Jump to content
IGNORERAD

Sälj av allt och dra till Thailand!


mikeus48

Recommended Posts

Många verkar tro att det måste vara tråkigt bara för att det kostar lite ! :)

Iofs stämmer det om man bara är intresserad av sådant, som kostar mycket, som t ex resor, men ovan har jag ju skrivit många exempel på intressanta/roliga saker, som knappt kostar något per månad om man skaffar egen utrustning. Förrut jobbade jag med spelutveckling, och en del av jobbet var att spela konkurrentspel, så då var t o m en stor del av jobbet nöje. Låg lön men roligt. En av mina kompisar kallar mig t o m "nöjesnarkoman", för han tycker att jag gör roligt/intressant så mycket tid, och det alltså för små kostnader... :)

Håller med!

I mitt fall tex så är mina hobbies att spela in och skriva musik, tycker även om att odla akvariefiskar.

I båda fallen så handlar man utrustning för en större summa en gång och sedan har man en hobby som nästintill är gratis, jämför man med vad man skulle gjort en Lördagkväll omm amn inte spelat in musik så har man tjänat ännu mer.

En del polare kunde innan klaga på hur jag kunde lägga ex antal tusen på studioutrustning, de förstod inte att jag hade minst lika kul som dem när jag satt i studion och spelade in under samma tid som de åkte taxi och handlade en massa på puben!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 487
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • BaBoo

    55

  • Sek Losos uncle

    47

  • Avregistrerad clion

    31

  • Jive

    26

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Handlar mest på Super Cheap på Phuket (brukar vara glest med faranger där)!

Måste vara ett fynd, håller 1år och billigare.

Du måste vara som mej i fallet flipflops. Jag använder bara flipflops när någon har tagit mina skor och ett par flipflops står i närheten. Skillnaden är kanske att det skulle aldrig falla mig in att köpa ett par, om det inte var till någon annan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste vara ett fynd, håller 1år och billigare.

Du måste vara som mej i fallet flipflops. Jag använder bara flipflops när någon har tagit mina skor och ett par flipflops står i närheten. Skillnaden är kanske att det skulle aldrig falla mig in att köpa ett par, om det inte var till någon annan.

Nja jag inga flipflops har aldrig ägt några heller!

Men brukar storhandla på Supercheap!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Håller med!

I mitt fall tex så är mina hobbies att spela in och skriva musik, tycker även om att odla akvariefiskar.

I båda fallen så handlar man utrustning för en större summa en gång och sedan har man en hobby som nästintill är gratis, jämför man med vad man skulle gjort en Lördagkväll omm amn inte spelat in musik så har man tjänat ännu mer.

En del polare kunde innan klaga på hur jag kunde lägga ex antal tusen på studioutrustning, de förstod inte att jag hade minst lika kul som dem när jag satt i studion och spelade in under samma tid som de åkte taxi och handlade en massa på puben!

Ja, komponera/spela musik är en av sakerna jag skulle göra mer om jag skulle få tid över Musikinstrumenten köpte jag för över 20 år sedan, och de duger bra fortfarande. Musikprogram behöver uppdateras ibland då de blir för antika för nya datorer.

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, komponera/spela musik är en av sakerna jag skulle göra mer om jag skulle få tid över Musikinstrumenten köpte jag för över 20 år sedan, och de duger bra fortfarande. Musikprogram behöver uppdateras ibland då de blir för antika för nya datorer.

Jo kan behövas att uppdateras ibland men har försökt att sluta med uppdateringar, tar för mycket tid att sätta sig in i det som är nytt i dessa program som redan är enormt mastodonta!

Vi får komponera nåt ihop via webben i framtiden :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Jo kan behövas att uppdateras ibland men har försökt att sluta med uppdateringar, tar för mycket tid att sätta sig in i det som är nytt i dessa program som redan är enormt mastodonta!

Vi får komponera nåt ihop via webben i framtiden :)

Kanske det. Du har säkert mycket bättre studiogrejer än vad jag har, men en av mina kompisar har bra grejer, och han hänger på mig i flytten till Thailand, om han får tag i ett lärarjobb via Internet e d.

