Jump to content
IGNORERAD

Debatt efter hundattack mot 14-åring i Bangkok


MPR Nyheter

Recommended Posts

stefan5300
10 minuter sedan, skrev janne_h:

 

 

Du läser ju det jag skriver som Fan själv läser bibeln.

 

Om vi tar bort ordet glömmer så vi slipper onödiga diskussioner om ordets betydelse i olika situationer hos alla bokstavstrogna på forumet.

 

Hundar saknar förmågan att koppla olika händelser till varandra om dom sker vid olika tidpunkter. Dock det som hunden kunnat koppla minns den väldigt bra.

 

Vi människor kan råka in under nya omständigheter och koppla en gammal och ny händelse till varandra. Och utifrån detta förstå saker och utifrån det lära sig något nytt.

 

Mitt exempel med kissande inne är högst relevant för att exemplifiera detta.

 

Hunden kissar inne sen är det inte mer med det.

 

10 minuter senare upptäcker du det, och tror att du kan leda hunden till kisset och skälla ut den. Hunden ser bara att husse är arg och förstår ingenting. Kissandet är en ickrftåga för hunden som den inte registrerat som relevant i sammanhanget. Dock ser hunden att husse är arg och blir frustrerad och reagerar på det. Men hunden förstår inte varför husse är arg.

 

Exempel 2

 

Hunden befinner sig på baksidan av huset samtidigt som någon kastar en smällare nära hunden. Hunden blir livrädd inte bara för smällare. Utan vågar sen inte gå bakom huset därför att hunden kopplar ihop smällen och platsen som obehagliga.

 

Exempel 3

 

Hunden ramlar och slår sig.

 

Ägaren kommer fram och är förskräckt och ojar sig. Hunden kanske inte tycker att att ramla och slå sig var så obehaglig om det inte var så att ägaren visade oro och stress över situationen.

 

. Men på grund av ägarens ojande och rädsla då hunden är mästare att läsa av kroppspråk, tror hunden att denna plats är farlig och undviker den i framtiden.

 

Exempel 4

 

Hunden ska till veterinären 1a gången .

 

I preventivt syfte så håller 2 personen i hunden hårt när den ska få spruta, så man är säker på att den inte biter någon. Hunden får godis och beröm när det är klart. Hunden uppfattar detta som något obehagligt. Och nästa gången man ska till veterinären. Så upplever hunden väldigt obehag över besök hos veterinären och kämpar emot varje gång den ska dit och bits för att komma loss.

 

Exempel 5

 

Hunden ska till veterinären 1a gången

 

Till skillnad från exempel 4

 

Så håller man hunden löst när den ska få spruta samtidigt som man klappar den bakom öronen och ger den godis samtidigt som den får sprutan.

 

Nästa gång man ska till veterinären. Så drar hunden för att gå in dit. Då den minns att veterinären är en trevlig prick som ger en godis mm.

 

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

 

Ja jag läser det du skriver och du skrev ordet glömt som du enligt dig inte skulle skrivit.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 181
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    61

  • Nemo

    15

  • Cavemannen

    14

  • leadbelly

    13

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Det är ingen mening att diskutera hundar med Janne, helt plöstligt så blir min hoj indragen i detta ämne..

 

    FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

Ja jag läser det du skriver och du skrev ordet glömt som du enligt dig inte skulle skrivit.

 

Inte alls. Men som vanligt i diskussioner vill man gärna använda ord som bräckjärn genom att lyfta dom ur sitt sammanhang och applicera dessa på alla möjliga situationer för att misskreditera den som skrev ordet först.

 

Om du skäller ut en hund för att den kissat inne för 10 minuter sen . Så har hunden redan hunnit glömma bort den händelsen i förhållande till din utskällning.

Och gör ingen som helst koppling mellan din utskällning och kissandet för 10 minuter sen. Men om hunden lärt sig att brevbäraren är en hygglig typ som alltid har godis och glada tillrop med sig. Då kopplar den naturligtvis brevbäraren till något positivt och minns detta för väldigt lång tid framöver, tills någon annan enskild händelse säger något annat.

Om du inte förstår den distinktionen så är det ganska meningslöst att diskutera med dig. För att du antingen diskuterar trots att du inte förstår det som skrivs. Eller alternativt använder dig av en oärlig diskussionsteknik för att försöka misskreditera den du diskuterar med. Med saker som personen aldrig påstått.

Jag har aldrig påstått att hundar inte minns händelser.

