Jump to content
IGNORERAD

Kostnads-kalkyl.


leifen

Recommended Posts

Sen ska man ju bo, minst 1000kr/månad (och tar jag med kostnaden för Sverigelägenheten som står tom så lägg på 3100kr till). Livförsäkring, och andra fasta avgifter man har, internet hemma (ids inte slå av den) osv. så runt 5000kr minst som ryker där. Av dom 2000kr som återstod. Så nu ligger vi på minus redan innan man skall börja betala för käk och sånt.

 

Går man runt på 3000kr på bara i utgifter nere i Thailand, runt 230battingar per dag med hyra på runt 5000B men inte tagit med försäkringen eller nåt i Sverige. Tja, det blir liksom halvkul att smaska rati ägg vatten och ris varje dag men nog fan går det. Skulle jag göra det? Inte en chans. Sen är vi 2 som lever på vad jag kan erbjuda så 230/2 då... 115B om dagen. Lycka till att få det att funka.

Haha givetvis är det så.

Skickat från min iPhone 7 via Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 145
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    23

  • kitungmakmak

    13

  • leifen

    10

  • Nemo

    10

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

1 timme sedan, skrev Soengsang:

Bra isof.

Vad har du för maxbelopp på den.

En sjuk o olycks försäkring för 65 åring för 25000? Inget jag sett o ens vara i närheten av, vilket bolag?

Länka gärna, det är jag intresserad av om den är bra nog.

Jag är 50 o betalar ca 50000+(mueng thai), men maxade belopp på sjuk/olyck och livförsäkring.

Skickat från min iPhone 7 via Tapatalk

En sån bra och billig försäkring har jag heller inte sett nånstans, så det vore bra att få veta var.

Jag är nog för gammal själv för att kunna teckna en ny försäkring, och jag är jäkligt nöjd med BUPA,

där jag har försäkring nu, men jag har många vänner som kanske skulle nappa på en sån här försäkring

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Sen ska man ju bo, minst 1000kr/månad (och tar jag med kostnaden för Sverigelägenheten som står tom så lägg på 3100kr till). Livförsäkring, och andra fasta avgifter man har, internet hemma (ids inte slå av den) osv. så runt 5000kr minst som ryker där. Av dom 2000kr som återstod. Så nu ligger vi på minus redan innan man skall börja betala för käk och sånt.

 

Går man runt på 3000kr på bara i utgifter nere i Thailand, runt 230battingar per dag med hyra på runt 5000B men inte tagit med försäkringen eller nåt i Sverige. Tja, det blir liksom halvkul att smaska rati ägg vatten och ris varje dag men nog fan går det. Skulle jag göra det? Inte en chans. Sen är vi 2 som lever på vad jag kan erbjuda så 230/2 då... 115B om dagen. Lycka till att få det att funka.

Gå runt på 3000 spänn här? Det räcker ju inte till maten en gång.

Nä, har man inte mer att spendera, så får väl personen ifråga sätta sig utanför

socialkontoret i Helsingborg och försöka få lite matkuponger

Link to comment
Dela på andra sajter

En sån bra och billig försäkring har jag heller inte sett nånstans, så det vore bra att få veta var.

Jag är nog för gammal själv för att kunna teckna en ny försäkring, och jag är jäkligt nöjd med BUPA,

där jag har försäkring nu, men jag har många vänner som kanske skulle nappa på en sån här försäkring

Prexis vad jag tänkte, ska bli intrssant o se vilket bolag han har och vad försäkringen täcker, samt hur mycket.

Tror många är intresserade av den infon.

Skickat från min iPhone 7 via Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev möljis:

Gå runt på 3000 spänn här? Det räcker ju inte till maten en gång.

Nä, har man inte mer att spendera, så får väl personen ifråga sätta sig utanför

socialkontoret i Helsingborg och försöka få lite matkuponger

 

Det går visst. Boende kan man få för runt ฿2000 eller ännu billigare om man träffar nån som man kan bo hos :wub:, eller åker under lågsässong till någon ö och gör en deal på en bungalow (som ändå kommer att stå tom). Sen har man ju ca ฿10 000 kvar att göra vad man vill med (mat t.ex). Försäkring kanske han har om han har en hemförsäkring i Sverige, om inte, så måste man ju skippa den. Laptop kanske han har (han verkar ju Googla en del :D) som kan användas om det finns gratis wi-fi.

 

Så visst går det att överleva på 3000:- sek/mån. Naturligtvis kan man ju inte rulla hatt och ha kul i en turistort men det verkar inte vara hans avsikt heller. Väldigt många thailändare har ju inte mer i månadslön och det verkar ju funka för dem, så varför inte...

