Jump to content
IGNORERAD

Debatt efter hundattack mot 14-åring i Bangkok


MPR Nyheter

Recommended Posts

LOSForever
8 minuter sedan, skrev janne_h:

Kan någon översätta detta till svenska?

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Ett käftsmäll inget lidande ? janne-_j

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 181
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    61

  • Nemo

    15

  • Cavemannen

    14

  • leadbelly

    13

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hur vad det nu med läsförståelsen?

Det löser du säkert genom att kolla upp adress och ekonomi som vanligt....

För att kolla upp personen enligt dina vedertagna metoder, då är läsförståelsen sekundär.? :)

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett käftsmäll inget lidande ? janne-_j

Lycka till!

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Cavemannen:

Nu fattas det bara att TV blandar sig in, då blir det MPRs längsta tråd genom tiderna :D

Ingen risk för det  tror jag. Här har TV mött sin överman.

Link to comment
Dela på andra sajter

Cavemannen
Precis nyss, skrev Sakhon:

Ingen risk för det  tror jag. Här har TV mött sin överman.

Ja det kan ju vara så, hahahahahaha

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
On 2016-06-01 at 11:17, skrev janne_h:

 

Precis som i bilvärlden där man gör riskanalyser till exempel så betecknar man det som en olycka när man trots detta krockar. i Svenska språket enligt gängse språkregler är det uttrycket man använder.

Och fortfarande har inte ordet olycka ett skit att göra med ansvaret. Utan har med uppsåtet att göra. Om personen som kör medvetet med flit kör på den andra bilen så är det inte en olycka. Utan en planerad handling. I båda fallen så är den som kör på lika ansvarig.

 

Jag hade en nysvensk kränkt granne (några hus bort) som kom och påstod att vi inte skulle få ha våra hundar ute på våran egen tomt trots ett stängsel på 1,80 meter högt, som förhindrar hundarna att komma ut på vägen. Detta då deras dotter upplevde det obehagligt att gå förbi vårat hus på väg till skolan då hundarna skällde (och hon ville inte gå 50 meter extra för att undvika att gå förbi just våran tomt). Dom skulle således anmäla oss till kommunen och polisen och vet allt vad dom kom på. Naturligtvis så hörde jag inte ett ljud från nämnda myndigheter. Kan för övrigt nämna att speciellt schäfern ser skräckinjagande ut. Men är som en liten nallebjörn. Medans våran dvärgpinscher på 4 kilo är i princip tvärtom. Bara för att hunden ser farlig ut. Betyder den inte att den är farlig. Skulle thailändare följa dina råd av "självklarheter" så skulle detta betyda att man skulle vara tvungen att låsa in i princip alla hundar i hela värden. Då det alltid finns någon som tycker att hunden SER farlig ut. Lycka till med ditt uppdrag att övertyga alla thailändare om det rätta i den logiken. :) 

 

Janne, du som gillar att kalla saker för olycka, vi tar ett exempel ur verkliga livet som hände för nästan 20 år sedan:

En bil kommer på en huvudled, från sidan kommer en bil som har lämna företräde, den bilen kör rakt ut i korsningen och träffar höger dörr klockrent, föraren av bilen som hade att lämna företräde erkänner för vittnen att han "grejade" med stereon och missade att det var en korsning.

 

Vad är din bedömning?

Olycka eller vårdslöshet?

 

Ändrades av UglyFarang

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Janne, du som gillar att kalla saker för olycka, vi tar ett exempel ur verkliga livet som hände för nästan 20 år sedan:

En bil kommer på en huvudled, från sidan kommer en bil som har lämna företräde, den bilen kör rakt ut i korsningen och träffar höger dörr klockrent, föraren av bilen som hade att lämna företräde erkänner för vittnen att han "grejade" med stereon och missade att det var en korsning.

 

Vad är di bedömning?

Olycka eller vårdslöshet?

 

Du fattar bevisligen inte fortfarande att vårdslöshet kan leda till en olycka.

Olycka eller inte har med uppsåtet att göra. Inte med skulffrågan.

Det blir väldigt svårt att diskutera med dig så länge du inte vill ta till dig vad som sptåkmässigt officiell är en olycka. Och du vill ge ordet en egen betydelse.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
On 2016-06-02 at 09:41, skrev janne_h:

 

Du förstår bevisligen inte vad jag skriver.

 

Exempel. (om än ganska tillyxat exempel) Om en hund ska sitta ned så lä'r man hunden sitt. När hunden gör rätt så sätter sig hunden ner på kommandot sitt i dom flesta situationer, Då hundens minne koppplar sitt till belöning i form av godis.

En människa däremot kan ju lära sig att man sätter sig inte bara för att någon sätter sitt för stt man ska få godis. Utan man sätter sig när man enligt en konsekvens analys anser att det passar utifrån omständigheterna.

