Jump to content
IGNORERAD

Tysta leken.....!

JohanB

Recommended Posts

Kenneth4618

En gång men då förklarade jag att det tolererar jag inte då mitt svenska ex var expert på denna lek.

Har aldrig råkat ut för det igen 

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

• Svar 135
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Boa52

27

• frogfish

10

• måne

8

• Soengsang

8

Mest aktiva i denna tråd

sunshine11281
17 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

En gång men då förklarade jag att det tolererar jag inte då mitt svenska ex var expert på denna lek.

Har aldrig råkat ut för det igen 

Jag håller med dig Kenneth .

Dela på andra sajter

Tysta leken är guds gåva till mannen ;)

Klaga inte :D njut av den tid det varar.....  

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Atom:

Jag känner inte igen den så kallade tysta leken, varken från mitt eget eller bekantas liv, även om den ofta nämns här på MPR. Per definition så är ju thailändskor både kvinnor och asiater och det gör att de i allmänhet ägnar sig mer åt icke-verbal kommunikation samt hellre går undan och håller tyst än tar en diskussion när problem uppstår och det kan givetvis leda till tystnad när man istället förväntar sig en hetsig diskussion.

Om denna tystnad pågår i timmar eller till och med dagar så är min amatörpsykologiska analys att det handlar om att tjejen/kvinnan känner sig underlägsen i ert gemensamma språk och därför upplever att hon aldrig kan vinna en argumentation, kanske dessutom i kombination med en osäkerhet runt kulturen viket gör att hon hellre väntar på att du försöker lösa problemet istället för att göra fel. Låter som ett lite jobbigt kulturellt fenomen men jämfört med att hyra en lastbil och meja ned 84 personer när man känner sig förnärmad så tycker jag ända att den är hyfsat OK.   

Hej, det var inte någon diskussion, gräl eller häftig ordväxling som startade detta. Bara att jag vägrade att svara på varför jag åkte tunnelbanan till stan!

Språkkunskaperna är utan problem och självförtroendet hos henne lika så. Tror att det rör sig om ett kontroll-fenomen som spårat ur.

Kunde ljugit och sagt att jag åkte till tandläkaren eller nåt sånt, men gillar inte att ljuga.

Assumption is the mother of all fuck-ups

Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev leifen:

Jo så kan man se det också!

Ska ta en pilsner och en bra bok och njuta av friden.

Assumption is the mother of all fuck-ups

Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev leifen:

Om du känner så är du ihop med fel kvinna från början !

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

48 minuter sedan, skrev Tallviking:

Läsa av en text, som är ironiskt skriven är inte lätt alla gånger.....

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev wUThai:

Håller med. Skulle aldrig stå ut om det fjantades omkring i flera dagar! Bråkar vi så skäller vi på varandra och sen så sätter sig frugan vid datorn eller nåt och jag detsamma... sen är det lugnt igen efter en stund när vi lugnat ner oss. :)

Mjaa hon räcker väl upp handen först eller?

Med vänlig hälsning Leadbelly

Dela på andra sajter

Samma här i början av vårt förhållande blev det tysta leken

men hon skulle ha en dag eller två på sig innan hon pratade igen,då skulle det kramas och gillas utan att gå in på varför det blev så.

Sen tröttnade jag på det och svara med samma mynt ,kunde nästan ta en vecka innan vi började prata och det var hon som fick börja.

Det jag retade mig mest på att när allt var bra så skulle det inte förklaras varför hon blev sur ,numer är det bättre kan väl hända nån gång men då är det bara timmar det handlar om.

Jag tycker ju att när hon surar så gör hon det för något,ibland har jag ingen aning om vad det är men man måste ju prata ut om det hela oc h inte låtsas att inget hänt ,har förklarat att det är som att gå till tandläkaren och laga ett hål,man borrar ju bort det trasiga innan man lägger i en ny lagning ,men med Thai resonemanget är det bra att lägga i en ny ovanpå den trasiga.

Problemet blir ju aldrig löst på deras sätt ........

Dela på andra sajter

1 hour ago, JohanB said:

Hej, det var inte någon diskussion, gräl eller häftig ordväxling som startade detta. Bara att jag vägrade att svara på varför jag åkte tunnelbanan till stan!

Språkkunskaperna är utan problem och självförtroendet hos henne lika så. Tror att det rör sig om ett kontroll-fenomen som spårat ur.

Kunde ljugit och sagt att jag åkte till tandläkaren eller nåt sånt, men gillar inte att ljuga.

Mitt inlägg var inte direkt riktat till dig utan mer en kommentar om uttrycket "tysta leken" i allmänhet.

Om jag säger till frugan "jag tar BTS/bilen in till stan" så frågar hon givetvis vart jag ska. Om jag svarar "det säger jag inte" så tycker hon givetvis det är väldigt märkligt och detsamma skulle gälla mig vid den omvända situationen. Att istället svara "jag ska träffa Nisse" eller liknande är ju ingen riktig lögn utan en vit lögn som hon med glädje kommer acceptera när hon får sin present.

Att så styvnackat vägra ta till en vit lögn är nästan lika socialt märkligt som den tysta leken du beskriver.

Död åt Putin och hans croonies

Dela på andra sajter

Du har gjort thaikvinnan osäker/orolig. Nu vill hon svara med samma mynt och det enda hon då kan ta till är den s.k. tysta leken.

