Wangthong Inlagd Maj 6, 2016 Dela Inlagd Maj 6, 2016 Hur löser jag lämpligast att utsidan på bromsskivan vänster bak på min S60 ser alldeles rostig ut. De tre andra bromsskivorna ser alldeles blanka och fina ut på utsidan. Räcker det om jag köper roststopp och polerar upp utsidan på skivan? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Maj 6, 2016 Dela Inlagd Maj 6, 2016 Risken är att ena kolven rostat fast och därför inte ligger an när du bromsar och det måste fixas annars får du inte godkända bromsvärden på besiktningen. Du märker det om det är ojämn bromsverkan bak vid bromsprovet Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Maj 6, 2016 Trådstartare Dela Inlagd Maj 6, 2016 Är det flytande ok, bör väl inte en kolv spela roll? Var tar jag bromsprovet om jag vill veta innan besiktningen? Vad kostar det på en volvo verkstad att koppla in datautrustningen så att jag får veta vilka bromsvärden jag har. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Maj 6, 2016 Dela Inlagd Maj 6, 2016 Precis nyss, skrev Wangthong: Är det flytande ok, bör väl inte en kolv spela roll? Var tar jag bromsprovet om jag vill veta innan besiktningen? Vad kostar det på en volvo verkstad att koppla in datautrustningen så att jag får veta vilka bromsvärden jag har. Bromsprovare har dom på besiktningen och på många verkstäder Dom är nedfällda i marken och inget som sitter inbyggt i bilens elektronik Det är just den "flytande funktionen på bromsoket" som ärgat och slutat fungera kanske ? Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wanchai Inlagd Maj 6, 2016 Dela Inlagd Maj 6, 2016 Tv har helt rätt, du har inget tryck på bromsskivan där rosten uppstår. Plocka isär och smörj upp där det kärvar, annars är det byte av skiva och ok på sikt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd Maj 6, 2016 Dela Inlagd Maj 6, 2016 Verkar vara mycket problem med Volvo. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khonis Inlagd Maj 6, 2016 Dela Inlagd Maj 6, 2016 10 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige: Verkar vara mycket problem med Volvo. Varför kör man Volvo? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Maj 6, 2016 Trådstartare Dela Inlagd Maj 6, 2016 27 minuter sedan, skrev Tallviking: Bromsprovare har dom på besiktningen och på många verkstäder Dom är nedfällda i marken och inget som sitter inbyggt i bilens elektronik Det är just den "flytande funktionen på bromsoket" som ärgat och slutat fungera kanske ? Nu har du väl missat det fina med bilarnas diagnos system! Bara att ansluta datorn och vips vet man vad som felar! Verkar så stenålders att måsta öppna och kolla om oket flyter när man kan datadiagnostisera. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evert 1 Inlagd Maj 6, 2016 Dela Inlagd Maj 6, 2016 Detta är den stora nackdelen med Ecodriving eller över huvud taget lugn körning, bromsoken bak oxiderar ihop, spelar ingen roll vilken bil du har. Kör som en tonåring och tvärnita minst en gång varje gång du använder bilen. ABS systemet ska utnyttjas MINST en gång under varje tur. För övrigt får du nog lossa oket och smörja upp kolven + inte minst glidytorna. Egentligen ett lätt jobb som vilken tonårig motorintresserad kille löser enkelt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Maj 6, 2016 Trådstartare Dela Inlagd Maj 6, 2016 15 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige: Verkar vara mycket problem med Volvo. Ska jag byta till BMW eller börja vattenplannera? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
