Jump to content
IGNORERAD

Kostnads-kalkyl.


leifen

Recommended Posts

Plasttallrikar hos Maitans?

Börjar också ifrågasätta om viss medlen varit där.

tar en rakning och klippning om en månad snett mittemot och om jag kommer ihåg så frågar jag Mait men lovar inget.

Kanske bor där ett par dar där igen om det blir stökigt när de lägger klinkers på uppfarten till vårat hus eller så åker vi och provar Koh Chang.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 145
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    23

  • kitungmakmak

    13

  • leifen

    10

  • Nemo

    10

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Oregistrerad knasen
5 timmar sedan, skrev Soengsang:

 

Ahhh var inte negativ nu, han visade båten han åkte hem men i en del av sin hemresa från Thailand i en annan tråd, det var tydligen allt han lyckades "fota"......en båtjävel i Riga, som eg inte alls var hans bild, utan tagen från google 5555555555

 

Stackarn måste ha glömt ta sin medicin för det var fan vad hans fantasier skenade iväg i den tråden :rotfl:

 

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
1 timme sedan, skrev Galten:

Plasttallrikar hos Maitans?

Börjar också ifrågasätta om viss medlen varit där.

tar en rakning och klippning om en månad snett mittemot och om jag kommer ihåg så frågar jag Mait men lovar inget.

Kanske bor där ett par dar där igen om det blir stökigt när de lägger klinkers på uppfarten till vårat hus eller så åker vi och provar Koh Chang.

Den jag går till ligger väldigt snett emot maitans (går nog att se den från maitans, men det är på gränsen - men jag är ju halvblind), det är iofs trevligt men dom kör farangpriser. Eller så är jag mer svårklippt än en Thai.

Borde gå att hitta en billigare, men nu får jag hosta upp 20B extra jämfört med en Thai, lite retsamt. Tror det var 80B för en thai och 100B för mig.

 

Tja, 20B är väl inte hela världen. Men jag fattar inte varför jag skall betala mer.

 

Snackade just med tjejen och hon ville ha en locket (guldarmband, สร้อยข้อมือทอง ) men jag funderar på att köpa russin åt henne istället (luket,  ลูกเกต ). Borde göra susen för ekonomin, men hon kanske blir lite sur.

Sen skylla på att jag hörde fel ;)

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Soengsang:

 

Men ändå "bodde" du på Stefans förra resan påstår du, lite märkligt då de inte finner ditt namn i liggaren där hörde jag av någon som av ren nyfikenhet ville få dina lögner bekräftade,

 

Ps. Jag har aldrig blivit serverad på någon plast eller papperstallrik hos Maitans, det han serverar är för övrigt väldigt bra.

Nu börjar det här bli väldigt löjligt, du menar på fullaste allvar att någon har kollat upp om N.N har varit inhyst hos Stefan, man blir mer och mer förvånad över detta forumet och dess medlemmar, ang. papp tallrikar och plast bestick var det väl herr Jive som ondgjorde sig över detta, det var väl i samband med någon större tillställning, kanske av praktiska skäl, troligen inget han serverar på i normala fall.

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
6 minuter sedan, skrev erik-sson:

enligt Nomadlist  1,400 Usd per månad i Bangkok

1,000 Usd övriga orter

https://nomadlist.com/

Inte kollat länken, men jag tycker det känns billigare i byn (vart den nu ligger i Isaan) är i tex Pattaya eller nåt annat ställe med turister.

Men BKK är dyrt, om man bor centralt. Dock skulle jag säga att en vistelse på nån turistö kan vara lika tärande på plånboken.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Plasttallrikar ?????????

13239191_10205693141158846_8991433638946

13267878_10205693142558881_1718667132608

13254355_10205693145918965_2389629441689

13259994_10205693146198972_7837746600699

 

Maitans egna bilder på sina "plasttallrikar" ;);)

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev leifen:

Tycker att det är liten skillnad i priser mellan ”yxbyar” och Pattaya eller Hua Hin när man handlar dagligvaror.

 

Det som skiljer är om man måste äta och dricka på ”frangställen” för sådana saknas i många ”yxbyar”, samt kostnaden för boende.