Dock kopplar hunden inte (minns) dåtida händelser i förhållande till saker som sker nu på ett resonerande sätt som vi människor gör. Därav så brukar man säga att hunden lever i nuet.

Till skillnad från en människa som gärna ältar händelser i för att lära sig nånting av detta. Så saknar hunden den förmågan.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

55 minuter sedan, skrev FF:

Det är ingen mening att diskutera hundar med Janne, helt plöstligt så blir min hoj indragen i detta ämne..

 

    FF

 

Det skulle jag nog bara göra om du vore för korkad för att ta till dig det jag skriver. För att pedagogiskt försöka lägga mig på din nivå i exempel.

Men även det brukar ofta vara på en för hög pedagogisk nivå för vissa. Som hellre diskuterar hur ord kan appliceras på alla möjliga situationer som inte diskuteras, än att ta det man faktiskt skriver för diskussion. 

Då läsförståelse verkar vara ett vitt utbrett problem på forumet.

I just ditt fall har jag inget minne av att det har hänt tidigare att vi hamnat där?

Men å andra sidan minns inte jag allt som skrivs?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev janne_h:

 

Det skulle jag nog bara göra om du vore för korkad för att ta till dig det jag skriver. För att pedagogiskt försöka lägga mig på din nivå i exempel.

Men även det brukar ofta vara på en för hög pedagogisk nivå för vissa. Som hellre diskuterar hur ord kan appliceras på alla möjliga situationer som inte diskuteras, än att ta det man faktiskt skriver för diskussion.

Då läsförståelse verkar vara ett vitt utbrett problem på forumet.

I just ditt fall har jag inget minne av att det har hänt tidigare att vi hamnat där?

Men å andra sidan minns inte jag allt som skrivs?

Håller med dej om läsförståelsen ligger inte på topp. Många gör som min fru när hon skulle lära sig Svenska, plockade ut ett ord ur en lång mening och ville jag skulle förklara vad ordet betydde

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev janne_h:

 

Det skulle jag nog bara göra om du vore för korkad för att ta till dig det jag skriver. För att pedagogiskt försöka lägga mig på din nivå i exempel.

Men även det brukar ofta vara på en för hög pedagogisk nivå för vissa. Som hellre diskuterar hur ord kan appliceras på alla möjliga situationer som inte diskuteras, än att ta det man faktiskt skriver för diskussion. 

Då läsförståelse verkar vara ett vitt utbrett problem på forumet.

I just ditt fall har jag inget minne av att det har hänt tidigare att vi hamnat där?

Men å andra sidan minns inte jag allt som skrivs?

Det var några så kallade mördarhundar, som inte är berättigade som hundar, bara avlade som bestar med bett, kanske ditt minne hittar tillbaks..

 

   FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev FF:

Det var några så kallade mördarhundar, som inte är berättigade som hundar, bara avlade som bestar med bett, kanske ditt minne hittar tillbaks..

 

   FF

 

Om du har din uppfattning klar för dig och inte vill acceptera ens att förstå andra argument än dina egna, Får du nog leva med att jag skriver ett par rader om din MC, Vilket handlar om att du ska kunna förstå på ett pedagogiskt sätt, vad jag menar. Utan att prångla på dig att tycka som mig.

Är det nånting som jag totalt avskyr är när folk vägrar att ta det man skriver för det man skriver. Utan ska anmärka på ord utifrån sammanhang som inte har ett skit att göra med det som egentligen diskuteras.

Jag kommer inte ihåg detaljerna i den diskussionen.

Att göra en diskussion utav att jag skrev ett exempel att hunden glömt bort en enskild händelse för att ta konsekvens av det senare. Och göra detta till en diskussion där man vill tillskriva mig att jag skulle ha skrivit att hundar inte har något minne. Är så korkat så att klockorna stannar.

Jag försöker belysa att hundar fungerar inte som människor i sin logik. Dock finns det korkade människor som låter hundar dra konsekvenser ur en människas logik och perspektiv. Då man är korkad nog att tro att en hund ska förstå saker på samma sätt som en människa gör. Vilket är helt felaktigt. Dom selekterar sitt minne på ett helt annat vis än människor gör. Då hundar lever mera i nutid. Och ältar inte dåtid som vi människor har en förmåga att göra.

Där har nog många människor nånting att lära av hunden.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev janne_h:

 

Om du har din uppfattning klar för dig och inte vill acceptera ens att förstå andra argument än dina egna, Får du nog leva med att jag skriver ett par rader om din MC, Vilket handlar om att du ska kunna förstå på ett pedagogiskt sätt, vad jag menar. Utan att prångla på dig att tycka som mig.