 

En hund kan inte i efterhand förstå att en sak är fel utifrån ett konsekvenstänkande. Vilket en människa kan göra. Därvidlag så är skillnaden milsvid. Hunden däremot kommer ihåg att precis när den skulle lyfta på benet och kissa mot väggen i rummet. Så sa husse nej. Vilket hunden minns som ett negativt förstärkning på samma sätt som klickern är en positiv förstärkning. Då har hunden genom inlärning utifrån det som hänt för stunden lärt sig att koppla ihop vissa saker vilket skapar en minnesbild som ger grund för socialt betteende. Medans en människa kan kommunicera till en annan människa att man sk tänka på att inte göra vissa saker utan att dom hänt. Eller dra konsekvenser och koppla ihop händelser som hänt med framtida händelser för att dra en konsekvens av detta.

På detta sätt så är den mänskliga hjärnan och hundens hjärna i kontrast med varandrra.

 

Janne, en fråga till dej angående hundträning som jag tycker du verkar kunna mycket bra.

I det rödmarkerade stycket så beskriver du hur man kan göra och detta har jag själv gjort med ett par hundar jag haft.

Min fråga är, borde inte jycken känna sej lurad när man slutar ge godis?

När jag gjorde så här så fortsatte jag att ge godis fast jag trappade ner godiset innan jag upphörde helt.

 

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
On 2016-06-03 at 09:13, skrev janne_h:

 

 

Du läser ju det jag skriver som Fan själv läser bibeln.

 

Om vi tar bort ordet glömmer så vi slipper onödiga diskussioner om ordets betydelse i olika situationer hos alla bokstavstrogna på forumet.

 

Hundar saknar förmågan att koppla olika händelser till varandra om dom sker vid olika tidpunkter. Dock det som hunden kunnat koppla minns den väldigt bra.

 

Vi människor kan råka in under nya omständigheter och koppla en gammal och ny händelse till varandra. Och utifrån detta förstå saker och utifrån det lära sig något nytt.

 

Mitt exempel med kissande inne är högst relevant för att exemplifiera detta.

 

Hunden kissar inne sen är det inte mer med det.

 

10 minuter senare upptäcker du det, och tror att du kan leda hunden till kisset och skälla ut den. Hunden ser bara att husse är arg och förstår ingenting. Kissandet är en ickrftåga för hunden som den inte registrerat som relevant i sammanhanget. Dock ser hunden att husse är arg och blir frustrerad och reagerar på det. Men hunden förstår inte varför husse är arg.

 

Exempel 2

 

Hunden befinner sig på baksidan av huset samtidigt som någon kastar en smällare nära hunden. Hunden blir livrädd inte bara för smällare. Utan vågar sen inte gå bakom huset därför att hunden kopplar ihop smällen och platsen som obehagliga.

 

Exempel 3

 

Hunden ramlar och slår sig.

 

Ägaren kommer fram och är förskräckt och ojar sig. Hunden kanske inte tycker att att ramla och slå sig var så obehaglig om det inte var så att ägaren visade oro och stress över situationen.

 

. Men på grund av ägarens ojande och rädsla då hunden är mästare att läsa av kroppspråk, tror hunden att denna plats är farlig och undviker den i framtiden.

 

Exempel 4

 

Hunden ska till veterinären 1a gången .

 

I preventivt syfte så håller 2 personen i hunden hårt när den ska få spruta, så man är säker på att den inte biter någon. Hunden får godis och beröm när det är klart. Hunden uppfattar detta som något obehagligt. Och nästa gången man ska till veterinären. Så upplever hunden väldigt obehag över besök hos veterinären och kämpar emot varje gång den ska dit och bits för att komma loss.

 

Exempel 5

 

Hunden ska till veterinären 1a gången

 

Till skillnad från exempel 4

 

Så håller man hunden löst när den ska få spruta samtidigt som man klappar den bakom öronen och ger den godis samtidigt som den får sprutan.

 

Nästa gång man ska till veterinären. Så drar hunden för att gå in dit. Då den minns att veterinären är en trevlig prick som ger en godis mm.

 

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

 

I fallet med hunden som pinkat inne, vad händer om man tar hunden till pölen och pekar, bör den inte minnas då och relatera till sitt eget pinkande?

 

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Janne, en fråga till dej angående hundträning som jag tycker du verkar kunna mycket bra.

I det rödmarkerade stycket så beskriver du hur man kan göra och detta har jag själv gjort med ett par hundar jag haft.

Min fråga är, borde inte jycken känna sej lurad när man slutar ge godis?

När jag gjorde så här så fortsatte jag att ge godis fast jag trappade ner godiset innan jag upphörde helt.

