Jump to content
IGNORERAD

103 års fängelse i Thailand holländare


Oregistrerad

Recommended Posts

1 timme sedan, skrev janne_h:

Med samma retorik så borde ju många länder där prostitution är olagligt (men polisen ser genom fingtsrna) börja arresterad många Thailändska då det kan finnas indikation på att dom jobbat som prostituerade innan dom emigrerade från Thailand.

Det kan väl fortfarande inte vara Thailands sak om saker som skett utanför Thailand. Allra helst det som sker i folks hemländer?

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Bara om det kan bevisas, och om det är olagligt att sälja sex, vilket det inte är i tex Sverige...

Vad som skulle hända om Thailand börjar begära att misstänkt prostituerade utlämnas till Thailand, kan vi bara spekulera i.

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 80
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    20

  • janne_h

    13

  • frogfish

    7

  • turisten

    6

Mest aktiva i denna tråd

Borde man inte vara ansedd oskyldig tills man döms i landet brottet skett? Jag vet att det finns exempel på kvasilagar som manshatarmaffian har fått igenom i t.ex. Norge/Sverige men dessa måste ses som undantag.

Jag begriper alltså inte hur en Thailändsk domstol kan fastslå penningtvätt då han inte blivit dömd för detta i Holland.

Kom inte en stor del av pengarna från försäljningen av dessa ställen, inte haschet alltså? Om då dessa ställen inte är olagliga kan väl inte inkomsten från försäljningen av dessa ställen heller anses olagliga. Känns som han blev stjärtknullad hårt av en åklagare som inte lyckas fälla honom själv.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Mankan:

 

Ok Han dömdes i Thailand av en Thailändsk domstol, för ett brott (enligt Nederländsk lag) som han (enligt hörsägen) begått i Nederländerna. Dock blir den officiella domen han döms för att han har sålt knark som däremot är lagligt i Nederländerna. Jamenvisst självklart solklart.

 

För att inte tala om väldigt rättssäkert. Man får väl hoppas att alla inom rättsväsendet har den synen på vad som är solklar bevisning. :)

 

Det är INTE lagligt att sälja Cannabis i Holland men polisen ser mellan fingrarna på den verksamheten på Coffeshopsen

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

37 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Det är INTE lagligt att sälja Cannabis i Holland men polisen ser mellan fingrarna på den verksamheten på Coffeshopsen

 

Jag trodde det var lagligt på coffeshops men inte på allmänna platser?

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Jag trodde det var lagligt på coffeshops men inte på allmänna platser?

 

/ SatanG

 

Nej det är lika olagligt oavsett var det sker men polisen "ser mellan fingrarna på den olagliga försäljningen" inne på Coffeshopsen och till och med ger Coffeeshopsen "licens" att sälja under ett antal olika regler trots att det egentligen enligt holländsk lag är förbjudet så det är inte konstigt att många därför tror att det är lagligt

 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Coffeeshop_(Nederl%C3%A4nderna)

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

40 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Jag trodde det var lagligt på coffeshops men inte på allmänna platser?

 

/ SatanG

Vad jag förstår är det i praktiken lagligt. Coffeshops har i princip licens för att sälja så länge de uppfyller vissa krav. Sedan kan man hävda att det inte är lagligt när man utifrån granskar lagtexter. Men som jag ser det är det väl upp till Holländska rättsväsendet att tolka deras egna lagar. Lagar går heller inte alltid att tolka i klartext utan blir mer praxis eller satta av prejudikat. 

 

Oavsett vad tycker jag det blir tämligen problematisk om Thailändska domstolar tycker det är deras sak att döma ut straff man tycker andra länder ser mellan fingrarna med. Då blir det i praktiken också farligt för svenskar som är kritiska mot svenska kungahuset att resa till Thailand. Med risk för att dömas till långa fängelsestraff. 

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

56 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Nej det är lika olagligt oavsett var det sker men polisen "ser mellan fingrarna på den olagliga försäljningen" inne på Coffeshopsen och till och med ger Coffeeshopsen "licens" att sälja under ett antal olika regler trots att det egentligen enligt holländsk lag är förbjudet så det är inte konstigt att många därför tror att det är lagligt

 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Coffeeshop_(Nederl%C3%A4nderna)

 

 

Det är lagligt på dessa ställen om de uppfyller kraven för en licens, har ingenting med polisens fingrar att göra.

 

"In the Netherlands, coffee shops are permitted to sell cannabis under certain strict conditions."

 

https://www.government.nl/topics/drugs/contents/toleration-policy-regarding-soft-drugs-and-coffee-shops

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Det är lagligt på dessa ställen om de uppfyller kraven för en licens, har ingenting med polisens fingrar att göra.

 

"In the Netherlands, coffee shops are permitted to sell cannabis under certain strict conditions."

