Jump to content
IGNORERAD

Stål och betong


MrPeung

Recommended Posts

Precis nyss, skrev MrPeung:

 

Jo det är ju självklara saker. Armeringen binds ihop osv. Pålarna är 6 m och det är vad de brukar få slå dem i området. Har du erfarenhet av pålning och precisionen i Thailand?

 

Nej inte i Thailand men i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 127
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MrPeung

    21

  • Cavemannen

    15

  • Soengsang

    14

  • andrejsdenruskige

    14

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

37 minuter sedan, skrev MrPeung:

 

Jo det är ju självklara saker. Armeringen binds ihop osv. Pålarna är 6 m och det är vad de brukar få slå dem i området. Har du erfarenhet av pålning och precisionen i Thailand?

Hej MR P pålkran 15 st 10 meters pålar 1 ggr 1 ggr 1 m pålen kapas nere i gropen alla gropar vägs av och den kapade pålen gjuts in tillsammans med betongen och det var starten för vårt hus. Det pålas mycket i Thailand på grund av all lerjord som finns. mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Haan, platta i markplan gör man så men jag bygger med lättbetong och plåttak "på stolpar" så liten belastning. Jag ser ingen mening med dubbeljobbet att kapa/gjuta först i gropen och sen skarva upp till kommande grund 80 cm över mark.. 10 m långa pålar låter bra då räcker de nog. Jag fick uppfattningen att de bara var 6 m men kan ha berott på felöversättning. Tack för den uppgiften.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är mycket svårt att få den precisionen på pålar som behövs för att låta de bli pelare till ett hus. De kan luta en hel del samt att de oftast hamnar mer än 20-30 mm från avsedd plats. Allt som oftast får vi korrigera pålfundamenten/armeringen med hänsyn till pålarnas slutliga placering.

Är det korta påldjup och dålig mark är inte marktrycket tillräckligt för stabilisera varje enskild påle i sidled, de måste måste gjutas ihop med sula/platta. 

//S  

 

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Stefan, det var svaret på frågan. Jag får alltså gjuta ihop pålarna med balkar 200x400 under marknivå och sen bygga upp de 15 st 800 höga stolparna, gjuta nya balkar och sen plattan/valvet för huset. Grävde 5 m djupt för fiskdammen nära huset, och det var en homogen ler/sand jord hela vägen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Nu har jag funderat lite till. Så här kan man kanske göra för att fixera takstolar mot lättbetongväggen. Limma 7,5 cm block som form och gjuta 5 cm bred balk mellan. Det blir en 20x20 gjuten stolpe i vart hörn för att hålla ihop det. Med så stora verandatak som vindfång så måste jag binda ihop taket med bottenplattan rejält. Jag får gjuta i stående järn för varje takstol som jag kan fästa i.

 

Jag undrar hur ni gör med alufolien under taket. Den skall ju ligga mot takstolarna så det blir en luftspalt under yttertaket. Hann inte kolla allt då vi var nere, såg inte hur folien ser ut. Den skall ju även funka som en extra tätning om yttertaket skulle läcka. Har sett bilder på folien vikt över bärläkterna, då missar man ju en viktig funktion...? 

 

Tar man en grövre bärläkt som är 50 mm hög så blir det stadigt även om materialet är tunt. Man måste väl kunna ha folien mellan takstolar och bärläkt som i Sverige?

 

Synpunkter?

 

Vägg-tak_2.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev MrPeung:

Nu har jag funderat lite till. Så här kan man kanske göra för att fixera takstolar mot lättbetongväggen. Limma 7,5 cm block som form och gjuta 5 cm bred balk mellan. Det blir en 20x20 gjuten stolpe i vart hörn för att hålla ihop det. Med så stora verandatak som vindfång så måste jag binda ihop taket med bottenplattan rejält. Jag får gjuta i stående järn för varje takstol som jag kan fästa i.

 

Jag undrar hur ni gör med alufolien under taket. Den skall ju ligga mot takstolarna så det blir en luftspalt under yttertaket. Hann inte kolla allt då vi var nere, såg inte hur folien ser ut. Den skall ju även funka som en extra tätning om yttertaket skulle läcka. Har sett bilder på folien vikt över bärläkterna, då missar man ju en viktig funktion...? 

