Jump to content
IGNORERAD

Thailands fria skolgång förlängs till 15 år


MPR Nyheter

Recommended Posts

HuaHindinnge
Precis nyss, skrev janne_h:

Att bli uppmärksammad är inte illa. :)

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Tja, det beror på vilken typ av uppmärksamhet och för vad.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 137
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    16

  • HuaHindinnge

    13

  • frogfish

    11

  • janne_h

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Tja, det beror på vilken typ av uppmärksamhet och för vad.

Du får nog vara lite skarpare om du vill ha fram en förolämpning.. :)

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai
11 minuter sedan, skrev janne_h:

Nej du är ju expert på vem som har rätt och fel. Så det är nog bäst att jag ger mig för den som verkar veta bättre.

:)

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

 

Nu tog du i så det gjorde ont i själen! :)

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
Precis nyss, skrev janne_h:

Du får nog vara lite skarpare om du vill ha fram en förolämpning.. :)

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Jag vill inte något av det.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Nu tog du i så det gjorde ont i själen! [emoji4]

 

 

:)

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
4 minuter sedan, skrev janne_h:

:)

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
On 15 juni 2016 at 22:00, skrev Wangthong:

Hller med dig om att det är bra att det blir 15 år.

Nu är det ju en order så nu lär det bli något. Vad som spekulerades om tidigare och som du kallar juntans mål verkar ju inte någon substans i.

 

Nu är ju inte jag nöjd bara för att det förlängst till 15 år. Vi skulle kunna förlänga den svenska grundskolan till 15 år också och det vore inte säkert att det skulle bli något bättre än dagens dåliga system. Likaväl som den dåliga thailändska skolan behöver reformer som förbättrar skolan. Reformer kan till och med vara bättre än att förlänga skolgången med ett år. Tänk t.ex om man tog bort en del av budda- och kunga- läran och la till motsvarande tid på engelska, matematik etc.

 

Där är man kanske på väg t.ex  med tanke på det nya början av reformer inom engelskan. Kommer det mera satsningar på engelskan kan det tom bli riktigt bra!

Hej

 

Vi är uppenbarligen överens om att ökningen ifrån nuvarande fri skola ifrån 14 år i till 15 år är bra, samt att detta långt ifrån löser alla problem.

 

Juntans hittills enda genomförda skolreform var en satsning på vördnad av kungen, ökad nationalism, aktning för militären, moral, religion och uppförande vilket naturligtvis inte räcker, det behövs satsningar och reformer på lärandet och då inte minst engelskan.

 

Men enligt mig och media som Bangkok Post var det absolut inte några "spekulationer" det handlade om när juntans öppnande för en sänkning av den fria skolan med 3 år offentliggjordes, det var ju juntan själva som gick ut med detta, enligt juntan skulle ändringar av den nya föreslagna militära konstitutionen möjliggöra denna sänkning av antalet fria år i skolan.

 

Skälet var då enligt juntan att "barnen skulle skärpa sig, vara flitigare och nå bättre resultat om föräldrarna tvingades betala för utbildningen", men nu har dom uppenbarligen tänkt om och det var bra.

 

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

 

Vi är uppenbarligen överens om att ökningen ifrån nuvarande fri skola ifrån 14 år i till 15 år är bra, samt att detta långt ifrån löser alla problem.

 

Juntans hittills enda genomförda skolreform var en satsning på vördnad av kungen, ökad nationalism, aktning för militären, moral, religion och uppförande vilket naturligtvis inte räcker, det behövs satsningar och reformer på lärandet och då inte minst engelskan.

 

Men enligt mig och media som Bangkok Post var det absolut inte några "spekulationer" det handlade om när juntans öppnande för en sänkning av den fria skolan med 3 år offentliggjordes, det var ju juntan själva som gick ut med detta, enligt juntan skulle ändringar av den nya föreslagna militära konstitutionen möjliggöra denna sänkning av antalet fria år i skolan.

 

Skälet var då enligt juntan att "barnen skulle skärpa sig, vara flitigare och nå bättre resultat om föräldrarna tvingades betala för utbildningen", men nu har dom uppenbarligen tänkt om och det var bra.

 

Mvh isan lover

Som vanligt är ditt minne kort och selektivt. Kanske mera selektivt än kort, vi skulle kanske kunna säja extremt selektivt.

 

Naturligtvis glömmer du bort att det nyligen meddelats att en reform som ska lyfta engelskundervisningen i landet.