Är det nånting som jag totalt avskyr är när folk vägrar att ta det man skriver för det man skriver. Utan ska anmärka på ord utifrån sammanhang som inte har ett skit att göra med det som egentligen diskuteras.

Jag kommer inte ihåg detaljerna i den diskussionen.

Att göra en diskussion utav att jag skrev ett exempel att hunden glömt bort en enskild händelse för att ta konsekvens av det senare. Och göra detta till en diskussion där man vill tillskriva mig att jag skulle ha skrivit att hundar inte har något minne. Är så korkat så att klockorna stannar.

Jag försöker belysa att hundar fungerar inte som människor i sin logik. Dock finns det korkade människor som låter hundar dra konsekvenser ur en människas logik och perspektiv. Då man är korkad nog att tro att en hund ska förstå saker på samma sätt som en människa gör. Vilket är helt felaktigt. Dom selekterar sitt minne på ett helt annat vis än människor gör. Då hundar lever mera i nutid. Och ältar inte dåtid som vi människor har en förmåga att göra.

Där har nog många människor nånting att lära av hunden.

Du nämner minne på hundar. Vi bor på en gata med flera hus,barn,bilar och moppar. Mina två hundar bryr sig inte ett skit om det är återkommande barn,bilar,moppar som dom har lärt sig att känna igen. Dom sover som vanligt. Men skulle det komma en ny bil,ny försäljare på moppe eller i bil så tar det hus i helvete.

För övrigt håller jag med dig. man kan aldrig bestraffa en hund för vad som har hänt för en halvminut ens. 

Man måste ta det direkt när det händer. 

Sen tror jag inte det finns några hundar som skäms som någon har sagt här. Däremot  vill dom vara till lags och visa sin undergivenhet mot sin husse om han är förbannad oavsett vad som har hänt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du nämner minne på hundar. Vi bor på en gata med flera hus,barn,bilar och moppar. Mina två hundar bryr sig inte ett skit om det är återkommande barn,bilar,moppar som dom har lärt sig att känna igen. Dom sover som vanligt. Men skulle det komma en ny bil,ny försäljare på moppe eller i bil så tar det hus i helvete.

För övrigt håller jag med dig. man kan aldrig bestraffa en hund för vad som har hänt för en halvminut ens. 

Man måste ta det direkt när det händer. 

Sen tror jag inte det finns några hundar som skäms som någon har sagt här. Däremot  vill dom vara till lags och visa sin undergivenhet mot sin husse om han är förbannad oavsett vad som har hänt.

Äntligen som gert fylking brukar säga.

Du förstår det jag skrivit fullt ut!

Det med nya bilar har ju att göra med försvar av reviret. Där dom vill göra sig uppmärksamma på att detta är deras revir dom kommer in på. Ett sätt att säga hej här är jag, på hund språk.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man prata diskutera om hundar, hur många av dessa är förstörda på grund av avel hur dom se ut vilket lynne vet inte fan själv..

I mitt tycke så är många förstörda som hundar stressyndrom som inte fanns innan all dess jäkla avel hur vissa personer hade en uppfattning hur dom skulle se ut..

I min mening har förstört en massa hundar med olika problem som knappt någon ägare kan hantera, jaktinsikten finns nog kvar mer eller mindre..

 

   FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev FF:

Ska man prata diskutera om hundar, hur många av dessa är förstörda på grund av avel hur dom se ut vilket lynne vet inte fan själv..

I mitt tycke så är många förstörda som hundar stressyndrom som inte fanns innan all dess jäkla avel hur vissa personer hade en uppfattning hur dom skulle se ut..

I min mening har förstört en massa hundar med olika problem som knappt någon ägare kan hantera, jaktinsikten finns nog kvar mer eller mindre..

 

   FF

 

Visst är det så att aveln har förstört mycket.

Men det som är trådens ämne är ju relativt enkelt för ägaren att ordna så det inte händer på individnivå.

