Jump to content
IGNORERAD

Outhärdligt


Atom

Recommended Posts

Soengsang
13 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Har du tre likadana bilar ?

Det kan ju skilja sig på olika bilmärken

 

Nja, med fungerande ac så är nog temperaturen vad den är i bilen, oberoende av modell och märke, typ 25gr är alltid 25gr :)

 

Sen värmen utanpå samt inuti om den stått i solen skiljer givetvis beroende på färg och toning på rutorna, och frugans silvriga med hårt tonade rutor är minst varm där, fabrikatet och modell har nog ringa betydelse.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 235
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nemo

    21

  • janne_h

    19

  • kitungmakmak

    17

  • Kenneth4618

    15

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

28 minuter sedan, skrev Tommy:

.

Se på vanliga radiatorer, element som man brukar kalla dem, nästan alla är vita, målade med "elementfärg" dvs en matt färg, 

 

Nja, matta radiatorer är det nog bara om en hemmaklåpare har strykit dom med väggfärg, halvblanka brukar dom vara.

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

:look_down:

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

 April 1984 var det verkligen varmt.

Ac i en minibuss la av och det var nästan panik.

Var nog inte lika härdad som idag men varmt var det i BKK.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Upplevt det att toningen på rutorna har mer betydelse än färgen på bilarna jag haft...

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev wavis:

Upplevt det att toningen på rutorna har mer betydelse än färgen på bilarna jag haft...

Då kanske toningen på våra rutor i huset gör nytta.

Gummans släkt håller på med sådant på kontorsbyggnader i Bangkok  men med AC så märker jag inget;)

Mer än elräkning då om man vet vad som är normalt öch där har jag inte en susning.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Galten:

Då kanske toningen på våra rutor i huset gör nytta.

Gummans släkt håller på med sådant på kontorsbyggnader i Bangkok  men med AC så märker jag inget;)

Jodå finns firmor i Sverige som håller på med detta ,, Har på jobbet själv tonat ner ett dagrum som låg mot syd funkade bra, men lite tristare att se ut,, lite grå tonigt , och  svårare med putsningen på rutorna. Men som sagt funkar,,, 

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev wavis:

Jodå finns firmor i Sverige som håller på med detta ,, Har på jobbet själv tonat ner ett dagrum som låg mot syd funkade bra, men lite tristare att se ut,, lite grå tonigt , och  svårare med putsningen på rutorna. Men som sagt funkar,,, 

Fick en facebok sida hur det skulle vara och det var massa olika lager.

inget jag beställt utan gumman men det blev proffsigt gjort.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
49 minuter sedan, skrev wavis:

Upplevt det att toningen på rutorna har mer betydelse än färgen på bilarna jag haft...

Om du har två likadana bilar med likadan toning men olika färg på bilarna då ?

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

46 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Om du har två likadana bilar med likadan toning men olika färg på bilarna då ?

Som sagt upplevt att toningen har mycket betydelse. Sen om färgen har det tja vet faktiskt inte, tror knappast det . Men visst gäller ju att man jämför samma bilar pga innerklädsel o dyligt. Men sen om det skulle slå på några grader så tja varmt e det iaf en het sommardag. Då gäller de o ha en bra ac..( hittar inga smilies var finns dom nu då)

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Soengsang:

 

Nja, med fungerande ac så är nog temperaturen vad den är i bilen, oberoende av modell och märke, typ 25gr är alltid 25gr :)

 

Sen värmen utanpå samt inuti om den stått i solen skiljer givetvis beroende på färg och toning på rutorna, och frugans silvriga med hårt tonade rutor är minst varm där, fabrikatet och modell har nog ringa betydelse.

 

5 timmar sedan, skrev wavis:

Upplevt det att toningen på rutorna har mer betydelse än färgen på bilarna jag haft...

 

4 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Om du har två likadana bilar med likadan toning men olika färg på bilarna då ?

Färgen och materialet i inredningen har åxå rätt stor betydelse

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Får väl mäta upp emmissionstalet på bilen när jag kommer ner.

Detta är av högsta vikt.

En svart bil ger nog ifrån sig värmen mycket fortare då man kommer i skuggan.

