att skjuta raketer på nyår, ser fint ut men det gör ingen skillnad.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Skulle vara intressant att veta hur dom rent tekniskt hade tänkt göra detta. 

Eftersom det inte är tekniskt möjligt så är det rätt ointressant.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Plan to Track All Foreigners – Not Just Tourists – By SIM Cards Moves Forward

Bangkok — A plan to require all foreigners in Thailand to use a special SIM card that can track their location will be reviewed by authorities Tuesday afternoon.

Announced last week by the national telecom regulator, the plan would require anyone – not just tourists but everyone who doesn’t hold a Thai passport – to use the new SIM card which would enable the authorities to track its owner’s location at any time, said the Secretary General of the Office of the National Broadcasting and Telecommunications Commission.

No exceptions would be made for resident aliens on long-term visas such as those for employment, marriage or retirement.

“We will separate SIM cards for foreigners and Thais,” Takorn Tantasith said Monday. “The location will always be turned on in this SIM card for foreigners. And it cannot be turned off.”

 

http://www.khaosodenglish.com/news/2016/08/09/plan-track-foreigners-not-just-tourists-sim-cards-moves-forward/

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk att första gången jag besökte Thailand hade jag inte ens mobilen med mig. Det dröjde nog till fjärde-femte resan innan jag köpte ett thailändskt sim-kort och stoppade i telefonen och tänk så roligt jag hade under de där första resorna. Jag är tveksam till om alla dagens turister ens köper ett thailändsk sim-kort, väldigt få charter-turister skulle jag tro. Hade jag inte haft bekanta i Thailand så skulle jag ju inte behöva något thainummer och internet finns ju att få gratis  på nästan varenda bar, restaurang, hotell etc. numera så en två veckors turist som inte känner någon boende i Thailand har ju inte mycket behov av ett thai-sim. De som bor i Thailand och där av är mer eller mindre tvingade till att ha ett thailändsk sim-kort kan ju faktiskt bruka lite civil olydnad genom att helt enkelt lämna mobilen hemma när man beger sig iväg någonstans. 

 

Så ska detta ha full genomslagskraft så är det nog bättre att dom står i passkontrollen och injicerar microchips på alla som anländer istället, annars får dom nog stifta ytterligare ett par nya lagar som kräver att en utlänning alltid måste bära med sig en mobil samt att den har ett thailändsk sim-kort. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Naam jai:

Läste på facebook att "Location will always be turned on in this simcard for foreigners. And it cannot be turned off.”

 

http://www.khaosodenglish.com/news/2016/08/09/plan-track-foreigners-not-just-tourists-sim-cards-moves-forward/

 

Tror dom flesta har "Location on" i sina smartphones idag för att kunna nyttja diverse olika smarta funktioner som GPS, navigering, platstjänster etc etc etc

 

Det är nog bara de "skurkaktiga" som inte vill kunna bli trackade som får problem och dom har nog inga som helst problem att skaffa fram thai-SIM på en svart marknad

 

Känns rätt verkningslöst den här "reformen" och frågan är om inte de negativa effekterna vida överstiger de positiva

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Tallviking:

Känns rätt verkningslöst den här "reformen" och frågan är om inte de negativa effekterna vida överstiger de positiva

 

Helt klart.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Tror dom flesta har "Location on" i sina smartphones idag för att kunna nyttja diverse olika smarta funktioner som GPS, navigering, platstjänster etc etc etc

 

Det är nog bara de "skurkaktiga" som inte vill kunna bli trackade som får problem och dom har nog inga som helst problem att skaffa fram thai-SIM på en svart marknad

 

Känns rätt verkningslöst den här "reformen" och frågan är om inte de negativa effekterna vida överstiger de positiva

 

Ja jag fattar inte hur det är tänkt, kanske jag missat nåt men om man vill skaffa ett normalt simkort är det ju bara att be en thai. Moppetaxikille och en liten peng så är det ju lätt fixat. Kan det ha något med utlänningars säkerhet att göra, jag menar det verkar så korkat? Att man ev. ska kunna komma ifrån 90-dagarsrapportering som en positiv bieffekt eller något.

 

/ SatanG 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Tallviking:

 

Tror dom flesta har "Location on" i sina smartphones idag för att kunna nyttja diverse olika smarta funktioner som GPS, navigering, platstjänster etc etc etc

 

Det är nog bara de "skurkaktiga" som inte vill kunna bli trackade som får problem och dom har nog inga som helst problem att skaffa fram thai-SIM på en svart marknad

 

Känns rätt verkningslöst den här "reformen" och frågan är om inte de negativa effekterna vida överstiger de positiva

 

Har det någonsin hindrat Thai från att genomföra sin ogenomtänkta ideer ?

 

 

Mvh Hobbe 

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
5 timmar sedan, skrev Raggmunken:

Tänk att första gången jag besökte Thailand hade jag inte ens mobilen med mig. Det dröjde nog till fjärde-femte resan innan jag köpte ett thailändskt sim-kort och stoppade i telefonen och tänk så roligt jag hade under de där första resorna. Jag är tveksam till om alla dagens turister ens köper ett thailändsk sim-kort, väldigt få charter-turister skulle jag tro. Hade jag inte haft bekanta i Thailand så skulle jag ju inte behöva något thainummer och internet finns ju att få gratis  på nästan varenda bar, restaurang, hotell etc. numera så en två veckors turist som inte känner någon boende i Thailand har ju inte mycket behov av ett thai-sim. De som bor i Thailand och där av är mer eller mindre tvingade till att ha ett thailändsk sim-kort kan ju faktiskt bruka lite civil olydnad genom att helt enkelt lämna mobilen hemma när man beger sig iväg någonstans. 

 

Så ska detta ha full genomslagskraft så är det nog bättre att dom står i passkontrollen och injicerar microchips på alla som anländer istället, annars får dom nog stifta ytterligare ett par nya lagar som kräver att en utlänning alltid måste bära med sig en mobil samt att den har ett thailändsk sim-kort. 

Första gången jag kom till Thailand var det ingen som visste vad ett sim kort eller en mobil telefon var.......................

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en känsla av att det riktiga skälet till det här förslaget finns i det sista kapitlet av Khao Sods artikel:

 

"Takorn said it would also help maximize the use of pre-paid phone numbers in the country. Currently numbers must go unused 90 days before they are “recycled,” but he proposed that anyone leaving the country could have their number revoked after 15 days, instead." 

 

Dvs. SIM-kort sålda till utlänningar blir ogiltiga 15 efter dom har lämnat landet, vilket skulle betyda, om nu kortet var obligatoriskt, dels att man fick sälja  ca. 30 miljoner nya kort årligen (en för varje besökande utlänning/entry), blir ju några miljarder baht per år för telekom bolagen, dels att man kan tillgodoräkna alla oanvända pengar från dom nya "efter 15 dagar ogiltiga" korten på just efter 15 dagar. Det blir nog fina pengar det med och utan någon som helst motprestation. 

 

Jag tror att Takorn Tantasith går en lysande framtid till mötes i Trues, AIS eller DTAC:s styrelser.

 

Sen att det här är en våt dröm för varenda ksenofobisk Thai-tjänsteman och militär är en klar plus till dom som skall sälja den här planen till beslutsfattarna.

Ändrades av lauri
fel siffra
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...