Jump to content
IGNORERAD

Kostnads-kalkyl.


leifen

Recommended Posts

broder tuk tuk
32 minuter sedan, skrev möljis:

Och var hittar du ett hus att hyra för 4000 bath per månad i Pattaya?

 

Finns många utlänningar som hyr ut sina hus under flera år.

 

Går säkert att hitta på dproperty.com

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 145
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    23

  • kitungmakmak

    13

  • leifen

    10

  • Nemo

    10

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Wong amat beach.. Endast  stranden i Pattaya Beach. Men kör ni er vidare för f.-n.            

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Finns många utlänningar som hyr ut sina hus under flera år.

 

Går säkert att hitta på dproperty.com

 

BTT

 

Vart är bilderna på dig i Pattaya? Skulle du inte ladda upp dom?

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Tommy:

Bodde i Bkk i ca 6 år och har inte en susning om månadskostnaden...

Skall jag räkna med husköp, renovering, underhåll, bilköp, sjukhuskostnader, pilsner, skolavgifter, försäkringar, mat, semestrar, el, vatten, telefon, leksaker, svärmor, svågerdjäveln, OSV...

Så vet jag fortfarande inte..

Bilen sålde vi efter flytten till Sverige, där finns väl 500.000 kvar på nån bank, Huset fick vi till kompispris och det är värt ungefär 3 ggr mer i dag än vad vi lagt ut på det...

Svärmor och skallskadad svåger kostar väl numera 20-30.000 per månad (men då ingår en del underhåll på huset i det priset...).

Ungarnas sparande, en hel del...

 

Så jag vet icke, i bästa fall väldigt billigt (om man räknar med värdestegringen på kåken), men jag gissar på 50.000per månad, när vi bodde där, 3vuxna och 3 barn.

 

MVH Tommy

 

Hahaha skönt att slippa budgetera :-)

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Finns många utlänningar som hyr ut sina hus under flera år.

 

Går säkert att hitta på dproperty.com

 

BTT

Ok, kan du visa mig ett?

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2016‎-‎05‎-‎20 at 18:59, skrev Chan2014:

Är du helt jäkla skruvad, läs vad jag skriver om du är läskunnig, min försäkring är reell verklighet och det är dom pengarna jag betalar, du den till mej duger den säkert till dom flesta, nog om detta sök er egen info jäkla puckon, självklart täcker det sjukhus vistelsen men utöver det finns det en del där dom ersätter förlorad arbets inkomst, inga stora belopp men ändå.

Chan2014

Du får gärna kalla mig skruvad, och oss alla för puckon.

Då det kommer från dig, som står med näsan i vinägertunnan

hela dagarna, så tar jag inte åt mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
2 timmar sedan, skrev möljis:

Du får gärna kalla mig skruvad, och oss alla för puckon.

Då det kommer från dig, som står med näsan i vinägertunnan

hela dagarna, så tar jag inte åt mig.

Han dricker tydlig fin Lao Kao också. Inte undra på att han är så ödmjuk och trevlig ;)

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
On 2016-05-21 at 07:12, skrev Soengsang:

 

Jo det är ju det med kapitalvaror o prylar som skjuter kalkylen i sank, och med 3 barn så kostar det idag.

Tex så har de nu fått syn på IKEA/BKK online, och tjejerna har fått för sig att de vill möblera om sitt rum, nya sängar etc. och i ett svagt ögonblick har jag nog tidigare lovat det.

Sen fyller grabben 15 i sommar, och där har jag också i ett svagt ögonblick lovat att han kan välja vilken moppe han vill, bara han fixar körkortet då.

 

Sen är jag själv väldigt sugen på en äldre Willys eller Mitsubishi jeep.....

 

så det med pryttlar drar iväg

 

Vilken kubik gäller ett körkort vid 15 år för?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Vilken kubik gäller ett körkort vid 15 år för?

 

Har för mig att det är 110cc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam
32 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Har för mig att det är 110cc.

har för mig 249,9 cc

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Vilken kubik gäller ett körkort vid 15 år för?

110cc

Skickat från min iPhone 7 via Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

En kalkyl bör vara baserad på den egna livssituationen, om jag ska tala om för andra hur de ska leva och hur mycket som är brukligt, tja smått småaktigt att ha tyckanden i andras ekonomier, själv har min ekonomi haft en raket bom i rumpan, men jag är ödmjuk och minns det tragiska 90 tal med hus små barn dyra lån och utan jobb... Då vi var tacksamma

Och nästan utblottade när barnbidraget kom. De va tider för lärdom,

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Precis vissa klarar sig utmärkt på 4000 kronor per månad i Thailand och andra måste ha 20000 svenska kronor.

 

Själv har jag aldrig förstått varför man måste äta på svensk restaurang varje dag.

 

Ex gubbarna som sitter och häckar hos maitans och äter på plasttallrikar.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev broder tuk tuk:

Precis vissa klarar sig utmärkt på 4000 kronor per månad i Thailand och andra måste ha 20000 svenska kronor.

 

Själv har jag aldrig förstått varför man måste äta på svensk restaurang varje dag.

 

Ex gubbarna som sitter och häckar hos maitans och äter på plasttallrikar.

