dalahesten Inlagd Maj 22, 2016 Dela Inlagd Maj 22, 2016 Min över fyra år gamla laptop dör sakta men säkert och det har blivit dags att investera i en sprillans ny då jag är trött på att ständigt behöva byta ut trasiga delar på min nuvarande. Jag har siktet inställt på en Asus UX305UA som kostar ca 6500 baht mindre här i Thailand än i Sverige. Vad jag förstår så får man samma "world wide warranty" från Asus oavsett i vilket land man köper den? Jag har i alla fall lyckats lämna in min gamla Asus på reparation här i Bangkok utan att ha behövt betala någonting. Är det någon som har erfarenhet av att köpa en laptop här i Thailand? Som jag ser det så är den enda skillnaden tangentbordsuppsättningen men det går lätt att åtgärda genom att installera svenska som tangentbordsuppsättning i Windows. Sedan är det för mig en fördel att ha en thailändsk tangentbordsuppsättning då jag skriver ganska ofta på thai. Thai: http://www.lazada.co.th/asus-zenbook-ux305ua-fc002t-i7-6500u-25ghz-8gb-ssd256g-win10black-6141897.html 38 790 THB / 9000 SEK Svensk: https://www.inet.se/produkt/1960144/asus-ux305ua-i7-8gb-256gb-ssd 45 000 THB / 10 490 SEK Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nemo Inlagd Maj 22, 2016 Dela Inlagd Maj 22, 2016 4 minuter sedan, skrev dalahesten: Min över fyra år gamla laptop dör sakta men säkert och det har blivit dags att investera i en sprillans ny då jag är trött på att ständigt behöva byta ut trasiga delar på min nuvarande. Jag har siktet inställt på en Asus UX305UA som kostar ca 6500 baht mindre här i Thailand än i Sverige. Vad jag förstår så får man samma "world wide warranty" från Asus oavsett i vilket land man köper den? Jag har i alla fall lyckats lämna in min gamla Asus på reparation här i Bangkok utan att ha behövt betala någonting. Är det någon som har erfarenhet av att köpa en laptop här i Thailand? Som jag ser det så är den enda skillnaden tangentbordsuppsättningen men det går lätt att åtgärda genom att installera svenska som tangentbordsuppsättning i Windows. Sedan är det för mig en fördel att ha en thailändsk tangentbordsuppsättning då jag skriver ganska ofta på thai. Thai: http://www.lazada.co.th/asus-zenbook-ux305ua-fc002t-i7-6500u-25ghz-8gb-ssd256g-win10black-6141897.html 38 790 THB / 9000 SEK Svensk: https://www.inet.se/produkt/1960144/asus-ux305ua-i7-8gb-256gb-ssd 45 000 THB / 10 490 SEK Såg i en annan tråd nånting om att man kunde köpa "momsfritt" i Sverige om man var skriven i Thailand. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
dalahesten Inlagd Maj 22, 2016 Trådstartare Dela Inlagd Maj 22, 2016 1 minut sedan, skrev Nemo: Såg i en annan tråd nånting om att man kunde köpa "momsfritt" i Sverige om man var skriven i Thailand. Tyvärr är jag fortfarande skriven i Sverige. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd Maj 22, 2016 Dela Inlagd Maj 22, 2016 Såg i en annan tråd nånting om att man kunde köpa "momsfritt" i Sverige om man var skriven i Thailand. Lite krångligt, det är bara vissa affärer som har ett direkt samarbete där, de har vanligtvis skylten "taxfree shopping" synlig. Man får där tillbaka momsen på Arlanda. Skickat från min iPhone 7 via Tapatalk Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
dalahesten Inlagd Maj 22, 2016 Trådstartare Dela Inlagd Maj 22, 2016 7 minuter sedan, skrev apknug: Känner du nån som har bolag i Sverige så brukar de kunna hjälpa till att handla momsfritt. Har du vägarna förbi inet på sveavägen så kan vi sammanstråla Sent from fiskebyn using Tapatalk HD Tyvärr gör jag inte det och som apknug skriver så verkar det extremt krångligt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