Den bland faranger populära ”plattan” vid Soi 80 i Hua Hin är inte dyrare än de flesta orter ute på ”landet”.

 

Ska man leva loppan på barer under sin vistelse så är Thailand inte billigt alls. Det kostar att ligga på topp.

 

En vattenkokare och storpack snabbnudlar löser det hela :)  

 

Inte om man måste köpa ny vattenkokare efter varje användning :-)

 

/ SatanG

 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Stackarn måste ha glömt ta sin medicin för det var fan vad hans fantasier skenade iväg i den tråden :rotfl:

 

Man kan säga att det med båten blev en ny klassiker av han.

Skickat från min iPhone 7 via Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu börjar det här bli väldigt löjligt, du menar på fullaste allvar att någon har kollat upp om N.N har varit inhyst hos Stefan, man blir mer och mer förvånad över detta forumet och dess medlemmar, ang. papp tallrikar och plast bestick var det väl herr Jive som ondgjorde sig över detta, det var väl i samband med någon större tillställning, kanske av praktiska skäl, troligen inget han serverar på i normala fall.

Chan2014

Naturligtvis var det så ang papptalrikarna, och enl mig ett helt normalt förfarande vid ett större arrangemang....särskilt för ett ställe som kanske sällan har mer än 5-6 pers ätande samtidigt vid normala dagar.

Sen ska du inte tro på allt jag skriver, men tydligen gjorde någon det o kontrade med att han checkat in utan pass och med ett alias :)

Skickat från min iPhone 7 via Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Märkligt att gym-kort aldrig finns med i nåns budget. Eller förresten...det kanske det inte är ;)

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

 
Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
13 timmar sedan, skrev Chan2014:

Nu börjar det här bli väldigt löjligt, du menar på fullaste allvar att någon har kollat upp om N.N har varit inhyst hos Stefan, man blir mer och mer förvånad över detta forumet och dess medlemmar, ang. papp tallrikar och plast bestick var det väl herr Jive som ondgjorde sig över detta, det var väl i samband med någon större tillställning, kanske av praktiska skäl, troligen inget han serverar på i normala fall.

Chan2014

 

Med tanke på hur många "goa" göbbar som dyker upp hos maitans hela tiden bara ett stenkast från Stefans så är det väl inget omöjligt att kolla upp om jag bott hos Stefans senaste månaderna?

 

Är helt övertygad om att vissa av göbbarna i Götet har stenkoll på alla möjliga uppgifter som finns om mig och mitt liv.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai
 

Med tanke på hur många "goa" göbbar som dyker upp hos maitans hela tiden bara ett stenkast från Stefans så är det väl inget omöjligt att kolla upp om jag bott hos Stefans senaste månaderna?

 

Är helt övertygad om att vissa av göbbarna i Götet har stenkoll på alla möjliga uppgifter som finns om mig och mitt liv.

 

BTT

Broder mytoman, att du inte slänger in lite bilder från din vistelse istället för att sitta och ljuga och posta bilder från nätet som du säger att du tagit? Du verkar tro att folk på MPR är mer eller mindre mentalt eftersatta.

Skickat från min HTC One_M8 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
4 timmar sedan, skrev edvardpop:

Märkligt att gym-kort aldrig finns med i nåns budget. Eller förresten...det kanske det inte är ;)

Får man inte tillräckligt med motion att skena efter fruntimmer ?

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Får man inte tillräckligt med motion att skena efter fruntimmer ?

Jodå, nattvandringarna i Udon ger mig trötthet som sitter i nästan hela nästa dag.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

21 timmar sedan, skrev Soengsang:

 

Ahhh var inte negativ nu, han visade båten han åkte hem men i en del av sin hemresa från Thailand i en annan tråd, det var tydligen allt han lyckades "fota"......en båtjävel i Riga, som eg inte alls var hans bild, utan tagen från google 5555555555

 

16 timmar sedan, skrev knasen:

 

Stackarn måste ha glömt ta sin medicin för det var fan vad hans fantasier skenade iväg i den tråden :rotfl:

 

Vilken tråd var det???:blind:

Har jag missat.

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen
2 minuter sedan, skrev Tommy:

 

Vilken tråd var det???:blind:

Har jag missat.