(((En del grejer duger länge. Amiga var så långt före sin tid gällande musikdatorer att jag kanske tar med mig en sådan, för att kunna spela upp musik, som jag gjorde på den. (På den tiden använde även komponeringsproffsen sådana.)))

Fast nu börjar det bli off topic.

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske det. Du har säkert mycket bättre studiogrejer än vad jag har, men en av mina kompisar har bra grejer, och han hänger på mig i flytten till Thailand, om han får tag i ett lärarjobb via Internet e d.

(((En del grejer duger länge. Amiga var så långt före sin tid gällande musikdatorer att jag kanske tar med mig en sådan, för att kunna spela upp musik, som jag gjorde på den. (På den tiden använde även komponeringsproffsen sådana.)))

Fast nu börjar det bli off topic.

Om vi skall gå så långt tillbaks i tiden var Atari en mycket bättre musikdator än Amiga 1040 STE hette min :).

En optimerad PC funkar fint, vill man inte optimera så mycket så är det nog bättre med en Mac.

Grundplåten i programväg för min del är Cubase, Groove Agent, Ampex, UAD-1 som är ett kort man sätter in för diverse effekter som Kompressor, EQ + annat, kortet har oxå egen processorkraft vilket avlastar datorn mycket så man slipper för mycket Latency..

Finns en del bra Forum om du vill lära dig mer!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha, då har du betalt för bilen, bensin, försäkringar, el, vatten, barns skolgång, och du bor var?

Jag bor i Rayong, har inga barn annu, bil har jag genom jobbet annars kor jag moppe, forsakring genom jobbet, el och vatten har jag raknat med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru har bott här i sverige i snart 20 år men hon är inte svensk medborgare.När hon fick de 4 sista siffrorna så fick hon även tillgång till vår sjukvård på samma villkor som mig som är svensk medborgare.Hon har även rätt till studielån,bidrag för bostad och dyligt.Så hur de har tänkt är nog ett mysterium för fler än dig.Mvh Måne

Hej Måne. De fyra sista siffrorna får man väl när man får permanent uppehållstillstånd. Dvs efter 2 år i Sverige för din fru.

Joe

Att skriva ut sig ändrar inte något med ditt personnummer. Inget att aktivera eller återfå med det.

TROR det är som Maitan skriver att det är bara att knalla förbi ditt lokala skattekontor och sedan är du med igen. Är inte så lätt + tar tid att skriva ut sig så det är inte bara att ändra status vid behov.

Baboo

Tror det är 3 år innan det blir tal om att erhålla någon som helst pension från Norge. Sedan räknas den antagligen upp på liknande sätt som i Sverige. Dvs ju mer som betalas in desto mer får du ut. Som Atom sannolikt menade så får man alltså inte full pension från flera olika länder bara för att man jobbar några år i vart och ett av dom.

Fritz

Som svensk medborgare har du rätt till akutvård om du befinner dig i sverige utan försäkring. Planerad sjukvård, ex grå starr, kan du räkna med att själv bekosta. Undantag kan göras i din senast skrivna hemkommun. Olika från fall till fall alltså.

Iaf som jag har uppfattat saker o ting / SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Måne. De fyra sista siffrorna får man väl när man får permanent uppehållstillstånd. Dvs efter 2 år i Sverige för din fru.

Joe

Att skriva ut sig ändrar inte något med ditt personnummer. Inget att aktivera eller återfå med det.

TROR det är som Maitan skriver att det är bara att knalla förbi ditt lokala skattekontor och sedan är du med igen. Är inte så lätt + tar tid att skriva ut sig så det är inte bara att ändra status vid behov.

Baboo

Tror det är 3 år innan det blir tal om att erhålla någon som helst pension från Norge. Sedan räknas den antagligen upp på liknande sätt som i Sverige. Dvs ju mer som betalas in desto mer får du ut. Som Atom sannolikt menade så får man alltså inte full pension från flera olika länder bara för att man jobbar några år i vart och ett av dom.

