Jump to content
IGNORERAD

Svensk Sjukvårdsförsäkring i Thailand.


sarne

Recommended Posts

15 minuter sedan, skrev samet:

 

Nja... Skulle du bosätta dig i Sverige så regleras det mellan länderna.

Har en kollega som bor i Skåne, anställd i Danmark men jobbar i Norge.

 

Han får lönen i Danmark men på deklarationen i Danmark och Sverige så regleras hans skatteinbetalningar.

Pension sparas i Danmark. Men andra skatter/sociala avgifter går till Sverige.

 

Ingenting han behöver hantera, arbetsgivaren och skatteverken sköter det.

När man sedan avslutar sin anställning kan man välja att flytta pensionspengarna.

Vanligt främst bland de som gör några hundår i Norge för att få ihop lite deg!

 

Istället för att ha pension för några år i Norge så flyttar de den till Sverige.

 

 

Du säger att du får nettolön från Danmark. Så du betalar alltså skatt i Danmark?

 

Jag tror inte danska rederier betalar skatt/sociala avgifter men kan ha fel. 

 

Nej jag betalar ingen skatt till Danmark. Danska rederier har något avtal med staten så de betalar inte in någon skatt från/för oss sjömän. Dvs ett nettolönesystem som danskarna använder sig av.

Istället för pension får jag månadsvis pengar inbetalda i en kapitalförsäkring i svensk bank i mitt namn. Skattefri vid uttag tidigast vid 55 års ålder.

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 142
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • sarne

    23

  • SatanG

    22

  • Fritz

    9

  • Mankan

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

43 minuter sedan, skrev Soengsang:

Ja som inskriven i Sverige.

Jag gjorde det för 10 år sedan, givetvis fick vi allt som alla andra får.

Dock ej retroaktivt, det är nog en missuppfattning, möjligt att det ändrats nu?

Blev dock bara 6 år i Sverige, flyttade ut igen för 4 år sedan.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

 

Kanske jag blandar ihop barnbidraget med föräldraledighet, osäker.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
3 timmar sedan, skrev SatanG:

 

Ja, då blir det kostnader för staten såsom barnbidrag, skola, tandvård för barnen upp till 20 år, sjukvård, infrastruktur etc.

Barnbidrag är väl fortfarande retroaktivt så får lägga på en summa då de är 1 och 5 år.

Vi kan väl plussa på lite utbildning för frugan med, först SFI antar jag och sedan läser hon troligen upp sin kandidatexamen till Master. Inte billigt det här!

Nettolönen från Danmark går i oförminskad takt in på Swedbank men visst lite moms kan vi väl stå för som tack för kaffet :-)

 

/ SatanG

 

hej jag tänkte mest på att du säger att du inte behöver betala skatt i sverige när du bor där.  så här skriver skattemyndigheten om skatteskyldigheten.  https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/sabeskattasdinlon/skattskyldighet.4.65fc817e1077c25b8328000206.html   och det skulle inte gälla dig.  mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev SatanG:

 

Jag förstår ditt resonemang, dock har jag nog betalat mer i skatt än många andra som innefattas av sjukvården i Sverige om detta är kriteriet.

Nu är det så att även om jag bosätter mig i Sverige skulle det inte bli några skatteintäkter från mig, däremot skulle vi lyfta allehanda barnbidrag etc så ni tjänar mer på att låta mig bo i Thailand iaf. Anser du att andra svenskar som jobbar I Danmark/Norge men bor i Sverige inte ska få tillgång till svensk sjukvård?

 

/ SatanG

Nja jag anser att alla svenska medborgare skall ha tillgång till svenska sjukvård i Sverige. 

 

Men jag hänger nog fortfarande inte med på ditt rättviseresonemang.

 

Du anser alltså att det är en vinst för oss skattebetalare att låta dig få betald sjukvård i Thailand för att du inte bosätter dig i Sverige och utnyttjar våran välfärd med banbidrag etc utan att själv bidra.  

