Jump to content
IGNORERAD

SanMakha blir med hus


SanMakha

Recommended Posts

  • Svar 152
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • SanMakha

    61

  • Galten

    9

  • Kenneth4618

    8

  • Wangthong

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Blir riktigt fint hus :thumbsup:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir riktigt fint hus :thumbsup:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

IMG_4912.JPGJaha ja, nu är själva huset snart färdigt. Frugan fixar lite här och lite där.

Inredning av köket väntar hon med tills att jag kommer ner till Thailand igen. Det får bli lite nödtorftigt akut som hon säger, tills vidare, hon vill att jag gör "falangköket" själv. Men lite billigare bänkar har hon satt in så att köket går att använda. Vi kan flytta över dom bänkarna till thaiköket, som hon vill ha också, lite senare.

En parkering och uppfart står näst på tur, en sabla lervälling när det regnar.

Därefter, voi voi, så vill hon ha ett "litet" hus åt grabben. Men enkelt, inga dubbla väggar, bara enkelt thai. Uhumm.... Inget annat då lilla gumman? Han har ju redan ett boende. Nää säger hon, inget mera, men min syster kanske kan bo i gästrummet. Va? Men systern har ju ett helt hus! Nja, men hon sover bättre hos oss, hon kan inte sova hemma sedan hon blev änka.

Det verkar som om jag har fått 2 fruar nu! Jess! äntligen! :yahoo:

 

IMG_4914.JPG

 

 

Ser ju riktigt mysigt ut, tack gumman för ett bra jobb!

IMG_4918.JPG

 

IMG_4920.JPG

 

IMG_4923.JPG

 

IMG_4925.JPG

Link to comment
Dela på andra sajter

IMG_4912.JPGJaha ja, nu är själva huset snart färdigt. Frugan fixar lite här och lite där.

Inredning av köket väntar hon med tills att jag kommer ner till Thailand igen. Det får bli lite nödtorftigt akut som hon säger, tills vidare, hon vill att jag gör "falangköket" själv. Men lite billigare bänkar har hon satt in så att köket går att använda. Vi kan flytta över dom bänkarna till thaiköket, som hon vill ha också, lite senare.

En parkering och uppfart står näst på tur, en sabla lervälling när det regnar.

Därefter, voi voi, så vill hon ha ett "litet" hus åt grabben. Men enkelt, inga dubbla väggar, bara enkelt thai. Uhumm.... Inget annat då lilla gumman? Han har ju redan ett boende. Nää säger hon, inget mera, men min syster kanske kan bo i gästrummet. Va? Men systern har ju ett helt hus! Nja, men hon sover bättre hos oss, hon kan inte sova hemma sedan hon blev änka.

Det verkar som om jag har fått 2 fruar nu! Jess! äntligen! :yahoo:

 

IMG_4914.JPG

 

 

Ser ju riktigt mysigt ut, tack gumman för ett bra jobb!

IMG_4918.JPG

 

IMG_4920.JPG

 

IMG_4923.JPG

 

IMG_4925.JPG


Ser fint även om färgkombinationen ljusgröna väggar och rött tegeltak är något som jag inte skulle valt. Å andra sidan har någon konstig blå färg på vårt hus som jag inte har valt hehe.
Thaibruttorna har sin egen färgsmak.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjusigt och det blev en riktigt changtil uteplats :thumbsup:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-01-16 at 22:29, skrev SanMakha:

Hej igen!

I fredags kollade tanten på färger till utsidan av huset. Vi hade talat om en lätt sandbrun eller en svag grå nyans.

På min Line dök det plötsligt upp en massa bilder från en färgkarta. Allt utom brun sand eller grå.

Men vi har också talat om att huset skall smälta in i djungeln av fruktträd som vi håller på att skapa. Så vad gjorde hon? Hon valde grönt! Okay, hon vill ha grönt.

Så jag skissade på en grön stuga och skickade bilden. Och så blev det.