 

Tar man en grövre bärläkt som är 50 mm hög så blir det stadigt även om materialet är tunt. Man måste väl kunna ha folien mellan takstolar och bärläkt som i Sverige?

 

Synpunkter?

 

Vägg-tak_2.jpg

 

Folien är färdiglimmad vid köp av taket, alltså ingen luftspalt. 

Ser inte folien som vattentätare alls, utan som värme- och ljudisolering. Skulle inte ens använt mig av plåttak utan den ljudisolering taket får av folien. 

 

Men det går säkert att göra som du tänkt, folien finns att köpa separat. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte inte på skumplasten som limmats på plåten, utan den tunna folie som används även till andra tak.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev MrPeung:

Jag tänkte inte på skumplasten som limmats på plåten, utan den tunna folie som används även till andra tak.

Den ger helt klart en liten extra säkerhet mot vatten.....om de nu lägger den rätt :)

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Soengsang:

Den ger helt klart en liten extra säkerhet mot vatten.....om de nu lägger den rätt :)

 

 

Jo jag är lite rädd för att skruva genom plåt och 5mm skumplast. Plasten kan att sätta sig och gummipackningen på skruven börja läcka.

 

Sen blir det en klart bättre isolering från värmen om man har en luftspalt under plåten med utsläpp under nocken. Då får man en extra luftcirkulation uppåt där, inte bara vinden.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev MrPeung:

 

Jo jag är lite rädd för att skruva genom plåt och 5mm skumplast. Plasten kan att sätta sig och gummipackningen på skruven börja läcka.

 

Sen blir det en klart bättre isolering från värmen om man har en luftspalt under plåten med utsläpp under nocken. Då får man en extra luftcirkulation uppåt där, inte bara vinden.

Men det plåttaket med limmad isolering på insidan isolerar bra, jag kommer absolut att använda mig av det vid nästa projekt. Man kan ju även där lägga lös alu under.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var väl otydlig där. Kommer att använda både plåten med 5mm skum och lägga folie mellan takstolar och bärläkt. Förhoppningsvis finns folien i större rullar som man kan lägga hellängd innan man skruvar bärläkten.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev MrPeung:

Jag var väl otydlig där. Kommer att använda både plåten med 5mm skum och lägga folie mellan takstolar och bärläkt. Förhoppningsvis finns folien i större rullar som man kan lägga hellängd innan man skruvar bärläkten.

Så gjorde vi. folien finns i 100 metersrullar.

Mvh Jonte.

Thailand 423.JPG

Thailand 424.JPG

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser bra ut Jonte. Så får jag göra också.

 

Håller på att få till elritning. Finns det nån elektriker här som kan svara på en enkel fråga? Jag skall dra 2 st 1,5 mm² till VV beredare och tvättmaskin som står bredvid varandra. Kan jag då dra 1 st 2,5 mm² återledare/nolla fram och grena ut till 2 st 1,5 mm² sista biten fram? Eller måste jag dra 2 separata nollor hela vägen från centralen? Blir väl fullt i röret fram i så fall...

Link to comment
Dela på andra sajter

58 minuter sedan, skrev MrPeung:

Ser bra ut Jonte. Så får jag göra också.

 

Håller på att få till elritning. Finns det nån elektriker här som kan svara på en enkel fråga? Jag skall dra 2 st 1,5 mm² till VV beredare och tvättmaskin som står bredvid varandra. Kan jag då dra 1 st 2,5 mm² återledare/nolla fram och grena ut till 2 st 1,5 mm² sista biten fram? Eller måste jag dra 2 separata nollor hela vägen från centralen? Blir väl fullt i röret fram i så fall...

Ja, men gör en eller flera kopplingsdosor/plintar så har du reserver för framtida behov. Dela upp på flera kretsar så du inte har hela huset på en enda säkring.

Dra 2,5 först och sen 1,5 till olika förbrukare. Hur har du jord från centralen? Är den av rejäl dim, så dra dina åderledare dit.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret. Jag tänker ta med takdosor från Sverige och använda att koppla i, så drar fram 2,5 till den i tvättstugan och grenar till uttagen. Vet inte hur jag gör med jorden ännu. Blir nog 3-fas med 4x8 från stolpen in till förrådet, och sen vidare till gäststugan. Bör jag jorda/dela i förrådet och sen dra 5 trådar till bostaden eller/och jorda där? Lera och grundvatten på max 2 m så det bör bli bra jord.