chevrolet-48 Inlagd Maj 6, 2016 Dela Inlagd Maj 6, 2016 4 minuter sedan, skrev Khonis: Varför kör man Volvo? Ursäkta konstiga svar på bromsklossar på Volvo ,det är ju samma konstruktion nästan på alla bilar hjälp grabben som kör VOLVO Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wanchai Inlagd Maj 6, 2016 Dela Inlagd Maj 6, 2016 9 minuter sedan, skrev evert 1: Detta är den stora nackdelen med Ecodriving eller över huvud taget lugn körning, bromsoken bak oxiderar ihop, spelar ingen roll vilken bil du har. Kör som en tonåring och tvärnita minst en gång varje gång du använder bilen. ABS systemet ska utnyttjas MINST en gång under varje tur. För övrigt får du nog lossa oket och smörja upp kolven + inte minst glidytorna. Egentligen ett lätt jobb som vilken tonårig motorintresserad kille löser enkelt. Så var det i vår ungdom men idag vet ingen tonåring nada om sånt. Fråga däremot om hur man uppdaterar en dator så är de på. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd Maj 6, 2016 Dela Inlagd Maj 6, 2016 Ska jag byta till BMW eller börja vattenplannera? En Audi RS6:a skulle inte sitta fel till en sån som dig. Någon AMG eller M-bil funkar också. Fast om man verkligen vill slå på stort så tar du en gammal jänkare. Då slipper man konstiga elfel och flytande bromsok Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd Maj 6, 2016 Dela Inlagd Maj 6, 2016 Ursäkta konstiga svar på bromsklossar på Volvo ,det är ju samma konstruktion nästan på alla bilar hjälp grabben som kör VOLVO Att hjälpa någon som kör Volvo. Ja, bromsproblemet är väl hans minsta problem. Terapi är väl bästa hjälpen han kan få. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
chevrolet-48 Inlagd Maj 6, 2016 Dela Inlagd Maj 6, 2016 39 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige: Att hjälpa någon som kör Volvo. Ja, bromsproblemet är väl hans minsta problem. Terapi är väl bästa hjälpen han kan få. Här på forumet är det kanske fler som behöver terapi må väl! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
FF Inlagd Maj 6, 2016 Dela Inlagd Maj 6, 2016 Nu går det inte att feldigonistera bromsar som kärvar, mitt ta bort oket rengör ytorna ta lite rostlösande olja med tunn slang.. Ta försiktigt med en smal skruvmejsel vid gummit o stoppa i slangen spruta lite sen en poligrip o tryck tillbaka cylindern.. Det brukar fungera sen lite kopparfett på glidytorna, förhoppningvis fungerar det annars är det att byta ut bromsoket.. FF www.easi.nu Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bananen Inlagd Maj 6, 2016 Dela Inlagd Maj 6, 2016 7 minuter sedan, skrev Enis: Inte visste jag att Volvo hade elektroniska sensorer inkopplade på bromsoken /Enis Tja, det visste inte jag heller, har dom det? Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet.... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bananen Inlagd Maj 6, 2016 Dela Inlagd Maj 6, 2016 7 minuter sedan, skrev FF: Nu går det inte att feldigonistera bromsar som kärvar, mitt ta bort oket rengör ytorna ta lite rostlösande olja med tunn slang.. Ta försiktigt med en smal skruvmejsel vid gummit o stoppa i slangen spruta lite sen en poligrip o tryck tillbaka cylindern.. Det brukar fungera sen lite kopparfett på glidytorna, förhoppningvis fungerar det annars är det att byta ut bromsoket.. FF Ungefär så ja, skruva bort överdelen på glidoket (2 skruvar) häng av det, ta bort klossarna rengör anläggningsytorna på klossarna och oket med en fil och stålborste, kleta på lite kopparfett på anliggningsytorna, kontrollera så kolvarna i oket går lätt med en större polygrip, kontrollera även inre läckage genom att lossa lite på damaskerna.... Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet.... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nemo Inlagd Maj 7, 2016 Dela Inlagd Maj 7, 2016 6 timmar sedan, skrev evert 1: Detta är den stora nackdelen med Ecodriving eller över huvud taget lugn körning, bromsoken bak oxiderar ihop, spelar ingen roll vilken bil du har. Kör som en tonåring och tvärnita minst en gång varje gång du använder bilen. ABS systemet ska utnyttjas MINST en gång under varje tur. För övrigt får du nog lossa oket och smörja upp kolven + inte minst glidytorna. Egentligen ett lätt jobb som vilken tonårig motorintresserad kille löser enkelt. Nja, man behöver faktiskt inte ens köra bilen för att motionera bromsarna. Bara att trampa hårt på pedalen några gånger så att kolvar och alternativt ok rör sig lite. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Maj 7, 2016 Trådstartare Dela Inlagd Maj 7, 2016 4 timmar sedan, skrev Nemo: Nja, man behöver faktiskt inte ens köra bilen för att motionera bromsarna. Bara att trampa hårt på pedalen några gånger så att kolvar och alternativt ok rör sig lite. Det tar bättre om man bromsar så pass mycket att man värmer upp ok och skivor. Man får då bort fukt och dylikt. Med min aggresiva körstil är dock inte problemet att inte bromsarna skapar nog med värme. Mitt stora problem har varit att jag kört så förbaskat mycket i salt under vintern. Man skulle få tvätta bilen flera gånger om dan för att hålla saltet borta. Inte så kul i minusgrader. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd Maj 7, 2016 Dela Inlagd Maj 7, 2016 Det tar bättre om man bromsar så pass mycket att man värmer upp ok och skivor. Man får då bort fukt och dylikt. Med min aggresiva körstil är dock inte problemet att inte bromsarna skapar nog med värme. Mitt stora problem har varit att jag kört så förbaskat mycket i salt under vintern. Man skulle få tvätta bilen flera gånger om dan för att hålla saltet borta. Inte så kul i minusgrader. Jävla saltande. Det borde förbjudas. Klarar inte folk av att hantera vinterväglag så bör dom stanna hemma eller ta bussen. Och ger dom sig ut på vägarna så lär det "naturliga urvalet" göra att dåliga förare till slut inte existerar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Galten Inlagd Maj 7, 2016 Dela Inlagd Maj 7, 2016 (ändrad) Får jag problem att det kärvar så trycker jag in kolven några gånger med skruvmejsel innan besiktning akta gummit bara och sedan gäller det att man måste leka hårt med bilen ibland för att hålla den fräsch. Kan ju vara luft i kolven också men det är skitenkelt om det inte rostat fast. Ni bör vara 2. En som trycker på bromsen och får absolut inte släppa innan du säger till. Du öppnar nippeln och stänger direkt när pedalen är nere. För en tjugo år sedan när vi varit och fiskat i Norge så tappade bilen helt bromsverkan. Inte jag som körde så jag vet inte varför men hade ringnyckeln med mig och släppte ut luften. Ändrades Maj 7, 2016 av Galten Galten af Bubbelspruuth Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nemo Inlagd Maj 7, 2016 Dela Inlagd Maj 7, 2016 5 minuter sedan, skrev Galten: Får jag problem att det kärvar så trycker jag in kolven några gånger med skruvmejsel innan besiktning akta gummit bara och sedan gäller det att man måste leka hårt med bilen ibland för att hålla den fräsch. Ibland kan det hjälpa om man kommer åt att vrida/rotera lite på kolven med en polygrip. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wanchai Inlagd Maj 7, 2016 Dela Inlagd Maj 7, 2016 Om man ser till att byta bromsoljan enligt intervall blir det sällan problem med oken. När de börjar kärva är det oftast att man har vatten (kondens) i oljan som gör att det börjar rosta/kärva och oljan byts om man lämnar in för service. Lämnar man inte in sin bil på service är det bra om man vartannat år byter ut bromsvätskan i förebyggande syfte. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nemo Inlagd Maj 8, 2016 Dela Inlagd Maj 8, 2016 13 timmar sedan, skrev Wanchai: Om man ser till att byta bromsoljan enligt intervall blir det sällan problem med oken. När de börjar kärva är det oftast att man har vatten (kondens) i oljan som gör att det börjar rosta/kärva och oljan byts om man lämnar in för service. Lämnar man inte in sin bil på service är det bra om man vartannat år byter ut bromsvätskan i förebyggande syfte. Helt rätt. Frågan är väl hur många som gör detta? Själv har jag inte gjort det på de flesta bilar/mc jag haft, om man bortser från renovering/byte av ok, då det blir nästan per automatik i och med att hela systemet måste luftas. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu