Jump to content
IGNORERAD

Outhärdligt


Atom

Recommended Posts

11 timmar sedan, skrev stefan5300:

 

Och likt förbannat gnäller folk på värmen, jag reste hit just för värmen och för mycket herrtidningsstuderande.

Värmen, men inga herrtidningar jag hade Internet...

10 timmar sedan, skrev möljis:

Du är den enda som säger som det är. när jag drog hit första gången 1975, så hade jag hört av en

kompis om alla fina damer. Vädret tänkte man inte på då....

Visst hade damernas påstådda lättillgänglighet en del med första resorna att göra fast de 2 första resorna blev jag övertalad till, dock inte motvilligt :smile:

6 timmar sedan, skrev Mankan:

Bara av nyfikenhet. Kan du ge exempel på några "betalforum" ?

Hmmm nej, men man kan få ökade befogenheter genom att betala på många forum, rätten att göra reklam för sin verksamhet tex på MPR, helt OK jag funderar på det!

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 235
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nemo

    21

  • janne_h

    19

  • kitungmakmak

    17

  • Kenneth4618

    15

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag har på senare år valt att lämna Thailand innan värmen blir outhärdlig i april.

Uppskattar den friska luften på våren i Sverige istället för den tryckande fuktiga luften.

Bara att se på när blommor och träd vaknar till liv igen gör mig mer glad än att sitta framför en fläkt och flåsa. Kommer aldrig flytta till Thailand på heltid trots att man har hus och släkt där. November till April räcker gott och väl, sen har jag fått tillräkligt av klimatet, kulturen och människorna. Varje gång jag kommer tillbaka till Sverige inser man hur bra vi har det här och varje höst då jag landar i los fattar man vilken skön vinter det kommer att bli. Är nöjd med att få det bästa från två världar.

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
1 minut sedan, skrev Burken:

Jag har på senare år valt att lämna Thailand innan värmen blir outhärdlig i april.

Uppskattar den friska luften på våren i Sverige istället för den tryckande fuktiga luften.

Bara att se på när blommor och träd vaknar till liv igen gör mig mer glad än att sitta framför en fläkt och flåsa. Kommer aldrig flytta till Thailand på heltid trots att man har hus och släkt där. November till April räcker gott och väl, sen har jag fått tillräkligt av klimatet, kulturen och människorna. Varje gång jag kommer tillbaka till Sverige inser man hur bra vi har det här och varje höst då jag landar i los fattar man vilken skön vinter det kommer att bli. Är nöjd med att få det bästa från två världar.

Sent from my iPad using Tapatalk

 

Kan bara hålla med, får man välja det bästa från två världar så blir det ju sommaren i Sverige och vintern i Thailand, tja eller där det är varmt i alla fall.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Burken:

Jag har på senare år valt att lämna Thailand innan värmen blir outhärdlig i april.

Uppskattar den friska luften på våren i Sverige istället för den tryckande fuktiga luften.

Bara att se på när blommor och träd vaknar till liv igen gör mig mer glad än att sitta framför en fläkt och flåsa. Kommer aldrig flytta till Thailand på heltid trots att man har hus och släkt där. November till April räcker gott och väl, sen har jag fått tillräkligt av klimatet, kulturen och människorna. Varje gång jag kommer tillbaka till Sverige inser man hur bra vi har det här och varje höst då jag landar i los fattar man vilken skön vinter det kommer att bli. Är nöjd med att få det bästa från två världar.

Sent from my iPad using Tapatalk

Ja , varför klaga om man kan välja sin semester eller sitt boende...???

Varmt eller kallt ??? Jag gillar värme o goa tjejer (  fruar)

Med vänlig hälsning rajraj

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
22 timmar sedan, skrev kitungmakmak:

 

Då kan det kanske bli naturligt högre priser på ris snart, ska se till att släkten i söder ökar sina odlingar!

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev kitungmakmak:

Jo, här har den bara ett kort uppehåll nu (lite söder om polcirkeln så jag har inte midnattssol).

 

Men detta med att klä sig mot värmen var ju ganska intressant, jag får det inte riktigt att gå ihop. Tar jag på mig mer kläder så antar jag (har inte testat i Thailand) att det blir varmare - men det kanske isolerar åxå. I Sverige så tar jag på mig kläder när det är kallt och tar av det som inte absolut är nödvändigt när det är varmt.

