Jump to content
IGNORERAD

Sälj av allt och dra till Thailand!


mikeus48

Recommended Posts

Tyvärr bara tråkigt att se att vissa tär drömmen att bo i Thailand intill absurdum, och inte kan se, vill se verkligheten.

VAKNA, att leva på 12 000 baht eller 20 000 baht per månad i Thailand är en dröm, en omöjlighet och har man denna tro så bör man på inga vilkor flytta till Thailand.

Miniminivån för att få ett non-Imm O-A visum är en inkomst på 65 000 Bht/mån och det skall nog farangerna vara glada för.

De som har en lägre inkomst skulle nog inte få så kul här.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 487
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • BaBoo

    55

  • Sek Losos uncle

    47

  • Avregistrerad clion

    31

  • Jive

    26

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

För äldsta "fadder dottern" betalar jag ca:30000 Baht per läsår, "klass" 7 om man jämför med Sverige

Namnet på skolan vet jag inte, har det ej i huvudet mer än att den ligger inne i Ayutthaya.

Finns friskola=gratis oxå, men aldrig i mitt liv hon går i den.

Mvh.

Plätt

Din dotter skola heter Jirasat. (Mina plastdöttrar går i samma skola.)

Av dom ca 30.000 bath /år som Du betalar är ca 1/3 mat och 1/3 skolskjuts. Kostnader som Du inte kommer undan även vid en statlig skola.

Verklig merkostnad per år för en privatskola ca 10.000 bath/år. Väl värda pengar!

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra svar vaxet men om sek loso bor i nån hydda i buchen så kan det ju gå :whistle:

clion, salj skiten o kom hit till Bangkok sa ska vi ha lite skoj!

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr bara tråkigt att se att vissa tär drömmen att bo i Thailand intill absurdum, och inte kan se, vill se verkligheten.

VAKNA, att leva på 12 000 baht eller 20 000 baht per månad i Thailand är en dröm, en omöjlighet och har man denna tro så bör man på inga vilkor flytta till Thailand.

Och ändå är det så många Thailändare som klarar sig på 5-6 tusen i månaden ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Och ändå är det så många Thailändare som klarar sig på 5-6 tusen i månaden ;)

Dom överlever kanske. Men lever dom :( .

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Och ändå är det så många Thailändare som klarar sig på 5-6 tusen i månaden ;)

Det är en viss skillnad på att leva och att överleva.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom överlever kanske. Men lever dom :( .

Poffa

Jag klarar mig på 8-9 tusen i Sverige och jag lever i allra högsta grad!

Bor billigt, inga lån (har snart lån på en hyresfastighet men där är det hyresgästerna som betalar lånet)!

Jag sparar minst 10 000:- i månaden, andra arbetskamrater som jag har och som har samma lön som mig har ofta brännt hela sin lön 1 vecka innan nästa lön.

Har de stora flotta hus och fina bilar? Nej vet inte riktigt vart pengarna går åt till.

Vissa bränner alla pengar de får (de flesta) några är sparsamma, därför klarar vissa sig på 20 000 Baht i månaden medan andra inte får det att gå ihop med 100 000 Baht.

Har ingen förklaring till varför det är så!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag klarar mig på 8-9 tusen i Sverige och jag lever i allra högsta grad!

Bor billigt, inga lån (har snart lån på en hyresfastighet men där är det hyresgästerna som betalar lånet)!

Jag sparar minst 10 000:- i månaden, andra arbetskamrater som jag har och som har samma lön som mig har ofta brännt hela sin lön 1 vecka innan nästa lön.

Har de stora flotta hus och fina bilar? Nej vet inte riktigt vart pengarna går åt till.

Vissa bränner alla pengar de får (de flesta) några är sparsamma, därför klarar vissa sig på 20 000 Baht i månaden medan andra inte får det att gå ihop med 100 000 Baht.

Har ingen förklaring till varför det är så!

Bokför man allt så märker man ganska bra alla onödiga kostnader eller hur tobias

Ändrades av erik-sson
Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Månadskostnaden har stötts och blötts otaliga ggr så det är ingen idé att försöka frälsa de redan frälsta, jag skall bara ge Dig en del av våra fasta kostnader.

Bilförsäkring c:a 20 000B/år=1600/mån

Bränsle, tänk på att A/C drar en hel del. 5000B/mån.

El o vatten (2 A/C, 2 kyl o frys,2 datorer, 2 TV) c:a 2,5-3000B

Kabel TV 3-400B Bor man ute på vishan blir det parabol c:a 1500B

Internet o hustelefon, 12-1300/mån. ADSL , finns ju mobila anslutningar men långsamma som f-n, parabol=dyrt, för anständig hastighet c:a 2000/mån.

Sedan tillkommer individuella kostnader typ skola..intressen (golf) och sedan skall det ätas och drickas, tror inte ens den mest inbitne stugsittare klarar att befinna sig i bushen 100% av tiden så lite restaurangbesök måsta det nog bli, lite kläder skall det väl till, och tvätt medel..o.s.v.

Några 12 000 kan Du glömma, Visserligen är det billigare i Thailand, men gratis blir det aldrig.

Vi lever inte något lyxliv, långt därifrån men under 50-60 000 i månaden, njaäää, då flyttar jag hellre hem.

12000kr ggr 4.50bath 54000thb :heat::heat::fie: men sen va det skolan för joel :fool::cray:

Får jobba till 67 och stänga av acn köpa en moppe å ta taxi 20bath till Maitan :dance1::dance1::declare:

Nu glömmde ja Damen drar ju in 30 lakan i månan på å ta hand om syrrans bech i pattis :im_happy::heat: ach:

Ändrades av clion

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

ja jag kommer å gå ner på 3darsvecka efter juli nästa år och kann förhoppningsvis köra till 67.17500kr vid 65 och 20000kr vid 67 det blir lite skilnad det :whistle:

Hej Clion.

Är din prognos på 17500 vid 65år och 20000 vid 67år från "Oranga kuvertet" ?

Då baseras väl det på att du jobba full tid fram till pensionen och troligen blir lägre om du går ner till 3-dagars vecka.

Fager.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Hej Clion.

Är din prognos på 17500 vid 65år och 20000 vid 67år från "Oranga kuvertet" ?

Då baseras väl det på att du jobba full tid fram till pensionen och troligen blir lägre om du går ner till 3-dagars vecka.

Fager.

Delvis från det orange kuvertet

men som jag som har jobbat på volvo i 40år snart så har vi eller jag (en del tar aktier jag och anndra har satt dom i en pensionsförsäkring)och jag har 4st olika som facket har förhandlat fram under åren .OCH dom står INTE med i orange kuvert då dom räknas som privata

Har lagt in alla uppgifter i sajten Min pension och där kann man räkna på olika utagstider som i mitt fall tar jag ut från min pluspension omkring 8000kr i månaden under 5 år sen finns 60årsfonden kap mm mm sammanlagt 4st

och det skiljer yterst lite vid 67 om jag går ner till 3dars vecka

Ändrades av clion

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Jäklen vad dyra Internetabonnemang ni har?

Mitt kostar 470 Baht i månaden och är snabbt (det är fastlina, provade först med trådlös som var mycket dyrare och mycket långsammare)!

Min kabelTV är gratis kom nån gubbe och kopplade från svärmors hus, vet inte hur mycket hon betalar.. Kollade även in gratisalternativ där man betalade en engångssumma för parabolen sedan var det gratis men valde det andra alternativet pga av bättre kanaler!

Ett tips är att inte ha en ny bil, när vi köpte vår bil 2003 så var den splitterny och vi betalade enorma summor i försäkringar, när bilen blev 5 år så sjunk priset på försäkringen enormt, kommer inte ihåg summan exakt nu (har alla papper i huset i Thailand) men inte mycket alls, så ni kanske skall köpa en bil som är minst 5 år gammal?

Och iom att vi inte har nån skuld på huset så slipper man ju den summan, kan tänka mig de som i Bangkok att de har höga hyror?

Jag har inte som mål eller krav att klara mig på 20 000 Baht eller mindre i månaden men tror att jag klarar det, skolan jag vill min pojk skall gå på kostade 30 000 Baht per termin.

En annan fördel är att förmodligen kommer min fru få ett ganska välbetalt jobb om vi flyttar ner (de jobb hon haft tidigare har varit väldigt bra betalt)+ svärmor och nannyn kan passa pojken och även hämta och lämna honom till skolan osv..

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Ett inlägg ang. bilförsäkring.

Du kan på vissa bolag välja en lägre ersättningssumma och på så sätt få lägre premie.

Då behöver du ej köra omkring i en gammal bil ifall du tycker försäkringarna är för dyra.

Kvaddar du räcker ju så klart inte pengarna till en likvärdig bil...

