Jump to content
IGNORERAD

Kostnads-kalkyl.


leifen

Recommended Posts

5 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Mer pengar är ju aldrig fel, det kan jag hålla med om. Var ju bara 5 månader ner sist, men jag vågar inte kolla vad den trippen kostade. Då skulle jag nog stanna hemma.

5555 :D

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 145
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    23

  • kitungmakmak

    13

  • leifen

    10

  • Nemo

    10

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

 

Har nu bodd här i snart 4 månader varav en och en halv månad  "normal liv" dvs hemmavid merparten

av tiden enbart dagsresor. Under en "normalmånad" går det åt för oss 40.000Baht och då lever jag minst

lika bra som jag gjorde i Sverige för samma belopp i sek. Jag äter o dricker mer o bättre handlar det jag vill ha på

tops och makro. I beloppet ingår allt bensin/gas/diesel/mat/internet/tv/telefoner/el/sprit/öl och allt annat smått o gott.

Det enda som inte är medräknat är avskrivningar på alla fordon,hus och försäkringar, även gåvor,extension o ingår.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
4 minuter sedan, skrev Khemmarat:

 

Har nu bodd här i snart 4 månader varav en och en halv månad  "normal liv" dvs hemmavid merparten

av tiden enbart dagsresor. Under en "normalmånad" går det åt för oss 40.000Baht och då lever jag minst

lika bra som jag gjorde i Sverige för samma belopp i sek. Jag äter o dricker mer o bättre handlar det jag vill ha på

tops och makro. I beloppet ingår allt bensin/gas/diesel/mat/internet/tv/telefoner/el/sprit/öl och allt annat smått o gott.

Det enda som inte är medräknat är avskrivningar på alla fordon,hus och försäkringar, även gåvor,extension o ingår.

Låter vettigt, men nu kommer jag inte ihåg riktigt var du höll till heller. Eller hur många "oss" är.

Behöver inte en adress, men området skulle vara kul att veta.

Det är en viss prisskillnad på BKK och nån by i Isaan.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300
2 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Låter vettigt, men nu kommer jag inte ihåg riktigt var du höll till heller. Eller hur många "oss" är.

Behöver inte en adress, men området skulle vara kul att veta.

 

Khemmarat bor han i, nära Ubon Ratchathani.

 

Jag lever på ungefär samma summa 35-40000 i månaden på 3 personer, har eget betalt hus.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
17 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

Khemmarat bor han i, nära Ubon Ratchathani.

 

Jag lever på ungefär samma summa 35-40000 i månaden på 3 personer, har eget betalt hus.

Då låter det ju vettigt, men göra samma i BKK kan bli lite svettigt. Tja, finns billigt där åxå - men då är du halvvägs utanför stan i alla fall.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Khemmarat bor han i, nära Ubon Ratchathani.

 

Jag lever på ungefär samma summa 35-40000 i månaden på 3 personer, har eget betalt hus.

Vi 2 går nog runt på ungefär samma

10000kr / månad.

Huset betalt.

Väldigt billigt.

Men ibland blir det kapital-varor och det skjuter ju alla beräkningar i sank.

En bra AC kostade 28000 baht tex.

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300
3 minuter sedan, skrev Nicholas:

Vi 2 går nog runt på ungefär samma

10000kr / månad.

Huset betalt.

Väldigt billigt.

Men ibland blir det kapital-varor och det skjuter ju alla beräkningar i sank.

En bra AC kostade 28000 baht tex.

 

Jo det är ju sant om man nu inte har något sparat men det går ju att köpa även på avbetalning.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Nicholas:

Vi 2 går nog runt på ungefär samma

10000kr / månad.

Huset betalt.

Väldigt billigt.

Men ibland blir det kapital-varor och det skjuter ju alla beräkningar i sank.

En bra AC kostade 28000 baht tex.

 

Jo det är ju det med kapitalvaror o prylar som skjuter kalkylen i sank, och med 3 barn så kostar det idag.