 

Men kanske yetiskorna, snöskoteroverallen och en rejäl toppeluva med matchande lovikavantar skulle fungera mot värme. Ser ju i vissa länder att dom (kvinnorna antar jag det är, lite svårt att se) klär sig i svarta kläder och det borde ju vara den färg som absorberar mest värme, även om den även är den färg som utstrålar mest om jag kommer ihåg fysiklektionerna rätt.

 

En repetition på fysiklektionerna. Känn inte att jag rättar dig eller är någon sorts MPR's ordningsman - detta råkar bara vara det som är mitt expertområde. :-)

 

När det gäller att absorbera solstrålning, alltså synligt ljus med våglängden 3-7 mikrometer ungefär, så är svart mycket effektivare än vitt. Svart absorberar alla dessa våglängder och vitt reflekterar alla dessa våglängder. Respektive färg reflekterar sin speciella våglängd (enligt regnbågens färger) och absorberar alla andra, alltså en blå yta reflekterar våglängden för blått och ser därför blå ut och absorberar de andra färgerna. Våglängderna för solens mest intensiva strålar ligger precis där våra ögon är känsliga, vid 3-7 mikrometer, alltså det som kallas "synligt ljus", en listig anpassning av evolutionen. Det är solytans absoluta temperatur, cirka 6000 grader Celsius, som bestämmer vilka våglängder den strålar ut. Spektralfördelningen följer Plancks lag ganska precis, eftersom solen nästan är en perfekt svartkropp, alltså en ideal strålare som emitterar maximalt för sin temperatur. Som kuriosa kan nämnas att den temperatur där synligt ljus börjar stråla ut i mörkt (synligt) rött ljust är cirka 525C. Kallare ytor än så strålar inte ut något synligt ljus alls. Vid högre temperaturer går det över till ljusare rött, orange, gult och så småningom vitt. Temperaturer över solens ger ett blåaktigt sken, t ex svetsljusbågar.

 

Med utgående strålning förhåller det sig så att den visuella färgen inte spelar någon som helst roll (under 525C!), eftersom utstrålningen kommer från en mycket lägre temperatur än t ex solens. Vid rumstemperatur, cirka 20C, ligger våglängden för maximal utstrålning omkring 10 mikrometer, i det infraröda området. (Wiens förskjutningslag; Lambda max = 2898/T, alltså T i kelvin, d v s Lambda max=2898/273+35=9,4 mikrometer, för en svartkropp med temperaturen 35C.) I det infraröda området (1-100 mikrometer på ett unegfär) är det i stort sett så att blanka metallytor strålar dåligt och allt annat (oavsett färg!) strålar alldeles utmärkt.

 

Att städer som Bangkok är ruskigt varma har sina fysikaliska förklaringar. Bland annat på grund av den geometriska formen. En slät yta reflekterar bättre än en skrovlig yta. En yta med höga toppar och djupa dalar, som en storstad, blir nästan vad som kallas en svartkropp, alltså en perfekt absorberare. Så solljuset som faller på alla ytor i staden reflekteras inte tillbaks ut i rymden, utan mot andra ytor runtomkring, där ytterligare en del absorberas, vidare till nästa yta där ännu en del absorberas, och så vidare, tills dess att all infallande strålning har absorberats. Sedan finns ett par andra faktorer också, nämligen AC och fordon. All den energi som dras ut från byggnader med AC hamnar ju i luften utanför och värmer upp den. Räkna ihop alla de MW som går åt för AC i Bangkok så blir det ansenliga mängder värme! Samma sak med all överskottsvärme som kyls bort från förbränningsmotorer.

 

Stora vattenmassor agerar som dämpare av temperaturskillnader, både över dygnet och över året. Nära kusten får man jämnare temperatur, medans en stad som Novosibirsk (mycket långt från närmsta kust) kan ha +35C på sommaren och -55C på vintern.

 

Växtlighet är en perfekt "AC", eftersom den ger skugga. Sedan är det faktiskt så att avdunstningen från bladverk gör att bladen är 5-6 grader kallare än omgivande luft och därmed kyler luften. Mer träd!

