Jump to content
IGNORERAD

Outhärdligt


Atom

Recommended Posts

16 minuter sedan, skrev Fritz:

Om du svettas mindre i ett varmare klimat så är du säkert undantaget som bekräftar regeln att man gör så.

 

Fritz..

Första veckan efter längre uppehåll från Thailand så svettas jag som en gris men därefter blir det mera mänskligt och kan aktivera mig mera.

Är nästan alltid i Thailand när det är 30gr eller mer pga omständigheter.

Kroppen acklimiserar sig till en varmare klimat som rör Janne skrev.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 235
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nemo

    21

  • janne_h

    19

  • kitungmakmak

    17

  • Kenneth4618

    15

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

20 minuter sedan, skrev Nemo:

Om man krökar dagligen under flera års tid, så svettas man ganska ordentligt. Betyder det att kroppen har acklimatiserat sig till värmen, eller är det något annat? :blink:

 

Ja vi får väl testa och se :-)

Lemmy.jpg

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev Fritz:

Om du svettas mindre i ett varmare klimat så är du säkert undantaget som bekräftar regeln att man gör så.

 

Fritz..

 

Nej inte varmare klimat än 2 dagar innan. Samma värme som innan. Dock svettades kroppen mindre och jag fick ej vätskebrist efter ett par dagar med kroppsarbete i värmen.

Nu pratar vi inte om olika klimat i jämförelse. Utan att jobba med kroppen i varmt klimat kontra bara vara i samma värme, och hur kroppen anpassar sig till den skillnaden.

Jag kan bara förklara det med att kroppen anpassade sig på något sätt . Ungefär som att man får bättre kondis ju mer man rör på sig.

Vad har du för belägg att det jag skriver utifrån egna erfarenheter är ett undantag?

Första dagarna vart jag fortare törstig snabbare och behövde dricka mera än vad jag hade behov av  senare dessutom.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

55 minuter sedan, skrev janne_h:

 

Nej inte varmare klimat än 2 dagar innan. Samma värme som innan. Dock svettades kroppen mindre och jag fick ej vätskebrist efter ett par dagar med kroppsarbete i värmen.

Nu pratar vi inte om olika klimat i jämförelse. Utan att jobba med kroppen i varmt klimat kontra bara vara i samma värme, och hur kroppen anpassar sig till den skillnaden.

Jag kan bara förklara det med att kroppen anpassade sig på något sätt . Ungefär som att man får bättre kondis ju mer man rör på sig.

Vad har du för belägg att det jag skriver utifrån egna erfarenheter är ett undantag?

Första dagarna vart  fortare törstig snabbare och behövde dricka mera än vad jag hade behov av  senare dessutom.

Om du inte begriper att vi svettas mera när det är varmare så är det så. Say no moore..

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte begriper att vi svettas mera när det är varmare så är det så. Say no moore..

 

Fritz..

Vadå inte begriper?

Du verkar ta dina teorier som självklarheter så att du avfärdar fakta ur verkligheten som nonsens. Samtidigt som du själv bevisat att du egentligen inte verkar ha förstått vad vi diskuterar.

Det är väl ganska självklart att man svettas när det är varmt!

Vem menar du ifrågasatt det.

Dock diskuterade vi kroppens anpassning när man arbetar i värme. Vilket är en helt annan sak än att man generellt svettas när det är varmt.

Det som är fantastiskt är att du tror dig veta mer om hur min kropp reagerade än jag själv som upplevde detta på plats.

Vilka är för övrigt "vi" i din självsäkra framställning?

Du och dina kompisar?

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Vätskeersättning är lätt att göra själv

 

Recept på vätskeersättning

1 liter vatten
1 tsk salt 
6 tsk socker eller druvsocker

Koka upp vattnet. Tillsätt sockret och saltet. Kyl vätskan snabbt och förvara i kylskåp. Smaksätt 
gärna vätskeersättningen med exempelvis citron. Då smakar den bättre och blir lättare att dricka.

 

 

http://www.ica.se/halsa/artiklar/sa-gor-du-egen-vatskeersattning/

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-05-26 at 22:40, skrev janne_h:

Åker du på magsjuka så är ju det en helt annan grej. Då är det ju samma sak som du inte dricker alls. Då kroppen använder sig av vätskan för att få ut giftet ur kroppen.

Dock kunde jag bara konstatera att just huvudvärken försvann efter ett par dagar, då kroppen troligen lärde sig anpassade vätskan i kroppen på ett annat sätt än vanligt.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

 

Det var inte så enkelt som att du i början inte fick i dig din normala dos koffein alternativt att det var lägre humidity,trots samma temperatur?

Att vänja sig till vätskebrist ser jag som en omöjlighet.

Men naturligtvis vänjer man sig vid värme, dock tar det nog längre tid än två dagar, men de flesta som reser till varma länder svettas nog mest i början.

Att tänka på kan vara att för att svalka kroppen är det bättre med varma drycker än kalla då kroppen får jobba mer för att värma upp kall vätska till kroppstemperatur. Testa med en kopp varm dryck kontra ett kallt glas vatten. Kall dryck kan dessutom sätta magen ur spel med lös mage etc och bör undvikas..

Om kroppen känner av att du får mindre vatten blir det nog en anpassning i form av mindre svettning men som Frits säger innehåller svetten då sannolikt en högre koncentration av salter.

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Det var inte så enkelt som att du i början inte fick i dig din normala dos koffein alternativt att det var lägre humidity,trots samma temperatur?

Att vänja sig till vätskebrist ser jag som en omöjlighet.

Men naturligtvis vänjer man sig vid värme, dock tar det nog längre tid än två dagar, men de flesta som reser till varma länder svettas nog mest i början.

Att tänka på kan vara att för att svalka kroppen är det bättre med varma drycker än kalla då kroppen får jobba mer för att värma upp kall vätska till kroppstemperatur. Testa med en kopp varm dryck kontra ett kallt glas vatten. Kall dryck kan dessutom sätta magen ur spel med lös mage etc och bör undvikas..

Om kroppen känner av att du får mindre vatten blir det nog en anpassning i form av mindre svettning men som Frits säger innehåller då svetten då en högre koncentration av salter.

 

/ SatanG

Nej jag menar inte att jag vant mig vid vätskebrist.

Jag gjorde ett konstaterande utan ha en aning om statusen på koffein i kroppen eller inte. Att jag i början dom 2 första dagarna var törstig och trots att jag då i princip hävde i mig vatten så hjälpte inte detta. Dock efter ett par dagar så vart jag inte lika törstig. Vad det beror på har jag ingen aning om?

Sen kommer frits in på banan och dels försöker få mig att ha fel i saker jag aldrig påstått. Samtidigt som han gör gällande att det jag säger mig upplevt är i princip omöjligt.

Finns säkert nån med läkar kunskap som kan förklara detta. Och vad som är möjligt och inte.

Men att försöka skjuta ned det som jag vet hände med MIN kropp är rent trams.

Och som vanligt så är det viktigare att skjuta hål på vad som skrivs med diverse teorier, än att faktiskt ta till sig att jag endast kan redogöra för mina upplevelser och inget annat som talar om varför det hände så? Då jag knappast är medicinskt utbildad, och likadant med frits.

Därav har jag inget bra svar på din fråga. Eftersom jag inte lät mig undersökas när det hände.

Sen skrev inte frits så. Utan han skrev "Svetten blir även utspädd för att spara på kroppens salter"

Vilket i princip är tvärtemot det du vill tillskriva honom att ha skrivit.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

En bra indikator på vätskebrist är färgen på urinen. Färglös är vätskeöverskott och mörk är vätskebrist.