 

Bara man ser till att man har biljett hem och pengar för transport till flygplatsen så funkar det.  :)

 

Och angående att sitta utanför socialkontoret i Helsingborg och försöka få matpengar, så hade jag nog valt att vara i Thailand ett tag i stället.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Det går visst. Boende kan man få för runt ฿2000 eller ännu billigare om man träffar nån som man kan bo hos :wub:, eller åker under lågsässong till någon ö och gör en deal på en bungalow (som ändå kommer att stå tom). Sen har man ju ca ฿10 000 kvar att göra vad man vill med (mat t.ex). Försäkring kanske han har om han har en hemförsäkring i Sverige, om inte, så måste man ju skippa den. Laptop kanske han har (han verkar ju Googla en del :D) som kan användas om det finns gratis wi-fi.

 

Så visst går det att överleva på 3000:- sek/mån. Naturligtvis kan man ju inte rulla hatt och ha kul i en turistort men det verkar inte vara hans avsikt heller. Väldigt många thailändare har ju inte mer i månadslön och det verkar ju funka för dem, så varför inte...

 

Bara man ser till att man har biljett hem och pengar för transport till flygplatsen så funkar det.  :)

 

Och angående att sitta utanför socialkontoret i Helsingborg och försöka få matpengar, så hade jag nog valt att vara i Thailand ett tag i stället.

Klart det går, men det är på kyrkråttestadiet.

 

Men det går inte att leva klokt för 12k bht, inkl normala förnödenheter och bekvämligheter.

 

Jag skulle vilja säga att 30k bht är min, 35k skapligt, 40k helt ok, för en person.

 

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Soengsang:

Klart det går, men det är på kyrkråttestadiet.

 

Men det går inte att leva klokt för 12k bht, inkl normala förnödenheter och bekvämligheter.

 

Jag skulle vilja säga att 30k bht är min, 35k skapligt, 40k helt ok, för en person.

 

 

 

Nä, naturligtvis inte. Men ibland kan det vara bra att bara komma bort ett tag och då funkar det utmärkt (har gjort det själv). Tänk dig folk som åker ut och tältar en vecka eller två i Sverige, inte så mycket förnödenheter och bevämligheter då. Lägg sen till det värdelösa klimatet i Sverige....

 

Förnödenheter?  Räcker väl med en säng och fungerande toa/dusch, sen kan  man ju ha ett litet campingkök för att göra käk på.  :)

 

Men jag skulle inte vilja leva/bo så i åratal, men en månad eller två skulle vara helt ok.

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Nä, naturligtvis inte. Men ibland kan det vara bra att bara komma bort ett tag och då funkar det utmärkt (har gjort det själv). Tänk dig folk som åker ut och tältar en vecka eller två i Sverige, inte så mycket förnödenheter och bevämligheter då. Lägg sen till det värdelösa klimatet i Sverige....

 

Förnödenheter?  Räcker väl med en säng och fungerande toa/dusch, sen kan  man ju ha ett litet campingkök för att göra käk på.  :)

 

Men jag skulle inte vilja leva/bo så i åratal, men en månad eller två skulle vara helt ok.

Förnödenheter, jag menade givetvis bekvämligheter.

Sen skulle jag aldrig rekommendera någon att resa till andra sidan av världen utan försäkring.

 

Men ok, är det campingliv man är ute efter så....

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jlh66
10 minuter sedan, skrev Soengsang:

Klart det går, men det är på kyrkråttestadiet.

 

Men det går inte att leva klokt för 12k bht, inkl normala förnödenheter och bekvämligheter.

 

Jag skulle vilja säga att 30k bht är min, 35k skapligt, 40k helt ok, för en person.

 

 

Beror ju helt på vart man bor och om man har familj.Ska man bara sitta o trycka i en Issanhåla så kostar det nog inte mycket. Men vill man leva ett vanligt liv med familj som vill ta sig en liten resa då och då och ha barn i vettig skola så vill jag nog inte ens försöka med pengar under det man lever på i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Soengsang:

Bra isof.

Vad har du för maxbelopp på den.

En sjuk o olycks försäkring för 65 åring för 25000? Inget jag sett o ens vara i närheten av, vilket bolag?

Länka gärna, det är jag intresserad av om den är bra nog.

Jag är 50 o betalar ca 50000+(mueng thai), men maxade belopp på sjuk/olyck och livförsäkring.

Skickat från min iPhone 7 via Tapatalk

Inte 25' men 26 800 bath/år, betalar tillbaka 1000 bath/år, liv delen är väl inte så mycket att hurra för, belopp på sjuk/olycksfall dömmer jag som fullt tillräckligt, jag har valt bort delen att dom ska betala mej om jag blir inlagt, typ förlorad arbets ersättning, jag är 63, nästa premie höjning kommer vid 70 år, denna försäkring förmedlas av min bank Kasikorn bank.