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

58 minuter sedan, skrev haan:

hej jag tänkte mest på att du säger att du inte behöver betala skatt i sverige när du bor där.  så här skriver skattemyndigheten om skatteskyldigheten.  https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/sabeskattasdinlon/skattskyldighet.4.65fc817e1077c25b8328000206.html   och det skulle inte gälla dig.  mvh

 

Nej det skulle inte ge några skattepengar till Sverige om jag väljer att bo där vilket jag inte har lust till ändå. För mycket kulturberikare numera. Som sagt sjömän på danska båtar betalas det ingen skatt för, de/vi erhåller istället nettolön vilket jag misstänker är likt det svenska systemet på så sätt att rederierna behåller denna del.

Svenska sjömän som jobbar på svenska båtar och bor i Sverige ger inga skatteintäkter till staten heller. Iaf var det så när jag var i Broströms 2010, rederiet behåller skatten för dessa som ett bidrag till näringen. 

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

40 minuter sedan, skrev Mankan:

Nja jag anser att alla svenska medborgare skall ha tillgång till svenska sjukvård i Sverige. 

 

Men jag hänger nog fortfarande inte med på ditt rättviseresonemang.

 

Du anser alltså att det är en vinst för oss skattebetalare att låta dig få betald sjukvård i Thailand för att du inte bosätter dig i Sverige och utnyttjar våran välfärd med banbidrag etc utan att själv bidra.  

 

Du är alltså emot att svenskar boendes i Thailand ska kunna erhålla det som tråden handlar om?

 

Vad jag skrev är att det är sannolikt billigare för Sverige att jag bor i Thailand med min familj än om vi skulle välja att bosätta oss i Sverige.

 

Rättviseresonemanget jag tänkte på var att en eventuell sjukförsäkring för svenskar i Thailand borde väl gälla alla svenskar. Vare sig det är förtidspensionärer, sinkare eller de som jobbar utomlands (som i mitt fall Danmark). Eller menar du att t.ex. en svensk förtidspensionär boendes i Thailand är en bättre vinst för Sverige som hellre borde inkluderas?

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev SatanG:

 

Du är alltså emot att svenskar boendes i Thailand ska kunna erhålla det som tråden handlar om?

 

Vad jag skrev är att det är sannolikt billigare för Sverige att jag bor i Thailand med min familj än om vi skulle välja att bosätta oss i Sverige.

 

Rättviseresonemanget jag tänkte på var att en eventuell sjukförsäkring för svenskar i Thailand borde väl gälla alla svenskar. Vare sig det är förtidspensionärer, sinkare eller de som jobbar utomlands (som i mitt fall Danmark). Eller menar du att t.ex. en svensk förtidspensionär boendes i Thailand är en bättre vinst för Sverige som hellre borde inkluderas?

 

/ SatanG

Hej

Det finns många synpunkter om detta. Utredningen gäller hela sociallagstiftningen och en del av denna är sjukförsäkringslagen

Den är baserad på din mantalskrivningsadress. Om du är skriven i ett EU,ESS land så regleras detta enligt nuvarande lagar.

Om vi glömmer Thailand , så tar vi ett exempel att en till Sverige invandrad person så småningom blir svensk medborgare,

flyttar vid pensionering tillbaka till ett icke EU,ESS land. Skall han då ha tillgång till sjukvård i sitt hemland men betalas av Sverige ?

Denna utredning gäller inte bara Thailand utan det faktum att Sverige har många nya medborgare som tänker annorlunda och flyttar till

för oss nya länder.

Det enda som idag är självklart om du är skriven i Thaialnd, ta en försäkring före 70 årsdagen

Persistant

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Persistant:

Hej

Det finns många synpunkter om detta. Utredningen gäller hela sociallagstiftningen och en del av denna är sjukförsäkringslagen

Den är baserad på din mantalskrivningsadress. Om du är skriven i ett EU,ESS land så regleras detta enligt nuvarande lagar.