Problemet speciellt i Thailand är att dom ofta vill ha en vakthund, utan veta ett skit om hur man hanterar hunden eller att hundar är sociala varelser, som man inte kan hålla ute på gården och kasta till en matbit en gång om dagen. Då kan nog vilken hund som helst bli knäpp oavsett gener och avel. I väldigt många fall så lider hundar av stressyndrom mest på grund av behandlingen. Dock finns det helt klart hundar med nerver hängande utanför på grund av dålig avel. Inte minst många av dom hundar som säljs på Thailändska marknader typ Chatuchak, och kommer från rena hundfabriker. Där kan vi snacka om oseriös hunduppfödning. Å andra sidan är dom som köper hundar på dessa marknader oftast inte så seriösa hundköpare heller. Och sen blir resultatet därefter.

Därifrån kommer det nog många nervvrak till hundar.

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev janne_h:

 

 

Du läser ju det jag skriver som Fan själv läser bibeln.

 

Om vi tar bort ordet glömmer så vi slipper onödiga diskussioner om ordets betydelse i olika situationer hos alla bokstavstrogna på forumet.

 

Hundar saknar förmågan att koppla olika händelser till varandra om dom sker vid olika tidpunkter. Dock det som hunden kunnat koppla minns den väldigt bra.

 

Vi människor kan råka in under nya omständigheter och koppla en gammal och ny händelse till varandra. Och utifrån detta förstå saker och utifrån det lära sig något nytt.

 

Mitt exempel med kissande inne är högst relevant för att exemplifiera detta.

 

Hunden kissar inne sen är det inte mer med det.

 

10 minuter senare upptäcker du det, och tror att du kan leda hunden till kisset och skälla ut den. Hunden ser bara att husse är arg och förstår ingenting. Kissandet är en ickrftåga för hunden som den inte registrerat som relevant i sammanhanget. Dock ser hunden att husse är arg och blir frustrerad och reagerar på det. Men hunden förstår inte varför husse är arg.

 

Exempel 2

 

Hunden befinner sig på baksidan av huset samtidigt som någon kastar en smällare nära hunden. Hunden blir livrädd inte bara för smällare. Utan vågar sen inte gå bakom huset därför att hunden kopplar ihop smällen och platsen som obehagliga.

 

Exempel 3

 

Hunden ramlar och slår sig.

 

Ägaren kommer fram och är förskräckt och ojar sig. Hunden kanske inte tycker att att ramla och slå sig var så obehaglig om det inte var så att ägaren visade oro och stress över situationen.

 

. Men på grund av ägarens ojande och rädsla då hunden är mästare att läsa av kroppspråk, tror hunden att denna plats är farlig och undviker den i framtiden.

 

Exempel 4

 

Hunden ska till veterinären 1a gången .

 

I preventivt syfte så håller 2 personen i hunden hårt när den ska få spruta, så man är säker på att den inte biter någon. Hunden får godis och beröm när det är klart. Hunden uppfattar detta som något obehagligt. Och nästa gången man ska till veterinären. Så upplever hunden väldigt obehag över besök hos veterinären och kämpar emot varje gång den ska dit och bits för att komma loss.

 

Exempel 5

 

Hunden ska till veterinären 1a gången

 

Till skillnad från exempel 4

 

Så håller man hunden löst när den ska få spruta samtidigt som man klappar den bakom öronen och ger den godis samtidigt som den får sprutan.

 

Nästa gång man ska till veterinären. Så drar hunden för att gå in dit. Då den minns att veterinären är en trevlig prick som ger en godis mm.

 

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Bra skrivit där "HundJesus" Håller med dig i allt du säger där. Men då har jag ju också läsförståelse enligt dig ha ha.

Men jag påstår fortfarande att en frisk hund biter inte en människa om den kan komma undan, och den skiljer på ett barn och en inbrottstjuv.

Hur ställer du dig till det påståendet???

Med vänlig hälsning Leadbelly

Link to comment
Dela på andra sajter

Cavemannen

Nu fattas det bara att TV blandar sig in, då blir det MPRs längsta tråd genom tiderna :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra skrivit där "HundJesus" Håller med dig i allt du säger där. Men då har jag ju också läsförståelse enligt dig ha ha.

Men jag påstår fortfarande att en frisk hund biter inte en människa om den kan komma undan, och den skiljer på ett barn och en inbrottstjuv.

Hur ställer du dig till det påståendet???

Med vänlig hälsning Leadbelly

Om du låter en hund bo på gården utan socialt umgänge och få ett mål mat om dagen. Så kan du varken förvänta dig att hunden ska se skillnad på barn som springer eller inbrott tjuvar. Båda två är villebråd. Du kan anse att hunden är frisk. Men miljön är det inte. Miljön ger avtryck på hunden.