 

https://www.government.nl/topics/drugs/contents/toleration-policy-regarding-soft-drugs-and-coffee-shops

 

 

 

NEJ det är det inte men man har en "Policy" (som du länkar till) som gör att man inte "bryr sig om lagen" under vissa förutsättningar

 

Läser du inte det du länkar till eller förstår du inte vad som står där:

 

The Netherlands has a policy of toleration regarding soft drugs. This means that the sale of soft drugs in coffee shops is a criminal offence but the Public Prosecution Service does not prosecute coffee shops for this offence.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

NEJ det är det inte men man har en "Policy" (som du länkar till) som gör att man inte "bryr sig om lagen" under vissa förutsättningar

 

Läser du inte det du länkar till eller förstår du inte vad som står där:

 

The Netherlands has a policy of toleration regarding soft drugs. This means that the sale of soft drugs in coffee shops is a criminal offence but the Public Prosecution Service does not prosecute coffee shops for this offence.

 

Alltså är det i praktiken lagligt...

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Alltså är det i praktiken lagligt...

 

Det är din tolkning

 

Att man inte åtalar ett brott innebär inte att det blir lagligt

 

Man kan jämföra det med övergångsställe-lagen i Sverige

 

Det ÄR olagligt att gå mot röd gubbe men man bötfälls inte för det om man inte samtidigt begår andra brott såsom "vårdslöshet i trafik" etc

 

Det som är specifikt i det här fallet att Thailand tar inte hänsyn till policyn att inte åtala knarkbrott i Holland utan anser att lagen från både Holland och Thailand gäller

 

Att personen i fråga dessutom är misstänkt för skattefiffel på 20 miljoner Euro från knarkförsäljningen i Holland och håller sig undan rättvisan i Thailand underlättar inte hans situation när han ställs inför domstolen i Thailand

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Det är din tolkning

 

Att man inte åtalar ett brott innebär inte att det blir lagligt

 

Man kan jämföra det med övergångsställe-lagen i Sverige

 

Det ÄR olagligt att gå mot röd gubbe men man bötfälls inte för det om man inte samtidigt begår andra brott såsom "vårdslöshet i trafik" etc

 

Det som är specifikt i det här fallet att Thailand tar inte hänsyn till policyn att inte åtala knarkbrott i Holland utan anser att lagen från både Holland och Thailand gäller

 

Att personen i fråga dessutom är misstänkt för skattefiffel på 20 miljoner Euro från knarkförsäljningen i Holland och håller sig undan rättvisan i Thailand underlättar inte hans situation när han ställs inför domstolen i Thailand

Nu tror jag inte Thailändska rättsväsendet är ett skit intresserad av om det är lagligt eller inte. Dom har en egen tolkning som går på tvärs med allt som benämns som rättssäkerhet i civiliserade länder.

Så tillvida inte holländsk polis vittnat i rättegången. Så går man ju på ren spekulation när man dömer killen.

Enligt artikeln så hävdar ju tjänstemän på ambassaden att man endast ställt frågor.

Att Thailand har ett något udda sätt att se på rättssäkerhet kan vi nog med god marginal fastslå.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev janne_h:

Nu tror jag inte Thailändska rättsväsendet är ett skit intresserad av om det är lagligt eller inte. Dom har en egen tolkning som går på tvärs med allt som benämns som rättssäkerhet i civiliserade länder.

Så tillvida inte holländsk polis vittnat i rättegången. Så går man ju på ren spekulation när man dömer killen.

Enligt artikeln så hävdar ju tjänstemän på ambassaden att man endast ställt frågor.

Att Thailand har ett något udda sätt att se på rättssäkerhet kan vi nog med god marginal fastslå.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

 

Ja. Dom är avsevärt hårdare än många andra länder vad avser brott kopplat till narkotika

 

Just därför är det lite osmart att gömma sig i Thailand från rättvisan i Holland om man är misstänkt för brott kopplat till narkotikaförsäljning

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Ja. Dom är avsevärt hårdare än många andra länder vad avser brott kopplat till narkotika

 

Just därför är det lite osmart att gömma sig i Thailand från rättvisan i Holland om man är misstänkt för brott kopplat till narkotikaförsäljning

Jo det hänger jag med på. Det som jag tycker är konstigt att dom utdömmer mot saker som inte skett i Thailand.

Och dessutom är lagligt (praxis är i Holland att man straffar ingen för detta).

Det man utrett honom är för eventuell ekonomisk brottslighet. Vilket vart nerlagt i brist på bevis.

Med samma retorik borde Sverige kunna döma före detta Thailändska bar ägare i Thailand för koppleri om dom bosätter sig i Sverige.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev janne_h:

Jo det hänger jag med på. Det som jag tycker är konstigt att dom utdömmer mot saker som inte skett i Thailand.

Och dessutom är lagligt (praxis är i Holland att man straffar ingen för detta).

Det man utrett honom är för eventuell ekonomisk brottslighet. Vilket vart nerlagt i brist på bevis.

Med samma retorik borde Sverige kunna döma före detta Thailändska bar ägare i Thailand för koppleri om dom bosätter sig i Sverige.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

 

Det skulle ju Thailand kunna göra med utländska barägare i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev janne_h:

Jo det hänger jag med på. Det som jag tycker är konstigt att dom utdömmer mot saker som inte skett i Thailand.

