Jump to content
IGNORERAD

Tysta leken.....!

JohanB

Recommended Posts

Har alla råkat ut för detta?

Åkte in till stan (Stocholm) för att fixa en present till min fru på hennes födelsedag, men hon ringde mig på mobilen och frågade varför jag åkte till stan.

Jag vägrade att svara naturligtvis, men sen dess (2 dagar) har jag varit utsatt för tysta leken. 

Jävligt eneverande när, man menar gott.

Vfn gör man. Varit gifta  7 år....

Vet inte om jag vill ge födelsedagspresent.....

Några fler som upplevt tysta leken?

Assumption is the mother of all fuck-ups

Dela på andra sajter

• Svar 135
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Boa52

27

• frogfish

10

• måne

8

• Soengsang

8

Mest aktiva i denna tråd

27 minuter sedan, skrev JohanB:

Åkte in till stan (Stocholm) för att fixa en present till min fru på hennes födelsedag, men hon ringde mig på mobilen och frågade varför jag åkte till stan.

Jag vägrade att svara naturligtvis, men sen dess (2 dagar) har jag varit utsatt för tysta leken. 

INTE IDAG...

Testa att "svara" med samma mynt, funkar!

Att försöka diskutera kan funka, men bara ibland...

MVH Gift i mer än 12 år.

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Dela på andra sajter

Svara med samma mynt och totalnonchalera henne, håll inte på att försöka fjäska och prata med henne så tröttnar hon snart. Har fungerat för mig flera gånger.

Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Tommy:

INTE IDAG...

Testa att "svara" med samma mynt, funkar!

Att försöka diskutera kan funka, bara ibland...

MVH Gift i mer än 12 år.

Hej Tommy, vet inte hur jag ska tolka "INTE IDAG" men jag ska inte lösa det i dag i alla fall.. Tack för omtanken!

Men det är ett märkligt mentalt beteende det här.... 

Dela på andra sajter

Tackar Raggmunken, jag tror jag kör på det. Jag gillar henne  trots det men undrar om det är en fatal disfunktion som drabbar alla asiatiska fruntimmmer?

Dela på andra sajter

49 minuter sedan, skrev JohanB:

Ja, hehe, man brukar ju då retoriskt fråga: Skiter björnen i skogen? eller sover Dolly Parton på ryggen?

Skämt åsido, ja jag är övertygad mer än 95% av alla som har thaifru eller -sambo har råkat ut för detta.

Icke desto mindre irriterande när det inträffar. Men det blir glesare mellan tillfällena med tiden. Tror det är snart ett halvår sedan senast för mig.

Vi har bott ihop i snart 11 år.

Kan bara hålla med, svara med samma mynt, låtsas gärna att du är arg också.

Lite dålig timing nu med presenten, men hade det varit hos oss hade hon inte kunnat hålla sig utan frågat om hon inte skulle få någon present. Då skulle jag svarat: arga kärringar får inte presenter. Men det där sista beror ju alldeles på vilken ordjargong man har i förhållandet annars.

Det kan ju gå alldeles fel då.

Ändrades av Sakhon
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Sakhon:

Ja, hehe, man brukar ju då retoriskt fråga: Skiter björnen i skogen? eller sover Dolly Parton på ryggen?

Skämt åsido, ja jag är övertygad mer än 95% av alla som har thaifru eller -sambo har råkat ut för detta.

Icke desto mindre irriterande när det inträffar. Men det blir glesare mellan tillfällena med tiden. Tror det är snart ett halvår sedan senast för mig.

Vi har bott ihop i snart 11 år.

Tackar Nakhon, 10 år här men man lär sig aldrg.... Att det blir glesare beror väl på att man blir mesigare att stå upp...

Dela på andra sajter

Ja kanske, men i mitt fall vill jag gärna tro att hon numera har förstått att såna barnsligheter inte lönar sig en minsta smula. Utan tvärtom.

Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Sakhon:

Ja kanske, men i mitt fall vill jag gärna tro att hon numera har förstått att såna barnsligheter inte lönar sig en minsta smula. Utan tvärtom.

