Jump to content
IGNORERAD

Debatt efter hundattack mot 14-åring i Bangkok


MPR Nyheter

Recommended Posts

2 minuter sedan, skrev janne_h:

Du läser ju bevisligen bara det du vill läsa ur det jag skriver.

Var skriver jag att man kan tämja lejon som hundar?

Vad jag skriver är att på grund av dåliga kunskaper om hundars naturliga beteende så drar människor felaktiga konsekvens analyser utifrån hundars beteende. Därför sker olyckor på grund av ren skär ovetskap hos hundar och folk i deras närhet.

En hund är ett rovdjur som kan tämjas.

Förmänskligande av hundar är nog en av dom största orsaker till dylika olyckor.

Folk skaffar sig hundar och tror att dom ska förstå skillnad på en inbrottstjuv och ett barn som springer. En hund klarar inte att se den skillnaden.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

 

Bara genom träning och "bortplockande" av exemplar med felaktiga gener. Hur mycket du än tränar/uppfostrar/ slår in vett i skallen på den att inte attackera människor, så kan du inte känna dig säker på att den inte hittar på "hyss" när du inte är med den, om den har felaktiga gener. Sånt går inte att träna bort hur mycket kunskap om hundar man än har.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 181
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    61

  • Nemo

    15

  • Cavemannen

    14

  • leadbelly

    13

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

2 minuter sedan, skrev Soengsang:

Givetvis.

Men hundar kopplar helt klart saker, platser etc till tidigare upplevelser.

Skickat från min iPhone 7 via Tapatalk

 

Du förstår bevisligen inte vad jag skriver.

 

Exempel. (om än ganska tillyxat exempel) Om en hund ska sitta ned så lä'r man hunden sitt. När hunden gör rätt så sätter sig hunden ner på kommandot sitt i dom flesta situationer, Då hundens minne koppplar sitt till belöning i form av godis.

En människa däremot kan ju lära sig att man sätter sig inte bara för att någon sätter sitt för stt man ska få godis. Utan man sätter sig när man enligt en konsekvens analys anser att det passar utifrån omständigheterna.

 

En hund kan inte i efterhand förstå att en sak är fel utifrån ett konsekvenstänkande. Vilket en människa kan göra. Därvidlag så är skillnaden milsvid. Hunden däremot kommer ihåg att precis när den skulle lyfta på benet och kissa mot väggen i rummet. Så sa husse nej. Vilket hunden minns som ett negativt förstärkning på samma sätt som klickern är en positiv förstärkning. Då har hunden genom inlärning utifrån det som hänt för stunden lärt sig att koppla ihop vissa saker vilket skapar en minnesbild som ger grund för socialt betteende. Medans en människa kan kommunicera till en annan människa att man sk tänka på att inte göra vissa saker utan att dom hänt. Eller dra konsekvenser och koppla ihop händelser som hänt med framtida händelser för att dra en konsekvens av detta.

På detta sätt så är den mänskliga hjärnan och hundens hjärna i kontrast med varandrra.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Bara genom träning och "bortplockande" av exemplar med felaktiga gener. Hur mycket du än tränar/uppfostrar/ slår in vett i skallen på den att inte attackera människor, så kan du inte känna dig säker på att den inte hittar på "hyss" när du inte är med den, om den har felaktiga gener. Sånt går inte att träna bort hur mycket kunskap om hundar man än har.

 

Och du vet vilka exemplar som har felaktiga gener, och bör selekteras bort?

Vad du inte tycks förstå är att egenskaper som triggade det som hände enligt trådens ämne. Besitts av i princip 100% av alla hundar. Det är inget man kan genom avel få bort genom att selektera bort vissa hundar. Så tillvida man inte försöker få alla hundar till nånting som inte är hundar.

Sen har olika hundraser olika stark grad av olika egenskaper.

Då måste det väl vara mycket effektivare att få hundägare att förstå att behandla hundarna på ett riktigt vis?

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300
5 timmar sedan, skrev janne_h:

Nu är det ju så att en hund inte skämms.

Den lever i nuet och har inte någon som helst konsekvens analys av vad den gjorde för en stund sedan.

Problemet är väl ofta att vi människor förmänskligar hundar.