 

Idag, måndag har dom målat första lagret grönt ovanpå det vita.

Även dörrarna börjar komma på plats, plus att hon fixar till utomhus pelarna.

För att slippa hyra form till nya pelare, vad menar hon? så köpte hon två formar.

Ska bli spännande att se vad hon hinner med under resten av veckan. :4:

Så, lite bilder igen då för den som ids titta. :haha:

 

Skissen som hon fick på begäran.

 

IMG_4876.JPG

 

Bilder från idag, måndag 16/1-17.

 

IMG_4869.JPG

 

IMG_4870.JPG

 

IMG_4871.JPG

 

IMG_4875.JPG

 

IMG_4866.JPG

 

IMG_4867.JPG

 

IMG_4865.JPG

 

IMG_4868.JPG

 

Visst är det konstigt att han hänger dörren åt fel håll.

Ljusknappen på baksidan av dörren! Suck! THAI!

IMG_4872.JPG

 

IMG_4873.JPG

 

IMG_4874.JPG

 

 

Innan jag bläddrade vidare hade jag tankarna på att det skulle bli ett klarblått tak. Har ju visserligen passat bra mot himmelen, men........

Den gröna nyansen passar riktigt bra ihop med det röda taket. Kan det bero på att man varit i Thailand för mycket eller......

 

Thailand är överraskningarnas land, blir nu intressant att se om snickarn drar om elen eller om elektrikern hänger om dörren. 

Hur som helst härlig byggtråd. 

Hoppas du dokumenterar de kommande husen för släktingarna lika bra!  :smile:

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Peolito:


Ser fint även om färgkombinationen ljusgröna väggar och rött tegeltak är något som jag inte skulle valt. Å andra sidan har någon konstig blå färg på vårt hus som jag inte har valt hehe.
Thaibruttorna har sin egen färgsmak.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

En granne har ett lila rosa hus, ser ut som ett riktigt äckligt sött godis! Tack och lov utom synhåll! Men vårt hus smälter bättre in i naturen, och det grushögs färgade taket gillar jag, är ju gammal bergsprängare, gillar grushögar. Men viktigast av allt, när jag frågar frugan om hon trivs i huset så är svaret JAA! och är hon lycklig så är jag det också.  :friends: Vi syns igen när det finns mera.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

20 timmar sedan, skrev Peolito:


Ser fint även om färgkombinationen ljusgröna väggar och rött tegeltak är något som jag inte skulle valt. Å andra sidan har någon konstig blå färg på vårt hus som jag inte har valt hehe.
Thaibruttorna har sin egen färgsmak.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

När jag kom till Thailand första gången, februari 1972, så hade jag med mig en skimrande "skrikig" blå-lila färgad skjorta av syntet, vanligt i Sverige då. Men, thai trodde först att det var silke. Denna konstiga skjorta öppnade portarna i umgänget på Pattaya kusten. All tyckte om skjortan! Alltså, vad är du för en konstig typ som gillar våran stil? Man var en udda typ då, svensk, vad är det? Härliga tider! Så, färgen skall inte vara som hemma, utan den ska komma från ett thaihjärta när man är i Thailand, förresten appropå färgkombinationer, ni har ju inte sett tantens toalett ännu, Ha Ha Ha! :frantic: Har tyvärr ingen bild ännu, men vi använder ju videotelefon så jag vet lite mera än vad ni ser i bilderna här.

 

Och när jag ändå är här, jag sätter in en bild på dagens övningar, som inte skulle vara idag, trodde jag. Hon bygger redan på något nytt!. Måste vara bilplatsen, men den ser oroväckande stor ut. Vi får se vad det blir.  :crazy:

 

IMG_4926.JPGIMG_4928.JPG

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev SanMakha:

När jag kom till Thailand första gången, februari 1972, så hade jag med mig en skimrande "skrikig" blå-lila färgad skjorta av syntet, vanligt i Sverige då. Men, thai trodde först att det var silke. Denna konstiga skjorta öppnade portarna i umgänget på Pattaya kusten. All tyckte om skjortan! Alltså, vad är du för en konstig typ som gillar våran stil? Man var en udda typ då, svensk, vad är det? Härliga tider! Så, färgen skall inte vara som hemma, utan den ska komma från ett thaihjärta när man är i Thailand, förresten appropå färgkombinationer, ni har ju inte sett tantens toalett ännu, Ha Ha Ha! :frantic: Har tyvärr ingen bild ännu, men vi använder ju videotelefon så jag vet lite mera än vad ni ser i bilderna här.