Om vi glömmer Thailand , så tar vi ett exempel att en till Sverige invandrad person så småningom blir svensk medborgare,

flyttar vid pensionering tillbaka till ett icke EU,ESS land. Skall han då ha tillgång till sjukvård i sitt hemland men betalas av Sverige ?

Denna utredning gäller inte bara Thailand utan det faktum att Sverige har många nya medborgare som tänker annorlunda och flyttar till

för oss nya länder.

Det enda som idag är självklart om du är skriven i Thaialnd, ta en försäkring före 70 årsdagen

Persistant

 

 

Det tycker jag inte alls att vi ska göra eftersom det var just ämnet Svensk sjukvårdsförsäkring i Thailand tråden handlade om, i alla fall från början.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev SatanG:

 

Jag tror inte danska rederier betalar skatt/sociala avgifter men kan ha fel. 

 

Nej jag betalar ingen skatt till Danmark. Danska rederier har något avtal med staten så de betalar inte in någon skatt från/för oss sjömän. Dvs ett nettolönesystem som danskarna använder sig av.

Istället för pension får jag månadsvis pengar inbetalda i en kapitalförsäkring i svensk bank i mitt namn. Skattefri vid uttag tidigast vid 55 års ålder.

 

/ SatanG

 

Okay, känner inte till det danska sjöinkomst avtalen.

 

I Sverige får rederierna tillbaka de sociala avgifterna. Men inkomsttagaren betalar fortfarande skatt, om man är skriven i Sverige.

De sk. dollaravtalen som det du beskriver kan liknas med innebär att man inte har någon beskattningsbar inkomst, således ingen pension, ingen SGI utan bara grundersättning för föräldrapenning och sjukersättning från Försäkringskassan. Man har däremot som svensk medborgarem skriven i Sverige rätt till fri sjukvård!

 

Bra att du har en Kapitalförsäkring som täcker pensionen, eftersom du inte kan tillgodoräkna dig pension från Sverige.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

hej detta med var en sjöman skall skatta är inte det lättaste att förstå. Det verkar mycket kompliserat. Här ett citat från skatteverket och det finns flera andra om och men .  

basis).

183-dagarsregeln

Sexmånader- och ettårsregeln gäller inte för anställning ombord på fartyg.

I stället finns en 183-dagarsregel för sjömän som i visst fall gäller vid anställning ombord på ett utländskt fartyg (3 kapitlet 12 § inkomstskattelagen).

Regeln innebär att inkomst av anställningen på det utländska fartyget under vissa förutsättningar är skattefri i Sverige. Beskattning kan dock bli aktuell i exempelvis arbetslandet (flagglandet) enligt de skatteregler som gäller där. För att inkomsten ska bli skattefri i Sverige måste följande fyra förutsättningar vara uppfyllda:

Fartyget ska vara utländskt.

Sjömannens vistelse utomlands ska vara i minst 183 dagar sammanlagt under en tolvmånadersperiod. Anställningen ombord måste pågå under hela utlandsvistelsen och de dagar som får medräknas i de 183 dagarna är i princip begränsad till dagar ombord på fartyget. Läs mer i Skatteverkets ställningstagande Tillämpning av regeln om skattebefrielse för ombordanställda vid växelvis arbete ombord och i land.

Arbetsgivaren ska höra hemma i en stat inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES). Detta innebär t.ex. att en arbetsgivare som bedriver verksamhet genom bolag, måste ha bildat bolaget i överensstämmelse med en EES-stats lagstiftning. Bolaget måste även ha sitt säte, huvudkontor eller sin huvudsakliga verksamhet i en stat inom EES.

Fartyget ska huvudsakligen gå i oceanfart under kalenderåret. Läs mer i Skatteverkets

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev samet:

 

Okay, känner inte till det danska sjöinkomst avtalen.

 

I Sverige får rederierna tillbaka de sociala avgifterna. Men inkomsttagaren betalar fortfarande skatt, om man är skriven i Sverige.

