Jump to content
IGNORERAD

Sälj av allt och dra till Thailand!


mikeus48

Recommended Posts

Så här ser min situation ut:

Jag är svensk medborgare, som har flyttat till Thailand och har, enligt svensk lag, därför blivit tvingad att skriva ut mej från Sverige.

Jag betalar 25% skatt till Sverige på min pension, men förvägras att ta del av de sociala förmånerna (t ex sjukvård) när jag är i Sverige.

Ingenting ur det sociala nätverket kan jag längre utnyttja.

I Thailand får jag också betala min sjukvård ur egen plånbok eftersom jag är för gammal att teckna försäkring.

Jag och min thailändska fru bor i Thailand på heltid och eftersom vi är gifta har min pension sänkts med ca 500.- kr/mån. Jag undrar vad motivet kan vara.

Trots att jag är svensk medborgare och betalar skatt till Sverige, så kan jag inte välja att betala den något högre skatten än den som SINK-skatten utgör, för att på så sätt får ha kvar de sociala förmånerna.

Jag är, i och med utflyttningen, utestängd från alla sociala förmåner såväl som i mitt fosterlan som i det nya landet.

Jag kan inte låta bli att undra hur det ser ut för invandrarna i Sverige, som ännu inte har fått medborgarstatus och som inte betalar skatt.

Får de ta del av de svenska sociala förmånerna?

Kan någon ge mej en hint om hur lagstiftarna har tänkt när de har utformat regelverket kring min situation?

Håller med om att det är korkade regler.

Jag har i hela mitt liv betalat skatt i Sverige men de senaste åren har jag jobbat i Norge och nu när jag blev Pappa igen (på gamla dar) så kontaktade jag F-kassan och de sa att jag får inte en spänn i pappaledighet fastän att jag bor i Sverige.. Min fru däremot får och hon är inte Svensk medborgare har inte bott här lika länge som jag.

Så rent teoretiskt kan du leva och bo i Sverige i ett helt liv men samma dag du börjar jobba i Norge så får du exakt i den sekunden inte en spänn, lika orättvist för Norrmännen för från den sekunden så är det helt plötsligt de som skall betala föräldrarpeng till mig..

Och jag upprepar då bor jag i Sverige :lol:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 487
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • BaBoo

    55

  • Sek Losos uncle

    47

  • Avregistrerad clion

    31

  • Jive

    26

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Min fru har bott här i sverige i snart 20 år men hon är inte svensk medborgare.När hon fick de 4 sista siffrorna så fick hon även tillgång till vår sjukvård på samma villkor som mig som är svensk medborgare.Hon har även rätt till studielån,bidrag för bostad och dyligt.Så hur de har tänkt är nog ett mysterium för fler än dig.Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Om Sverige skiter i mej, så kan ju jag skita i Sverige - så, tror ni jag kan få en bättre sits om jag röstar på SD?

Och så kan det ju va kul och djävlas tillbaka lite.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om Sverige skiter i mej, så kan ju jag skita i Sverige - så, tror ni jag kan få en bättre sits om jag röstar på SD?

Nej det tror jag inte men nu får vi ju inte diskutera Svensk politik på Forumet (kanske tur det när jag tänker efter :))!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

det är som Jive skriver,man får inte ett dugg för sina 25% i sinkskatt,bättre den låg på 15% som sjömansskatten.Å andra sidan får även de avmönstrade betala 25% i sink när de pensionerar sig och bor utomlands.Förstår ej hur staten tänker i det fallet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Så här ser min situation ut:

Jag är svensk medborgare, som har flyttat till Thailand och har, enligt svensk lag, därför blivit tvingad att skriva ut mej från Sverige.

Jag betalar 25% skatt till Sverige på min pension, men förvägras att ta del av de sociala förmånerna (t ex sjukvård) när jag är i Sverige.

Ingenting ur det sociala nätverket kan jag längre utnyttja.

I Thailand får jag också betala min sjukvård ur egen plånbok eftersom jag är för gammal att teckna försäkring.

Jag och min thailändska fru bor i Thailand på heltid och eftersom vi är gifta har min pension sänkts med ca 500.- kr/mån. Jag undrar vad motivet kan vara.

Trots att jag är svensk medborgare och betalar skatt till Sverige, så kan jag inte välja att betala den något högre skatten än den som SINK-skatten utgör, för att på så sätt får ha kvar de sociala förmånerna.

Jag är, i och med utflyttningen, utestängd från alla sociala förmåner såväl som i mitt fosterlan som i det nya landet.

Jag kan inte låta bli att undra hur det ser ut för invandrarna i Sverige, som ännu inte har fått medborgarstatus och som inte betalar skatt.