Tex så har de nu fått syn på IKEA/BKK online, och tjejerna har fått för sig att de vill möblera om sitt rum, nya sängar etc. och i ett svagt ögonblick har jag nog tidigare lovat det.

Sen fyller grabben 15 i sommar, och där har jag också i ett svagt ögonblick lovat att han kan välja vilken moppe han vill, bara han fixar körkortet då.

 

Sen är jag själv väldigt sugen på en äldre Willys eller Mitsubishi jeep.....

 

så det med pryttlar drar iväg

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
18 timmar sedan, skrev Nemo:

 

Nä, naturligtvis inte. Men ibland kan det vara bra att bara komma bort ett tag och då funkar det utmärkt (har gjort det själv). Tänk dig folk som åker ut och tältar en vecka eller två i Sverige, inte så mycket förnödenheter och bevämligheter då. Lägg sen till det värdelösa klimatet i Sverige....

 

Förnödenheter?  Räcker väl med en säng och fungerande toa/dusch, sen kan  man ju ha ett litet campingkök för att göra käk på.  :)

 

Men jag skulle inte vilja leva/bo så i åratal, men en månad eller två skulle vara helt ok.

Hej

Några hundra baht om dagen spenderar jag en normal dag i Thailand, lite mat, is, dryck och bensin är väl allt man behöver på en vanlig arbetsdag.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Några hundra baht om dagen spenderar jag en normal dag i Thailand, lite mat, is, dryck och bensin är väl allt man behöver på en vanlig arbetsdag.

Med vänlig hälsning isan lover

Arbetar du i Thailand, då borde du gå plus ;)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Vi 2 går nog runt på ungefär samma

10000kr / månad.

Huset betalt.

Väldigt billigt.

Men ibland blir det kapital-varor och det skjuter ju alla beräkningar i sank.

En bra AC kostade 28000 baht tex.

Om allt hade varit betalt så jade man med lätthet gått runt med 10k SEK/ månad även i Sverige.

Men efter en stund går telefonen sönder, sedan måste motorcykeln bytas ut och bilen börjar bli gammal.

Precis samma saker som kostar i Sverige.

Räknar man enbart mat och bensin i sina kalkyler så är man inte riktigt i verkligheten, men man överlever ju.

T.o.m i Norge klarar jag mig med lätthet på 40:- /dag och jag kan halvera den kostnaden utan problem.

Summa summarum.

I Norge klarar man sig på 620:- /månad

Världens billigaste land.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev stefan5300:

 

Khemmarat bor han i, nära Ubon Ratchathani.

 

Jag lever på ungefär samma summa 35-40000 i månaden på 3 personer, har eget betalt hus.

 

Jo vi har väl ungefär samma förutsättningar med 3 personer i hushållet bor i obygden och inga skulder.

Självklart blir det en liten annan bild om en slår ut inköp av kapitalvaror så som ny moppe, bil, kylskåp o dylikt,

men det tar man från kontot och glömmer 555555 men å andra sidan sånt räknade jag inte med i månatlige

budgeten i Sverige heller. 

Och jag lever i verkligheten, har egentligen inget behov av en kalkyl/budget men nu gjorde vi så att

vi använde endast frugans konto i 2 månader för att se vad vi går runt på.  Vi ser inte på kostnaden för

en vara vi vill ha eller avstår från nåt för att snåla.

Ändrades av Khemmarat
tillägg

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
12 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

 

Arbetar du i Thailand, då borde du gå plus ;)

Hej

Det gör vi normalt också, dom pengar vi har använt under våra vintervistelser i byn dom senaste 4-5 åren är intjänade i Thailand.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man tycker att man bor gratis i Thailand när man köpt eller byggt ett hus så kan man ju sätta in en mille på ICA-kortet så handlar man gratis mat i Sverige livet ut. Same same but different. ;)

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man tycker att man bor gratis i Thailand när man köpt eller byggt ett hus så kan man ju sätta in en mille på ICA-kortet så handlar man gratis mat i Sverige livet ut. Same same but different. [emoji6]

 

Fritz..

