Jump to content
IGNORERAD

speciella simkort utlänningar spåras lättare


Oregistrerad

Recommended Posts

13 timmar sedan, skrev Surin P3:

 

Det gör det, tycker jag.

 

Det handlar mer om respekt mot person än om att ha något att dölja.

Även om du inte har något att dölja, så betyder det inte att andra behöver veta allt om dig.

Och det är ju dit vi är på väg, sakta men säkert om man tillåter stat att inkräkta på ens privatliv mer och mer.

 

Så för mig handlar det mera om att mitt privatliv är mitt. Och bara mitt. 

 

Helt rätt.  Förresten, använder du Windows,Chrome eller Google?  :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 100
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Surin P3

    20

  • Tallviking

    7

  • Nemo

    7

  • kitungmakmak

    6

Mest aktiva i denna tråd

33 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Helt rätt.  Förresten, använder du Windows,Chrome eller Google?  :rolleyes:

 

Chrome och Google, ja. Inte Windows.

Fast här är det företag som tillhandahåller tjänster som är frivilliga att använda så länge du följer deras villkor.

 

Lite skillnad mot att staten ska tvinga på dig en möjlighet för dem att kontrollera var du befinner dig och företag som är frivilliga att vara kund hos.

Hade detta med spårningsbara SIM-kort för utlänningar kommit ifrån en leverantör av mobiltjänster, så är det ju lättare att byta.

Men gissar att det inte finns så idi*tiska företag som skrämmer iväg en hel drös med både nuvarande och potentiella framtida kunder.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Dolle:

Mitt sim kort är reggad på tjejen, vad är problemet.

Mvh.

 

Ja, det känns som detta förslag är genomtänkt på hederligt thailändskt vis.

Link to comment
Dela på andra sajter

ALLA SIM-kort kan spåras

 

Operatörerna har alltid all information om alla SIM-kort som rör sig, operarar etc i deras nät. Annars skulle dom inte fungera.

 

Så vill juntan spåra någon, oavsett vilket SIM-kort det är beordrar dom bara ut det dom behöver från operatören

 

Och numera, eftersom alla SIM-kort måste ha en registrerad ägare kan man därmed spåra "ägaren"

 

Skall man sedan spåra den som är "brukaren" (som kan vara någon helt annan än den registrerade ägaren) krävs avancerad analys av trafik, avlyssning av samtal etc etc

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Dolle:

Mitt sim kort är reggad på tjejen, vad är problemet.

Mvh.

Tjejens !?!?:go:

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev svampen:

Tjejens !?!?:go:

 

Vad skulle hon ha för problem med det när man är oskyldig och inga kriminella saker för sig.

 

Mitt sim kort är några år på nacken med det blev reggad på hon på den tiden dom skulle "döda gamla simkort"  och jag kunde inte legitemera mig hade inget pass med mig till AIS i Ayutthaya Lotus då gjorde hon det.

Ingen som ifågasatte det, men det är många år sen med

Ändrades av Dolle
Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
8 minuter sedan, skrev Dolle:

 

Vad skulle hon ha för problem med det när man är oskyldig och inga kriminella saker för sig.

 

Mitt sim kort är några år på nacken med det blev reggad på hon på den tiden dom skulle "döda gamla simkort"  och jag kunde inte legitemera mig hade inget pass med mig till AIS i Ayutthaya Lotus då gjorde hon det.

Ingen som ifågasatte det, men det är många år sen med

@svampen kanske ironiserade om vem 'tjejen' är. Kanske inte i ditt fall utan rent allmänt. 

Ändrades av HuaHindinnge
Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Surin P3:

 

Ja, det känns som detta förslag är genomtänkt på hederligt thailändskt vis.

 

 

Ja som sakt kortet blev reggad på hon på den tiden dom sklulle "döda" gamla simkort av någon anledning kanske 6-8 år sen du som är bäst kommer säker ihåg varför dom skulle "döda" gamla sim kort

 

Jag hade inte passet med mig till Lotus köpcenter i Ayutthaya för vi var där och handlade och fick för oss att regga mit sim kort där av blev det reggad på hon .

Mvh.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

@svampen kanske ironiserade om vem 'tjejen' är. Kanske inte i ditt fall utan rent allmänt. 

 

 

Ja som sakt MPR är bästa sidan att kasta skit på varandra 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
1 minut sedan, skrev Dolle:

 

 

Ja som sakt MPR är bästa sidan att kasta skit på varandra 

 

Det var inte skit. Ta det inte på det sättet. Jag läser det som ett roligt inlägg och inte som ett påhopp.

 

Även om jag kan förstå att du kan känna på det sättet. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev HuaHindinnge:

Det var inte skit. Ta det inte på det sättet. Jag läser det som ett roligt inlägg och inte som ett påhopp.

 

Även om jag kan förstå att du kan känna på det sättet. 

Utgå alltid ifrån att alla har onda avsikter och försök alltid att tolka all kommunikation mot dig på det sättet, så ska du se att livet börjar le mot dig......:big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Surin P3:

 

Ja, det känns som detta förslag är genomtänkt på hederligt thailändskt vis.

 

Är man i Thailand för att värna den personliga integriteten? Har man nog hamnat lite fel. Thailändare har väl aldrig gjort sig kända för att hålla på folks integritet. Både olyckor och potentiella brottslingar visar dom med bild, utan någon som helst urskiljning. om man är dömd eller om familjen får se sonen död och blodig till allmän beskådan.

Så speciella simkort är ju en fjärt i rymden jämfört med detta ofog.

 

Har för övrigt själv ett simkort skrivet på företaget.

Man får ta dessa utspel som ett sätt för makthavare att visa att dom har kontroll och inget annat konspiratoriskt med det.