Varför tror du att jag är 65, hade fördelen att kunna gå i pension vid 55.

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Soengsang:

Förnödenheter, jag menade givetvis bekvämligheter.

Sen skulle jag aldrig rekommendera någon att resa till andra sidan av världen utan försäkring.

 

Men ok, är det campingliv man är ute efter så....

 

Men han är ju för tusan en Thailandsveteran eller vad han kallade det. :)  Försäkring, ja jag tänkte om han hade hemförsäkring så ingår det väl i den. Är inte så insatt i försäkringsfrågor eftersom jag gillar försäkringsbolag lika mycket som banker, inte alls med andra ord. Har själv aldrig haft försäkring bortsett från den obligatoriska fordonsförsäkringen i Sverige och här, dumt kanske men sån är jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev Soengsang:

Klart det går, men det är på kyrkråttestadiet.

 

Men det går inte att leva klokt för 12k bht, inkl normala förnödenheter och bekvämligheter.

 

Jag skulle vilja säga att 30k bht är min, 35k skapligt, 40k helt ok, för en person.

 

 

Ja, inte fan skulle jag vilja vara här, och bara ha 12000 baht per månad att spendera!

nej, lite mer vill man nog ha ut av livet.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Chan2014:

Inte 25' men 26 800 bath/år, betalar tillbaka 1000 bath/år, liv delen är väl inte så mycket att hurra för, belopp på sjuk/olycksfall dömmer jag som fullt tillräckligt, jag har valt bort delen att dom ska betala mej om jag blir inlagt, typ förlorad arbets ersättning, jag är 63, nästa premie höjning kommer vid 70 år, denna försäkring förmedlas av min bank Kasikorn bank.

Varför tror du att jag är 65, hade fördelen att kunna gå i pension vid 55.

Chan2014

Dom ska inte betala dig om du blir inlagd? Det är ju det som är dyrt, ja då förstår jag varför din

försäkring är så billig.

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev möljis:

Dom ska inte betala dig om du blir inlagd? Det är ju det som är dyrt, ja då förstår jag varför din

försäkring är så billig.

Är du helt jäkla skruvad, läs vad jag skriver om du är läskunnig, min försäkring är reell verklighet och det är dom pengarna jag betalar, du den till mej duger den säkert till dom flesta, nog om detta sök er egen info jäkla puckon, självklart täcker det sjukhus vistelsen men utöver det finns det en del där dom ersätter förlorad arbets inkomst, inga stora belopp men ändå.

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Men han är ju för tusan en Thailandsveteran eller vad han kallade det. :)  Försäkring, ja jag tänkte om han hade hemförsäkring så ingår det väl i den. Är inte så insatt i försäkringsfrågor eftersom jag gillar försäkringsbolag lika mycket som banker, inte alls med andra ord. Har själv aldrig haft försäkring bortsett från den obligatoriska fordonsförsäkringen i sverige och här, dumt kanske men sån är jag.

 

Nä jag kan förstå tänket, jag körde också utan försäkring under ett antal år men är nu försäkrad via frugans jobb. Då tänkte jag att det får jag betala själv om jag blir sjuk istället för att gynna försäkringsbolag men då gäller det ju att man har en hyffsad buffert för att det ska kännas ok. Blir jag sjukskriven när jag är hemma betalar Maersk lön från första dagen för den tiden även om jag är hemma på ledighet, in/out patient på sjukhus betalas av försäkringsbolaget AIA. Att köpa in sig via företaget frugan jobbar på tror jag ligger på 18-20k/år dvs 54-60k/år för hela familjen. Gissar att det inte skulle gått att få samma pris om jag skulle ordnat den själv. Är 47 år men det är samma premie för min 4-åring och 8-månaders pojk, AIA Group Privilege card.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Herr Uppblåst är lika ödmjuk som vanligt :big_smile:

 

Märkligt att han har en försäkring överhuvudtaget då han tycker att andra borde skämmas om dom använder den när olyckan är framme

Undrar om han själv kommer att skämmas den dan det händer honom ?

Det gäller nog inte han själv kan man tänka

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Chan2014:

Varför tror du att jag är 65 ? hade fördelen att kunna gå i pension vid 55.

Chan2014

 

Han har väl sett dig på bild:).

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-05-18 at 05:37, skrev broder tuk tuk:

Jag vet att man kan leva på ca 3000 baht på mat under en månad utan problem i Thailand.

 

Så med annat typ billigt boende kan man lätt leva på ca 3000 svenska kronor

 

BTT

3000 sek i veckan ligger min budget på plus hyran och försäkring. Då behöver man aldrig äta nudlar.

Detta gäller när man är turist på lång tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
3 minuter sedan, skrev rolba:

3000 sek i veckan ligger min budget på plus hyran och försäkring. Då behöver man aldrig äta nudlar.