 

Du är dessutom dålig att läsa vad som står i artikeln som hänvisas till i trådstarten. Så här står det om reformen som du säger skulle sänka antalet fria år med 3 år.

 

Deputy Prime Minister Wissanu Krea-ngam said Gen Prayut’s order did not overlap with the 12-year free education programme laid out in the draft charter, which is set to start from the pre-school level but ends at Mathayom 3 (Grade 6).

He said representatives of the Charter Drafting Committee discussed the matter on Tuesday and concluded that the free education plan could be extended until Mathayom 6 and this would not contradict the draft charter’s related clauses.

 

Hur du kan översätta "free education programme" till att föräldrarna skulle tvingas betala är väl inte att anse konstigt eftersom du har översatt det. Väldigt kreativ översättning skulle man kunna säga om man säga om man ska vara snäll eller kanske dum?

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Wangthong:

Som vanligt är ditt minne kort och selektivt. Kanske mera selektivt än kort, vi skulle kanske kunna säja extremt selektivt.

 

Naturligtvis glömmer du bort att det nyligen meddelats att en reform som ska lyfta engelskundervisningen i landet.

 

Du är dessutom dålig att läsa vad som står i artikeln som hänvisas till i trådstarten. Så här står det om reformen som du säger skulle sänka antalet fria år med 3 år.

 

Deputy Prime Minister Wissanu Krea-ngam said Gen Prayut’s order did not overlap with the 12-year free education programme laid out in the draft charter, which is set to start from the pre-school level but ends at Mathayom 3 (Grade 6).

He said representatives of the Charter Drafting Committee discussed the matter on Tuesday and concluded that the free education plan could be extended until Mathayom 6 and this would not contradict the draft charter’s related clauses.

 

Hur du kan översätta "free education programme" till att föräldrarna skulle tvingas betala är väl inte att anse konstigt eftersom du har översatt det. Väldigt kreativ översättning skulle man kunna säga om man säga om man ska vara snäll eller kanske dum?

Ha lite överseende med att länkar och inklippta texter från bl.a. IL är på engelska, det är inte så lätt att förstå när man inte förstår.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sammanfattning:

1.Bra att skolan förlängs, gratis även för handikappade.

2. Synd att bara att inga "Demokratiskt valda" brytt sej om att göra detta.

3. Surfplattor (som några faktiskt fick) är ju en mycket bättre skolreform, sååå mycket bättre än gratis förskola...

 

MVH Tommy 

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

49 minuter sedan, skrev frason:

Ha lite överseende med att länkar och inklippta texter från bl.a. IL är på engelska, det är inte så lätt att förstå när man inte förstår.

 

Och han har "jobbat internationellt inom flygsidan hela livet" (enligt honom själv) där engelska är yrkesspråk !!

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Tallviking:

 

Och han har "jobbat internationellt inom flygsidan hela livet" (enligt honom själv) där engelska är yrkesspråk !!

Och BTT är expert på Thailand. Visst är det märkligt hur det kan gå till?

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Och han har "jobbat internationellt inom flygsidan hela livet" (enligt honom själv) där engelska är yrkesspråk !!

Han har kanske jobbat med kaffebryggarna, där har de nog inte samma krav på engelskakunskaperna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
4 timmar sedan, skrev Tommy:

Sammanfattning:

1.Bra att skolan förlängs, gratis även för handikappade.

2. Synd att bara att inga "Demokratiskt valda" brytt sej om att göra detta.

3. Surfplattor (som några faktiskt fick) är ju en mycket bättre skolreform, sååå mycket bättre än gratis förskola...

 

MVH Tommy 

Hej

Förskolan är redan gratis och har varit så i många, många år. 

Så att en del medlemmar försöker ge juntan beröm för detta är totalt felaktigt.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Förskolan är redan gratis och har varit så i många, många år. 

Så att en del medlemmar försöker ge juntan beröm för detta är totalt felaktigt.

Mvh isan lover

Kan ju hända att ni har nån byskola där samfälligheten har fixat en sådan.

Hur ser deras program ut för barn som behöver speciallärare, tex barn med Autism, eller Downs syndrom?

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
4 timmar sedan, skrev Wangthong:

Som vanligt är ditt minne kort och selektivt. Kanske mera selektivt än kort, vi skulle kanske kunna säja extremt selektivt.

 

Naturligtvis glömmer du bort att det nyligen meddelats att en reform som ska lyfta engelskundervisningen i landet.