Får de ta del av de svenska sociala förmånerna?

Kan någon ge mej en hint om hur lagstiftarna har tänkt när de har utformat regelverket kring min situation?

Jive du får nog flytta tillbaka och skriva dig här hos kompis barn eller nån liten lägenhet så att du kan åtnjuta det som du har rätt till

sen om du åker på semester nån stans är ju inget myndigheterna har med att göra

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

det är som Jive skriver,man får inte ett dugg för sina 25% i sinkskatt,bättre den låg på 15% som sjömansskatten.Å andra sidan får även de avmönstrade betala 25% i sink när de pensionerar sig och bor utomlands.Förstår ej hur staten tänker i det fallet.

Dom tänker inte Drivern så enkelt är det :crazy: Maitan. :D

Maitans i Pattaya

Direktsändning via webcam

Se även

här på MaiPenRai.se för senaste nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

det är som Jive skriver,man får inte ett dugg för sina 25% i sinkskatt,bättre den låg på 15% som sjömansskatten.Å andra sidan får även de avmönstrade betala 25% i sink när de pensionerar sig och bor utomlands.Förstår ej hur staten tänker i det fallet.

Det jag tycker bidrar till orimligheten är, att det vanligtvis är bara några få procent i skillnad mellan SINK- och vanlig skatt, men skillnaden i utfall för oss utflyttade är betydligt brutalare. Det är från allt till inget.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

det är som Jive skriver,man får inte ett dugg för sina 25% i sinkskatt,bättre den låg på 15% som sjömansskatten.Å andra sidan får även de avmönstrade betala 25% i sink när de pensionerar sig och bor utomlands.Förstår ej hur staten tänker i det fallet.

Hur dom tänker är att när du tjänade pengarna i Sverige och satte av en del till pension (bland annat arbetsgivaravgiften) så slapp du betala skatt på just dom pengarna.

När du sedan ska ta ut dessa pengar ska du betala skatt på dom oavsett var du befinner dig. Och oavsett om du åtnjuter övriga svenska sociala förmåner eller ej.

Om detta är rätt eller fel har jag just ingen åsikt om, bara min teori om hur svenska myndigheter tänker.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur dom tänker är att när du tjänade pengarna i Sverige och satte av en del till pension (bland annat arbetsgivaravgiften) så slapp du betala skatt på just dom pengarna.

När du sedan ska ta ut dessa pengar ska du betala skatt på dom oavsett var du befinner dig. Och oavsett om du åtnjuter övriga svenska sociala förmåner eller ej.

Om detta är rätt eller fel har jag just ingen åsikt om, bara min teori om hur svenska myndigheter tänker.

Herr Chang har talat.

Jag motsätter mej inte att betala skatt, men jag är kritisk över att plötsligt vara helt utestängd från sociala förmåner när jag är i Sverige. Jag vill t o m betala mer än 25% SINK-skatt för att behålla mina förmåner, men icke!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Poffa har du någon koll på bra skola vid skifte om 1,5 år blir ny skola då B)

Mvh. Plätt

Gärna PM eller ny tråd för en fråga som denna. Tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Jag motsätter mej inte att betala skatt, men jag är kritisk över att plötsligt vara helt utestängd från sociala förmåner när jag är i Sverige. Jag vill t o m betala mer än 25% SINK-skatt för att behålla mina förmåner, men icke!

skrolla upp å se mitt tidigare inlägg :whistle:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Enkelt & enkelt de flesta vill inte resa från familj och vänner i veckor i sträck för att jobba, de allra flesta vill komma hem varje kväll och sova i sin egen säng!

Helt rätt.Det är inte helt enkelt och det är nog inte många som tycker att det är värt att jobba på detta sätt. Jag har jobbat som resemontör i ca 20år i både Sverige och Norge.När jag var singel tänkte jag inte ens på att det var jobbigt att arbeta på annan ort.Men nu är det inte alls kul att behöva resa iväg på jobb. Just nu sitter jag på hotellrummet i Bergen och väntar på att det ska bli torsdag så jag får åka hem :huh:

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Det är stor skillnad på att "flytta utomlands" och flytta runt i Norden.

Du har fullt försäkringsskydd i Sverige från första dagen om du flyttar dit från Norge eller Danmark.

Och tvärt om.

Inget att ondgöra sig över m.a.o. - bara bekvämt.

