Jump to content
IGNORERAD

Outhärdligt


Atom

Recommended Posts

35 minuter sedan, skrev broder tuk tuk:

hade inga problem med hettan men så är man ju gammal Thailandsveteran så det hjälper väl till att man tåler hettan lättare än andra kanske?

 

BTT

 

Vilka skulle dessa andra vara, folk som aldrig har lämnat Sverige eller?   :D

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 235
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nemo

    21

  • janne_h

    19

  • kitungmakmak

    17

  • Kenneth4618

    15

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

2 hours ago, broder tuk tuk said:

Det där med hettan är en vanesak.

 

Forskarna påstår att det tar ca två veckor för en svensk att acklimatisera sig i ett klimat som Thailands.

 

Själv var jag nere i Jomtien nu i början av mars och hade inga problem med hettan men så är man ju gammal Thailandsveteran så det hjälper väl till att man tåler hettan lättare än andra kanske?

 

BTT

För mig är det tvärtom. De första veckorna går bra, sen blir det allt värre. Jag hade lättare att klara värmen för 10 år sedan, nu hatar jag värme och hatar framför allt solen. Sen om klimatförändringarna med mindre regn etc är orsaken eller att jag blivit äldre, det vet jag ej. Kanske en kombination.

Jag tror att man som svensk är lite naiv när man sitter i sverige i januari och längtar till värmen, då för man för sig att solen och värmen är jättenyttig, men det finns ju gränser.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

40 grader som det är just nu är åt helvete för varmt, det skall va mellan 25-30 då funkar jag bäst

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Var det ingen som läste detta inlägg ??????

 

[emoji6]

 

 

Jag gjorde det.

Med stor behållning.

Alltid ett nöje att lära sig saker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
3 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

Det där med hettan är en vanesak.

 

Forskarna påstår att det tar ca två veckor för en svensk att acklimatisera sig i ett klimat som Thailands.

 

Själv var jag nere i Jomtien nu i början av mars och hade inga problem med hettan men så är man ju gammal Thailandsveteran så det hjälper väl till att man tåler hettan lättare än andra kanske?

 

BTT

Vad är det för idi*tiska forskare som kommer med sån jävla lögn.  Det är du som hittar på en massa skit som vanligt

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minutes ago, Scandinaviancorner said:

40 grader som det är just nu är åt helvete för varmt, det skall va mellan 25-30 då funkar jag bäst

Exakt samma för mig. Det var strax under 20 grader i Bangkok några dagar i Januari, det var fanimej inte roligt. Nästan så jag började begripa varför gatuförsöljarna har dunjackor.

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
3 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

Det där med hettan är en vanesak.

 

Forskarna påstår att det tar ca två veckor för en svensk att acklimatisera sig i ett klimat som Thailands.

 

Själv var jag nere i Jomtien nu i början av mars och hade inga problem med hettan men så är man ju gammal Thailandsveteran så det hjälper väl till att man tåler hettan lättare än andra kanske?

 

BTT

Men var det i Thailand du blev sjuk då du inte kunde vara med på Naklua träffen?

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
4 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

Det där med hettan är en vanesak.

 

Forskarna påstår att det tar ca två veckor för en svensk att acklimatisera sig i ett klimat som Thailands.

 

Själv var jag nere i Jomtien nu i början av mars och hade inga problem med hettan men så är man ju gammal Thailandsveteran så det hjälper väl till att man tåler hettan lättare än andra kanske?

 

BTT

Du har så rätt, infödingarna jag pratar med i Thailand och Kambodja som klagar på värmen är ju fan inte kloka.

Fast dom började inte klaga i mars, mitten på april efter songkran tror jag det var som gnället började.

 

Sen har dom ju inte råd att köra AC, men ett par fläktar duger tydligen inte heller. Du får nog åka ner och styra upp det hela, du verkar ju ha koll på det mesta.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

Det där med hettan är en vanesak.