Fritz

Som svensk medborgare har du rätt till akutvård om du befinner dig i sverige utan försäkring. Planerad sjukvård, ex grå starr, kan du räkna med att själv bekosta. Undantag kan göras i din senast skrivna hemkommun. Olika från fall till fall alltså.

Iaf som jag har uppfattat saker o ting / SatanG

Hej SatanG.

När ja kom hem från Spanien efter 6 år så gick ja upp till skattekontoret, då var det inga problem.

Min son jobbar i Norge han snackar om 5 år angående pension!!!!!!

Mvh Maitan.

Maitans i Pattaya

Direktsändning via webcam

Se även

här på MaiPenRai.se för senaste nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också varit utskriven ur Sverige ett par gånger.

Bara gå till skattekontoret och skriva in sig igen.

Jag vet däremot ingenting om försäkringskassan eller liknande eftersom jag aldrig varit där eller ens pratat med dem ang. mig själv.

Tror inte jag någonsin har varit inskriven där...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Måne. De fyra sista siffrorna får man väl när man får permanent uppehållstillstånd. Dvs efter 2 år i Sverige för din fru.

...

Nej, det räcker med uppehållstillstånd (som inte behöver vara permanent) för att få bli folkbokförd och få de fyra sista siffrorna. Det är bland de första sakerna som bör göras när man anländer till Sverige på UT.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också varit utskriven ur Sverige ett par gånger.

Bara gå till skattekontoret och skriva in sig igen.

Jag vet däremot ingenting om försäkringskassan eller liknande eftersom jag aldrig varit där eller ens pratat med dem ang. mig själv.

Tror inte jag någonsin har varit inskriven där...

Du och Maitan verkar ha rätt (som vanligt :whistle: )

Fick svar från skatteverket i dag där man skriver att "man blir obegränsat skattskyldig den dag man flyttar tillbaka"

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du och Maitan verkar ha rätt (som vanligt :whistle: )

Fick svar från skatteverket i dag där man skriver att "man blir obegränsat skattskyldig den dag man flyttar tillbaka"

Fritz..

Men det behöver inte betyda att Fk står för sjukvårdskostnader från dag ett.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det behöver inte betyda att Fk står för sjukvårdskostnader från dag ett.

Jive det gör dom, men nån arbetslös kassa betalas ej ut från första dan.

För du måste vara anmäld i den kassan 12 månader, så var det för nu vet

jag ej helt säkert. Men fritz kanske kan kontakta beröda.

Mvh Maitan.

Maitans i Pattaya

Direktsändning via webcam

Se även

här på MaiPenRai.se för senaste nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Jive det gör dom, men nån arbetslös kassa betalas ej ut från första dan.

För du måste vara anmäld i den kassan 12 månader, så var det för nu vet

jag ej helt säkert. Men fritz kanske kan kontakta beröda.

Mvh Maitan.

Och uppfylla arbetskravet under den tiden? (Jag GISSAR att det behövs.)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det behöver inte betyda att Fk står för sjukvårdskostnader från dag ett.

Jag var ute och cyklade i ett tidigare inlägg om FK . :bag:

Det är väl landstingen som står för sjukvården och FK för pensioner, sjukpenning mm.

Så blir man skriven på en adress och betalar full skatt så är det väl klart vilket landsting som ska stå för kostnader vid ev. sjukhusvistelse.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var ute och cyklade i ett tidigare inlägg om FK . :bag:

Det är väl landstingen som står för sjukvården och FK för pensioner, sjukpenning mm.

Så blir man skriven på en adress och betalar full skatt så är det väl klart vilket landsting som ska stå för kostnader vid ev. sjukhusvistelse.

Fritz..

Kan man sammanfatta det så här då:

Om jag landar på Arlanda en måndag morgon, går till Skatteverket samma dag och skriver mej på en adress, så har jag fri sjukvård fr o m följande tisdag?

Då förstår jag inte varifrån alla olika bud om karenstider kommer ifrån. Är detta månne nya regler?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Kan man sammanfatta det så här då:

Om jag landar på Arlanda en måndag morgon, går till Skatteverket samma dag och skriver mej på en adress, så har jag fri sjukvård fr o m följande tisdag?