 

MVH Tommy

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Får man inte tillräckligt med motion att skena efter fruntimmer ?

 

Tror inte det såvida du inte anmäler dig till tjejmilen.

 

 

 

 

 

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

 
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-05-21 at 00:53, skrev broder tuk tuk:

Man kan ju med lätthet hyra ett hus för ca 1000 kronor i månaden och sen tillkommer mat för kanske 300-400 baht per dag.

 

Så är man två personer som inte dricker klarar man sig bra på ca 5000 kronor.

 

Jag förutsätter då att man köper sin mat själv och lagar den hemma i huset.

 

BTT

Tja BTT,

 

Nog tror jag dina beräkningar är antingen gamla, optimistiska eller för ruckel.

Vi hyr endast ut våra hus på kortast 6 månader och hyran är 30000 baht/månad.

 

Detta pris är väl i överkant p.g.a. att vi renoverat till svensk standard, men hyfsat boende möblerat med Ac i all rum och promenad avstånd till stranden får du nog problem att hitta under 20000 baht.

 

Skulle inte vilja uppleva ens en natt i ett hus som kostar 4000 baht/månad i Pattaya.

 

Puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man dubbla levnadskostnader i Thailand mot i Sverige är det läge att stanna hemma.

 

Kostnadsläget i Thailand är ca 50% mot Sverige.

 

Många har inte mer än 5000kr/mån kvar när hyra, lån, försäkringar och div räkningar är betalda. 

 

Lev billigt i Sverige ;) 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Men ni förstår ju inte att BTT är en Thairäv som kan vända på varje batting 3 gånger innan han ens funderar på att använda den, springer barfota igenom flygplatserna och åker båt sista biten hem och kniper det skulle han simmat istället för att spara en slant. Klart han kan hitta ett slott i pattis för några tusen B/månad.

 

Jag min jubelidi0t betalar istället 4500B/månad för en etta med AC, varmvattendusch, wifi och sat-tv i Jomtien och 3800B för en säng (engångskostnad) i sisaket. Jag har så mycket att lära av BTT om hur man sparar pengar när man är i Asien, hoppas få träffa honom och höra hur han kan leva så billigt.

 

Lustigt, jag betalade samma pris per månad för lägenheten i Maha sharakam (3800B) som sängen kostade. Där borde jag ju kunnat finna nåt för under 1000B/månad, men jag är ju en stekare. Vill ha varmvatten, AC och sat+WiFi. BTT skulle nog lätt komma under 500B/månad där.  Han är min idol. ;)

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-05-20 at 08:38, skrev Soengsang:

Bra isof.

Vad har du för maxbelopp på den.

En sjuk o olycks försäkring för 65 åring för 25000? Inget jag sett o ens vara i närheten av, vilket bolag?

Länka gärna, det är jag intresserad av om den är bra nog.

Jag är 50 o betalar ca 50000+(mueng thai), men maxade belopp på sjuk/olyck och livförsäkring.

Skickat från min iPhone 7 via Tapatalk

 

Du verkar vara en svensk som vill ha maximal säkerhet i alla lägen och har en inkomst som du kan köpa det. De flesta knegare i Sverige har inte den trygghet som du vill ha och har vant sig vid det. Du stajlar gärna med din fina inkomst och förnedrar de som inte har dina resurser. I Sverige har du antagligen alla möjliga försäkringar som kan fås för att känna dig trygg, för att inte nämna Thailand där kravet är än större.

 

Förstår du inte att alla har samma förutsättning som du? 

 

Många knegare, likt mig, har inte förutsättning att maximera sin trygghet i alla lägen som du men det innebär inte att alla är idi*ter. Många gillar Thailand och dess klimat på ålderns höst och att inte våga ta en risk med en försäkring som garanterar allt, är en realitet för många.

 

Jag planerar för min pension, att inte se en snöflinga mer i mitt liv på ålders höst, innebär att ha en olycksförsäkring och pengar på banken för det värsta scenariot.

 

Alla har inte en inkomst på 50.000 kr och uppåt med drömmar om Thailand. Jag tror att de flesta har en inkomst på 25-30.000 kr och drömmen och kärleken till Thailand är lika stark, eller starkare,än din.