De sk. dollaravtalen som det du beskriver kan liknas med innebär att man inte har någon beskattningsbar inkomst, således ingen pension, ingen SGI utan bara grundersättning för föräldrapenning och sjukersättning från Försäkringskassan. Man har däremot som svensk medborgarem skriven i Sverige rätt till fri sjukvård!

 

Bra att du har en Kapitalförsäkring som täcker pensionen, eftersom du inte kan tillgodoräkna dig pension från Sverige.

 

 

Svenska sjöfartsstödet uppgår till knappt 2 miljarder per år och det blir inga skattepengar till Sverige från svenska sjömän utan de går tillbaka till rederierna.

 

" Sjöfartsstöd lämnas för sjömän med belopp som motsvarar det skatteavdrag enligt skatteförfarandelagen (2011:1244) som arbetsgivaren gjort på sjöinkomster samt kostnader för arbetsgivaravgifter enligt 2 kap. socialavgiftslagen (2000:980) och allmän löneavgift enligt 1 § lagen (1994:1920) om allmän löneavgift på dessa inkomster."

http://www.trafikverket.se/Delegationen-for-sjofartsstod/sjofartsstod1/vad-ar-sjofartsstod/Villkor-for-sjofartsstod/

 

Jag har jobbat i Sverige tidigare så viss pension hoppas jag kunna få även om jag inte räknar med att svenska politiker ska hålla fingrarna borta. Men visst sparar jag själv till pension. Borde alla göra vart man än bor, om möjligt alltså.

 

/ SatanG 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Persistant:

Hej

Det finns många synpunkter om detta. Utredningen gäller hela sociallagstiftningen och en del av denna är sjukförsäkringslagen

Den är baserad på din mantalskrivningsadress. Om du är skriven i ett EU,ESS land så regleras detta enligt nuvarande lagar.

Om vi glömmer Thailand , så tar vi ett exempel att en till Sverige invandrad person så småningom blir svensk medborgare,

flyttar vid pensionering tillbaka till ett icke EU,ESS land. Skall han då ha tillgång till sjukvård i sitt hemland men betalas av Sverige ?

Denna utredning gäller inte bara Thailand utan det faktum att Sverige har många nya medborgare som tänker annorlunda och flyttar till

för oss nya länder.

Det enda som idag är självklart om du är skriven i Thaialnd, ta en försäkring före 70 årsdagen

Persistant

 

 

 

Jag hade detta i tankarna och inser att en generell regel inte funkar. Naturligtvis skall det inte gå att få om man flyttar tillbaka till sitt hemland eller annat land man har liknande anknytning till, om jag fick bestämma.

Men nu har vi Löfven, då är ju allt möjligt.

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Fritz:

Det tycker jag inte alls att vi ska göra eftersom det var just ämnet Svensk sjukvårdsförsäkring i Thailand tråden handlade om, i alla fall från början.

 

Fritz..

Hej

Ja tråden handlar om detta men utredningen handlar om så mycket annat

Persistant

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev SatanG:

 

Du är alltså emot att svenskar boendes i Thailand ska kunna erhålla det som tråden handlar om?

 

Vad jag skrev är att det är sannolikt billigare för Sverige att jag bor i Thailand med min familj än om vi skulle välja att bosätta oss i Sverige.

 

Rättviseresonemanget jag tänkte på var att en eventuell sjukförsäkring för svenskar i Thailand borde väl gälla alla svenskar. Vare sig det är förtidspensionärer, sinkare eller de som jobbar utomlands (som i mitt fall Danmark). Eller menar du att t.ex. en svensk förtidspensionär boendes i Thailand är en bättre vinst för Sverige som hellre borde inkluderas?

 

/ SatanG

Vart skrev att jag att jag är emot att svenskar boendes i Thailand ska kunna erhålla det som tråden handlar om?

 

Förtidspensionärer betalar ju i alla fall skatt och kan väl således betala någon procent extra i skatt för "sjukvårdförsäkringen" precis som ålderspensionären. De tycker jag verkar rimligt och rättvist.

 

 

 

 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Vill hälla vatten på kvarnen!