Då förstår jag inte varifrån alla olika bud om karenstider kommer ifrån. Är detta månne nya regler?

Om det är så, så behövs ju ingen sjukförsäkring utom för dyra mycket akuta saker, som man inte kan flyga med.

Inte logiskt, men svenska staten är ju inte logisk då de kräver 25% skatt av pensionerna heller, fastän man då varken belastar sjukvård eller åldringsvård, så när offentliga sektorn är inblandad, så är det logiskt att regler inte är logiska... :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är så, så behövs ju ingen sjukförsäkring utom för dyra mycket akuta saker, som man inte kan flyga med.

Inte logiskt, men svenska staten är ju inte logisk då de kräver 25% skatt av pensionerna heller, fastän man då varken belastar sjukvård eller åldringsvård, så när offentliga sektorn är inblandad, så är det logiskt att regler inte är logiska... :)

Det kan ju då vara värt att påpeka att om man är 60+ och vill teckna försäkring i Thailand, så bör man se upp med villkoren.

Jag kommer inte ihåg exakt vid vilken ålder det inträffar, men vid viss ålder exkluderas hjärt/kärlsjukdom, stroke och prostata och då är kanske försäkringen inte så mycket värd längre.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är så, så behövs ju ingen sjukförsäkring utom för dyra mycket akuta saker, som man inte kan flyga med.

Inte logiskt, men svenska staten är ju inte logisk då de kräver 25% skatt av pensionerna heller, fastän man då varken belastar sjukvård eller åldringsvård, så när offentliga sektorn är inblandad, så är det logiskt att regler inte är logiska... :)

Tja, en viss logik finns det väl. Pengarna du reserverat för pension har du tjänat i Sverige och undgått beskattning på dessa. Staten vill dock beskatta dessa pengar när de tas ut, och det är ointressant var du då befinner dig.

Jag påstår inte att det är rätt, men där har du logiken.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man sammanfatta det så här då:

Om jag landar på Arlanda en måndag morgon, går till Skatteverket samma dag och skriver mej på en adress, så har jag fri sjukvård fr o m följande tisdag?

Då förstår jag inte varifrån alla olika bud om karenstider kommer ifrån. Är detta månne nya regler?

Karenstiden gäller sjukpenningen. Är du pensionär eller sjukpensionär har du ju redan en ersättning, då spelar det väl ingen roll om du ligger på sjukhus eller inte, för att du ska få ut den. Men har du varit bosatt utomlands på arbete är det inte möjligt att få ersättning från FK för förlorad arbetsförtjänst, utan att kvalificera dig genom att arbeta en period i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Tja, en viss logik finns det väl. Pengarna du reserverat för pension har du tjänat i Sverige och undgått beskattning på dessa. Staten vill dock beskatta dessa pengar när de tas ut, och det är ointressant var du då befinner dig.

Jag påstår inte att det är rätt, men där har du logiken.

Herr Chang har talat.

Ja, men då man blir gammal, behöver man normalt mer sjukvård, mer subventionerade sjukresor och medicin och åldringsvård, och speciellt det sista kostar ju mycket. Och då man bor i ett annat land, så sliter man ju inte ens på svenska vägar och annat som skatten går till, så det är "politikerslogik" :) i alla fall att ta så mycket som 25 %, för det är alldeles för liten skillnad.

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man sammanfatta det så här då:

Om jag landar på Arlanda en måndag morgon, går till Skatteverket samma dag och skriver mej på en adress, så har jag fri sjukvård fr o m följande tisdag?

Då förstår jag inte varifrån alla olika bud om karenstider kommer ifrån. Är detta månne nya regler?

Nu har jag mailat mitt gamla landsting och frågat om vad som gäller om man bara kommer till Sverige på besök utan att skriva in sig samt om man skriver in sig igen.

Rapport kommer så fort jag får svar.

Varför det finns så många bud om vad som gäller kan inte jag svara på. Tips, fråga nån av dom som skriver i tråden :dance1:

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...