Här måste planeras

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
On 2016-05-07 at 20:59, skrev Celsius:

 

En repetition på fysiklektionerna. Känn inte att jag rättar dig eller är någon sorts MPR's ordningsman - detta råkar bara vara det som är mitt expertområde. :-)

 

När det gäller att absorbera solstrålning, alltså synligt ljus med våglängden 3-7 mikrometer ungefär, så är svart mycket effektivare än vitt. Svart absorberar alla dessa våglängder och vitt reflekterar alla dessa våglängder. Respektive färg reflekterar sin speciella våglängd (enligt regnbågens färger) och absorberar alla andra, alltså en blå yta reflekterar våglängden för blått och ser därför blå ut och absorberar de andra färgerna. Våglängderna för solens mest intensiva strålar ligger precis där våra ögon är känsliga, vid 3-7 mikrometer, alltså det som kallas "synligt ljus", en listig anpassning av evolutionen. Det är solytans absoluta temperatur, cirka 6000 grader Celsius, som bestämmer vilka våglängder den strålar ut. Spektralfördelningen följer Plancks lag ganska precis, eftersom solen nästan är en perfekt svartkropp, alltså en ideal strålare som emitterar maximalt för sin temperatur. Som kuriosa kan nämnas att den temperatur där synligt ljus börjar stråla ut i mörkt (synligt) rött ljust är cirka 525C. Kallare ytor än så strålar inte ut något synligt ljus alls. Vid högre temperaturer går det över till ljusare rött, orange, gult och så småningom vitt. Temperaturer över solens ger ett blåaktigt sken, t ex svetsljusbågar.

 

Med utgående strålning förhåller det sig så att den visuella färgen inte spelar någon som helst roll (under 525C!), eftersom utstrålningen kommer från en mycket lägre temperatur än t ex solens. Vid rumstemperatur, cirka 20C, ligger våglängden för maximal utstrålning omkring 10 mikrometer, i det infraröda området. (Wiens förskjutningslag; Lambda max = 2898/T, alltså T i kelvin, d v s Lambda max=2898/273+35=9,4 mikrometer, för en svartkropp med temperaturen 35C.) I det infraröda området (1-100 mikrometer på ett unegfär) är det i stort sett så att blanka metallytor strålar dåligt och allt annat (oavsett färg!) strålar alldeles utmärkt.

 

Att städer som Bangkok är ruskigt varma har sina fysikaliska förklaringar. Bland annat på grund av den geometriska formen. En slät yta reflekterar bättre än en skrovlig yta. En yta med höga toppar och djupa dalar, som en storstad, blir nästan vad som kallas en svartkropp, alltså en perfekt absorberare. Så solljuset som faller på alla ytor i staden reflekteras inte tillbaks ut i rymden, utan mot andra ytor runtomkring, där ytterligare en del absorberas, vidare till nästa yta där ännu en del absorberas, och så vidare, tills dess att all infallande strålning har absorberats. Sedan finns ett par andra faktorer också, nämligen AC och fordon. All den energi som dras ut från byggnader med AC hamnar ju i luften utanför och värmer upp den. Räkna ihop alla de MW som går åt för AC i Bangkok så blir det ansenliga mängder värme! Samma sak med all överskottsvärme som kyls bort från förbränningsmotorer.

 

Stora vattenmassor agerar som dämpare av temperaturskillnader, både över dygnet och över året. Nära kusten får man jämnare temperatur, medans en stad som Novosibirsk (mycket långt från närmsta kust) kan ha +35C på sommaren och -55C på vintern.

 

Växtlighet är en perfekt "AC", eftersom den ger skugga. Sedan är det faktiskt så att avdunstningen från bladverk gör att bladen är 5-6 grader kallare än omgivande luft och därmed kyler luften. Mer träd!

 

För att beskriva påverkan på människokroppen är temperatur inte tillräckligt. Man måste ta med vind och luftfuktighet också. Då används vad som kallas värmeindex. När jag jobbar i Mellanöstern på sommaren har det kommit upp i index 57C som värst och då blir man tillsagd att gå in. 55C är max, med frekventa viloperioder. Olika regler gäller för olika värmeindex, hur länge man får jobba och hur länge man måste in i dom luftkonditionerade tält som tillhandahålls. Jag slipper helst jobba i solskenet, nära ugnar som är 1500C invändigt, med öppna luckor, på sommaren i Mellanöstern. Då längtar man nästan till Bangkoks gator. Åtta liter vatten om dagen måste man dricka. Som en jävla kamel! :-) Man lär sig att dricka mycket mer än man känner törst för, samt att kolla färgen när man pissar. Är det för mörkt har man druckit för lite. Drick genast en liter till!

 

Din skoteroverall och allt det andra fungerar utmärkt som isolering mot värme. Problemet är att det isolerar den värme inifrån som du måste bli av med också. Så om du håller dig blick stilla kan det fungera med bara den kylning du får genom andningen och den avdunstning som lungorna har. Annars är det bäst med löst sittande, heltäckande klädsel. Det finns ett skäl till varför araberna klär sig som dom gör! Det är helt idealiskt i det klimatet. Förutom att dom "torterar" kvinnorna (jo, det ska visst vara kvinnor därunder!) med att bära svart.

 

Som en rapport från Sverige kan jag säga att Stockholmstrakten har haft helt ljuvligt väder den vecka jag varit hemma! Svensk vår när den är som allra finast. Då har faktiskt inte Thailand en chans! Men det krävs ju tur med vädret - i Thailand blir man fort bortskämd med värme och sol.