 

Och när jag ändå är här, jag sätter in en bild på dagens övningar, som inte skulle vara idag, trodde jag. Hon bygger redan på något nytt!. Måste vara bilplatsen, men den ser oroväckande stor ut. Vi får se vad det blir.  :crazy:

 

IMG_4926.JPGIMG_4928.JPG

 

Hahaha. Livsfarligt att lämna över projektledarpinnen. Gjorde det själv och planen frångicks friskt. Det här med större var populärt....

Men du ser ut att ha full koll...?

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-01-08 at 01:39, skrev FF:

Jag är en som tycker att elledningar ska ligga i plaströr, hade stort jobb hos Ea att gömma alla utanpåliggande elkablar som hon o jag ville ha det.

Men om ni tycker annat, så är det helt okey, jag vill ha rena väggar från elkablar.

 

  FF

 

Du kan inte jämföra Sverige med Thailand, vad gäller sätt att bygga på.

Ska man ha infällda ledningar så fräser man in spår i väggarna vilka man lägger rör i som sen spacklas över, vi gjorde så och nu har jag ingen aning om hur kablarna gå väggarna, lite kymigt då man ska borra och sätta upp något.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Soengsang:

 

Du kan inte jämföra Sverige med Thailand, vad gäller sätt att bygga på.

Ska man ha infällda ledningar så fräser man in spår i väggarna vilka man lägger rör i som sen spacklas över, vi gjorde så och nu har jag ingen aning om hur kablarna gå väggarna, lite kymigt då man ska borra och sätta upp något.

Finns en enkel mätare som man ser var kablarna går, ska se om jag kan hitta den o ta en bild..

 

     FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev FF:

Finns en enkel mätare som man ser var kablarna går, ska se om jag kan hitta den o ta en bild..

 

     FF

Finns på clas ohlson, billiga. Tar även vatten, plåtreglar och trä, skit clas ohlsons finns väl inte i Thai

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev FF:

Finns en enkel mätare som man ser var kablarna går, ska se om jag kan hitta den o ta en bild..

 

     FF

 

Jo jag vet, jag har.

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det märkligt att i Sverige skulle jag aldrig kunna tänka mig att ha utanpåliggande kablar men i Thailand tycker jag det är ok.

Kanske för att i Thailand kan man bygga enkelt och okomplicerat och jag tycker det funkar för mig

 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med kablar har alltid varit lite knepigt.

Jag bor i ett 50-tals hus, kablarna vet jag inte alls vart dom går. Vissa ändringar har gjorts med åren, innan jag flyttade in, och det gör det lite knepigare.

Jag, får ju Inte gömma kablar, men byggarna får. En kabel som ligger på c:a 165 cm höjd på tvärsen, har jag hittat! :grrrrrr:  

I mitt tidigare jobb på en statlig instution, så frågade jag alltid, var ligger kablarna?

Vi byggde lite hit och dit under åren så man måste veta. Men, vid minst tre tillfällen så hittade jag ledningar i betongen, trotts att det inte skulle vara någon där, det vet jag därför att borrhammarn stannade och en trasig säkring fann jag också. Men kablarna fick förbli trasiga, vi riggade bara om jobbet. Även i golvet borrade vi, trot eller ej, jag hittade jordkablar! Märkte det när jag drog upp borren. Skitkul. :blind:. Det där var på 80-talet. 