Och dessutom är lagligt (praxis är i Holland att man straffar ingen för detta).

Det man utrett honom är för eventuell ekonomisk brottslighet. Vilket vart nerlagt i brist på bevis.

Med samma retorik borde Sverige kunna döma före detta Thailändska bar ägare i Thailand för koppleri om dom bosätter sig i Sverige.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

 

Det är väl där underfundigheten med pengatvätt kommer in (som är olagligt i Thailand) för man anser att han "tvättar brottsliga pengar" genom att flytta pengar intjänade på knarkförsäljning i Holland till Thailand

 

Hans bror sitter inne för pengatvätten men han kan inte åtalas eftersom han håller sig borta från Holland (känt trick som används av vissa ledande thailändska politiker)

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Det skulle ju Thailand kunna göra med utländska barägare i Thailand.

Visst, men principen är väl att en domstol oftast dömer i dom länder dom verkar själva.

Blir väl lite konstigt om domstolar ska döma utifrån händelser som ej skett i landet. Bortsett från folkmord etc som anses som en internationell angelägenhet.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Det är väl där underfundigheten med pengatvätt kommer in (som är olagligt i Thailand) för man anser att han "tvättar brottsliga pengar" genom att flytta pengar intjänade på knarkförsäljning i Holland till Thailand

 

Hans bror sitter inne för pengatvätten men han kan inte åtalas eftersom han håller sig borta från Holland (känt trick som används av vissa ledande thailändska politiker)

Så du menar att pengatvätt generellt sett kan rendera i långt fängelsestraff i Thailand.

I målet där bankiren som stal flera miljarder från banken för att skänka dessa till damakay. Så har jag för mig att han fick 16 år. Man är inte riktigt konsekvent med straffsatserna här (om nu Thailand ser det som ett ekonomiskt brott).

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Nåt är ju galet, det är som att jag skulle dömas för att kört bil i Sverige utan Thailändskt körkort. Det ligger en gravad hund här nånstans.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

57 minuter sedan, skrev janne_h:

Så du menar att pengatvätt generellt sett kan rendera i långt fängelsestraff i Thailand.

I målet där bankiren som stal flera miljarder från banken för att skänka dessa till damakay. Så har jag för mig att han fick 16 år. Man är inte riktigt konsekvent med straffsatserna här (om nu Thailand ser det som ett ekonomiskt brott).

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

 

Nej

 

Jag menar det jag säger och inget annat

 

Tjänar man väldigt stora pengar på att sälja knark och sedan tar med sig dom pengarna till Thailand (knappast legalt införda med tanke på Thailands hårda regler för pengainförsel) och håller sig medvetet borta från sitt eget lands rättsväsende i Thailand samt att Thailand ser extremt hårt på knarkbrott så tigger man om att råka illa ut

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Nej

 

Jag menar det jag säger och inget annat

 

Tjänar man väldigt stora pengar på att sälja knark och sedan tar med sig dom pengarna till Thailand (knappast legalt införda med tanke på Thailands hårda regler för pengainförsel) och håller sig medvetet borta från sitt eget lands rättsväsende i Thailand samt att Thailand ser extremt hårt på knarkbrott så tigger man om att råka illa ut

Föra in pengar får man väl göra?

Problemen startar väl när man vill föra ut pengar.

Men det är klart. Om en thailändsk domstol dömer honom för detta. Så kan ju alltid Thailand konfiskera hans pengar.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge

Härligt att följa Janne-h och TV. Undrar vem som vinner och får sista ordet.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev HuaHindinnge:

Härligt att följa Janne-h och TV. Undrar vem som vinner och får sista ordet.

I det fallet kan man nog bara tala om senaste ordet. Ska nån få sista ordet så måste de nog ta till lite radikalare metoder......:big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-06-14 at 17:39, skrev Tallviking:

 

Nej

 

Jag menar det jag säger och inget annat

 

Tjänar man väldigt stora pengar på att sälja knark och sedan tar med sig dom pengarna till Thailand (knappast legalt införda med tanke på Thailands hårda regler för pengainförsel) och håller sig medvetet borta från sitt eget lands rättsväsende i Thailand samt att Thailand ser extremt hårt på knarkbrott så tigger man om att råka illa ut

 

Har han fört in en massa cash till Thailand?

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Ähhh bra att han får sota för allt jävla knark han sålt, och alla han fördärvat.....sanningen kommer alltid i kapp.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
5 timmar sedan, skrev Soengsang:

Ähhh bra att han får sota för allt jävla knark han sålt, och alla han fördärvat.....sanningen kommer alltid i kapp.

Det kan man ju tycka, men å andra sidan så skriver läkare i Sverige ut preparat som inte är tillåtna i Thailand (vad jag vet) heller. z-analoger som stilnoct eller imovane tex. Skall dom buras in åxå om dom åker till Thailand?

 

Blir ju lite marigt om det är tillåtet eller ses mellan fingrarna på i alla fall i ett land och nästa land jag åker till låser in mig i 103 år för nåt brott jag inte begått i det landet.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...