 

Jag tror nog inte hunden vet vad lurad är för nånting. Men om man slutar att ge godis helt så kan ju kommandot med tiden minska i betydelse. Och hunden gör som den faller in vid olika tillfällen.

Hundar gör det den får fördel av.

Och det är en balans att ge belöningar. Som enligt mig bör ligga på en lagomnivå så att hunden inte bara bryr sig om godiset hela tiden.

Många gånger kan man till exempel ge hunden lite mindre mat innan man går ut på morgonen. Och ta med det som belöning att ge när hunden gör rätt på promenaden. Men när man nått målet bör man då minska godis. Och lära hunden att även en klapp på huset kan vara belöning eller att hunden får facoritleksaken när den gör rätt.

Det viktiga är att hunden upplever det positivt när den gör rätt.

Jag brukar som exempel sätta mina hundar många gånger när dom ska ut. Belöningen är ju att dom får gå ut genom dörren.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

I fallet med hunden som pinkat inne, vad händer om man tar hunden till pölen och pekar, bör den inte minnas då och relatera till sitt eget pinkande?

 

 

Jycken kommer nog att sniffa lite på pölen och inte fatta vad du vill.   Eller så kommer den att tro att detta är det nya pinkstället.  :rotfl:

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

 

I fallet med hunden som pinkat inne, vad händer om man tar hunden till pölen och pekar, bör den inte minnas då och relatera till sitt eget pinkande?

 

Nej en hund kan inte relatera på ett resonerande vis som vi människor gör.

Pölen med kiss är då en icke fråga för hunden. Hunden ser nog att det är kiss på golvet. Men har ingen aning varför människan drar dit honom för att visa kisset.

Vill man lära hunden att det är fel att kissa inne (som man lär en valp att bli rumsren). Så får man fysiskt lyfta ut hunden i samma stund den kissat. Först då kan hunden göra kopplingen att man bör kissa ute. Jag fick Viper (min schäfer) rumsren på 3 dagar på det viset. Han väckte sen mig när han behövde kissa på natten och gå ut.

Många tror att hunden lär sig av att lägga ut tidningar mm. Det ger bara omvänd effekt. Och hämmar hunden att kissa ute. Och att skälla på hunden när den kissar inne gör bara hunden olycklig.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev janne_h:

Nej en hund kan inte relatera på ett resonerande vis som vi människor gör.

Pölen med kiss är då en icke fråga för hunden. Hunden ser nog att det är kiss på golvet. Men har ingen aning varför människan drar dit honom för att visa kisset.

Vill man lära hunden att det är fel att kissa inne (som man lär en valp att bli rumsren). Så får man fysiskt lyfta ut hunden i samma stund den kissat. Först då kan hunden göra kopplingen att man bör kissa ute. Jag fick Viper (min schäfer) rumsren på 3 dagar på det viset. Han väckte sen mig när han behövde kissa på natten och gå ut.

Många tror att hunden lär sig av att lägga ut tidningar mm. Det ger bara omvänd effekt. Och hämmar hunden att kissa ute. Och att skälla på hunden när den kissar inne gör bara hunden olycklig.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

 

Nja, delvis rätt.  Eftersom vi människor är mycket smartare än hunden, så ska man lyfta ut hunden innan den kissar. Det är inte så svårt att lista ut när det är dax för en valp att kissa,. T.ex just efter att de vaknar upp, strax efter att den har ätit eller druckit, strax efter att den busat runt och lekt i lägenheten mm, då är det kisspaus för valpar och manfår va på alerten. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Cavemannen
18 minuter sedan, skrev janne_h:

Jag tror nog inte hunden vet vad lurad är för nånting. Men om man slutar att ge godis helt så kan ju kommandot med tiden minska i betydelse. Och hunden gör som den faller in vid olika tillfällen.

Hundar gör det den får fördel av.

Och det är en balans att ge belöningar. Som enligt mig bör ligga på en lagomnivå så att hunden inte bara bryr sig om godiset hela tiden.

Många gånger kan man till exempel ge hunden lite mindre mat innan man går ut på morgonen. Och ta med det som belöning att ge när hunden gör rätt på promenaden. Men när man nått målet bör man då minska godis. Och lära hunden att även en klapp på huset kan vara belöning eller att hunden får facoritleksaken när den gör rätt.

Det viktiga är att hunden upplever det positivt när den gör rätt.