 

För att beskriva påverkan på människokroppen är temperatur inte tillräckligt. Man måste ta med vind och luftfuktighet också. Då används vad som kallas värmeindex. När jag jobbar i Mellanöstern på sommaren har det kommit upp i index 57C som värst och då blir man tillsagd att gå in. 55C är max, med frekventa viloperioder. Olika regler gäller för olika värmeindex, hur länge man får jobba och hur länge man måste in i dom luftkonditionerade tält som tillhandahålls. Jag slipper helst jobba i solskenet, nära ugnar som är 1500C invändigt, med öppna luckor, på sommaren i Mellanöstern. Då längtar man nästan till Bangkoks gator. Åtta liter vatten om dagen måste man dricka. Som en jävla kamel! :-) Man lär sig att dricka mycket mer än man känner törst för, samt att kolla färgen när man pissar. Är det för mörkt har man druckit för lite. Drick genast en liter till!

 

Din skoteroverall och allt det andra fungerar utmärkt som isolering mot värme. Problemet är att det isolerar den värme inifrån som du måste bli av med också. Så om du håller dig blick stilla kan det fungera med bara den kylning du får genom andningen och den avdunstning som lungorna har. Annars är det bäst med löst sittande, heltäckande klädsel. Det finns ett skäl till varför araberna klär sig som dom gör! Det är helt idealiskt i det klimatet. Förutom att dom "torterar" kvinnorna (jo, det ska visst vara kvinnor därunder!) med att bära svart.

 

Som en rapport från Sverige kan jag säga att Stockholmstrakten har haft helt ljuvligt väder den vecka jag varit hemma! Svensk vår när den är som allra finast. Då har faktiskt inte Thailand en chans! Men det krävs ju tur med vädret - i Thailand blir man fort bortskämd med värme och sol.

Ändrades av Celsius
Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
6 timmar sedan, skrev Herluf:

Instämmer helt. Är det något jag ångrar så är det allt solande. Bortkastad tid, plågsamt och farligt. Irreversibla hudskador och i värsta fall melanom. När jag ser vita falanger ligger och solar inser jag att thailands kultur lärt mig att undvika sol. Hade jag varit i Brasilien hade saken varit annorlunda.....

 

Det idealiska plagget är tunna vita kläder, heltäckande. Vit absorberar minst värme. Gäller föstås även hus och bilar. Varför bygger man svarta condos i Bangkok??? Ok, det finns färger som tydligen är specialkonstruerade för att avge värme men...Mythbusters hade ett avsnitt om vit vs svart bil i solen. Om jag inte minns fel var den svarta bilen 10 grader varmare invändigt efter typ 1h i sol. Sen hur det är med vit vs silver är lite mer oklart, vissa säger att det är lika, vissa säger att vit absolut är svalast.  Hur som helst, svarta bilar är snygga, men kanske inte så smart i soliga länder.

 

Om de är rena och skadefria.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Om de är rena och skadefria.

Mythbusters kom mycket riktigt fram till att en svart bil blev varmare än en vit om den stod i solen, 10 grader är sant den vita blev 126 grader och den svarta 135... Farenheit, vilket är ca 5 grader Celsius varmare...

 

Här är en annan test, nästan ingen skillnad.

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
1 timme sedan, skrev Celsius:

 

En repetition på fysiklektionerna. Känn inte att jag rättar dig eller är någon sorts MPR's ordningsman - detta råkar bara vara det som är mitt expertområde. :-)

<..>

Ypperlig förklaring. Tackar ödmjukast för att du tog dig den tiden. Nu fattar jag det lite bättre. Hade inte ens en tanke på att städer "fångar" värme, men det stämmer ju. Får ta med mig lite andra kläder nästa gång bara. Men nog fasiken åker shortsen med åxå.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Ypperlig förklaring. Tackar ödmjukast för att du tog dig den tiden. Nu fattar jag det lite bättre. Hade inte ens en tanke på att städer "fångar" värme, men det stämmer ju. Får ta med mig lite andra kläder nästa gång bara. Men nog fasiken åker shortsen med åxå.

 

Men du bor väl inte i Thailand?

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
1 minut sedan, skrev Khonis:

 

Men du bor väl inte i Thailand?