Och det som du kallas skämmas är nog en reaktion på mänskligt beteende snarare än att skämmas på riktigt som vi människor gör.

En hund går inte till attack för att den vill skada någon. Det bygger ju på inbyggda funktioner i hundens beteende som kan triggas av människor. Och byggas upp av okunniga hundägare.

Barn som springer och viftar med armarna. Kan med hundar som inte lärt sig andra sociala koder i integration med människor, många gånger väcka jakt beteendet hos hunden. Och sen går det överstyr.

Dock kan hundar lära sig att vara med barn utan att jaga. Men det bygger på att trigga hundens andra instinkter om vad som accepteras socialt av den.

Det största felet man gör i bedömning av hundar är att förmänskliga dom.

Hundar är rovdjur med kraftigt inbyggda instinkter. Och där är ägarens ansvar totalt att tygla detta. Ingenting man kan förvänta sig att en hund skall förstå. Varken före eller efter det händer en olycka. Problemet är att folk ofta skaffar sig hundar utan att veta ett skit om hur hundar fungerar. Och därav händer dylika olyckor lite nu och då.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

 

Mina hundar skäms men dina skämms inte, okay.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300
4 timmar sedan, skrev Soengsang:

 

 

Så du menar att hundars minne inte kopplar ihop platser, saker o händelser?

 

Skickat från min iPhone 7 via Tapatalk

 

Det är klart att hundar har minne och kommer ihåg händelser.

När jag var liten pojk så hade vår familj en collie som är en mycket klok hund.

En gång kom en kompis till pappa och hälsade på, det första han sa var vilken ful hund och blängde på den, hunden blev direkt aggresiv mot honom, efter den händelsen fick vi koppla hunden varje gång pappas kompis kom på besök , så nog har hundar minne

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har 4 underbara Engelska bulldoggen, en han hund och 3 tikar, dom behandlas som våra familje medlemmar utan för den saken kan göra vad dom vill, vi har aldrig tillåtit någon utomstående att bestraffa våra hundar, vi har kontroll över våra hundar 24/7, dom har fri rörelse inom husets murar, utanför är dom alltid kopplade, jag har nämnt det tidigare om ofoget att ha lösdrivande som springer vind för våg, som hundägare tar man på sig ett långvarigt ansvar gentemot sig själv och sin omgivning, exempelvis vår brevbärare åker omkring med en käpp på sin moppe, det är säkerligen många hundar som har fått sig ett rapp av den käppen, sådant föder aggressivitet, Thailändska hundhållningen är totalt utan kontroll med få undantag, då särskilt på landsbygden.

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

Det är klart att hundar har minne och kommer ihåg händelser.

När jag var liten pojk så hade vår familj en collie som är en mycket klok hund.

En gång kom en kompis till pappa och hälsade på, det första han sa var vilken ful hund och blängde på den, hunden blev direkt aggresiv mot honom, efter den händelsen fick vi koppla hunden varje gång pappas kompis kom på besök , så nog har hundar minne

collie en lätt dresserad hund, klok ?? Har haft hundar, jakt hundar och min far hade jakt hundar levt hela mitt liv med hundar och håller med Janne helt i vad han skriver. Även varit på kurser, dressyr kurser, spår prov, jaktprov, och allt som har med hundar att göra. Det är som Janne säger ingen människa utan en hund. Vist minns dom eskilda händelser och helst om någon varit dum med dom

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Mina hundar skäms men dina skämms inte, okay.

Vi låter det vara så för fridens skull.

Vad jag menar är att hundar ser ut som om dom skäms men det är snarare "enligt mig och diverse erkända hundexperter" en reaktion på mänskligt beteende.

Samma sak ditt exempel med collien. Dom har extremt bra minne för saker som dom kan koppla till enskilda händelser. Men likt förbannat så har dom glömt bort händelser som inte sätter avtryck en sekund senare.

Allra helst då dom inte förstår att koppla ihop saker som anses självklart för människor.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

collie en lätt dresserad hund, klok ?? Har haft hundar, jakt hundar och min far hade jakt hundar levt hela mitt liv med hundar och håller med Janne helt i vad han skriver. Även varit på kurser, dressyr kurser, spår prov, jaktprov, och allt som har med hundar att göra. Det är som Janne säger ingen människa utan en hund. Vist minns dom eskilda händelser och helst om någon varit dum med dom

Bra där....håller fulständigt med.