Ett bättre alternativ är att köpa ny bil varannat år och förhandla till dig 2 års helförsäkring.

Andra hands värdet i Thailand är sjukt högt.

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Månadskostnaden har stötts och blötts otaliga ggr så det är ingen idé att försöka frälsa de redan frälsta, jag skall bara ge Dig en del av våra fasta kostnader.

Bilförsäkring c:a 20 000B/år=1600/mån

Bränsle, tänk på att A/C drar en hel del. 5000B/mån.

El o vatten (2 A/C, 2 kyl o frys,2 datorer, 2 TV) c:a 2,5-3000B

Kabel TV 3-400B Bor man ute på vishan blir det parabol c:a 1500B

Internet o hustelefon, 12-1300/mån. ADSL , finns ju mobila anslutningar men långsamma som f-n, parabol=dyrt, för anständig hastighet c:a 2000/mån.

Sedan tillkommer individuella kostnader typ skola..intressen (golf) och sedan skall det ätas och drickas, tror inte ens den mest inbitne stugsittare klarar att befinna sig i bushen 100% av tiden så lite restaurangbesök måsta det nog bli, lite kläder skall det väl till, och tvätt medel..o.s.v.

Några 12 000 kan Du glömma, Visserligen är det billigare i Thailand, men gratis blir det aldrig.

Vi lever inte något lyxliv, långt därifrån men under 50-60 000 i månaden, njaäää, då flyttar jag hellre hem.

50 - 60 000 baht, Vi skulle kunna leva på mindre än det t o m i Sverige :)

Kostnaderna du specificerar plus mat blir ju f ö ungefär de 20 000 bahten för mig + fru :) (=mina 12 000 + hennes 8000).

Byns Internetshop betalar 590 baht per månad. Vet inte om den hastigheten alltod räcker till web-TV, men till jobbet räcker det. Själv tänkte jag nöja mig med Web-TV, vilket är betalt ändå med internetavgiften. Vet inte vad frugan vill ha.

Vatten blir 0 då bygget är klart (utom reparationer) för vi gör egen brunn.

12 000 + 8000 är utan skola, för det finns inga barn :) (än). Frun är gymnasielärare. och jag har jobbat endel med utbildning också, så även om det blir barn, så räknar jag med att vi kan stödundervisa själva, så att det duger säkert t o m svensk grundskolenivå, och i de flera ämnena på högre nivå också. Så det räknar jag 0 på före universitet.

Jag tycker det är tråkigt med restaurangbesök, och frugan gillar det inte heller.

Både frun och jag gillar att dansa.

Musikinstrument är användbara också.

Jag gillar natur, och det finns en stor nationalpark nära byn.

I golf måste man ju gå en massa mellan varje gång man får göra något :)

Det finns ändå dåligt med sport i provinsen, som det kostar att titta på, så det får bli mest Internet och skolturneringarna.

Det finns en massa sport man kan göra, som är (s g s) gratis efter att utrustning har köpts. Här i Sverige har jag t ex segelbåt, kanot, biljard, pingis... En av kanoterna är ihopfällbar, så den får hänga med till Thailand.

Så det finns en massa lågprisnöjen utanför bostaden också.

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Ett inlägg ang. bilförsäkring.

Du kan på vissa bolag välja en lägre ersättningssumma och på så sätt få lägre premie.

Då behöver du ej köra omkring i en gammal bil ifall du tycker försäkringarna är för dyra.

Kvaddar du räcker ju så klart inte pengarna till en likvärdig bil...

Ett bättre alternativ är att köpa ny bil varannat år och förhandla till dig 2 års helförsäkring.

Andra hands värdet i Thailand är sjukt högt.

Erkki

Jo så är det kanske men skulle aldrig köpa ny bil varannat år, fastän att vår bil (min frus) är 7 år gammal så är den i nyskick (den står ju länge iom att vi är i Sverige)!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag ser det så kan man räkna på vad ens fasta månadskostnad blir på det som går att räkna ut.

Men sen köper man ibland en liten chokladkaka och ibland så blir man till och med sugen på lite finfin mat.

Plus att det ibland kommer nån och hälsar på.

Sen ska man köpa nya däck till bilen.

Byta olja.

Sen ska man till byn på bröllop. Och begravning. Och ännu ett bröllop. Och nån fyller år också.

Jag vill uppmana alla som sitter och budgeterar och funderar på hur billigt man kan bo i Thailand att faktiskt inte glömma det faktum att fritid är mångfalt dyrare än arbete. Oavsett man vill eller inte.