Nä, men 5 månader var jag där nu om sistens, räcker väl för att jag skall få ha en åsikt i alla fall. Kanske därför jag skrev "nästa gång" vilket implicit betyder nästa gång jag åker ner enligt mig. Jag är minst 183 dagar i Sverige för att kunna plugga på distans och så gillar jag inte hettan i april-maj heller. Men runt 7 månader tillbringar jag i Sverige så jag bor väl här... i det eviga ljuset som vi verkar ha just nu. Solen går ner men inte fan blir det becksvart för det. Sen när det börjar vara mörkt hela dagarna så drar jag neråt om jag kan och har råd.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

6 hours ago, Tommy said:

Mythbusters kom mycket riktigt fram till att en svart bil blev varmare än en vit om den stod i solen, 10 grader är sant den vita blev 126 grader och den svarta 135... Farenheit, vilket är ca 5 grader Celsius varmare...

 

Här är en annan test, nästan ingen skillnad.

 

 

MVH Tommy

Hehe, jag kom ihåg antalet grader rätt iallafall:look_down:

Link to comment
Dela på andra sajter

7 hours ago, Celsius said:

 

En repetition på fysiklektionerna. Känn inte att jag rättar dig eller är någon sorts MPR's ordningsman - detta råkar bara vara det som är mitt expertområde. :-)

 

När det gäller att absorbera solstrålning, alltså synligt ljus med våglängden 3-7 mikrometer ungefär, så är svart mycket effektivare än vitt. Svart absorberar alla dessa våglängder och vitt reflekterar alla dessa våglängder. Respektive färg reflekterar sin speciella våglängd (enligt regnbågens färger) och absorberar alla andra, alltså en blå yta reflekterar våglängden för blått och ser därför blå ut och absorberar de andra färgerna. Våglängderna för solens mest intensiva strålar ligger precis där våra ögon är känsliga, vid 3-7 mikrometer, alltså det som kallas "synligt ljus", en listig anpassning av evolutionen. Det är solytans absoluta temperatur, cirka 6000 grader Celsius, som bestämmer vilka våglängder den strålar ut. Spektralfördelningen följer Plancks lag ganska precis, eftersom solen nästan är en perfekt svartkropp, alltså en ideal strålare som emitterar maximalt för sin temperatur. Som kuriosa kan nämnas att den temperatur där synligt ljus börjar stråla ut i mörkt (synligt) rött ljust är cirka 525C. Kallare ytor än så strålar inte ut något synligt ljus alls. Vid högre temperaturer går det över till ljusare rött, orange, gult och så småningom vitt. Temperaturer över solens ger ett blåaktigt sken, t ex svetsljusbågar.

 

Med utgående strålning förhåller det sig så att den visuella färgen inte spelar någon som helst roll (under 525C!), eftersom utstrålningen kommer från en mycket lägre temperatur än t ex solens. Vid rumstemperatur, cirka 20C, ligger våglängden för maximal utstrålning omkring 10 mikrometer, i det infraröda området. (Wiens förskjutningslag; Lambda max = 2898/T, alltså T i kelvin, d v s Lambda max=2898/273+35=9,4 mikrometer, för en svartkropp med temperaturen 35C.) I det infraröda området (1-100 mikrometer på ett unegfär) är det i stort sett så att blanka metallytor strålar dåligt och allt annat (oavsett färg!) strålar alldeles utmärkt.

 

Att städer som Bangkok är ruskigt varma har sina fysikaliska förklaringar. Bland annat på grund av den geometriska formen. En slät yta reflekterar bättre än en skrovlig yta. En yta med höga toppar och djupa dalar, som en storstad, blir nästan vad som kallas en svartkropp, alltså en perfekt absorberare. Så solljuset som faller på alla ytor i staden reflekteras inte tillbaks ut i rymden, utan mot andra ytor runtomkring, där ytterligare en del absorberas, vidare till nästa yta där ännu en del absorberas, och så vidare, tills dess att all infallande strålning har absorberats. Sedan finns ett par andra faktorer också, nämligen AC och fordon. All den energi som dras ut från byggnader med AC hamnar ju i luften utanför och värmer upp den. Räkna ihop alla de MW som går åt för AC i Bangkok så blir det ansenliga mängder värme! Samma sak med all överskottsvärme som kyls bort från förbränningsmotorer.

 

Stora vattenmassor agerar som dämpare av temperaturskillnader, både över dygnet och över året. Nära kusten får man jämnare temperatur, medans en stad som Novosibirsk (mycket långt från närmsta kust) kan ha +35C på sommaren och -55C på vintern.