Dom vet nog själva hur värdelöst dylika skulle fungera i verkligheten?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev janne_h:

 

Är man i Thailand för att värna den personliga integriteten? Har man nog hamnat lite fel. Thailändare har väl aldrig gjort sig kända för att hålla på folks integritet. Både olyckor och potentiella brottslingar visar dom med bild, utan någon som helst urskiljning. om man är dömd eller om familjen får se sonen död och blodig till allmän beskådan.

Så speciella simkort är ju en fjärt i rymden jämfört med detta ofog.

 

Har för övrigt själv ett simkort skrivet på företaget.

Man får ta dessa utspel som ett sätt för makthavare att visa att dom har kontroll och inget annat konspiratoriskt med det.

Dom vet nog själva hur värdelöst dylika skulle fungera i verkligheten?

 

Man är nog inte i Thailand huvudsakligen för att värna om integritet, men varför ska man inte kunna ha det som liten bisyssla? 

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Surin P3:

 

Man är nog inte i Thailand huvudsakligen för att värna om integritet, men varför ska man inte kunna ha det som liten bisyssla? 

Det här med "speciella simkort" är en ickefråga.

Det finns inga "speciella simkort".

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Surin P3:

 

Man är nog inte i Thailand huvudsakligen för att värna om integritet, men varför ska man inte kunna ha det som liten bisyssla

 

Välkommen till foliehattsklubben.  :)   Själv har jag ingenting att dölja eller vara rädd för, vilket en del här verkar tro  :whoco5:, men jag har det som en liten hobby att hindra div nätaktörers försök att snoka och registrera allting.  :)

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev frason:

Det här med "speciella simkort" är en ickefråga.

Det finns inga "speciella simkort".

 

Det är ganska lätt att hård-koda ett SIM-kort till att skicka position (Local Area Identity, LAI) med jämna mellanrum till valfri server.

Link to comment
Dela på andra sajter

52 minuter sedan, skrev Surin P3:

 

Det är ganska lätt att hård-koda ett SIM-kort till att skicka position (Local Area Identity, LAI) med jämna mellanrum till valfri server.

Detta kallas "periodic updating" som är ett sätt (av flera) att hålla reda på var en mobil befinner sig, vilket är helt nödvändigt i ett mobiltelefonnät. Det är något som styrs från telefonväxeln, inte från simkortet.

Har själv väldigt svårt att se på vilket sätt ett "speciellt" simkort skulle kunna ge någon sorts positionsinfo. Min gissning är att det helt enkelt handlar om simkort ur en särskild nummerserie, vilket möjligen skulle göra det enklare att identifiera utlänningar. 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev turisten:

Detta kallas "periodic updating" som är ett sätt (av flera) att hålla reda på var en mobil befinner sig, vilket är helt nödvändigt i ett mobiltelefonnät. Det är något som styrs från telefonväxeln, inte från simkortet.

Har själv väldigt svårt att se på vilket sätt ett "speciellt" simkort skulle kunna ge någon sorts positionsinfo. Min gissning är att det helt enkelt handlar om simkort ur en särskild nummerserie, vilket möjligen skulle göra det enklare att identifiera utlänningar. 

 

Infon lagras tillfälligt på SIM-kortet och kan således med enkelhet skickas vidare till en databas/server för lagring och eventuellt utläsa en persons rörelser på planeten.

 

Ändrades av Surin P3
Link to comment
Dela på andra sajter

57 minuter sedan, skrev Surin P3:

 

Infon lagras tillfälligt på SIM-kortet och kan således med enkelhet skickas vidare till en databas/server för lagring och eventuellt utläsa en persons rörelser på planeten.

 

Denna info finns redan i abonnentens "home location register" record, vilket ju är en databas varifrån infon kan läsas ut, så varför hitta på någon sorts ny teknisk lösning för detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev turisten:

Denna info finns redan i abonnentens "home location register" record, vilket ju är en databas varifrån infon kan läsas ut, så varför hitta på någon sorts ny teknisk lösning för detta?

 

Det är väl ingen ny tekniskt lösning att skicka data till en server, det jag menar är att det i detta fall är staten som vill kontrollera var vi befinner oss och för att de ska slippa gå via telebolaget, så måste de få datan till sig. Oavsett om dataöverföringen sker via telebolaget eller direkt från SIM-kortet är irrelevant egentligen.

 

Ärligt så vet jag inte vad staten har tänkt sig för lösning, men som det låter i själva nyheten, så vill staten själva, utan inblandning från andra klåpare, kunna se var vi solar och badar.

Annars hade de inte behövs mer än fråga telebolaget om denna information.

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Surin P3:

 

Det är väl ingen ny tekniskt lösning att skicka data till en server, det jag menar är att det i detta fall är staten som vill kontrollera var vi befinner oss och för att de ska slippa gå via telebolaget, så måste de få datan till sig. Oavsett om dataöverföringen sker via telebolaget eller direkt från SIM-kortet är irrelevant egentligen.

 

Ärligt så vet jag inte vad staten har tänkt sig för lösning, men som det låter i själva nyheten, så vill staten själva, utan inblandning från andra klåpare, kunna se var vi solar och badar.

Annars hade de inte behövs mer än fråga telebolaget om denna information.

Menar du någon sorts speciell statlig server? Hur skall positionsdata komma från simkortet till denna server?

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev turisten:

Menar du någon sorts speciell statlig server? Hur skall positionsdata komma från simkortet till denna server?

 

Du skrev ju nyss att den infon var nödvändig för mobilnätets funktion.

Hur svårt kan det vara att skicka den infon som ren data till en annan server och använda i andra applikationer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...