En fördel har de flesta som byggt eller köpt, det är nog sällan krediter på dessa boenden, men samtidigt nya investeringar o reprationer hela tiden tycker jag :(

Skickat från min iPhone 7 via Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om allt hade varit betalt så jade man med lätthet gått runt med 10k SEK/ månad även i Sverige.

Men efter en stund går telefonen sönder, sedan måste motorcykeln bytas ut och bilen börjar bli gammal.

Precis samma saker som kostar i Sverige.

Räknar man enbart mat och bensin i sina kalkyler så är man inte riktigt i verkligheten, men man överlever ju.

T.o.m i Norge klarar jag mig med lätthet på 40:- /dag och jag kan halvera den kostnaden utan problem.

Summa summarum.

I Norge klarar man sig på 620:- /månad

Världens billigaste land.

En sväng in och köpa mat på Ica i Sverige så blev man ju luggad på 800kr för 3 kassar mat, ibland mer än så.

Och då fick man dra en kundvagn över frusen sörja i mörkret på parkeringen, dessutom skulle den lämnas tillbaka för att man ska få sin 10krona tillbaks i snålblåsten.

Tanka bilen 1000kr.

Bensin / diesel är ju mindre än hälften här.

En burgare på mc Donalds kanske är billigare i Norge.

Tror en big Mac meny här ligger runt 240 baht eller nåt sånt.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
En sväng in och köpa mat på Ica i Sverige så blev man ju luggad på 800kr för 3 kassar mat, ibland mer än så.

Och då fick man dra en kundvagn över frusen sörja i mörkret på parkeringen, dessutom skulle den lämnas tillbaka för att man ska få sin 10krona tillbaks i snålblåsten.

Tanka bilen 1000kr.

Bensin / diesel är ju mindre än hälften här.

En burgare på mc Donalds kanske är billigare i Norge.

Tror en big Mac meny här ligger runt 240 baht eller nåt sånt.

I Norge kör jag inte bil.

Mat är det enda som krävs för att jag ska överleva.

Om jag skulle tanka min bil för 1000:- i månaden så skulle det bli en totalkostnad på 1620:-

Link to comment
Dela på andra sajter

Vid tidigare resor har det kostat 1000kr om dagen med facit efteråt med familjen.

Kostnaden är avsevärt mindre nu när vi har hus, fast huset är en annan femma för den får vi betala länge!

Förra resan hade jag nog 3000 bath sista veckan i fickpengar för öl och småsaker man köper.

Gumman slösade mer på mat och massa annat onödigt.

Hade bankkort med mig och hade kunnat ta ut 10 000 massa gånger om jag velat.

 

Oron är om pensionen om 8 år räcker både till Thailand och Sverige.

Har tänkt mig ett 6 månader där och 6 månader här.

Då duger det inte och slösa 3000 bath på öl och småsaker varje vecka.

Eget transportmedel känns onödigt i Bang Sare, en cykel kanske för och titta runt på egen hand.

 

 

 

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Bodde i Bkk i ca 6 år och har inte en susning om månadskostnaden...

Skall jag räkna med husköp, renovering, underhåll, bilköp, sjukhuskostnader, pilsner, skolavgifter, försäkringar, mat, semestrar, el, vatten, telefon, leksaker, svärmor, svågerdjäveln, OSV...

Så vet jag fortfarande inte..

Bilen sålde vi efter flytten till Sverige, där finns väl 500.000 kvar på nån bank, Huset fick vi till kompispris och det är värt ungefär 3 ggr mer i dag än vad vi lagt ut på det...

Svärmor och skallskadad svåger kostar väl numera 20-30.000 per månad (men då ingår en del underhåll på huset i det priset...).

Ungarnas sparande, en hel del...

 

Så jag vet icke, i bästa fall väldigt billigt (om man räknar med värdestegringen på kåken), men jag gissar på 50.000per månad, när vi bodde där, 3vuxna och 3 barn.

 

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Tommy:

Bodde i Bkk i ca 6 år och har inte en susning om månadskostnaden...

Skall jag räkna med husköp, renovering, underhåll, bilköp, sjukhuskostnader, pilsner, skolavgifter, försäkringar, mat, semestrar, el, vatten, telefon, leksaker, svärmor, svågerdjäveln, OSV...

Så vet jag fortfarande inte..

Bilen sålde vi efter flytten till Sverige, där finns väl 500.000 kvar på nån bank, Huset fick vi till kompispris och det är värt ungefär 3 ggr mer i dag än vad vi lagt ut på det...

Svärmor och skallskadad svåger kostar väl numera 20-30.000 per månad (men då ingår en del underhåll på huset i det priset...).

Ungarnas sparande, en hel del...

 

Så jag vet icke, i bästa fall väldigt billigt (om man räknar med värdestegringen på kåken), men jag gissar på 50.000per månad, när vi bodde där, 3vuxna och 3 barn.

 

MVH Tommy

Ja det är lite skillnad på egentliga  kostnaden som kan vara olika mellan personer  och kalkylerade kostnaden som man kan ändra hur man vill .

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Man kan ju med lätthet hyra ett hus för ca 1000 kronor i månaden och sen tillkommer mat för kanske 300-400 baht per dag.

 

Så är man två personer som inte dricker klarar man sig bra på ca 5000 kronor.

 

Jag förutsätter då att man köper sin mat själv och lagar den hemma i huset.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Cavemannen
7 minuter sedan, skrev broder tuk tuk:

Man kan ju med lätthet hyra ett hus för ca 1000 kronor i månaden och sen tillkommer mat för kanske 300-400 baht per dag.

 

Så är man två personer som inte dricker klarar man sig bra på ca 5000 kronor.

 

Jag förutsätter då att man köper sin mat själv och lagar den hemma i huset.

 

BTT

Det är ju bara ett par månader sedan du startade en tråd och frågade vad det kostar att hyra ett hus och vart man vänder sig för att hyra det, du lär dig fort :D

Ändrades av Cavemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
14 minuter sedan, skrev broder tuk tuk:

Man kan ju med lätthet hyra ett hus för ca 1000 kronor i månaden och sen tillkommer mat för kanske 300-400 baht per dag.

 

Så är man två personer som inte dricker klarar man sig bra på ca 5000 kronor.

 

Jag förutsätter då att man köper sin mat själv och lagar den hemma i huset.

 

BTT

Hmm, visst går det. Men sen transporter och försäkring, visaruns osv. Småsummor, men i slutändan så blir det mycket.

 

Kul det med att laga käk hemma, men ibland får jag för mig att det är dyrare än att käka ute på gatan. Men jag tror kvaliteten på maten är bättre om den är hemlagad.

 

Ölkontot (mitt) och telefonkontot (hennes) kan man ju minska till 0 om man vill, men det känns ju lite trist. Jag gillar öl.

 

Mama klarar sig på nästan ingenting, men jag tror inte nån farang skulle kunna göra det. Jag snålar, men jämfört med henne så slösar jag med pengar.

 

Men vad vet jag, var ju bara 5 månader i asien sist och kom hem för nån månad sen. Priserna kanske har gått ner. Du kanske är mer uppdaterad, snackar bara via skype varje dag med vännen.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev broder tuk tuk:

Man kan ju med lätthet hyra ett hus för ca 1000 kronor i månaden och sen tillkommer mat för kanske 300-400 baht per dag.

 

Så är man två personer som inte dricker klarar man sig bra på ca 5000 kronor.

 

Jag förutsätter då att man köper sin mat själv och lagar den hemma i huset.

 

BTT

Och var hittar du ett hus att hyra för 4000 bath per månad i Pattaya?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...