 

Växtlighet är en perfekt "AC", eftersom den ger skugga. Sedan är det faktiskt så att avdunstningen från bladverk gör att bladen är 5-6 grader kallare än omgivande luft och därmed kyler luften. Mer träd!

 

För att beskriva påverkan på människokroppen är temperatur inte tillräckligt. Man måste ta med vind och luftfuktighet också. Då används vad som kallas värmeindex. När jag jobbar i Mellanöstern på sommaren har det kommit upp i index 57C som värst och då blir man tillsagd att gå in. 55C är max, med frekventa viloperioder. Olika regler gäller för olika värmeindex, hur länge man får jobba och hur länge man måste in i dom luftkonditionerade tält som tillhandahålls. Jag slipper helst jobba i solskenet, nära ugnar som är 1500C invändigt, med öppna luckor, på sommaren i Mellanöstern. Då längtar man nästan till Bangkoks gator. Åtta liter vatten om dagen måste man dricka. Som en jävla kamel! :-) Man lär sig att dricka mycket mer än man känner törst för, samt att kolla färgen när man pissar. Är det för mörkt har man druckit för lite. Drick genast en liter till!

 

Din skoteroverall och allt det andra fungerar utmärkt som isolering mot värme. Problemet är att det isolerar den värme inifrån som du måste bli av med också. Så om du håller dig blick stilla kan det fungera med bara den kylning du får genom andningen och den avdunstning som lungorna har. Annars är det bäst med löst sittande, heltäckande klädsel. Det finns ett skäl till varför araberna klär sig som dom gör! Det är helt idealiskt i det klimatet. Förutom att dom "torterar" kvinnorna (jo, det ska visst vara kvinnor därunder!) med att bära svart.

 

Som en rapport från Sverige kan jag säga att Stockholmstrakten har haft helt ljuvligt väder den vecka jag varit hemma! Svensk vår när den är som allra finast. Då har faktiskt inte Thailand en chans! Men det krävs ju tur med vädret - i Thailand blir man fort bortskämd med värme och sol.

Jo, städerna fångar värmen med sin oregelbundna yta. Men alla byggnader ger också chans tiill mer skugga. Jag kan tåla värmen, men inte direkt sol, det dör jag av numera. Man kunde dock önska att Bangkok hade mer träd som fångade solen, tänk så skönt med mer grönska och mer skugga. Men jag antar att det är besvärligt med alla grenar och löv som stör trafiken......

 

En annan sak jag är byggnaderna som förr var av tjock betong och djupa balkonger som gav skugga. Betydigt svalare än de nya spidel-konstruktionerna. Mätte just vår vägg som vätter mot väster, 9cm tjock. Kl 15 på dagen så är väggen brännhet, hade den inte varit vertikal kunde jag stekt mina bacon där och sparat lite el. Så väggen värms upp til max utifrån, sedan ska man ha aricon på max och kyla ner innifrån....vilket slöseri. En fråga är varför solceller inte klär alla byggnader i Bangkok, när de är sol driver de aircon, när det är skugga behövs de knappt. Är solceller så dyrt? Sol finns det iallafall, den saken är klar. Även på regnsäsongern är det typ sol 23h per dygn och moln 1h.......

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller till i Buriram och det har varit förj*vligt varmt. Kastade in handduken förra veckan och införskaffade 2 AC, det bästa jag gjort. Nu går det att leva igen...

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minutes ago, frogfish said:

Håller till i Buriram och det har varit förj*vligt varmt. Kastade in handduken förra veckan och införskaffade 2 AC, det bästa jag gjort. Nu går det att leva igen...

Klokt. Jag tror risken finns att man blir riktigt sjuk av den plågsamma värmen. Man orkar inte röra sig, mindre motion, ökad risk för hjärtkärlsjuka. Vet inte om det finns några djupare studier på området, men det skulle inte förvåna mig fall "extrem" värme förkortar livet.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Herluf:

Sol finns det iallafall, den saken är klar. Även på regnsäsongern är det typ sol 23h per dygn och moln 1h.......