I ett annat hus hade dom en utställning med bl.a. en sänghimmel, stor som fan. När jag av någon anledning skulle kolla att den satt som den skulle, i en skena för hängning av konst, så small det i näven! Dom som satt upp skenan, för länge sedan, hade borrat in i en ledning och inte åtgärdat det, för dom visste väl inte heller vart ledningen gick någonstans. Men en ny säkring satte dom i, vilket gjorde att tavelskenan blev strömförande. Hur många år vet jag inte, konstigt stt ingen brand utbrutit eller att någon gubbe fått an strömstöt och trillat ner från den höga stegen. Nåja, men nu skall det vara lungt, hoppas jag. Inget mer borrande i Sverige.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Visst är det märkligt att i Sverige skulle jag aldrig kunna tänka mig att ha utanpåliggande kablar men i Thailand tycker jag det är ok.

Kanske för att i Thailand kan man bygga enkelt och okomplicerat och jag tycker det funkar för mig

 

 

Visst är det kanske så det är.

Jag är iaf glad att vi hade en riktigt elektriker som basade för eldragningen, så det är iaf riktigt gjort.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Tack för en trevlig tråd och grattis till ett fint hus. Ser kalkylen fortfarande ut att hålla?

 

Svågern ska sälja sitt hus i liknande storlek och med det så menar han visst till mig.

Han sa att han ville ha 1.500.000 thb och jag har svarat honom att vi kan börja att prata vid hälften,

sedan dess har jag inte hört av honom. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev Fredman:

Tack för en trevlig tråd och grattis till ett fint hus. Ser kalkylen fortfarande ut att hålla?

 

Svågern ska sälja sitt hus i liknande storlek och med det så menar han visst till mig.

Han sa att han ville ha 1.500.000 thb och jag har svarat honom att vi kan börja att prata vid hälften,

sedan dess har jag inte hört av honom. 

 

1,5 mille låter som ett riktigt kompispris, om det inte är av väldigt dålig standard och ligger långt ute i skogen! 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-01-23 at 14:03, skrev Fredman:

Tack för en trevlig tråd och grattis till ett fint hus. Ser kalkylen fortfarande ut att hålla?

 

Svågern ska sälja sitt hus i liknande storlek och med det så menar han visst till mig.

Han sa att han ville ha 1.500.000 thb och jag har svarat honom att vi kan börja att prata vid hälften,

sedan dess har jag inte hört av honom. 

 

Mitt hus är ju inte särskilt stort. C:a 100 kvadrat inomhus. 60 kvadrat utomhus.

Totalt 3 rum plus kök och 2 toaletter med dusch.

Sedan så är det ju lite konstigt i formen, inte som thaihus med ett stort rum i mitten. Men det är som vi har planerat, ett litet hus, eller lägenhet, för tanten och mig, först och främst.

Gästrummet har ju egen ingång, så dom som bor där stör inte mig och frugan.

 

Ytterväggarna är tjocka, taket är dyrare än det vanliga och armeringen i grund och pelare är lite mera än vad dom annars gör här. Frugan säger att vårt sovrum är kallt, trots att det inte är någon aircontition i huset ännu, fönster enbart mot norr.

Dörrar av bra trä och riktiga lås.

 

Nu har jag inte varit där på ett par månader så det är frugan som ansvarar för kvaliteten.

Köket är ett provisorium, enligt henne, tills thaiköket är klart. Så det är alltså inte klart ännu. Det blir min uppgift när jag kommer ner igen.

 

Men, kostnaden. Tja om huset är väl gjort och materialet är bra så är inte 1.500.000 Tbh. för mycket. Ska det dessutom ingå tomtkostnad så blir det dyrare.

Jag kommer nog att hamna på 2.000.000 Thb.

 

Byggherrens första kalkyl vid förfrågan för ett år sedan, c:a 750.000 Thb. är ju baserat på ett thaihus med enkla vägg och tak material. Så minst det dubbla får man alltså ha med i kalkylen. Och trots min frus misstro, så får jag rätt i det fallet, alltså, dubbla alltid i kallkylen och var glad om du kommer under.