Skickat från min iPhone 7 via Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev Boa52:

collie en lätt dresserad hund, klok ?? Har haft hundar, jakt hundar och min far hade jakt hundar levt hela mitt liv med hundar och håller med Janne helt i vad han skriver. Även varit på kurser, dressyr kurser, spår prov, jaktprov, och allt som har med hundar att göra. Det är som Janne säger ingen människa utan en hund. Vist minns dom eskilda händelser och helst om någon varit dum med dom

Citerar mej själv, soengsang jag fick ett karma av dej nu kan jag sova lugnt i kväll

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev janne_h:

 

 

Du läser ju bevisligen bara det du vill läsa ur det jag skriver.

 

Var skriver jag att man kan tämja lejon som hundar?

 

Vad jag skriver är att på grund av dåliga kunskaper om hundars naturliga beteende så drar människor felaktiga konsekvens analyser utifrån hundars beteende. Därför sker olyckor på grund av ren skär ovetskap hos hundägare och folk i deras närhet.

 

En hund är ett rovdjur som kan tämjas.

 

Förmänskligande av hundar är nog en av dom största orsaker till dylika olyckor.

 

Folk skaffar sig hundar och tror att dom ska förstå skillnad på en inbrottstjuv och ett barn som springer. En hund klarar inte att se den skillnaden.

 

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Nu pratar du väl i "god natt mössan " skulle inte en domnesticerad normal hund kunna skilja på en inbrottstjuv och ett barn ?

Det var det dummaste du någonsin skrivit tror jag,eller  du kankse hadde otur när du tänkte.

En frisk hund biter inte ett barn kanske ett "nafs "för att markera och skrämma lite.

Men om en hund blir tillräckligt trängd då biter han även husse för att rädda livet på sig själv.

Du tror dig inneha en allsmäktig generell kunskap om hundar och jag kan hålla med dig om mycket men även din sol har en del stora fläckar.

 

Med vänlig hälsning Leadbelly   

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev leadbelly:

Nu pratar du väl i "god natt mössan " skulle inte en domnesticerad normal hund kunna skilja på en inbrottstjuv och ett barn ?

Det var det dummaste du någonsin skrivit tror jag,eller  du kankse hadde otur när du tänkte.

En frisk hund biter inte ett barn kanske ett "nafs "för att markera och skrämma lite.

Men om en hund blir tillräckligt trängd då biter han även husse för att rädda livet på sig själv.

Du tror dig inneha en allsmäktig generell kunskap om hundar och jag kan hålla med dig om mycket men även din sol har en del stora fläckar.

 

Med vänlig hälsning Leadbelly  

Du har inte den minsta kunskapen om vad en Hund är, lägg ner du vet nada

Link to comment
Dela på andra sajter

Cavemannen

Jag hade en granne i Surin vars hund sprang ut på vägen och försökte nafsa efter fötterna på varje mopedist som passerade.

En dag tog jag en näve "singel" i handen innan jag passerade och när hunden kom farande så tvärnitade jag och drog hela näven mot hunden så hårt jag orkade, efter det kom hunden aldrig mer nafsande efter mig, den lärde sig till och med att känna igen min moppes ljud.

Så lite minne har de allt :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Boa52:

Du har inte den minsta kunskapen om vad en Hund är, lägg ner du vet nada

Du har ingen vetskap om min hundkunskap så jag går inte i polemik med dig.

Din socialakompetens tillför inget.

Mitt tips får bli Gå på sängen!!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev leadbelly:

Du har ingen vetskap om min hundkunskap så jag går inte i polemik med dig.

Din socialakompetens tillför inget.

Mitt tips får bli Gå på sängen!!

 

som du skriver är det lätt att förstå du kan inget om hundar, kanske om nån mus. Sorry men du behöver nog en sån förklaring hur smart du skriver

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Boa52:

som du skriver är det lätt att förstå du kan inget om hundar, kanske om nån mus. Sorry men du behöver nog en sån förklaring hur smart du skriver

Får väl skriva det igen så du kanske kan lyckas att förstå.