 

Forskarna påstår att det tar ca två veckor för en svensk att acklimatisera sig i ett klimat som Thailands.

 

Själv var jag nere i Jomtien nu i början av mars och hade inga problem med hettan men så är man ju gammal Thailandsveteran så det hjälper väl till att man tåler hettan lättare än andra kanske?

 

BTT

:rotfl::rotfl::rotfl::rotfl::rotfl:

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2016‎-‎05‎-‎06 at 15:55, skrev Atom:

Jag har bott i Thailand i 18 år. Den främsta anledningen till att jag provflyttade hit var klimatet; jag avskyr kyla och har aldrig haft problem med värme. Det har jag nu. Det är outhärdligt. Jag kan ta militärjuntor, korruption och trafikstockningar men blir det inte svalare och lite regn snart så drar jag. Jag har ju fördelen av att åka utomlands varannan vecka, annars hade jag nog redan kastat in handduken.

 

Vintern 2015-16 var den längsta och svalaste jag varit med om i Thailand men sommaren har varit den längsta och varmaste och den är långt ifrån över än. Jag tror inte vi haft något ordentligt regn i Bangkok sedan i oktober och det bidrar nog ganska mycket till den olidliga känslan. Det finns ta mig fan inte en syrgasmolekyl kvar söder om Khao Yai och förmodligen bara ett dussintal upp till Chiang Mai, istället är luften mättad av smog som totalt suger musten ur en. Det skulle ju kunna vara bara jag som blivit gammal och gnällig men frugan började gnälla långt innan mig och både thailändare och utlänningar som bott här i 20+ år säger samma sak. Värmen är nu det absolut vanligaste samtalsämnet när man träffar någon bekant, det är som Tibrosamtal i kubik. Hemma i byn, en dryg timme från Bangkoks östra förorter, pratar åldringar om värme och vattenbrist de aldrig upplevt och de allra flesta får hämta vatten från utkörda brandbilar, detta i risodlandets mest produktiva område.

 

Nu ska jag lyckligtvis till Stockholm om en vecka och det har aldrig varit mer efterlängtat.  

 

Vad säger ni andra som bor eller vistas mycket här?

 

Jag åkte till Sverige för en vecka sedan. Och det känns mycket skönt.

Det var ju ingen myskänsla när man var i Bangkok i denna värme. Så jag vet precis vad du talar om. Som grädde på moset, så var ju jag många gånger även ute med min personal och jobbade fysiskt i värmen. Det bästa med Sverige just nu är att det är full sommar värme. Men sommarvärme i Sverige är ju precis lagom varmt. Blir nog lagom att vara i Sverige till september. Och just nu vill jag inte till Thailand alls.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Sen ska man ju komma ihåg att med stigande ålder plågas man ju mer av extrem hetta.

 

När jag var i Thailand och kring 30 år hade jag inga problem med att sitta och hinka i mig öl och whiskey mitt på dagen +40 graders hetta och sen knattade man på flera kilometer efteråt till baren där man fortsatte dricka.

 

Nu när man kommit över 50 är det lite besvärligare.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2016‎-‎05‎-‎07 at 06:23, skrev stefan5300:

 

Inte tempel eller stenhögar heller och absolut inte en tanke på att bosätta sig i Isaan.

 

Tempel och stenhögar fick du väl på köpet efter att du träffat din dam. :)

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2016‎-‎05‎-‎10 at 7:19 AM, broder tuk tuk said:

Det där med hettan är en vanesak.

 

Forskarna påstår att det tar ca två veckor för en svensk att acklimatisera sig i ett klimat som Thailands.

 

Själv var jag nere i Jomtien nu i början av mars och hade inga problem med hettan men så är man ju gammal Thailandsveteran så det hjälper väl till att man tåler hettan lättare än andra kanske?