 

Har du midnattsol där du bor?  :blink:    Det normala i Thailand är väl 10-12 timmar sol per dygn.....  :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minutes ago, Nemo said:

 

Har du midnattsol där du bor?  :blink:    Det normala i Thailand är väl 10-12 timmar sol per dygn.....  :rolleyes:

Påstår du att jag överdriver?:big_smile:. Jag kan tillägga att vi har 100 grader i lägheten på dagen, utan aircon alltså.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Jag brukar hyra bil när jag är i Thailand och har då hyrt bilar i olika färger

En vit bil upplever jag som svalare än de med mörkare färger så den dagen jag köper en egen bil så blir det en vit bil

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Soengsang
Jag brukar hyra bil när jag är i Thailand och har då hyrt bilar i olika färger

En vit bil upplever jag som svalare än de med mörkare färger så den dagen jag köper en egen bil så blir det en vit bil

Jag har både en vit, en silver och en svart....upplever ingen större skildnad i bilen, gissar det skulle vara skildnad utan ac. Däremot om man lägger handen på utsidan så är det skildnad...den silvriga bilen är frugans och har hårt tonade rutor, även framrutan, den är definitivt svalast om dem stått ute i solen.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
9 minuter sedan, skrev Soengsang:

Jag har både en vit, en silver och en svart....upplever ingen större skildnad i bilen, gissar det skulle vara skildnad utan ac. Däremot om man lägger handen på utsidan så är det skildnad...den silvriga bilen är frugans och har hårt tonade rutor, även framrutan, den är definitivt svalast om dem stått ute i solen.

Har du tre likadana bilar ?

Det kan ju skilja sig på olika bilmärken

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Har du tre likadana bilar ?

Det kan ju skilja sig på olika bilmärken

Hyrde du tre likadana bilar men med olika färger?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
On den 6 maj 2016 at 16:46, skrev Kim:

Ja tacka vet ja en klar kall och solig höstdag i gamla Svedala, då är det lätt att andas.


Brukar bestämt hävda till kompisar (som inte vet) att värme inte längre är skönt när det går över kroppstemperatur. Då blir känslan t o m olidligare än sträng kyla brukar jag säga. Men nädå, det tror förstås ingen på. :)
Orken försvinner, hjärnan blir mosig och trögtänkt mm,  Har lovat mig själv att inte vistas i Thailand från slutet av mars till mitten av maj när det är som varmast.

Hej

Vi tycker att det är för varmt ifrån mars tills regnen kommer i slutet av april eller början av maj, t.o.m frugan klagar på denna årstid när det är extremt varmt och torrt, vi undviker helst att vistas där under den tiden, men jag upplever klimatet i norra Isaan som lite svalare än i södra Isaan och Bangkok området.

Vi rekommenderar också våra bekanta att inte resa dit under denna tid, men min f.d chef (numera pensionär) lydde inte vårt råd och han fick ett litet helsike med värmen och blev inlagd på sjukhus i Udon Thani.

Men nu har det äntligen börjat regna uppe i byn, vi fick rapporter om både storm och massor av regn nu i veckan.

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
8 minuter sedan, skrev Jive:

Hyrde du tre likadana bilar men med olika färger?

Ja jag brukar hyra samma märke varje gång från samma biluthyrningsfirma.

 

Men nästa månad blir det en Ford istället för en Mitsubishi Triton

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Soengsang:

Jag har både en vit, en silver och en svart....upplever ingen större skildnad i bilen, gissar det skulle vara skildnad utan ac. Däremot om man lägger handen på utsidan så är det skildnad...den silvriga bilen är frugans och har hårt tonade rutor, även framrutan, den är definitivt svalast om dem stått ute i solen.

 

12 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Jag brukar hyra bil när jag är i Thailand och har då hyrt bilar i olika färger

En vit bil upplever jag som svalare än de med mörkare färger så den dagen jag köper en egen bil så blir det en vit bil

Blankheten har mycket större betydelse än färgen när det gäller strålningsvärme, både för att värmas upp och för att värma upp.

Se på vanliga radiatorer, element som man brukar kalla dem, nästan alla är vita, målade med "elementfärg" dvs en matt färg, hade färgen varit det viktigaste så hade vi nog fått dras med svarta element. Nu menar jag de gamla hederliga vattenburna elementen.

Skulle vara intressant att se den där biltesten med två bilar i samma färg, en blank och en matt, men det blir ju lite jobbigt att fixa, lättare att parkera i skuggan...

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Min upplevelse att den vita bilen kändes svalare än den svarta likaså att jag inte behövde köra ac på fullt hela tiden står jag fast vid.

 

Så det så :im_happy:

Det blir förmodligen en vit bil när jag ska köpa en i Thailand

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...