 

Var det ingen som läste detta inlägg ??????

 

;)

 

 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Svart eller vit bil....skillnaden är ganska liten i det stora hela. Det viktigaste är trots allt att parkera bilen i skuggan. Det är ju när bilen stått ett tag som den blir varm, när man väl haft aircon på ett tag så kvittar det ju.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
31 minuter sedan, skrev berlitz:

zzzzzzzzzzzzzz

intresseklubben02.jpg

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Wangthong
10 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

 

Var det ingen som läste detta inlägg ??????

 

;)

 

 

Av de tretti som gett karma borde väl någon ha läst i varjefall. Din fråga kanske är ofullständig eller kanske möjligen felformulerad?

Du skulle kanske frågat hur många som förstod inlägget?

 

När det gäller de arabiska kvinnorna så har jag en teori varför de ska klä sig i svart. Där är jag väl kanske inte riktigt ense med inläggsförfattaren. Den svarta färgen är inte enbart till för tortyr utan har i varje fall en praktisk funktion också. Klädseln är ju till för att inte kvinnorna ska utsättas för uppskattande blickar av andra män. Man skulle ju då kunna anse att vit eller någon annan färg mera anpassat till klimatet än svart skulle duga. Oavsett färg så får klädseln en bieffekt också. Med en heltäckande klädsel blir det också lätt att röra sig anonymt. Den arabiske mannen vet ju hur denna anonymitet kan utnyttjas för otrohet. Ett sätt är ju då att se till att de arabiska kvinnorna håller sig så nära hemmet som möjligt. Med en svart klädsel minskar önskan att ge sig i väg på längre utflykter när solen står högt och maken befinner sig på jobbet.   ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Wangthong:

Av de tretti som gett karma borde väl någon ha läst i varjefall. Din fråga kanske är ofullständig eller kanske möjligen felformulerad?

Du skulle kanske frågat hur många som förstod inlägget?

 

När det gäller de arabiska kvinnorna så har jag en teori varför de ska klä sig i svart. Där är jag väl kanske inte riktigt ense med inläggsförfattaren. Den svarta färgen är inte enbart till för tortyr utan har i varje fall en praktisk funktion också. Klädseln är ju till för att inte kvinnorna ska utsättas för uppskattande blickar av andra män. Man skulle ju då kunna anse att vit eller någon annan färg mera anpassat till klimatet än svart skulle duga. Oavsett färg så får klädseln en bieffekt också. Med en heltäckande klädsel blir det också lätt att röra sig anonymt. Den arabiske mannen vet ju hur denna anonymitet kan utnyttjas för otrohet. Ett sätt är ju då att se till att de arabiska kvinnorna håller sig så nära hemmet som möjligt. Med en svart klädsel minskar önskan att ge sig i väg på längre utflykter när solen står högt och maken befinner sig på jobbet.   ;)

Många ger ju carma till allt sen din tanke förmodligen lite sant, både värme och att skyla sej för tokiga araber

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Så kom Einstein in i tråden också :y6:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
58 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Så kom Einstein in i tråden också :y6:

Boa är ju trevlig, delar ut tänkvädrheter (kan fan inte stava till klokskaper utan att datorn lägger sig i) till höger och vänster. Det är bara för oss andra som inte fattar nåt att anamma dessa.

 

Boa och Trump, mina favvisar just nu.

 

Pratade med Jomtien och nu var det inte så jäkla varmt just nu, men klockan är ju eter midnatt där så det var väl inte så förvånande, inget regn vad hon sa och dagarna är heta som helvetet tydligen.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Det där med hettan är en vanesak.

 

Forskarna påstår att det tar ca två veckor för en svensk att acklimatisera sig i ett klimat som Thailands.

 

Själv var jag nere i Jomtien nu i början av mars och hade inga problem med hettan men så är man ju gammal Thailandsveteran så det hjälper väl till att man tåler hettan lättare än andra kanske?

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev broder tuk tuk:

Det där med hettan är en vanesak.

 

Forskarna påstår att det tar ca två veckor för en svensk att acklimatisera sig i ett klimat som Thailands.

 

Själv var jag nere i Jomtien nu i början av mars och hade inga problem med hettan men så är man ju gammal Thailandsveteran så det hjälper väl till att man tåler hettan lättare än andra kanske?

 

BTT

 

:laugh:   :rotfl:   :D

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev broder tuk tuk:

Det där med hettan är en vanesak.

 

Forskarna påstår att det tar ca två veckor för en svensk att acklimatisera sig i ett klimat som Thailands.

 

Själv var jag nere i Jomtien nu i början av mars och hade inga problem med hettan men så är man ju gammal Thailandsveteran så det hjälper väl till att man tåler hettan lättare än andra kanske?

 

BTT

Nu har du varit rolig så det räcker för en månad.  Det var inte hett i början på mars.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...