 

BTT

 

Är det plasttallrikar hos Maitan?

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev broder tuk tuk:

Själv har jag aldrig förstått varför man måste äta på svensk restaurang varje dag.

 

Ex gubbarna som sitter och häckar hos maitans och äter på plasttallrikar.

 

Men ändå "bodde" du på Stefans förra resan påstår du, lite märkligt då de inte finner ditt namn i liggaren där hörde jag av någon som av ren nyfikenhet ville få dina lögner bekräftade,

 

Ps. Jag har aldrig blivit serverad på någon plast eller papperstallrik hos Maitans, det han serverar är för övrigt väldigt bra.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Men ändå "bodde" du på Stefans förra resan påstår du, lite märkligt då de inte finner ditt namn i liggaren där hörde jag av någon som av ren nyfikenhet ville få dina lögner bekräftade,

   

 

Han kanske inte skrev in sig som BTT utan använde ett alias......

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Nemo:

 

Han kanske inte skrev in sig som BTT utan använde ett alias......

Ahh laga förfall för ett alias.....

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
4 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Men ändå "bodde" du på Stefans förra resan påstår du, lite märkligt då de inte finner ditt namn i liggaren där hörde jag av någon som av ren nyfikenhet ville få dina lögner bekräftade,

 

Ps. Jag har aldrig blivit serverad på någon plast eller papperstallrik hos Maitans, det han serverar är för övrigt väldigt bra.

 

Kan kanske bero på att jag inte checkade in med namnet broder Tuk Tuk

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev broder tuk tuk:

Kan kanske bero på att jag inte checkade in med namnet broder Tuk Tuk

 

Konstigt, då de tar pass namn på alla där.

 

Du börjar bli insnärjd i dina lögner nu :)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

Precis vissa klarar sig utmärkt på 4000 kronor per månad i Thailand och andra måste ha 20000 svenska kronor.

 

Själv har jag aldrig förstått varför man måste äta på svensk restaurang varje dag.

 

Ex gubbarna som sitter och häckar hos maitans och äter på plasttallrikar.

 

BTT

 

Jag skulle gissa på att det är en combo av social samvaro och god mat till hyfsade priser. Nu har jag ingen större erfarenhet av det utan gissar bara, liksom jag gissar på att du aldrig varit i Pattaya. Vart tog bilderna vägen du skulle ladda upp?

 

SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Jag skulle gissa på att det är en combo av social samvaro och god mat till hyfsade priser. Nu har jag ingen större erfarenhet av det utan gissar bara, liksom jag gissar på att du aldrig varit i Pattaya. Vart tog bilderna vägen du skulle ladda upp?

 

SatanG

 

Ahhh var inte negativ nu, han visade båten han åkte hem men i en del av sin hemresa från Thailand i en annan tråd, det var tydligen allt han lyckades "fota"......en båtjävel i Riga, som eg inte alls var hans bild, utan tagen från google 5555555555

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man inte lägger fram vilka förutsättningar som gäller, så blir det ju en meningslös diskussion när man inte diskuterar samma sak.

 

Jag har i mina tidiga år levt på en budget på 300 baht/dag (100 boende, 100 käk och 100 bira) resa borträknad. Det var inte fett, men det var fortfarande trevligare än de flesta dagarna nuförtiden.

Numera kostar det ju betydligt mer när familj med barn, hus + all annan skit ska med. Dessutom tillkommer ju försäkringar för långliggarna.

 

Men som jag sa, det är ju äpplen och päron......

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

Precis vissa klarar sig utmärkt på 4000 kronor per månad i Thailand och andra måste ha 20000 svenska kronor.

 

Själv har jag aldrig förstått varför man måste äta på svensk restaurang varje dag.

 

Ex gubbarna som sitter och häckar hos maitans och äter på plasttallrikar.

 

BTT

 

Vore kul om du som en rutinerad Thailandsresenär kunde slå sönder din budget, i boende/mat/nöjen/,,,,

Och gärna räkna i baht och inte i kronor, inte lika erfaren som dig men vet att man betalar med baht i Thailand.

Och sedan speca vilken typ av uppehälle din budget gäller.
En vecka/månad/,,,,permanentboende

Och inte minst hur många personer och var i Thailand ?

 

Sjuk skillnad på att vara permanentboende i "Yxbyn" eller ha en partyresa till Pattaya

Ändrades av MrChana
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att det är liten skillnad i priser mellan ”yxbyar” och Pattaya eller Hua Hin när man handlar dagligvaror.

 

Det som skiljer är om man måste äta och dricka på ”frangställen” för sådana saknas i många ”yxbyar”, samt kostnaden för boende.

Den bland faranger populära ”plattan” vid Soi 80 i Hua Hin är inte dyrare än de flesta orter ute på ”landet”.

 

Ska man leva loppan på barer under sin vistelse så är Thailand inte billigt alls. Det kostar att ligga på topp.

 

En vattenkokare och storpack snabbnudlar löser det hela :)  

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Finns nog inget rätt eller fel i denna fråga. Var och en lever efter sin egen förmåga eller plånbok

Allt från att sova under bar himmel och tigga på dagarna till att bo på lyxhotell och bara äta gourmetmat

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...