11 minuter sedan, skrev Sakhon:

11 minuter sedan, skrev Sakhon:

Jo, tackar, men at säga till frun att hon är barnslig, spär väl på brasan mera.......hua

Dela på andra sajter

Hände några gånger "i början" av vårt förhållande, men nu efter 12 år kan jag inte minnas när det var senast, 7-8 år sen kanske.

Jag försökte betala tillbaka med samma mynt, men det var lönlöst. :D

Ignorera det bara så förstår hon efter ett tag att det inte funkar så bra att köra tysta leken.

Hatar lögnare.

Dela på andra sajter

Måste förresten vara en extrem version du har, hos oss höll det aldrig längre än till det var dags att sova.

Hur har du reagerat mot det? Bästa tror jag är att ignorera det helt.

Lycka till!

Hatar lögnare.

Dela på andra sajter

Efter 12 år är min erfarenhet  att ignorera leken . Ge man sig in i de blir det bara värre 

Ändrades av Conn
Dela på andra sajter

Det funkar inte med humor? Skratta och berätta något roligt eller så, helt enkelt ignorera hela grejen låssas som det aldrig hänt...

Istället för göra en tyst lek av det hela det blir för slitsamt, tycker/tyckte jag iallafall.

Dela på andra sajter

Det är ett så otroligt barnaktigt beteende, jag brukade att reta frugan och till slut började hon att skratta men numera händer knappt den här leken aldrig, har väl lärt mig efter 20 år att tänka till innan jag öppnar truten.

En gång i Sverige startade tysta leken Onsdag fortsatte  Torsdag, när jag kom hem från jobbet på Fredagen duschade jag klädde på mig och gick utan att säga ett ord, kom hem Söndag eftermiddag, då var det en som var len som bomull när jag kom hem, dröjde länge till nästa lek.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Dela på andra sajter

När vi bråkat så kan det bli tysta leken en vecka men det är ett par år sedan sist.

Inte för att vi slutat bråka, utan mer för att jag har lärt mig och hantera situationen,

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Dela på andra sajter

Oregistrerad

Hej Ja svartsjukan kan bli mycket jobbig för båda i ett förhållande. Den ena  går och oroar sig vart skall han eller hon gå nu då. Den andre han eller hon blir irriterad av frågorna.Sedan vet jag inte om Thailändare han eller hon är mer svartsjuka än andra nationaliteter. Jag tänker på alla våldsamma utfall av svartsjuka i Thailand? Vet ej. mvh

Dela på andra sajter

Jag kan inte komma ihåg tysta leken en ända gång med min fru sedan 7 år tillbaka. Har dock sett det hos vissa andra, själv skulle jag bli förbannad väldigt snabbt och

anse oss okompatibla. Så förbannat barnsligt så det finns inte ord för det och hör inte hemma i ett vuxet förhållande, jag fattar inte att vuxna karlar accepterar det.

Som Stefan skrev, acceptera det några timmar möjligtvis, packa sedan väskan och återkom när hon ringer och ber om ursäkt.

Kan man inte kommunicera någorlunda vuxet i ett förhållande är det bättre att säga upp prenumerationen och istället köra lösnummer.

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev JohanB:

Skojar du?;)

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Dela på andra sajter

John Khonken

Pröva så här. Ge henne en puss på kinden och säg I love you tirac. Gå sedan direct därifrån och säg inget mer. Då sätter du griller I huvudet på damen. Kan bli väldigt kul

Dela på andra sajter

Det väl tysta leken i början men lärde mig fort att bete mig som vanligt och prata på fast jag inte fick svar. Mjuknade upp rätt fort haha! Nu har vi en regel att surnar nån av oss upp så ska den andre bara lyssna och inte hetsa upp sig också. Funkar jättebra:)

Dela på andra sajter

Guest wUThai
6 timmar sedan, skrev SatanG:

Jag kan inte komma ihåg tysta leken en ända gång med min fru sedan 7 år tillbaka. Har dock sett det hos vissa andra, själv skulle jag bli förbannad väldigt snabbt och

anse oss okompatibla. Så förbannat barnsligt så det finns inte ord för det och hör inte hemma i ett vuxet förhållande, jag fattar inte att vuxna karlar accepterar det.

