Jump to content
IGNORERAD

Södertälje brons reparatörer =amatörer!

audirs2

Recommended Posts

• Svar 152
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Tallviking

33

• Mankan

28

• audirs2

16

• evert 1

11

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Man kan ju tycka att brosvetsare bör avlägga svetsarprövning då det är bärande konstruktion.

Det skulle vara intressant för mig och våran svetsingenjör att göra ett studiebesök där he he.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Wangthong:

Har dom besiktat arbetena? 

För visst borde sådana jobb besiktas?

Det var det dom gjorde nu i veckan som ledde till att arbetena stoppas och underleverantören sparkas

Problemet är att LOU-lagen nu kräver att dom skall genomföra en ny upphandling av underleverantör som tar tid

Tills det är klart står reparationsarbetet stilla och den nye entreprenören måste lägga mycket tid på att ta bort och göra om det den förra entreprenören slarvat med

Så just nu vet ingen hur lång tid det tar tills bron kan öppnas igen

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Wangthong:

Har dom besiktat arbetena? 

För visst borde sådana jobb besiktas?

Vid ett sådant jobb som detta (och andra svetsjobb för den delen) så skall den som svetsar göra en första okulär kontroll av sitt arbete, och sedan skall ansvarig arbetsledare göra en kontroll, sedan skall statens kontrollorgan göra en ev röngten av svetsfogen och även kontrollera vad materialet har för hållbarhet!  EN 3834   och En 1090 är kraven som skall följas! 

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Dela på andra sajter

Gud vilket slipande det ska bli för att ta bort dom gamla svetsarna.:heat:

Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev B747:

Gud vilket slipande det ska bli för att ta bort dom gamla svetsarna.:heat:

Kör man en röntgen på dom först så ser man hur det ser ut inuti, men det ser kanske inte så bra ut? Ser man på svetsen som är svetsad på den stödjande delen så finns det knappt något att slipa bort! Hade jag haft tid å hel tumme så hade jag gjort detta jobbet åt dom, men man orkar inte jobbe 20 timmar per dygn mera!  

Dela på andra sajter

Billigast bud vinner sen skickar man dit en polack med lödkolv. :big_smile:

Behövs ingen röntgen för detta...

13735746_10153915688738985_2987561489343821869_o.jpg

13735123_10153915693913985_593868631749221490_o.jpg

Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Wwax:

Röntgen överflödig.:yes:

Dela på andra sajter

Guest jlh66
4 minuter sedan, skrev B747:

Röntgen överflödig.:yes:

Ingen röntgen på såna skarv väl?,ultraljud och NDT brukar väl vara det vanliga. Jag tycker mer det ser ut som att det inte är färdigt,underuppen kanske men den ståndevertikalen ser ju ut som det bara är kört en första sträng som inte ens är avslaggad. Inte ser det fint ut,men värre har man allt sett.

Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev jlh66:

Ingen röntgen på såna skarv väl?,ultraljud och NDT brukar väl vara det vanliga. Jag tycker mer det ser ut som att det inte är färdigt,underuppen kanske men den ståndevertikalen ser ju ut som det bara är kört en första sträng som inte ens är avslaggad. Inte ser det fint ut,men värre har man allt sett.

Ultraljud skulle jag tro.Snyggt var det då inte.

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Man kan ju tycka att brosvetsare bör avlägga svetsarprövning då det är bärande konstruktion.

Det skulle vara intressant för mig och våran svetsingenjör att göra ett studiebesök där he he.

Men dom reparerar ju bara brons!?!?!

Dela på andra sajter

Har ni förväntat något annat. Billigast vinner, hurudant det sedan blir är en helt annan sak. Bara en djävla otur att det kom en besiktningsman, men denne får nog snart ändå gå:559bdc3bb7475_pissedoff:

Ärligt talat tror ni verkligen att det är någon större skillnad på thailändska eller svenskar inom den offentliga sektorn.

Hade de i stället hyrt in en gammal polack från Szczecin eller Gdynia hade de blivit riktigt gjort - och billigt för det är det absolut viktigaste..

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Har ni förväntat något annat. Billigast vinner, hurudant det sedan blir är en helt annan sak. Bara en djävla otur att det kom en besiktningsman, men denne får nog snart ändå gå:559bdc3bb7475_pissedoff:

Ärligt talat tror ni verkligen att det är någon större skillnad på thailändska eller svenskar inom den offentliga sektorn.

Hade de i stället hyrt in en gammal polack från Szczecin eller Gdynia hade de blivit riktigt gjort - och billigt för det är det absolut viktigaste..

Det är inte direkt alltid att polackerna lyckas heller.

Hade dom hyrt in en norrlänning sångare det däremot blivit perfekt.

Har sett mer än nog av vad polackerna kan åstadkomma, även om det har sållats ut en hel del klåpare.

Dela på andra sajter

Vad var det för nån som förstörde bron? En polack eller nåt sånt? Isåfall så anar jag en konspiration...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Benriach:

Vad var det för nån som förstörde bron? En polack eller nåt sånt? Isåfall så anar jag en konspiration...

Enligt lite chaffisrykten så var det en donna på 25 bast som kom ur kurs...

BE CAREFUL!! The toe you step on today may be connected to the ass you have to kiss tomorrow!

Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev Benriach:

Det var en lastbil, vilket märke vet jag inte, kanske en Benriaskit

Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Wwax:

Nää, särskilt snyggt ser det ju inte ut, men det hade antagligen sett lite bättre ut om dom tagit bort slaggen innan dom tog fotot, antar att det är en vertikalsvets och det brukar inte vara direkt snyggt innan man slaggat...

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Dela på andra sajter

Jag skrev en ilsken fråga ang upphandlingen i detta fall där jag bad om en förklaring. Jag har fått ett svar där dom ber mej vänta ett slag... Svar kommer..

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Dela på andra sajter

Klandra inte Skåneåkeriet, kan även hända den bäste vilket det tydligen gjorde denna gång:sure:

Dela på andra sajter

Polska varvssvetsare var på sin tid överdjävliga, gjorde enormt bra jobb under vidriga förhållanden - och deras svetsar höll verkligen. Där behövdes det inte röntgas eller provbelastas, allt var alltid tilltaget i överkant - och rejält också:D.

Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev Odin:

Jag skrev en ilsken fråga ang upphandlingen i detta fall där jag bad om en förklaring. Jag har fått ett svar där dom ber mej vänta ett slag... Svar kommer..

Bad du dom ringa mig? :oh:

Dela på andra sajter

Inihelvete vad många experter det finns på detta forum, blir helt stum.....

mvh

biker

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...