 

BTT

 

:)

 

Nämen precis. Svärmor på närmare 60 bast och gammelmormor på 85 har givetvis inte den erfarenhet av Thailand som kan jämföras med din. De dussintals thailändare som dött av värmen och de hundratusentals, kanske miljontals, människor som förlorat allt de äger i den värsta värmebölja och torka som drabbat Thailand på närmare 70 år är också bara gnälliga; det finns ju tydligen forskare i Sverige som vet att svenskar bara behöver 2 veckor och sedan kan de leva i 40-gradig värme med närmast 100% luftfuktighet och förmodligen njuta av det, så vad fan är deras problem?.

 

Ärligt talat, det går inte att acklimatisera sig till en temperatur som är högre än kroppstemperaturen. Man kan uthärda givetvis, och vana av att uthärda höga temperaturer kan säkert hjälpa till, men det går aldrig fullt ut att acklimatisera sig. Min fru klagar betydligt mer än jag och så gör även hennes släktingar och väninnor. Det klagas på värmen varje april-maj, det är en del av det sociala spelet precis som svenskar klagar på regnet och kylan i oktober-november, men nästan ingen har upplevt den här värmen så länge tidigare.

 

På måndag morgon landar jag i Stockholm för två veckor i Sverige och på kontinenten. Jag kommer garanterat känna det som en befrielse att kunna andas frisk luft men skulle jag bestämma mig för att stanna så skulle jag nog överväga det beslutet redan i mitten av september. Det är inget fel att klaga lite ibland, att kalla sig för Thailandsveteran på ett forum där man garanterat ligger på undre halvan angående Thailandserfarenhet och att hänvisa till att man inte hade problem i mars, som var relativt sval, känns mer tveksamt.   

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300
On 5/10/2016 at 20:20, skrev janne_h:

 

Tempel och stenhögar fick du väl på köpet efter att du träffat din dam. :)

 

Mest risfält.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2016‎-‎05‎-‎10 at 02:19, skrev broder tuk tuk:

Det där med hettan är en vanesak.

 

Forskarna påstår att det tar ca två veckor för en svensk att acklimatisera sig i ett klimat som Thailands.

 

Själv var jag nere i Jomtien nu i början av mars och hade inga problem med hettan men så är man ju gammal Thailandsveteran så det hjälper väl till att man tåler hettan lättare än andra kanske?

 

BTT

Tjejen är snart 40 år och hennes mor runt 70, jag lovar dig att dom är svintrötta på värmen och blir snart tokiga, men dom vänjer sig nog snart så det är lugnt.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

I morse gick jag in med dottern till skolan. Vi måste parkera på andra sidan vägen och gå över en gångbro samt ett par hundra meter till. Jag må bära på 20 kilo, minst, onödig kroppshydda men jag motionerar närmare en timme varje dag när jag är hemma så jag är inte helt fysiskt körd. Ändå var jag ordentligt svettig när vi var framme, och då var klockan 7 på morgonen! 33 jävla grader och mindre vind än i ett sorkhål.

 

Jag träffade en av frugans väninnor och givetvis kom vädret upp. Hon berättade att hon precis betalat in skolavgiften för sina barn på en skola i England och att hon skulle flytta med medans mannen stannar för att sköta företaget. Hon är, precis som sin man, född och uppväxt i Thailand men spenderade gymnasie- och universitetstiden i England och lovade sig själv att aldrig mer leva i regn och kyla men nu efter den senaste tiden lät regn och kyla som mumma och framförallt att det ger barnen en chans att vara utomhus.

 

Jag är inte riktigt så drastisk än men inte så långt ifrån. Frugan var i skolan för något seminarium vid lunchtid vilket tidigare alltid inneburit att jag traskar ett par hundra meter för en somtam, kuaytiaow eller padkrapao men idag var det så jävla varmt att jag gjorde något jag inte gjort på 10 år, jag lagade mat. Eller, det kanske är att överdriva, jag värmde upp några köttbullar i micron och kokade spagetti, men ändå.