 

Thai klarar inte värmen bättre vid arbete men har förmågan att klä sig bättre mot sol och värme. Kläder isolerar både mot kyla och värme.

Faranger klär av sig i värmen men folk i varma länder klär på sig i värmen.

 

Dom svettas lika mycket och dricker lika mycket vid arbete i värmen. Kropparna är identiska samma med kroppstemperatur mm.

Blodgrupper är samma men skillnader finns i hudfärg. 

Ändrades av leifen

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vid dålig (lös) mage används något av dessa medel

Retadin, helt makalöst bra, säljs numera ej i Sverige

Ciproxin

Imodium

Propiden

Revolyt

Travello

Även vanligt opium fungerar bra

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev leifen:

En bra indikator på vätskebrist är färgen på urinen. Färglös är vätskeöverskott och mörk är vätskebrist.

 

Thai klarar inte värmen bättre vid arbete men har förmågan att klä sig bättre mot sol och värme. Kläder isolerar både mot kyla och värme.

Faranger klär av sig i värmen men folk i varma länder klär på sig i värmen.

 

Dom svettas lika mycket och dricker lika mycket vid arbete i värmen. Kropparna är identiska samma med kroppstemperatur mm.

Blodgrupper är samma men skillnader finns i hudfärg. 

Imponeras av din kunskap om allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev M33:

Imponeras av din kunskap om allt.

Detta fick vi lära oss redan i grundskolan, gäller bara att minns lärdomen :D

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kläderna skyddar mot solen samtidigt som de KYLER kroppen.

När du svettas kommer svetten att dunsta och vid avdunstningen KYLS kroppen bättre om du bär kläder.

Gör detta prov en dag när värmen är mer eller mindre olidlig. Bada med kläderna PÅ, när du sedan väl kommit ur badet kommer du snabbt att märka hur kroppen KYLS av de blöta kläderna.

Link to comment
Dela på andra sajter

LOSForever

Fritz är dum i huvudet klart man kan anpassa sig till värme kroppen anpassar sig till ansträngning i varmt klimat punkt slut håll käften!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev LOSForever:

Fritz är dum i huvudet klart man kan anpassa sig till värme kroppen anpassar sig till ansträngning i varmt klimat punkt slut håll käften!!!!

Jag gillar din ödmjuka framtoning

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev janne_h:

Vadå inte begriper?

Du verkar ta dina teorier som självklarheter så att du avfärdar fakta ur verkligheten som nonsens. Samtidigt som du själv bevisat att du egentligen inte verkar ha förstått vad vi diskuterar.

Det är väl ganska självklart att man svettas när det är varmt!

Vem menar du ifrågasatt det.

Dock diskuterade vi kroppens anpassning när man arbetar i värme. Vilket är en helt annan sak än att man generellt svettas när det är varmt.

Det som är fantastiskt är att du tror dig veta mer om hur min kropp reagerade än jag själv som upplevde detta på plats.

Vilka är för övrigt "vi" i din självsäkra framställning?

Du och dina kompisar?

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

 

3 timmar sedan, skrev janne_h:

Vadå inte begriper?

Du verkar ta dina teorier som självklarheter så att du avfärdar fakta ur verkligheten som nonsens. Samtidigt som du själv bevisat att du egentligen inte verkar ha förstått vad vi diskuterar.

Det är väl ganska självklart att man svettas när det är varmt!

Vem menar du ifrågasatt det.

Dock diskuterade vi kroppens anpassning när man arbetar i värme. Vilket är en helt annan sak än att man generellt svettas när det är varmt.

Det som är fantastiskt är att du tror dig veta mer om hur min kropp reagerade än jag själv som upplevde detta på plats.

Vilka är för övrigt "vi" i din självsäkra framställning?

Du och dina kompisar?

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

 håller med.

man vänjer sig.

Efter en vecka i värmen om det är över 30 så är det tufft och man svettas fortfarande dock kan man röra på sig.