Jag misstänker att du inte passar in på den beskrivningen av hundägare?

Detta är vardagen för många hundar i Thailand.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu fattas det bara att TV blandar sig in, då blir det MPRs längsta tråd genom tiderna [emoji3]

Det räcker väl att du blandar dig i?

Kolla upp diverse medlemmars kreditvärdighet om dom har råd att köpa hund så har vi en vinnar tråd. :)

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev janne_h:

Om du låter en hund bo på gården utan socialt umgänge och få ett mål mat om dagen. Så kan du varken förvänta dig att hunden ska se skillnad på barn som springer eller inbrott tjuvar. Båda två är villebråd. Du kan anse att hunden är frisk. Men miljön är det inte. Miljön ger avtryck på hunden.

Jag misstänker att du inte passar in på den beskrivningen av hundägare?

Detta är vardagen för många hundar i Thailand.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Tja du har rätt där också. men. Men hur är det med läsförståelsen det var ju inte det vi diskuterade.

Eller väntar du på att polletten skall ramla ned??

Med vänlig hälsning Leadbelly

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja du har rätt där också. men. Men hur är det med läsförståelsen det var ju inte det vi diskuterade.

Eller väntar du på att polletten skall ramla ned??

Med vänlig hälsning Leadbelly

Om du anser dig diskutera nånting annat när du kommenterade mig får stå för dig. Jag bara förtydligade det du gnällde om, och svarade.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

LOSForever

Ett hagelbrak håll käften janne_h en bra död stor skillnad mot slakterier runt om i världen

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev janne_h:

Om du anser dig diskutera nånting annat när du kommenterade mig får stå för dig. Jag bara förtydligade det du gnällde om, och svarade.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Du angav din åsikt menar du??+ jag vidhåller att en frisk hund biter inte barn men en inb ottstjuv förtjänar ett #tjuvnyp#.

Plus att jag gnäller inte jag håller med dig i många  åsikter. Men du generaliserar som att du alltid har rätt och det tycker inte jag.

Med vänlig hälsning Leadbelly

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett hagelbrak håll käften janne_h en bra död stor skillnad mot slakterier runt om i världen

Kan någon översätta detta till svenska?

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Cavemannen
3 minuter sedan, skrev janne_h:

Kan någon översätta detta till svenska?

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Hur vad det nu med läsförståelsen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du angav din åsikt menar du??+ jag vidhåller att en frisk hund biter inte barn men en inb ottstjuv förtjänar ett #tjuvnyp#.

Plus att jag gnäller inte jag håller med dig i många  åsikter. Men du generaliserar som att du alltid har rätt och det tycker inte jag.

Med vänlig hälsning Leadbelly

Var menar du att jag har talat emot dig?

Om du lägger det i citering så ska jag ge en precis förklaring. Var jag står utifrån det du undrar.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Cavemannen
2 minuter sedan, skrev M33:

 

 

 

aaaahahahahahahahahahaha.....................

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
On 1 juni 2016 at 07:50, skrev SatanG:

 

Jodå Janne, jag vet hur fantastiskt välartikulerad du är i svenska språket så naturligtvis känns det lite motigt att diskutera med dig då man med största sannolikhet alltid har fel, hur det än ligger till om du förstår vad jag menar :-)

 

Ok, för att minimera olyckor i mitt jobb gör man ofta riskanalyser, alltså bedömer fara/risker med att göra ett jobb och vad man bör/ska göra för att minimera dessa. Något som alla hundägare borde göra. I detta fall med en stor och aggressiv hund borde en jubelidi*t kunna tänka sig att något illa kan komma att ske OM hunden skulle komma ut då barn leker där. Eller hur? Vet man om att detta är fullt möjligt, och det ändå händer, så har man inte tagit detta på allvar och jag har därmed svårt att se det som en olycka. En olycka är något som inte kunde förutses, eller hade en mycket liten risk att kunna ske men hunden har ju ofta visat att den är farlig/aggressiv. Trots detta händer ett scenario som mycket lätt kunnat förutspås, det var ju bara en tidsfråga om man frågar mig, har då ägaren inte tagit sitt ansvar (att förhindra/omöjliggöra) attacken så har han ju därmed försummat sitt ansvar. 

 

/ SatanG    

 

 

Äh,fan vad ni tramsar. En massa fjantiga försök på att definiera olycka.

 

Nu ska jag förklara vad en olycka är, eller rättare sagt, ge ett bra exempel på en olycka.

säger bara 9/11

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...