Så ett råd till alla er som budgeterar. Räkna gärna ihop det ni tycker är rimligt och för att vara på den säkra sidan ta fram miniräknaren och gör en x 2 på summan :)

Link to comment
Dela på andra sajter

50 - 60 000 baht, Vi skulle kunna leva på mindre än det t o m i Sverige :)

Kostnaderna du specificerar plus mat blir ju f ö ungefär de 20 000 bahten för mig + fru :) (=mina 12 000 + hennes 8000).

Byns Internetshop betalar 590 baht per månad. Vet inte om den hastigheten alltod räcker till web-TV, men till jobbet räcker det. Själv tänkte jag nöja mig med Web-TV, vilket är betalt ändå med internetavgiften. Vet inte vad frugan vill ha.

Vatten blir 0 då bygget är klart (utom reparationer) för vi gör egen brunn.

12 000 + 8000 är utan skola, för det finns inga barn :) (än). Frun är gymnasielärare. och jag har jobbat endel med utbildning också, så även om det blir barn, så räknar jag med att vi kan stödundervisa själva, så att det duger säkert t o m svensk grundskolenivå, och i de flera ämnena på högre nivå också. Så det räknar jag 0 på före universitet.

Jag tycker det är tråkigt med restaurangbesök, och frugan gillar det inte heller.

Både frun och jag gillar att dansa.

Musikinstrument är användbara också.

Jag gillar natur, och det finns en stor nationalpark nära byn.

I golf måste man ju gå en massa mellan varje gång man får göra något :)

Det finns ändå dåligt med sport i provinsen, som det kostar att titta på, så det får bli mest Internet och skolturneringarna.

Det finns en massa sport man kan göra, som är (s g s) gratis efter att utrustning har köpts. Här i Sverige har jag t ex segelbåt, kanot, biljard, pingis... En av kanoterna är ihopfällbar, så den får hänga med till Thailand.

Så det finns en massa lågprisnöjen utanför bostaden också.

Hur mycket har du tänkt lägga undan varje månad till pensionen?

Link to comment
Dela på andra sajter

50 - 60 000 baht, Vi skulle kunna leva på mindre än det t o m i Sverige :)

Kostnaderna du specificerar plus mat blir ju f ö ungefär de 20 000 bahten för mig + fru :) (=mina 12 000 + hennes 8000).

Byns Internetshop betalar 590 baht per månad. Vet inte om den hastigheten alltod räcker till web-TV, men till jobbet räcker det. Själv tänkte jag nöja mig med Web-TV, vilket är betalt ändå med internetavgiften. Vet inte vad frugan vill ha.

Vatten blir 0 då bygget är klart (utom reparationer) för vi gör egen brunn.

12 000 + 8000 är utan skola, för det finns inga barn :) (än). Frun är gymnasielärare. och jag har jobbat endel med utbildning också, så även om det blir barn, så räknar jag med att vi kan stödundervisa själva, så att det duger säkert t o m svensk grundskolenivå, och i de flera ämnena på högre nivå också. Så det räknar jag 0 på före universitet.

Jag tycker det är tråkigt med restaurangbesök, och frugan gillar det inte heller.

Både frun och jag gillar att dansa.

Musikinstrument är användbara också.

Jag gillar natur, och det finns en stor nationalpark nära byn.

I golf måste man ju gå en massa mellan varje gång man får göra något :)

Det finns ändå dåligt med sport i provinsen, som det kostar att titta på, så det får bli mest Internet och skolturneringarna.

Det finns en massa sport man kan göra, som är (s g s) gratis efter att utrustning har köpts. Här i Sverige har jag t ex segelbåt, kanot, biljard, pingis... En av kanoterna är ihopfällbar, så den får hänga med till Thailand.

Så det finns en massa lågprisnöjen utanför bostaden också.

Forfarande...LYCKA TILL...Du kommer att hitta en jäkla massa hål att stoppa kulor i...jag lovar...Visst de 20 000 kan man ju även kalla fasta övriga kostnader, men till detta, ska ni gå nakna? 1000 bath om dagen när ALLT är betalat, tro mig, kommer knappt att räcka, ens i en drömvärd...åka till BKK, Visaruns, mutor.OJOJOJ,,,men som sagts, LYCKA TILL.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Tja,

Ett inlägg ang. bilförsäkring.