Gå på sängen. Ingen mening att diskutera med dig, nivån är för låg.

Med vänlig hälsning Leadbelly

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu pratar du väl i "god natt mössan " skulle inte en domnesticerad normal hund kunna skilja på en inbrottstjuv och ett barn ?

Det var det dummaste du någonsin skrivit tror jag,eller  du kankse hadde otur när du tänkte.

En frisk hund biter inte ett barn kanske ett "nafs "för att markera och skrämma lite.

Men om en hund blir tillräckligt trängd då biter han även husse för att rädda livet på sig själv.

Du tror dig inneha en allsmäktig generell kunskap om hundar och jag kan hålla med dig om mycket men även din sol har en del stora fläckar.

 

Med vänlig hälsning Leadbelly   

Så olyckor där hundar biter barn sker inte menar du?

Apropå otur när man tänker, kan du läsa det jag skrev ett par gånger till. Bevisligen trillade inte paletten ner.

Och det jag skrev verkade vara ovanför din läsförståelse nivå?

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev leadbelly:

Får väl skriva det igen så du kanske kan lyckas att förstå.

Gå på sängen. Ingen mening att diskutera med dig, nivån är för låg.

Med vänlig hälsning Leadbelly

Alla nivåer är för hög för dej

Ändrades av Boa52
Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev janne_h:

Så olyckor där hundar biter barn sker inte menar du?

Aptopå otur när man tänker, kan du läsa det jag skrev ett par gånger till. Bevisligen trillade inte paletten ner.

Och det jag skrev verkade vara ovanför din läsförståelse nivå?

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Mja du går till attack med läsförståelse och polletter och jag vet att du alltid vill ha sista ordet.

Det kan du få för det är betydelselöst för mig. Men men tror du inte att mina hundar kan skilja på en barnunge och en inbrottstjuv,du försöker blanda bort korten.

Du är bra på att formulera dig vid tangentbordet men du äger inte sanningen om hundar,långtdärifrån..

Men jag slutar här men fortsätter gärna verbalt om vi träffas.

Med vänlig hälsning Leadbelly 

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja du går till attack med läsförståelse och polletter och jag vet att du alltid vill ha sista ordet.

Det kan du få för det är betydelselöst för mig. Men men tror du inte att mina hundar kan skilja på en barnunge och en inbrottstjuv,du försöker blanda bort korten.

Du är bra på att formulera dig vid tangentbordet men du äger inte sanningen om hundar,långtdärifrån..

Men jag slutar här men fortsätter gärna verbalt om vi träffas.

Med vänlig hälsning Leadbelly 

Har ju knappast pekat ut dig och dina hundar. Vilket du förstår om du inte försöker omtolka det jag skriver till nånting annat än vad som avsågs.

Jag återkommer hem till Bangkok i september, då jag nu är hemma i Stockholm och avnjuter sommaren i Sverige. Då kan vi diskutera ämnet över en öl eller två.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

LOSForever
1 timme sedan, skrev Boa52:
  1. HGundrart1 timme sedan, skrev Boa52:

som du skriver är det lätt att förstå du kan inget om hundar, kanske om nån mus. Sorry men du behöver nog en sån förklaring hur smart du skriver

Hundart och klart icke klart

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300
12 timmar sedan, skrev Boa52:

collie en lätt dresserad hund, klok ?? Har haft hundar, jakt hundar och min far hade jakt hundar levt hela mitt liv med hundar och håller med Janne helt i vad han skriver. Även varit på kurser, dressyr kurser, spår prov, jaktprov, och allt som har med hundar att göra. Det är som Janne säger ingen människa utan en hund. Vist minns dom eskilda händelser och helst om någon varit dum med dom

 

Collien är ju inte så lätt då det är en rätt så stor hund men den är rätt så lättdresserad.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300
11 timmar sedan, skrev janne_h:

Vi låter det vara så för fridens skull.

Vad jag menar är att hundar ser ut som om dom skäms men det är snarare "enligt mig och diverse erkända hundexperter" en reaktion på mänskligt beteende.