 

Så outhärdligt har det alltså blivit och dessutom ser jag fram emot Sverigeresan på söndag. Nu är det allvar.   

 

Tycker nog mitt rosa vattenglas är värt några sympatikarma.....

IMG_4144.JPG

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

37 minuter sedan, skrev Atom:

I morse gick jag in med dottern till skolan. Vi måste parkera på andra sidan vägen och gå över en gångbro samt ett par hundra meter till. Jag må bära på 20 kilo, minst, onödig kroppshydda men jag motionerar närmare en timme varje dag när jag är hemma så jag är inte helt fysiskt körd. Ändå var jag ordentligt svettig när vi var framme, och då var klockan 7 på morgonen! 33 jävla grader och mindre vind än i ett sorkhål.

 

Jag träffade en av frugans väninnor och givetvis kom vädret upp. Hon berättade att hon precis betalat in skolavgiften för sina barn på en skola i England och att hon skulle flytta med medans mannen stannar för att sköta företaget. Hon är, precis som sin man, född och uppväxt i Thailand men spenderade gymnasie- och universitetstiden i England och lovade sig själv att aldrig mer leva i regn och kyla men nu efter den senaste tiden lät regn och kyla som mumma och framförallt att det ger barnen en chans att vara utomhus.

 

Jag är inte riktigt så drastisk än men inte så långt ifrån. Frugan var i skolan för något seminarium vid lunchtid vilket tidigare alltid inneburit att jag traskar ett par hundra meter för en somtam, kuaytiaow eller padkrapao men idag var det så jävla varmt att jag gjorde något jag inte gjort på 10 år, jag lagade mat. Eller, det kanske är att överdriva, jag värmde upp några köttbullar i micron och kokade spagetti, men ändå.

 

Så outhärdligt har det alltså blivit och dessutom ser jag fram emot Sverigeresan på söndag. Nu är det allvar.   

 

Tycker nog mitt rosa vattenglas är värt några sympatikarma.....

IMG_4144.JPG

 

Har du tid när du passerar Stockholm? Är du välkomman att hälsa på.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minutes ago, janne_h said:

 

Har du tid när du passerar Stockholm? Är du välkomman att hälsa på.

 

Tackar för erbjudandet men är dessvärre fast ute i Sollentuna med obligatorisk närvaro under veckan och tänkte sedan åka hem till far och mor under helgen, dyker det upp en möjlighet så hör jag av mig.  

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Atom:

 

Tackar för erbjudandet men är dessvärre fast ute i Sollentuna med obligatorisk närvaro under veckan och tänkte sedan åka hem till far och mor under helgen, dyker det upp en möjlighet så hör jag av mig.  

 

Jo det var ju i sollentuna som jag bor. :)

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vore det väl ändå fan om vi inte kunde få lite regn nästa vecka, dessutom ser det ut att bli rätt svalt.

 

Då kanske man snart kan få gnälla på att det alltid regnar, att det blir översvämning och att solen aldrig skiner.

IMG_4179.PNG

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minutes ago, Atom said:

Nu vore det väl ändå fan om vi inte kunde få lite regn nästa vecka, dessutom ser det ut att bli rätt svalt.

 

Då kanske man snart kan få gnälla på att det alltid regnar, att det blir översvämning och att solen aldrig skiner.

IMG_4179.PNG

Härligt! Den räliga solen kan vi vara utan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är det fortsatt rått väder i Borås.

Igår var det 6 grader i Borås och 7 i Göteborg idag lite blötare.

Längtar till Thailand

 

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Regnade och åskade utav helvete i Rawai inatt. Jag stod och tittade ut på altanen när det small så fläckten gick i golvet Vi klarade strömmen men flera områden inom ett par hundra meter blev utan. Tydligen nån rejäl smäll så att delar av ledningsnätet försvann. Ny kabel ska komma med tåg och bil inom tre dar.

Endast 27° kl 10 på förmiddan men upp mot 33 efter lunch. En liten förbättring i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...