 

Du är dessutom dålig att läsa vad som står i artikeln som hänvisas till i trådstarten. Så här står det om reformen som du säger skulle sänka antalet fria år med 3 år.

 

Deputy Prime Minister Wissanu Krea-ngam said Gen Prayut’s order did not overlap with the 12-year free education programme laid out in the draft charter, which is set to start from the pre-school level but ends at Mathayom 3 (Grade 6).

He said representatives of the Charter Drafting Committee discussed the matter on Tuesday and concluded that the free education plan could be extended until Mathayom 6 and this would not contradict the draft charter’s related clauses.

 

Hur du kan översätta "free education programme" till att föräldrarna skulle tvingas betala är väl inte att anse konstigt eftersom du har översatt det. Väldigt kreativ översättning skulle man kunna säga om man säga om man ska vara snäll eller kanske dum?

Hej

Än en gång det är inte jag utan juntan själva och Thsiländsk media som gick ut med att dom skulle sänka den fria skolgången med 3 år och ersätta detta med en satsning på förskolan, men skulle barnen ha tvingats sluta redan efter 6 klass skulle det ha varit katastrofalt.

Förskolan är ju dessutom redan gratis i statlig regi sedan många år.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Precis nyss, skrev Tommy:

Kan ju hända att ni har nån byskola där samfälligheten har fixat en sådan.

Hur ser deras program ut för barn som behöver speciallärare, tex barn med Autism, eller Downs syndrom?

 

MVH Tommy

Hej

Det är inget som byn har fixat utan skolmyndigheterna i statlig regi, dessa statliga förskolor är spridda över landet och inte alls unika för just vår by.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Isan Lover:

Hej

Det är inget som byn har fixat utan skolmyndigheterna i statlig regi, dessa statliga förskolor är spridda över landet och inte alls unika för just vår by.

Mvh isan lover

Och hur ser deras program ut för barn med behov av särskild hjälp för att klara sin skolgång?

Så trött på dej din Gåslever+Rödvins kommunist...

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

On den 16 juni 2016 at 22:39, skrev Isan Lover:

Hej

 

Vi är uppenbarligen överens om att ökningen ifrån nuvarande fri skola ifrån 14 år i till 15 år är bra, samt att detta långt ifrån löser alla problem.

 

Juntans hittills enda genomförda skolreform var en satsning på vördnad av kungen, ökad nationalism, aktning för militären, moral, religion och uppförande vilket naturligtvis inte räcker, det behövs satsningar och reformer på lärandet och då inte minst engelskan.

 

Men enligt mig och media som Bangkok Post var det absolut inte några "spekulationer" det handlade om när juntans öppnande för en sänkning av den fria skolan med 3 år offentliggjordes, det var ju juntan själva som gick ut med detta, enligt juntan skulle ändringar av den nya föreslagna militära konstitutionen möjliggöra denna sänkning av antalet fria år i skolan.

 

Skälet var då enligt juntan att "barnen skulle skärpa sig, vara flitigare och nå bättre resultat om föräldrarna tvingades betala för utbildningen", men nu har dom uppenbarligen tänkt om och det var bra.

 

Mvh isan lover

 

Den engelsk reform som nyss presenterades är ju svar på din okunnighet/selektivitet när det gäller reformer. Naturligtvis vill du inte kännas vid den.  

http://www.bangkokpost.com/news/general/1002685/obec-orders-english-class-hours-boost

Få se om du klarar av att ta till dig den nu?

 

När du påstår att föräldrarna skulle tvingas betala förstår du tydligen inte heller att "free education" betyder att man inte behöver betala.

 

9 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Än en gång det är inte jag utan juntan själva och Thsiländsk media som gick ut med att dom skulle sänka den fria skolgången med 3 år och ersätta detta med en satsning på förskolan, men skulle barnen ha tvingats sluta redan efter 6 klass skulle det ha varit katastrofalt.

Förskolan är ju dessutom redan gratis i statlig regi sedan många år.

Mvh isan lover

Att du inte vill ta till dig att hur det är med de förslagna skolreformerna är inte mitt fel. Den länk som finns i trådstarten har längst ner en förklaring som jag gjort utdrag ur i mitt tidigare inlägg. Åter igen är det du som påstått att den statliga skolan inte skulle bli grattis. Hur vill du ha det ? Läs nedan 10 ggr, kanske du kan ta till dig texten. Prova att få hjälp med översättningen så får du det kanske rätt.