Samma sak ditt exempel med collien. Dom har extremt bra minne för saker som dom kan koppla till enskilda händelser. Men likt förbannat så har dom glömt bort händelser som inte sätter avtryck en sekund senare.

Allra helst då dom inte förstår att koppla ihop saker som anses självklart för människor.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

 

Om hundar nu är så glömska hur kommer det sig då att mina hundar bara skällde första gångerna ägg eller vattenbilen var här med leveranser, nu bryr de sig inte för de har ju inte glömt att det var snälla människor som kom på besök.

Ändrades av stefan5300

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Hej jag har själv varit med hund en gång i tiden Hunden har instinkter som t ex jakt och revir och dessa går aldrig  att ta  ur hundens gener. Hunden springer efter en moppe (revir)  moppen kommer för nära tomten moppen upplevs som ett  hot, alltså hotet måste bort. Jag går in på en tomt här i Thailand ofta 2 hundar  de sänker huvudena reser raggen VARNING säger hunden, de båda rör sig och ställer sig snett bakom mig (Instinkt jakt ) huvudena nersänkta  och raggen  uppe fortfarande. Vi har många fall  av hund attacker i sverige också . När hundar varit kopplade och barn går fram vill klappa, hunden har (sitt river ) instikt., hunden går till attack  NEMO pratar om felaktiga gener hos hundar människor. Jo genom bl.a för hårt framavlade hundar och inavel bland hundar ( Thailand) Hundar och katter kommer i håg JA mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Om hundar nu är så glömska hur kommer det sig då att mina hundar bara skällde första gångerna ägg eller vattenbilen var här med leveranser, nu bryr de sig inte för de har ju inte glömt att det var snälla människor som kom på besök.

Du läser ju det jag skriver som Fan själv läser bibeln.

Om vi tar bort ordet glömmer så vi slipper onödiga diskussioner om ordets betydelse i olika situationer hos alla bokstavstrogna på forumet.

Hundar saknar förmågan att koppla olika händelser till varandra om dom sker vid olika tidpunkter. Dock det som hunden kunnat koppla minns den väldigt bra.

Vi människor kan råka in under nya omständigheter och koppla en gammal och ny händelse till varandra. Och utifrån detta förstå saker och utifrån det lära sig något nytt.

Mitt exempel med kissande inne är högst relevant för att exemplifiera detta.

Hunden kissar inne sen är det inte mer med det.

10 minuter senare upptäcker du det, och tror att du kan leda hunden till kisset och skälla ut den. Hunden ser bara att husse är arg och förstår ingenting. Kissandet är en ickrftåga för hunden som den inte registrerat som relevant i sammanhanget. Dock ser hunden att husse är arg och blir frustrerad och reagerar på det. Men hunden förstår inte varför husse är arg.

Exempel 2

Hunden befinner sig på baksidan av huset samtidigt som någon kastar en smällare nära hunden. Hunden blir livrädd inte bara för smällare. Utan vågar sen inte gå bakom huset därför att hunden kopplar ihop smällen och platsen som obehagliga.

Exempel 3

Hunden ramlar och slår sig.

Ägaren kommer fram och är förskräckt och ojar sig. Hunden kanske inte tycker att att ramla och slå sig var så obehaglig om det inte var så att ägaren visade oro och stress över situationen.

. Men på grund av ägarens ojande och rädsla då hunden är mästare att läsa av kroppspråk, tror hunden att denna plats är farlig och undviker den i framtiden.

Exempel 4

Hunden ska till veterinären 1a gången .

I preventivt syfte så håller 2 personen i hunden hårt när den ska få spruta, så man är säker på att den inte biter någon. Hunden får godis och beröm när det är klart. Hunden uppfattar detta som något obehagligt. Och nästa gången man ska till veterinären. Så upplever hunden väldigt obehag över besök hos veterinären och kämpar emot varje gång den ska dit och bits för att komma loss.

Exempel 5

Hunden ska till veterinären 1a gången

Till skillnad från exempel 4

Så håller man hunden löst när den ska få spruta samtidigt som man klappar den bakom öronen och ger den godis samtidigt som den får sprutan.

Nästa gång man ska till veterinären. Så drar hunden för att gå in dit. Då den minns att veterinären är en trevlig prick som ger en godis mm.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...