frogfish Inlagd Maj 22, 2016 Dela Inlagd Maj 22, 2016 1 timme sedan, skrev dalahesten: Tyvärr är jag fortfarande skriven i Sverige. Då kan du göra tvärtom. Om tajmingen funkar kan du köpa den precis innan du åker till Svedala (om du gör det) och på Suvvan få lite stålar tillbaka. Men det kanske blir lite overkill. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nemo Inlagd Maj 22, 2016 Dela Inlagd Maj 22, 2016 9 minuter sedan, skrev frogfish: Då kan du göra tvärtom. Om tajmingen funkar kan du köpa den precis innan du åker till Svedala (om du gör det) och på Suvvan få lite stålar tillbaka. Men det kanske blir lite overkill. Blir nog samma sak i Thailand, att det är bara vissa affärer som det gäller på. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest JJC Inlagd Maj 22, 2016 Dela Inlagd Maj 22, 2016 2 timmar sedan, skrev dalahesten: Tyvärr är jag fortfarande skriven i Sverige. Din fru/ flickvän ? har hon thaipass? Då är det inget problem att få ut momsen på Arlanda. För övrigt mycket bra dator, Har en själv men med extra grafik minne och 500 GB HD. Startar på 10 sekunder. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
frogfish Inlagd Maj 22, 2016 Dela Inlagd Maj 22, 2016 2 timmar sedan, skrev Nemo: Blir nog samma sak i Thailand, att det är bara vissa affärer som det gäller på. Det är möjligt, du vet säkert bättre än jag. Jag har själv köpt elektronik i Thailand och kört VAT-refund på Suvvan, men det kanske är annorlunda med datorer. Jag trodde dock inte det. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hobbe Inlagd Maj 22, 2016 Dela Inlagd Maj 22, 2016 3 timmar sedan, skrev frogfish: Det är möjligt, du vet säkert bättre än jag. Jag har själv köpt elektronik i Thailand och kört VAT-refund på Suvvan, men det kanske är annorlunda med datorer. Jag trodde dock inte det. Jag gjorde likadant fast med en 7 tums surfplatta som jag lämnade kvar i Thailand till damen . Lite märkligt då dom ville behålla kvittot. Jag sa att jag måste i alla fall få en kopia för garantin skull ,vilket jag fick. Nästa gång fixar jag en kopia vid inköpsstället. Mvh Hobbe Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
frogfish Inlagd Maj 22, 2016 Dela Inlagd Maj 22, 2016 2 minuter sedan, skrev hobbe: Jag gjorde likadant fast med en 7 tums surfplatta som jag lämnade kvar i Thailand till damen . Lite märkligt då dom ville behålla kvittot. Jag sa att jag måste i alla fall få en kopia för garantin skull ,vilket jag fick. Nästa gång fixar jag en kopia vid inköpsstället. Mvh Hobbe Då kanske det bara är just laptops som det inte går att få VAT-refund på.......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tommy Inlagd Maj 22, 2016 Dela Inlagd Maj 22, 2016 Jag har köpt ett par laptop i Thailand och fått momsen tillbaka, det är ju bara 7%, men det var inga problem. Se till att ha passet med när du handlar, om det är en lite större affär så fyller de i alla uppgifter åt dej. På flygplattsen skall du vara beredd att visa dator och kvittto (de ville inte se mina datorer, bara kvitton, men...). Du får ettt kvitto som du löser in mot kontanter när du kommit in, förbi security check, fråga dej fram eller läs skyltarna. Värt att notera, en del små handlare är momsbefriade, och då går det inte. MVH Tommy "There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nemo Inlagd Maj 23, 2016 Dela Inlagd Maj 23, 2016 12 timmar sedan, skrev frogfish: Det är möjligt, du vet säkert bättre än jag. Jag har själv köpt elektronik i Thailand och kört VAT-refund på Suvvan, men det kanske är annorlunda med datorer. Jag trodde dock inte det. Va, nä jag bara antog att det krävs butiker med skylten "Tax Free" var de fyller i en speciell blankett för återbetalning av VAT på flygplatsen. Har för mig att det fanns en tråd om detta nånstans. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Arkiverad
Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.