 

Tagga ner och var inte så negativ på dina mindre bemedlade kompisar här på MPR. Det är inte ditt problem att de har mindre resurser än du. Det vi har gemensamt är Thailand och förvalta det på ett positivt sätt utan att ifrågasätta alla andras resurser.

 

Mvh Wanchai 

Link to comment
Dela på andra sajter

krisiisaan
1 timme sedan, skrev Wanchai:

 

Du verkar vara en svensk som vill ha maximal säkerhet i alla lägen och har en inkomst som du kan köpa det. De flesta knegare i Sverige har inte den trygghet som du vill ha och har vant sig vid det. Du stajlar gärna med din fina inkomst och förnedrar de som inte har dina resurser. I Sverige har du antagligen alla möjliga försäkringar som kan fås för att känna dig trygg, för att inte nämna Thailand där kravet är än större.

 

Förstår du inte att alla har samma förutsättning som du? 

 

Många knegare, likt mig, har inte förutsättning att maximera sin trygghet i alla lägen som du men det innebär inte att alla är idi*ter. Många gillar Thailand och dess klimat på ålderns höst och att inte våga ta en risk med en försäkring som garanterar allt, är en realitet för många.

 

Jag planerar för min pension, att inte se en snöflinga mer i mitt liv på ålders höst, innebär att ha en olycksförsäkring och pengar på banken för det värsta scenariot.

 

Alla har inte en inkomst på 50.000 kr och uppåt med drömmar om Thailand. Jag tror att de flesta har en inkomst på 25-30.000 kr och drömmen och kärleken till Thailand är lika stark, eller starkare,än din.

 

Tagga ner och var inte så negativ på dina mindre bemedlade kompisar här på MPR. Det är inte ditt problem att de har mindre resurser än du. Det vi har gemensamt är Thailand och förvalta det på ett positivt sätt utan att ifrågasätta alla andras resurser.

 

Mvh Wanchai 

Ett alldeles utmärkt inlägg riktat åt rätt håll också..

Tack för det....

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Wanchai:

 

Du verkar vara en svensk som vill ha maximal säkerhet i alla lägen och har en inkomst som du kan köpa det. De flesta knegare i Sverige har inte den trygghet som du vill ha och har vant sig vid det. Du stajlar gärna med din fina inkomst och förnedrar de som inte har dina resurser. I Sverige har du antagligen alla möjliga försäkringar som kan fås för att känna dig trygg, för att inte nämna Thailand där kravet är än större.

 

Förstår du inte att alla har samma förutsättning som du? 

 

Många knegare, likt mig, har inte förutsättning att maximera sin trygghet i alla lägen som du men det innebär inte att alla är idi*ter. Många gillar Thailand och dess klimat på ålderns höst och att inte våga ta en risk med en försäkring som garanterar allt, är en realitet för många.

 

Jag planerar för min pension, att inte se en snöflinga mer i mitt liv på ålders höst, innebär att ha en olycksförsäkring och pengar på banken för det värsta scenariot.

 

Alla har inte en inkomst på 50.000 kr och uppåt med drömmar om Thailand. Jag tror att de flesta har en inkomst på 25-30.000 kr och drömmen och kärleken till Thailand är lika stark, eller starkare,än din.

 

Tagga ner och var inte så negativ på dina mindre bemedlade kompisar här på MPR. Det är inte ditt problem att de har mindre resurser än du. Det vi har gemensamt är Thailand och förvalta det på ett positivt sätt utan att ifrågasätta alla andras resurser.

 

Mvh Wanchai 

 

En annan stackare har ju bara 15 000 sek/månad, men klarar mig fint ändå. Kombinationen hängslen+livrem har aldrig intresserat mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
6 minuter sedan, skrev Nemo:

 

En annan stackare har ju bara 15 000 sek/månad, men klarar mig fint ändå. Kombinationen hängslen+livrem har aldrig intresserat mig.

Och jag har 0 sek/månad och hoppas jag dör innan mina sparpengar tar slut - har inte tänkt mer än en dag framåt på ett bra tag nu. Jag har varken hängslen eller livrem - kör wild style.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...