Min fru tycker att DU varit dum och har dig själv att skylla. Det du ska göra är att be om ursäkt och förklara varför du betedde dig som du gjorde.

Du bör också inse att det aldrig bara är ens fel att träta uppstå.

Säg förlåt - och mena det också så blir allt bra. Sitta och jämra sig på ett forum är bara löjeväckande, ja det anser i alla min tant:D.

Själv har jag ingen åsikt - och ja det kan gå flera dagar mellan att min fru och jag pratar med varandra - kanske mitt jobb spelar en viss roll.

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Sangwal:

Läsa av en text, som är ironiskt skriven är inte lätt alla gånger.....

Rock on!

Ja, jag märker det ! :whistle:

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Tallviking:

Ja, jag märker det ! :whistle:

Håller du på och äter fågelfrön?

Du tycks kvittra mest hela tiden...

Rock on!

Ändrades av Sangwal

Så gott som oförstörd!

Dela på andra sajter

KaiserBlood
5 timmar sedan, skrev Wangthong:

För oss fungerar det definitivt inte med att vara tyst tillbaka. Det tar hon bara som en utmaning, bara hon kan vinna. I Thailand pratade hon inte med brorsan på 8 år. 

Wow trägen vinner

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Dela på andra sajter

Tycker faktiskt du kunde svarat att du skulle åka och köpa en present så hade allting undvikits och hon hade förmodligen blivit glad och förväntansfull i stället. Om ni nu har som tradition att köpa presenter till varandra på födelsedagen så bör det inte komma som en överraskning att du ska köpa en present till henne, så enligt mig lite onödigt att vägra svara på var man ska åka i detta fallet.

Dela på andra sajter

varierar från fruntimmer till fruntimmer, en del är hard-core tysta-leken utövare, och det gäller då inte bara emot maken utan släktingar och vänner, alla kort och gott.

andra kör inte det där alls.

Dela på andra sajter

Olika falla ödets lotter. När min dam blir arg händer raka motsatsen till tysta leken, då är det bara att huka sig och vänta ut stormen. Men som tur är så går det över snabbt:big_smile:

Ändrades av frogfish
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Tallviking:

Sant så e de ju.

Men man skall vara glad ju fortare det skär sig, så man slipper lägga år på fel partner. Och under de åren har man ju inte möjlighet att träffa en bättre/den rätta.

Sen så förstår jag inte vitsen att leva ihop och bråka-strula-kompromissa, är man ihop med mer samstämmig tant slipper man bråka och kan göra annat kul med den tiden, och man behöver inte heller kompromissa bort en massa saker då man är mer i fas med sin partner... Så att träffa nån med liknande livsmål är att föredra och de som inte har laster som stör dig. Undvika de med nackdelar du redan vet att du stör dig på, för man kan inte kräva att nån andrar sig, man kan bara andra sig själv. Så står du ut med tex nån irritations sak i 20 år?

Det är som att lacka en bil eller svetsa, ju bättre förarbete man gör desto bättre blir resultatet :haha:

Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Surin P3:

Nu kommer jag få leka. 

Väx upp, varför ska du vara tyst, har frun varit stygg;)?

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Dela på andra sajter

On 2016-07-29 at 23:08, skrev JohanB:

Har alla råkat ut för detta?

Åkte in till stan (Stocholm) för att fixa en present till min fru på hennes födelsedag, men hon ringde mig på mobilen och frågade varför jag åkte till stan.

Jag vägrade att svara naturligtvis, men sen dess (2 dagar) har jag varit utsatt för tysta leken. 

Jävligt eneverande när, man menar gott.

Vfn gör man. Varit gifta  7 år....

Vet inte om jag vill ge födelsedagspresent.....

Några fler som upplevt tysta leken?

Kommer Aldrig acceptera sådant beteende! Separerade från exet pga några års liknande beteende. Aldrig i helvete igen! Fattar dom inte mer så kan dom packa väskan och gå ut för dörrern vet dom var den är.

Dela på andra sajter

Detta har ju varit uppe förut, Jag har aldrig på 14 år råkat ut på nån tyst lek med min Thaifru och vi har aldrig bråkat . Handlar det inte om hur mannen beter sej också,

Man måste ta hand om sin fru så tar hon hand om dej men gillar man att vara en " gammpojk" och sköta sej själv och inte dela med seg till sin fru blir det ju problem

Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Boa52:

Detta har ju varit uppe förut, Jag har aldrig på 14 år råkat ut på nån tyst lek med min Thaifru och vi har aldrig bråkat . Handlar det inte om hur mannen beter sej också,

Man måste ta hand om sin fru så tar hon hand om dej men gillar man att vara en " gammpojk" och sköta sej själv och inte dela med seg till sin fru blir det ju problem

14 år tillsammans och aldrig bråkat?

Bor ni inte under samma tak?

Rock on!

Ändrades av Sangwal

Så gott som oförstörd!

Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Boa52:

Handlar det inte om hur mannen beter sej också,

Nog fan handlar det om hur man beter sig, äktenskapet är ju inte enmansshow 

10 minuter sedan, skrev Boa52:

Jag har aldrig på 14 år råkat ut på nån tyst lek med min Thaifru och vi har aldrig bråkat

Då kanske ni inte har särskilt djupa diskussioner, men eftersom det tydligen du kan bete dig hursom, så fattar du inte heller när hon e sur på dig?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...