 

Läste artikel nedan och blev lite orolig om detta blir verklighet den snaraste framtiden.

 

Isf. måste vi ALLA har nån slags sjukförsäkring som bekant är svindyra och i vissa fall helt värdelösa.

 

Och om man är för gammal kan man inte teckna alls. Hur blir det då? Nekas man inträde alternativ, kastas ut?

 

"Malaysia whereby retirees have to have mandatory medical insurance in order to retire as well as a financial means of returning home should there be an emergency. I think that that is fair enough, so that they do not cause an economic burden to our country.”

 

Samma på svenska:

 

"Malaysia där pensionärer ha obligatorisk sjukförsäkring för att gå i pension samt en ekonomiska medel att återvända hem bör det finnas en nödsituation. Jag tror att det är rimligt nog, så att de inte orsakar en ekonomisk börda för vårt land. "

 

Källan till artikel:

http://www.chiangmaicitylife.com/citylife-articles/guardians-of-our-gates/

 

Postade detta till:

http://www.skrivunder.com/forum/178520/start/75

 

http://www.skrivunder.com/contact/156445

 

http://www.maipenrai.se/forum/topic/36098-svensk-sjukvårdsförsäkring-i-Thailand/?page=6

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Mankan:

Vart skrev att jag att jag är emot att svenskar boendes i Thailand ska kunna erhålla det som tråden handlar om?

 

Förtidspensionärer betalar ju i alla fall skatt och kan väl således betala någon procent extra i skatt för "sjukvårdförsäkringen" precis som ålderspensionären. De tycker jag verkar rimligt och rättvist.

 

 

 

 

 

Jag fick uppfattning då du skrev " Nja jag anser att alla svenska medborgare skall ha tillgång till svenska sjukvård i Sverige." 

Här handlar det ju om svensk sjukvårdsförsäkring i Thailand, vilket knappast kan anses ingå I SVERIGE.

 

Jag vet inte om jag missförstår dig eller inte. Handlar det inte om att skapa ett sjukförsäkringssystem som är rättvist samt ekonomiskt hållbart för Sverige?

Du menar att det är rättvist då förtidspensionären betalar skatt. Ja ser man det på det viset att skatt på bidrag är en vinst för sveriges ekonomi så är det ju bara att öka förtidspensionen/socialbidrag etc för alla för då kommer det in mer skattepengar till Sverige. Kostnaden för Sverige måste väl vara mycket högre för t.ex. en förtidspensionär boendes i Thailand än för t.ex. mig men ändå anser du det rättvist att han får något men inte jag?

 

Du, liksom alla andra, får naturligtvis tycka vilket som passar er bäst. Vi får väl se vad utredningen kommer fram till, är det värt pengarna att fiska röster utomlands eller inte.

När svenskar i Thailand inte har rätt till ett skit från Sverige men rumäner (kollegor) med familjen hemma i Rumänien kvalificerade sig till barnbidrag från svenska skattebetalare, trots att inte en skattekrona kom till Sverige från dessa fick jag nog. Fram till dess betalade jag full skatt sedan blev det sink och nu dansk nettolön. Jag har aldrig räknat med att få något från svenska staten och organiserar min ekonomi efter det, så blir det nog bra vilket som. 

 

/ SatanG

 

 

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Jiipee:

Vill hälla vatten på kvarnen!

 

Läste artikel nedan och blev lite orolig om detta blir verklighet den snaraste framtiden.

 

Isf. måste vi ALLA har nån slags sjukförsäkring som bekant är svindyra och i vissa fall helt värdelösa.

 

Och om man är för gammal kan man inte teckna alls. Hur blir det då? Nekas man inträde alternativ, kastas ut?

 

"Malaysia whereby retirees have to have mandatory medical insurance in order to retire as well as a financial means of returning home should there be an emergency. I think that that is fair enough, so that they do not cause an economic burden to our country.”