Jag brukar som exempel sätta mina hundar många gånger när dom ska ut. Belöningen är ju att dom får gå ut genom dörren.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

 

Att du klappar huset tror jag hunden bryr sig föga om :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Att du klappar huset tror jag hunden bryr sig föga om :-)

Nej det verkar som dom överlåter det till forumets egen språkpolis. :)

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

jag hade en stor schäfer, några år gammal Han var ensam hemma på förmiddagarna och en gång när vi kom hem sent på grund av en olycka. Så när vi öppnar dörren luktar det hundskit i hela lägenheten. Var tror ni denna stora hund bajsat. Jo uppe på diskbänken. Jag tror att hunden sprungit runt i lägenheten och försökt att hitta en plats att bajsa på. Hunden hade ju lärt sig att på golvet fick man inte bajsa.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Nja, delvis rätt.  Eftersom vi människor är mycket smartare än hunden, så ska man lyfta ut hunden innan den kissar. Det är inte så svårt att lista ut när det är dax för en valp att kissa,. T.ex just efter att de vaknar upp, strax efter att den har ätit eller druckit, strax efter att den busat runt och lekt i lägenheten mm, då är det kisspaus för valpar och manfår va på alerten. [emoji4]

Ja kapten kom med nya rön som ingen visste tidigare. Du kommer nog att revolutionera hund världen med dina smarta lösningar. :)

Var står det att jag utesluter det du skriver?

Jag svarade på en direkt fråga om kissande inomhus som var relaterad till svaret jag gav.

Man kan undvika hundar som kissar inne genom att inte skaffa dom överhuvudtaget. :)

Men det alternativet missade du. ;)

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev janne_h:

Ja kapten kom med nya rön som ingen visste tidigare. Du kommer nog att revolutionera hund världen med dina smarta lösningar. :)

Var står det att jag utesluter det du skriver?

Jag svarade på en direkt fråga om kissande inomhus som var relaterad till svaret jag gav.

Man kan undvika hundar som kissar inne genom att inte skaffa dom överhuvudtaget. :)

Men det alternativet missade du. ;)

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Han har ju rätt i det han skriver!! Ge han credit istället for att spela allan. Det var ju bara ett fortydligande om hur man kan och ska gora. Eller hur?

Link to comment
Dela på andra sajter

Han har ju rätt i det han skriver!! Ge han credit istället for att spela allan. Det var ju bara ett fortydligande om hur man kan och ska gora. Eller hur?

Jag tror nog att hela debatten i den här tråden är ganska infekterad. Och jag upplevde det nog mera som en pekpinne än ett förtydligande.

Om det nu bara var menat som ett förtydligande så ber jag om ursäkt.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev janne_h:

Ja kapten kom med nya rön som ingen visste tidigare. Du kommer nog att revolutionera hund världen med dina smarta lösningar. :)

Var står det att jag utesluter det du skriver?

Jag svarade på en direkt fråga om kissande inomhus som var relaterad till svaret jag gav.

Man kan undvika hundar som kissar inne genom att inte skaffa dom överhuvudtaget. :)

Men det alternativet missade du. ;)

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

 

Det alternativet ingår i "med mera" (förkortat mm) som jag skrev.  Man kan ju även undvika problem genom att inte skaffa barn, så slipper man rådfråga ett internetforum hur man skall göra när man får problem med dem. ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev janne_h:

Jag tror nog att hela debatten i den här tråden är ganska infekterad. Och jag upplevde det nog mera som en pekpinne än ett förtydligande.

Om det nu bara var menat som ett förtydligande så ber jag om ursäkt.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Bra där du kan tydligen göra en pudel också.

Hur är det nu med hundar ? Kan dom skilja på ett barn kontra inbrottstjuvar????

Med vänlig hälsning Leadbelly

 

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Det alternativet ingår i "med mera" (förkortat mm) som jag skrev.  Man kan ju även undvika problem genom att inte skaffa barn, så slipper man rådfråga ett internetforum hur man skall göra när man får problem med dem. [emoji6]

Livet har helt klart många möjligheter.

Och tur är det, annars hade man ju kunnat hamna i facket att ge ointelligenta kommentarer till allt på ett internetforum för att man sitter i en risby och har tråkigt.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev janne_h:

Livet har helt klart många möjligheter.

Och tur är det, annars hade man ju kunnat hamna i facket att ge ointelligenta kommentarer till allt på ett internetforum för att man sitter i en risby och har tråkigt.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

 

Ja du har tur du som bara hamnat i facket att läsa alla ointelligenta kommentarer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra där du kan tydligen göra en pudel också.

Hur är det nu med hundar ? Kan dom skilja på ett barn kontra inbrottstjuvar????

Med vänlig hälsning Leadbelly

 

Det beror ju fortfarande på hur hunden blir behandlad.

Släpper man ut den på gården utan mental och social stimulans, så är nog risken stor att hunden kan ta sig en munsbit vare sig det är en inbrottstjuv eller ett barn som springer och viftar med armarna.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Cavemannen

Nu när vi har en egen expert(:big_smile:) så kan ju Cesar dra nått gammalt över sig

ps. det kommer säkert ett uttal snart om att Cesar inte har en aning om vad han pratar om :)

 

cesar-millan.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...