Som Stefan skrev, acceptera det några timmar möjligtvis, packa sedan väskan och återkom när hon ringer och ber om ursäkt.

Kan man inte kommunicera någorlunda vuxet i ett förhållande är det bättre att säga upp prenumerationen och istället köra lösnummer.

/ SatanG

Håller med. Skulle aldrig stå ut om det fjantades omkring i flera dagar! Bråkar vi så skäller vi på varandra och sen så sätter sig frugan vid datorn eller nåt och jag detsamma... sen är det lugnt igen efter en stund när vi lugnat ner oss. :)

Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev wUThai:

Håller med. Skulle aldrig stå ut om det fjantades omkring i flera dagar! Bråkar vi så skäller vi på varandra och sen så sätter sig frugan vid datorn eller nåt och jag detsamma... sen är det lugnt igen efter en stund när vi lugnat ner oss. :)

Jag tror det har med intelligens att göra och där är ju du lyckligt lottad med din fru, som är både klok och ambitiös.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Dela på andra sajter

Jag känner inte igen den så kallade tysta leken, varken från mitt eget eller bekantas liv, även om den ofta nämns här på MPR. Per definition så är ju thailändskor både kvinnor och asiater och det gör att de i allmänhet ägnar sig mer åt icke-verbal kommunikation samt hellre går undan och håller tyst än tar en diskussion när problem uppstår och det kan givetvis leda till tystnad när man istället förväntar sig en hetsig diskussion.

Om denna tystnad pågår i timmar eller till och med dagar så är min amatörpsykologiska analys att det handlar om att tjejen/kvinnan känner sig underlägsen i ert gemensamma språk och därför upplever att hon aldrig kan vinna en argumentation, kanske dessutom i kombination med en osäkerhet runt kulturen viket gör att hon hellre väntar på att du försöker lösa problemet istället för att göra fel. Låter som ett lite jobbigt kulturellt fenomen men jämfört med att hyra en lastbil och meja ned 84 personer när man känner sig förnärmad så tycker jag ända att den är hyfsat OK.   

Död åt Putin och hans croonies

Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev JohanB:

Lämna tillbaka presenten, och ger henne kvittot efter återköpet.

Gissar att hon drar lärdom av det... Eller inte

Jag skulle nog inte gett presenten, på 7 år borde man väl känna varandra så väl att man inte behöver berätta allt man gör.

Länge sedan med nån Svenska... Där de använder detta som styrmedel.

Kanske dax att göra en utvärdering av förhållandet, är det svartsjuka så går det aldrig över och blir bara en lång pina.

Det är svårt att ändra gamla mönster, om man nu vill det. Men ju tidigare man ser problem desto mindre år lägger man på fel förhållanden.

Nu menar jag inte att ett surande skulle innebära slutet, men om det är mer strul med tjejen.

Sagt i all välmening.

Men hoppas det löser sig och hon slutar sura.

Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Conn:

Efter 12 år är min erfarenhet  att ignorera leken . Ge man sig in i de blir det bara värre 

För oss fungerar det definitivt inte med att vara tyst tillbaka. Det tar hon bara som en utmaning, bara hon kan vinna. I Thailand pratade hon inte med brorsan på 8 år. 

10 timmar sedan, skrev Rillex:

Det funkar inte med humor? Skratta och berätta något roligt eller så, helt enkelt ignorera hela grejen låssas som det aldrig hänt...

Istället för göra en tyst lek av det hela det blir för slitsamt, tycker/tyckte jag iallafall.

Tog nog bara ett halvår efter UT i Sverige innan första tysta leken. Varade nog knappt 2 dagar. Andra eller tredje gången skillde vi oss. Någon gång har det fungerat med humor någon gång inte. Nu ef6ter mer än 25 år tillsammans kan jag inte minnas hur långt tillbaka sista tysta leken var, men det är länge sedan.

Ändrades av Wangthong
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...