Jag blev utkörd från en vattenmelonodling för de trodde jag höll på att dö så som de rann svett och då hade jag nog bott där i flera veckor.

Jag kände mig inte så farligt utsatt som jag hade gjort om jag direkt landat och åkt ut på åkern för då kanske man dött på riktigt.

Den svåraste tiden är första veckan i värmen och sover man med ac i låg värme så blir det genast svårare.

Svettas gör man helt galet när man landat i Bangkok men redan efter ett par dar så blir t-tröj byten mindre intensiva

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

LOSForever
1 minut sedan, skrev M33:

Jag gillar din ödmjuka framtoning

Hoppas du trivs annars kör vi över dom asen! jävlar

Link to comment
Dela på andra sajter

Kläderna skyddar mot solen samtidigt som de KYLER kroppen.

När du svettas kommer svetten att dunsta och vid avdunstningen KYLS kroppen bättre om du bär kläder.

Gör detta prov en dag när värmen är mer eller mindre olidlig. Bada med kläderna PÅ, när du sedan väl kommit ur badet kommer du snabbt att märka hur kroppen KYLS av de blöta kläderna.

Kan göra en jämförelse med hundar som inte svettas annat än genom munnen.

Det var en Shejk som köpte några dyra shäferhundar från Sverige. Och tog dessa till sitt arabland (vilket kommer jag inte ihåg.). Sen hörde han av sig till uppfödaren och klagade på att hundarna dött oförklarligt. När uppfödaren började nysta i vad som hänt. Så frågade han vad som hände. Och shejken berättade att han tyckte synd om hundarna för att det var varmt. Och därför lät han raka av dom pälsen. Och efter ett tag så ramlade en efter en ner och dog oförklarligt.

Man kan tro att hundar med tjock päls lider mycket i värmen. Men precis som skydd mot kyla. Så hjälper pälsen mot värme. Och samma är det med oss människor.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev LOSForever:

Hoppas du trivs annars kör vi över dom asen! jävlar

Jag tappade dig där, vart skall vi?

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Vätskeersättning är lätt att göra själv

 

Recept på vätskeersättning

1 liter vatten
1 tsk salt 
6 tsk socker eller druvsocker

Koka upp vattnet. Tillsätt sockret och saltet. Kyl vätskan snabbt och förvara i kylskåp. Smaksätt 
gärna vätskeersättningen med exempelvis citron. Då smakar den bättre och blir lättare att dricka.

 

 

http://www.ica.se/halsa/artiklar/sa-gor-du-egen-vatskeersattning/

Eller så köper man brustabletter och slipper koka;);)

Tror nog att apotekets ersättning hade flera salter.

och socker är förbjudet för de som skall gå ner i vikt;);)

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
9 minuter sedan, skrev Galten:

Eller så köper man brustabletter och slipper koka;);)

Tror nog att apotekets ersättning hade flera salter.

Det var bara ett litet tips till de på forumet som reser med små marginaler ;)

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Det var bara ett litet tips till de på forumet som reser med små marginaler ;)

Kostar inte många tior så alla har råd med det;)

Från första början när barnet var litet så frågade jag om det på apoteket då barn med möjlig diarre kan förlora vätska utöver värmen.

Numera använder jag det själv för man kan ju inte bara slänga dyra mediciner och har köpt mera till mig själv:smile::smile:

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Galten:

Kostar inte många tior så alla har råd med det;)

2,30kr / dag kan vara avgörande för om man kommer iväg eller inte.... Likaså om ölen kostar 50 eller 60thb på sunkhaket. 

Link to comment
Dela på andra sajter

KaiserBlood
3 timmar sedan, skrev M33:

2,30kr / dag kan vara avgörande för om man kommer iväg eller inte.... Likaså om ölen kostar 50 eller 60thb på sunkhaket. 

Haha.......man kan ju alltid prova att att smyga in bakvägen på flygbussen...

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...