 

Samma på svenska:

 

"Malaysia där pensionärer ha obligatorisk sjukförsäkring för att gå i pension samt en ekonomiska medel att återvända hem bör det finnas en nödsituation. Jag tror att det är rimligt nog, så att de inte orsakar en ekonomisk börda för vårt land. "

 

Källan till artikel:

http://www.chiangmaicitylife.com/citylife-articles/guardians-of-our-gates/

 

Postade detta till:

http://www.skrivunder.com/forum/178520/start/75

 

http://www.skrivunder.com/contact/156445

 

http://www.maipenrai.se/forum/topic/36098-svensk-sjukvårdsförsäkring-i-Thailand/?page=6

Det handlar om att bosätta som pensionär i Malaysia, Thailand och andra länder.

Tycker det är rimligt av de länderna att kräva av de som bosätter sig där på heltid att dom har ekonomiska resurser att leva där, ha ekonomiska resurser för sjukvård och pengar för en hemresa.

 

Vilka vägar som skall lösa detta är väl privat försäkring, en rejäl slant på kontot eller att Sverige tar hand om den biten för utskrivna svenskar via en skattehöjning av SINK-skatten.

 

Helt klart vill inte länder man flyttar till som pensionär ta hand om utlänningarnas sjukvård eller hemresor som en ekonomisk börda oavsett orsak.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Ett viktigt argument mot staten borde vara att vård utförs bra mycket billigare i Thailand än i Sverige med inhyrda stafettläkare.

Skulle den insjuknade bott kvar här så skulle ju notan från vårat totala bli bra mycket högre än att betala för vården i Thailand.

Tror att detta är som så mycket annat grundat i avundsjuka eller missunnsamhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev leifen:

Det handlar om att bosätta som pensionär i Malaysia, Thailand och andra länder.

Tycker det är rimligt av de länderna att kräva av de som bosätter sig där på heltid att dom har ekonomiska resurser att leva där, ha ekonomiska resurser för sjukvård och pengar för en hemresa.

 

Vilka vägar som skall lösa detta är väl privat försäkring, en rejäl slant på kontot eller att Sverige tar hand om den biten för utskrivna svenskar via en skattehöjning av SINK-skatten.

 

Helt klart vill inte länder man flyttar till som pensionär ta hand om utlänningarnas sjukvård eller hemresor som en ekonomisk börda oavsett orsak.

 

Det kan bli slopad SINK-skatten.

 

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan bli slopad SINK-skatten.

Det är nog en korrekt analys. Skall den utflyttade kunna nyttja sjukvården i annat land på statens bekostnad på liknande sätt som i Sverige borde kostnaden i form av skatt reflektera detta.

SINK förutsätter att man är utflyttad och inte längre samhälle till last. Att SINK är för hög och landstingsskatten ca 10% är en annan femma.

Ej rätt till SINK kontra en sjukvård i Thailand torde kunna vara en bra affär om man inte har mega pension?

Sent from fiskebyn using Tapatalk HD

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev apknug:

Det är nog en korrekt analys. Skall den utflyttade kunna nyttja sjukvården i annat land på statens bekostnad på liknande sätt som i Sverige borde kostnaden i form av skatt reflektera detta.

SINK förutsätter att man är utflyttad och inte längre samhälle till last. Att SINK är för hög och landstingsskatten ca 10% är en annan femma.

Ej rätt till SINK kontra en sjukvård i Thailand torde kunna vara en bra affär om man inte har mega pension?

Sent from fiskebyn using Tapatalk HD

Tveksamt. Där jag bor finns det väldigt bra statlig sjukvård med rimlig prisnivå för faranger.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tveksamt. Där jag bor finns det väldigt bra statlig sjukvård med rimlig prisnivå för faranger.



Kanske därför uppropet kommer från svindyra Phuket?


Sent from fiskebyn using Tapatalk HD
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Jive:

Tveksamt. Där jag bor finns det väldigt bra statlig sjukvård med rimlig prisnivå för faranger.