Detta gäller när man är turist på lång tid.

Stekare ;)

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Chan2014:

Inte 25' men 26 800 bath/år, betalar tillbaka 1000 bath/år, liv delen är väl inte så mycket att hurra för, belopp på sjuk/olycksfall dömmer jag som fullt tillräckligt, jag har valt bort delen att dom ska betala mej om jag blir inlagt, typ förlorad arbets ersättning, jag är 63, nästa premie höjning kommer vid 70 år, denna försäkring förmedlas av min bank Kasikorn bank.

Varför tror du att jag är 65, hade fördelen att kunna gå i pension vid 55.

Chan2014

 

Ok, hade Kasikorn ett tag, men betalade ca 22K årsgruppen 41-60 år för hälsoförsäkringen täckte endast upp till 500K, och 2-3K bht för olycksförsäkringen, som hade bra nivåer i ersättning.

 

Sen har jag fortfarande någon typ av livförsäkring där som inkluderar någon typ av sparande, har inte så bra koll ärligt talat på den.

 

Men tyckte det var lite klent så tecknade på Mueng Thai igen, sjuk(2milj) olyck, sjuk och liv, den kostar just under 50K, men jag har valt höga belopp på ersättningsnivåerna, min planerade budget är 5000 i månaden till försäkringar.

 

För övrigt så sker Kasikorns försäkring via Mueng Thai på något vis, om de nu är de som försäkrar dem.

 

Edit: Ser just nu att Kasikorn tar 29500(61-70 år) för hälsoförsäkring upp till 500K, sen tillkommer olycksförsäkring och ev livförsäkring.

http://www.kasikornbank.com/EN/Personal/Insurance/Generalinsurance/HealthProtect/Pages/HealthCareProtect.aspx

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

 

Var en bra kalkyl, hamnade på 58000 och det klarar jag mig inte på men då fanns det ingen kolumn för nöjen.

 

Puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Stekare ;)

Stekare eller stackare ja det är frågan men som farang med 3000 i veckan är man nog inte stekare troligen mer svensson med farang mått men som thai ja då är man nog stekare :big_smile:

Skulle jag bosätta mej i Thailand så skulle jag nog minst vilja ha 3000 i veckan.

 

/matz

 

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
14 minuter sedan, skrev matz:

Stekare eller stackare ja det är frågan men som farang med 3000 i veckan är man nog inte stekare troligen mer svensson med farang mått men som thai ja då är man nog stekare :big_smile:

Skulle jag bosätta mej i Thailand så skulle jag nog minst vilja ha 3000 i veckan.

 

/matz

 

1600B för käk och nöjen/dag får jag det till. 3000*4*4/30 så det är inte helt korrekt kurs på battingen tex. Men sen var ju försäkring och boende undantaget.

Men, jag är inte nåt snille på matte så jag kanske räknat fel. Om jag nu räknat rätt och översätter det till öl för 60 så blir det alltså 25 öl om dagen (jag gillar att räkna i öl - känns som vettigare än i battingar)

Käkar man nudelsoppa osv så har man fortfarande pengar till minst 20 öl och det häver jag då inte i mig på en dag.

 

Men visst har jag blåst över 2000B på en middag för två i BKK, så det går ju.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

1600B för käk och nöjen/dag får jag det till. 3000*4*4/30 så det är inte helt korrekt kurs på battingen tex. Men sen var ju försäkring och boende undantaget.

Men, jag är inte nåt snille på matte så jag kanske räknat fel. Om jag nu räknat rätt och översätter det till öl för 60 så blir det alltså 25 öl om dagen (jag gillar att räkna i öl - känns som vettigare än i battingar)

Käkar man nudelsoppa osv så har man fortfarande pengar till minst 20 öl och det häver jag då inte i mig på en dag.

Nu blev det jobbigt men vist håller med dej räkna i öl är ju roligare :)  får återkomma när jag "min hjärna" orkar räkna, har för mej att 50 000 - 60 000 baht i månaden är vad jag känner att jag skulle vilja ha om jag skulle leva i Thailand på heltid inte bara som turist några månader om året.

 

/matz

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
20 minuter sedan, skrev matz:

Nu blev det jobbigt men vist håller med dej räkna i öl är ju roligare :)  får återkomma när jag "min hjärna" orkar räkna, har för mej att 50 000 - 60 000 baht i månaden är vad jag känner att jag skulle vilja ha om jag skulle leva i Thailand på heltid inte bara som turist några månader om året.

 

/matz

Mer pengar är ju aldrig fel, det kan jag hålla med om. Var ju bara 5 månader ner sist, men jag vågar inte kolla vad den trippen kostade. Då skulle jag nog stanna hemma.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...