 

Att tänka på när vi talar om el i Thailand är att det finns olika system, man skulle nog använda den Australienska standarden som är mer lämpad för tropikerna. Måste läsa på om det....

 

Ändrades av MrPeung
Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev MrPeung:

Tack för svaret. Jag tänker ta med takdosor från Sverige och använda att koppla i, så drar fram 2,5 till den i tvättstugan och grenar till uttagen. Vet inte hur jag gör med jorden ännu. Blir nog 3-fas med 4x8 från stolpen in till förrådet, och sen vidare till gäststugan. Bör jag jorda/dela i förrådet och sen dra 5 trådar till bostaden eller/och jorda där? Lera och grundvatten på max 2 m så det bör bli bra jord.

Glöm 3-fas, finns knappt i Thailand, vill du ha det så kostar det miljoner.

 

Kör egen jord med spett som går att få ned till djup som inte torkar ut. Bor ni i stad så finns det redan.

 

Har du takstolar i järn så dra en rejäl jordkabel till ett +20mm spett så djupt du kan.

 

Sen har du allt du behöver för jord, nollor och åderledare i ert hus. 

Har du en plan så gör hellre enda rejäl jord/återledare  som gäller för alla förbrukare och dela upp till förbrukarna. Max 10A och en säkring tycker jag per rum/uttag.

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

38 minuter sedan, skrev leifen:

Glöm 3-fas, finns knappt i Thailand, vill du ha det så kostar det miljoner.

 

Kör egen jord med spett som går att få ned till djup som inte torkar ut. Bor ni i stad så finns det redan.

 

Har du takstolar i järn så dra en rejäl jordkabel till ett +20mm spett så djupt du kan.

 

Sen har du allt du behöver för jord, nollor och åderledare i ert hus. 

Har du en plan så gör hellre enda rejäl jord/återledare  som gäller för alla förbrukare och dela upp till förbrukarna. Max 10A och en säkring tycker jag per rum/uttag.

 

 

3-fas kostar inte miljoner. Och är inte alls omöjligt om man inte bor helt fel.

Har tre kompisar i Surin som har det.

Prisexempel 83.000 till tomtgräns. 

 

Plus billigare pris per kW. 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev leifen:

Glöm 3-fas, finns knappt i Thailand, vill du ha det så kostar det miljoner.

 

Kör egen jord med spett som går att få ned till djup som inte torkar ut. Bor ni i stad så finns det redan.

 

Har du takstolar i järn så dra en rejäl jordkabel till ett +20mm spett så djupt du kan.

 

Sen har du allt du behöver för jord, nollor och åderledare i ert hus. 

Har du en plan så gör hellre enda rejäl jord/återledare  som gäller för alla förbrukare och dela upp till förbrukarna. Max 10A och en säkring tycker jag per rum/uttag.

 

 

Jag har 3-fas i min kåk. Inga som helst problem att fixa till det och inte speciellt mycket dyrare än enfas heller.

 

Elmätaren var lite dyrare bara

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har 3 fas för att kunna köra en 3 fas pool pump.

Kostade inte mer än 10000 baht ungefär att ändra befintlig 1fas till 3fas.

Inkl ny inkommande panel inomhus.

Bara materialet gick säkert på 9000.


Haft i 6år ungefär.

Bra att ha extra faser för ibland när elen går kan någon fas bli kvar.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

3-fas kostar inte miljoner. Och är inte alls omöjligt om man inte bor helt fel.

Har tre kompisar i Surin som har det.

Prisexempel 83.000 till tomtgräns. 

 

Plus billigare pris per kW. 



Släktingar har sagt till mig att jag skulle ha billigare KWH pga 3fasen.

Jag trodde inte på det men hade fel altså.

Kan du siffrorna i huvudet?

Måste undersökas, tycker jag kommer ganska billigt undan på elen.
Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev Nicholas:

Jag har 3 fas för att kunna köra en 3 fas pool pump.

Kostade inte mer än 10000 baht ungefär att ändra befintlig 1fas till 3fas.

Inkl ny inkommande panel inomhus.