 

Deputy Prime Minister Wissanu Krea-ngam said Gen Prayut’s order did not overlap with the 12-year free education programme laid out in the draft charter, which is set to start from the pre-school level but ends at Mathayom 3 (Grade 6).

He said representatives of the Charter Drafting Committee discussed the matter on Tuesday and concluded that the free education plan could be extended until Mathayom 6 and this would not contradict the draft charter’s related clauses.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 16 juni 2016 at 04:39, skrev Isan Lover:

Hej

 

Vi är uppenbarligen överens om att ökningen ifrån nuvarande fri skola ifrån 14 år i till 15 år är bra, samt att detta långt ifrån löser alla problem.

 

Juntans hittills enda genomförda skolreform var en satsning på vördnad av kungen, ökad nationalism, aktning för militären, moral, religion och uppförande vilket naturligtvis inte räcker, det behövs satsningar och reformer på lärandet och då inte minst engelskan.

 

Men enligt mig och media som Bangkok Post var det absolut inte några "spekulationer" det handlade om när juntans öppnande för en sänkning av den fria skolan med 3 år offentliggjordes, det var ju juntan själva som gick ut med detta, enligt juntan skulle ändringar av den nya föreslagna militära konstitutionen möjliggöra denna sänkning av antalet fria år i skolan.

 

Skälet var då enligt juntan att "barnen skulle skärpa sig, vara flitigare och nå bättre resultat om föräldrarna tvingades betala för utbildningen", men nu har dom uppenbarligen tänkt om och det var bra.

 

Mvh isan lover

Den reform som är på förslag att införas år 2017 är knappast hittills enda genomförda reform.

Är viss ute på prov  i en viss by möjligen?

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
On 17 juni 2016 at 22:45, skrev Tommy:

Och hur ser deras program ut för barn med behov av särskild hjälp för att klara sin skolgång?

Så trött på dej din Gåslever+Rödvins kommunist...

 

MVH Tommy

Hej

 

Barn med särskilda behov har det nog ganska dåligt i Thailand precis som i många andra utvecklingsländer, även i många Europeiska länder är situationen mindre bra för denna grupp människor.

 

Själv förvånas jag mest över att antalet är så få runt om i landet, vi har en mongoloid i vår by på ca 250 hus, i närmaste större samhälle känner jag till ytterligare en o.s.v, är det så få eller skickas dessa barn bort på institution när dom är små?

 

Alla dom bokstavskombinationer som Svenska barn numera prognostiseras med verkar vara mer eller mindre okända på den Thailändska landsbygden, om detta beror på okunskap eller om problemen är mindre där än i ex,vis Sverige vet jag inte?

 

Men detta är med största sannolikhet ett område i behov av förbättringar och satsningar även i Thailand.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Barn med särskilda behov har det nog ganska dåligt i Thailand

Beror nog på föräldrarna, barn med särskillda behov till insnöade konservativa bondläppar på vishan skiter ofta i det, men hjälp och anpassade skolor finns även i de större städerna i Isaan. Jag vet det pga att en vän hemma har 2 barn med behov.

Skickat från min iPhone 7 via Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
7 minuter sedan, skrev Soengsang:

Beror nog på föräldrarna, barn med särskillda behov till insnöade konservativa bondläppar på vishan skiter ofta i det, men hjälp och anpassade skolor finns även i de större städerna i Isaan. Jag vet det pga att en vän hemma har 2 barn med behov.

Skickat från min iPhone 7 via Tapatalk

Hej

Själv tycker jag som sagt att antalet är relativt få jämfört med Sverige, sen är det säkert skillnad mellan stad och landsbygd o.s.v, men den största anledningen till att barn med särskilda behov eller medfödda handikapp inte alltid har det så bra är nog ändå mer ekonomiska än att föräldrarna skiter i barnen.

Sen är det ju så att folk med olika problem (medfödda eller ej) fortfarande kan uppfattas vara besatta av onda andar eller annat som kan verka skrämmande på en del bybor.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Själv tycker jag som sagt att antalet är relativt få jämfört med Sverige, sen är det säkert skillnad mellan stad och landsbygd o.s.v, men den största anledningen till att barn med särskilda behov eller medfödda handikapp inte alltid har det så bra är nog ändå mer ekonomiska än att föräldrarna skiter i barnen.

Sen är det ju så att folk med olika problem (medfödda eller ej) fortfarande kan uppfattas vara besatta av onda andar eller annat som kan verka skrämmande på en del bybor.

Mvh isan lover

De särskilda skolorna för dessa barn är fria.

Skickat från min iPhone 7 via Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...