Du kan på vissa bolag välja en lägre ersättningssumma och på så sätt få lägre premie.

Då behöver du ej köra omkring i en gammal bil ifall du tycker försäkringarna är för dyra.

Kvaddar du räcker ju så klart inte pengarna till en likvärdig bil...

Ett bättre alternativ är att köpa ny bil varannat år och förhandla till dig 2 års helförsäkring.

Andra hands värdet i Thailand är sjukt högt.

Har aldrig haft en helförsäkring i hela mitt liv.

Fast det kanske behövs i Thailand. Ingen annan som betalar mina bilskador va i Thailand om den, som orsakar krocken, inte kan betala?

Eller så får man skaffa en militärjeep med pansarplåt :)

om sek loso bor i nån hydda i buchen så kan det ju gå :whistle:

Det behövs mer aircondition i en hydda än i ett välissolerat hus :)

(((så jag har skissat på ett stenhus 200 m2 plus veranda. Det räcker nog till vad vi kan behöva även om det blir ett par barn. Jag fick en idé om att man kan ha skjutväggar mellan matplats > vardagsrum > hobbyrum (biljard o d). Då kan man få ett stort rum då det behövs, så behöver man inte ha ett stort vardagsrum stå tomt då man inte har några gäster.)))

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att Sek Losos uncle sitter och skojar lite här. Om jag skulle bo i Thailand med en budget på 20k b per månad tror jag nog att hemlängtan och misär skulle vara ord som klingade i skallen 24/7 :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför bara den 24/7? :crazy:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför bara den 24/7? :crazy:

Dygnet runt=24/7=Twenty Four Seven :drinks:

Ändrades av jlh66
Link to comment
Dela på andra sajter

Dygnet runt=24/7=Twenty Four Seven :drinks:

AHA, till skillnad från 7/11... :whistle:

Beträffande Unceln så börjar det lukta troll.så perfekt FINNS INTE...då bor man inte i Thailand utan i Monaco.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

AHA, till skillnad från 7/11... :whistle:

Beträffande Unceln så börjar det lukta troll.så perfekt FINNS INTE...då bor man inte i Thailand utan i Monaco.

Jo han verkar lite för perfekt, han har ju fått storföretag på fötter uppfunnit mediciner som ingen läkare trodde på osv... ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Ja, bröllop och begravningar hade jag glömt räkna med.

Däremot har jag räknat med en del ersättning för lite jobb till den enda av syskonen, som fortsatt jobba med jordbruk.

Forfarande...LYCKA TILL...Du kommer att hitta en jäkla massa hål att stoppa kulor i...jag lovar...Visst de 20 000 kan man ju även kalla fasta övriga kostnader, men till detta, ska ni gå nakna? 1000 bath om dagen när ALLT är betalat, tro mig, kommer knappt att räcka, ens i en drömvärd...åka till BKK, Visaruns, mutor.OJOJOJ,,,men som sagts, LYCKA TILL.

Ja, möjligt att det kan bli 30 000 per månad för mig och frun ihop, det blir kanske svårt att komma undan "farangpriser" tillräckligt.

Gällande klädkontot så har jag redan kläder min livstid ut om jag passar i tjocklek :)

Åka till BKK gillar jag inte alls, och tänkte samordna eventuella nödvändiga besök med årets resa till Sverige. En hel del kan ordnas i provinshuvudstaden.

Efter giftemålet tänkte jag ordna någon långsiktigare Visalösning, så då behövs inga visaruns. (F ö är det ganska nära till Laos.)

Gällande mutor så räknar jag med att det behövs en del i början, men det finns inte så många att muta ute i djungeln :) F ö är en svåger polis, och min blivande fru är en tuffing, så är hon med så vågar nog inte många begära mutor :)

Hur mycket har du tänkt lägga undan varje månad till pensionen?

Ingenting ::)

D v s tror inte att jag skaffar någon pensionsförsäkring.

Dels kommer jag få lite pension från Sverige,

dels kommer jag att försöka bygga upp ett Internetföretag i Thailand. Mycket kommer att automaticeras, så det kan bli inkomster även efter jag slutat jobba, även om det såklart kommer att bli mindre och mindre inkomst. Eller så säljs kanske företaget då jag slutar jobba.

Dessutom får ju vi faranger skatta för 50 000 i arbetsinkomst även om man skulle tjäna mindre, så jag tänkte tjäna 50 000 :) och placera det som blir över i aktier.

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...