 

Nu bygger vi vidare på nästa projekt. Frugan skall ha ett boende rum ytterliggare. Det får sitta ihop med thaiköket samt carport. Hennes son kommer antagligen att ha lite motorcykelverkstad i huset, så det blir ett hus för diverse aktiviteter :blah:

Men det här huset blir i ett enklare utförande, mera tradionellt.

 

Men, mina pengar har sinat, så det får bli lite långsammare. :giggle:

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

IMG_4961.JPGFick just lite bilder på dagens inköp samt den tillfälliga kökets inredningen.

Rummen börjar bli möblerade. Ska ordnas till lite bara.

Uteplatsen används redan.

 

IMG_4965.JPG

 

 

IMG_4967.JPG

 

 

IMG_4977.JPG

 

 

IMG_4976.JPG

 

 

IMG_4979.JPG

 

 

IMG_4975.JPG

 

 

 

 

IMG_4974.JPG

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Jag få nog börja prata med honom igen. :) Själv är jag mindre road av idén att bo i Isaan men frun vill tydligen ha ett hus och mitt över gatan från detta bor hennes syster med familj. I byn bor ca 12000 personer och det brukar alltid vara några faranger på plats.

Först en bild från när det byggdes. Huset har ett ganska litet och opraktiskt vardagsrum och tre sovrum. Tomten är så liten att huset knappt får plats. 

IMG_8338.JPGIMG_8339.JPGIMG_8340.JPG

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Fredman:

Jag få nog börja prata med honom igen. :) Själv är jag mindre road av idén att bo i Isaan men frun vill tydligen ha ett hus och mitt över gatan från detta bor hennes syster med familj. I byn bor ca 12000 personer och det brukar alltid vara några faranger på plats.

Först en bild från när det byggdes. Huset har ett ganska litet och opraktiskt vardagsrum och tre sovrum. Tomten är så liten att huset knappt får plats. 

IMG_8338.JPGIMG_8339.JPGIMG_8340.JPG

Synd att det inte är någon köksbild. Köket Är viktigt i Thailand.

Ja huset verkar litet och typiskt vad rummen beträffar. Fåtöljen av trä har vi en också, likadan. Svägerskan ville kasta den, från sitt hus, men tack ock lov tog frugan hand om den. Den var mormors stol när hon levde.

Enkelsten i väggarna i hela huset ser det ut som. Trevlig entre med träden. Men visst, lite trångt på tomten mot min 1 rai.

Jag skulle tro att byggmästarens första prisförslag till mig, skulle blivit någonting så här i storlek och standard.

Men uppriktigt sagt, inte vill jag bo i Thailand, egentligen. Men det här är min gåva till min toppenfina fru! Sabla värme hela tiden tycker jag, och hon också HaHaHa!

Skål!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
9 minuter sedan, skrev SanMakha:

Synd att det inte är någon köksbild. Köket Är viktigt i Thailand.

Ja huset verkar litet och typiskt vad rummen beträffar. Fåtöljen av trä har vi en också, likadan. Svägerskan ville kasta den, från sitt hus, men tack ock lov tog frugan hand om den. Den var mormors stol när hon levde.

Enkelsten i väggarna i hela huset ser det ut som. Trevlig entre med träden. Men visst, lite trångt på tomten mot min 1 rai.

Jag skulle tro att byggmästarens första prisförslag till mig, skulle blivit någonting så här i storlek och standard.

Men uppriktigt sagt, inte vill jag bo i Thailand, egentligen. Men det här är min gåva till min toppenfina fru! Sabla värme hela tiden tycker jag, och hon också HaHaHa!

Skål!

 

 

 

Köket är inte mycket mer än kylskåp, vask och skåp. Själv ogillar jag de hårda trämöblerna. En soffa som man inte kan sova middag på är inte mycket till soffa. Skål och trevlig lördag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...