Även infarkt och stroke, tvivlar på det och det är väl såna som kostar pengar, lång vårdtid

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev SatanG:

 

Jag fick uppfattning då du skrev " Nja jag anser att alla svenska medborgare skall ha tillgång till svenska sjukvård i Sverige." 

Här handlar det ju om svensk sjukvårdsförsäkring i Thailand, vilket knappast kan anses ingå I SVERIGE.

 

Jag vet inte om jag missförstår dig eller inte. Handlar det inte om att skapa ett sjukförsäkringssystem som är rättvist samt ekonomiskt hållbart för Sverige?

Du menar att det är rättvist då förtidspensionären betalar skatt. Ja ser man det på det viset att skatt på bidrag är en vinst för sveriges ekonomi så är det ju bara att öka förtidspensionen/socialbidrag etc för alla för då kommer det in mer skattepengar till Sverige. Kostnaden för Sverige måste väl vara mycket högre för t.ex. en förtidspensionär boendes i Thailand än för t.ex. mig men ändå anser du det rättvist att han får något men inte jag?

 

Du, liksom alla andra, får naturligtvis tycka vilket som passar er bäst. Vi får väl se vad utredningen kommer fram till, är det värt pengarna att fiska röster utomlands eller inte.

När svenskar i Thailand inte har rätt till ett skit från Sverige men rumäner (kollegor) med familjen hemma i Rumänien kvalificerade sig till barnbidrag från svenska skattebetalare, trots att inte en skattekrona kom till Sverige från dessa fick jag nog. Fram till dess betalade jag full skatt sedan blev det sink och nu dansk nettolön. Jag har aldrig räknat med att få något från svenska staten och organiserar min ekonomi efter det, så blir det nog bra vilket som. 

 

/ SatanG

 

 

Ja det första var ju ett direkt svar på din fråga om jag inte tyckte att Svenskar som jobbar i Norge men bor i Sverige inte skall ha tillgång till sjukvård. Dvs en svensk medborgare som bor i Sverige ska ha tillgång till sjukvård oavsett om han arbetar, arbetar i ett anat land eller inte arbetar alls. Är man utskriven ur Sverige jobbar och betalar skatt någon annan stans känns det inte lika självklart för mig i alla fall.

 

Som svar till ditt andra stycke. En förtidspensioner är naturligtvis ingen bra affär för skattebetalarna dock har de väl förhoppningsvis inte valt det själva. ( tyvärr finns det enligt min mening en del som egentligen är förmögna att arbeta, men det är en annan fråga) Arbetar man och bor i ett annat land har man väl ändå gjort ett val.

 

De här är väl mina spontana reflektioner jag vet egentligen inte så mycket om din situation. Det borde kanske finnas en möjlighet för dig att bidra genom att betala en del skatt tills Sverige om du vill utnyttja välfärden.

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2016‎-‎10‎-‎03 at 11:46, skrev sarne:

Ett scenario av flera är att vi som bor här får frivilligt välja om vi vill ha en statlig sjukvårdsförsäkring, betala genom några procent högre skatt. Så har norrmännen löst det.

 

Gäller som sagt att vi blir många, många så att utredaren lyssnar på oss.   

Jag gör ett försök att styra in tråden i den riktning som trådskaparen menade men ...

Norrmännens lösning med en frivillig anslutning till det dom kallar Nav utland ser bra ut på pappret men i verkligheten är den under all kritik om man Googlar på saken. Man kan tex inte få mer än 3.300 NOK/dygn ifall man insjuknar här i Thailand, hur långt räcker det om man drabbas av en hjärtattack tex ? Om man sen tänker vidare på att om nån inte vill ansluta sig till detta Nav utrikes, som är frivilligt, utan i stället vill teckna en privat försäkring eller har massor med pengar på banken så ligger han dåligt till om han vill återvända till Norge. Då måste han betala sin egen eventuella sjukvård för egna pengar i 3 år innan han är inne i sjukvårdsförsäkringen igen.

Men själva grundtanken gillar jag, att vi som emigrerat till Thailand genom att betala extra skatt kan vara med i den svenska sjukförsäkringen.

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...