Flyttar man till ett (annat) EU-land är det ett annat regelverk som gäller

och flyttar man utan för EU, t.ex. till Thailand - ett 3:die.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt rätt.Det är inte helt enkelt och det är nog inte många som tycker att det är värt att jobba på detta sätt. Jag har jobbat som resemontör i ca 20år i både Sverige och Norge.När jag var singel tänkte jag inte ens på att det var jobbigt att arbeta på annan ort.Men nu är det inte alls kul att behöva resa iväg på jobb. Just nu sitter jag på hotellrummet i Bergen och väntar på att det ska bli torsdag så jag får åka hem :huh:

Jo har suttit på ett och annat Hotellrum i Bergen :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Enkelt & enkelt de flesta vill inte resa från familj och vänner i veckor i sträck för att jobba, de allra flesta vill komma hem varje kväll och sova i sin egen säng!

Fast poängen i mitt inlägg var att det inte går att göra, som han, som jag svarade, skrev... :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jive du får nog flytta tillbaka och skriva dig här hos kompis barn eller nån liten lägenhet så att du kan åtnjuta det som du har rätt till

sen om du åker på semester nån stans är ju inget myndigheterna har med att göra

Jag tror inte det är så enkelt, Clion.

Jag är ju gift och vårt äktenskap är reggat i Sverige och jag tror inte att Skatteverket och Fk skulle gå på en fejkad adress för oss i Sverige. Skulle det komma fram, så skulle det komma att kosta mer än det smakar för tillfället.

Jag har alltid varit hederlig och kört en ärlig linje och det vore väl själva fan om inte den stilen skall löna sej i längden.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Månadskostnaden har stötts och blötts otaliga ggr så det är ingen idé att försöka frälsa de redan frälsta, jag skall bara ge Dig en del av våra fasta kostnader.

Bilförsäkring c:a 20 000B/år=1600/mån

Bränsle, tänk på att A/C drar en hel del. 5000B/mån.

El o vatten (2 A/C, 2 kyl o frys,2 datorer, 2 TV) c:a 2,5-3000B

Kabel TV 3-400B Bor man ute på vishan blir det parabol c:a 1500B

Internet o hustelefon, 12-1300/mån. ADSL , finns ju mobila anslutningar men långsamma som f-n, parabol=dyrt, för anständig hastighet c:a 2000/mån.

Sedan tillkommer individuella kostnader typ skola..intressen (golf) och sedan skall det ätas och drickas, tror inte ens den mest inbitne stugsittare klarar att befinna sig i bushen 100% av tiden så lite restaurangbesök måsta det nog bli, lite kläder skall det väl till, och tvätt medel..o.s.v.

Några 12 000 kan Du glömma, Visserligen är det billigare i Thailand, men gratis blir det aldrig.

Vi lever inte något lyxliv, långt därifrån men under 50-60 000 i månaden, njaäää, då flyttar jag hellre hem.

Jag kan då bara säga att det dagliga uppehället ink bensin ac försäkringar mat kläder skola för två inte över stiger 20 000 bht per månad sparar ut över detta 25000 varje månad, att ha vid större utgifter så som nu en ny tvättmaskin. Mopeder o andra saker vi köpt har vi betalat kontant. För de 20000 vi använder oss av i månaden, har jag ett bättre liv än hemma. Samt kan spara för framtida kapital köp eller ombyggnad.

Ändrades av Surin P3
citat fixat igen
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bor och arbetar sedan 2 ar tillbaka i Thailand. Jag spenderar i genomsnitt 25 000 THB/manad. Da lever jag enligt mig ett gott liv. Eftersom jag jobbar sitter jag inte sa mycket pa barer men pa helgerna blir det alltid nagat besok och nagra bira med vanner. For ovrigt sa ater jag 99% av min mat pa restauranger. Jag har haft turen att traffa en en riktigt bra och hart arbetande tjej (som manga andra har pa forumet) och betalar sina egna kostnader. Jag star for boende kostnader och det mesta nar vi ar ute och ater, hon ar den som handlar till hemmet. Jag ar lite oforstaende till de som lyckas branna 100 000 THB/manad i snitt.

Trivs enormt bra med mitt liv och har ingen langtan till Sverige.

Håller absolut med. OK, vi gör nog av med nästan halva pensionen varje månad, runt 35.000 b. utan att snåla. Sen går det ju 'lite' till försäkringar o.s.v. några gånger om året.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Jag" = Bara jag själv, för vissa

"Jag" = Jag, min fru, hennes barn, vårat gemensamma barn och farmor, för andra.

Så, vad "jag" lever på i Thailand kan verkligen variera :)

Link to comment
Dela på andra sajter

"Jag" = "Vi" = Jag, frugan och 2 hundar. Vi har inga 'sjuka bufflar' i frugans familj och när vi umgås med bröder eller svågrar med familjer och går ut på lokal så betalar de notan minst lika ofta som vi gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...