Bara materialet gick säkert på 9000.


Haft i 6år ungefär.

Bra att ha extra faser för ibland när elen går kan någon fas bli kvar.

 

På "min gata" har alla utom jag enfas och eftersom alla är lata har alla kopplat in sin fas på den lägst hängande ledningen d.v.s. fas1

 

Så när något händer är det den som blir överlastad och huvudsäkringen i gatan går

 

Då blir alla skitsura för deras hus är helt svarta och mitt hus lyser så fint ändå eftersom jag har 2 faser kvar som fungerar och alla muttrar att det är falangen som stulit våran el !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev leifen:

Glöm 3-fas, finns knappt i Thailand, vill du ha det så kostar det miljoner.

 

Kör egen jord med spett som går att få ned till djup som inte torkar ut. Bor ni i stad så finns det redan.

 

Har du takstolar i järn så dra en rejäl jordkabel till ett +20mm spett så djupt du kan.

 

Sen har du allt du behöver för jord, nollor och åderledare i ert hus. 

Har du en plan så gör hellre enda rejäl jord/återledare  som gäller för alla förbrukare och dela upp till förbrukarna. Max 10A och en säkring tycker jag per rum/uttag.

 

 

Finns 3-fas till tomtgränsen. Jag är trött på alla spänningsfall i Thailand och gör installation efter våra normer. Ser ut att bli 8 st 10A grupper i huset. Vill ha separat till kyl/frys och en del andra förbrukare. Jorda takstolar var ett bra tips, det gör jag.

 

Sen om jag flyttar ner permanent så finns en överhängande risk att det gömmer sig några 3-fas maskiner bakom möblerna längst in i containern.... Eldragningen skall man inte snåla på, det straffar sig senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Nicholas:

 


Släktingar har sagt till mig att jag skulle ha billigare KWH pga 3fasen.

Jag trodde inte på det men hade fel altså.

Kan du siffrorna i huvudet?

Måste undersökas, tycker jag kommer ganska billigt undan på elen.

 

 

Nja, jag har delvis fel.

Frågade kompisen om detta...

 

Du måste ha en egen transformator för att dra nytta av den billigare elen som då delas upp i dyr el dagtid och billig nattetid.

Inget som man kan få som vanlig privatperson.

Anledningen till varför han har detta är hans stora lägenhetskomplex som han "stjäl" el till sitt hem ifrån.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
On 9/10/2016 at 13:59, skrev MrPeung:

 

Finns 3-fas till tomtgränsen. Jag är trött på alla spänningsfall i Thailand och gör installation efter våra normer. Ser ut att bli 8 st 10A grupper i huset. Vill ha separat till kyl/frys och en del andra förbrukare. Jorda takstolar var ett bra tips, det gör jag.

 

Sen om jag flyttar ner permanent så finns en överhängande risk att det gömmer sig några 3-fas maskiner bakom möblerna längst in i containern.... Eldragningen skall man inte snåla på, det straffar sig senare.

När jag byggde var jag från början helt inne på att satsa på 3-fas. Merkostnaden var inte oöverkomlig. Dock kom jag underfund med att det finns i princip inga maskiner/elprylar till ett vanligt hushåll att köpa här i Thailand. Allt är enfas. Det blev alltså enfas till huset. Nackdelen är ju högre amperestykor, lika med grövre/dyrare ledare.

 

Vill påminna om att det skall vara en central jordfelsbrytare placerad i elcentralen. Kyl/frys har hos oss egen matning, ej via jordfelsbrytaren. Har hittills fungerat utomordentligt bra.

 

Tack vare resonemang Johan B så valde jag en central varmvattenberedare, varmvattenrör och engrepps/termostatblandare. Det blev ingen merkostnad, utan snarare en besparing jämfört med genomströmningsberedare vid varje tappställe! Plus betydligt högre komfort och att slippa ha massor av Ampere i duschen är värt mycket. 

I vårt fall är det som du väl vet :-) tre badrum, två diskbänkar samt en tvättho som har varmt och kallt vatten. Räknar man ihop merkostnaden för elmatning (grövre ledningar)och genomströmningsberedare så betalar det både varmvattenrör (de gröna) och 80 liters Stiebel varmvattenberedare (2 kW räcker utan problem).

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...