Jump to content
IGNORERAD

Sälj av allt och dra till Thailand!


mikeus48

Recommended Posts

Nu har jag fått svar från norrbottens landsting angående mina frågor om vad som gäller för oss som är utskrivna och besöker vårt gamla fosterland. Kopierar in.

Hej!

Så fort du är folkbokförd här betalar du samma patientavgift som de som är bosatta här.

Blir du akut sjuk vid vistelse i Sverige och inte har kvar ditt svenska medborgarskap får du betala den verkliga kostnaden för vården.

Har du däremot kvar ditt svenska medborgarskap får du som bosatt i Thailand betala samma avgift som bosatta här om du blir akut sjuk. Du måste dock söka vården i det landsting där du var folkbokförd vid utflyttningen från Sverige.

Hälsningar

Dennis Kvist

Hälso- och sjukvårdsenheten

Norrbottens läns landsting

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 487
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • BaBoo

    55

  • Sek Losos uncle

    47

  • Avregistrerad clion

    31

  • Jive

    26

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Nu har jag fått svar från norrbottens landsting angående mina frågor om vad som gäller för oss som är utskrivna och besöker vårt gamla fosterland. Kopierar in.

Hej!

Så fort du är folkbokförd här betalar du samma patientavgift som de som är bosatta här.

Blir du akut sjuk vid vistelse i Sverige och inte har kvar ditt svenska medborgarskap får du betala den verkliga kostnaden för vården.

Har du däremot kvar ditt svenska medborgarskap får du som bosatt i Thailand betala samma avgift som bosatta här om du blir akut sjuk. Du måste dock söka vården i det landsting där du var folkbokförd vid utflyttningen från Sverige.

Hälsningar

Dennis Kvist

Hälso- och sjukvårdsenheten

Norrbottens läns landsting

Det var ju bra så långt, men han svarade bara vad som gäller vid akut sjukdom.

Ponera att jag, vid en undersökning på ett thailändskt sjukhus, har fått diagnosen prostatacancer.

Jag åker till Sverige, skriver in mej hos folkbokföringen och beger mej därefter till ett svenskt sjukhus i mitt gamla landsting och ber dem kolla min prostata.

Tar de över huvud taget emot mej för denna undersökning och om i så fall och de gör samma diagnos - vad händer?

Får jag då den svenska gratisvården?

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

57, och har inte haft några barn, som tar en massa tid. Fast nu tänkte jag ta mig tid att ha egna barn, efter att bostadsbygget och thaiföretaget är fixat.

Efter knäskadan har kondisen gått ner mycket, men före orkade jag hålla igång mycket. Man kan göra flera saker parallellt :)

(((Ett tag hade jag samtidigt

2 knappa heltidsjobb, men de var i samma branch, så jag kunde rationalisera ihop dem så det blev en heltid.

ett halvtids nattjobb, men det var nästan bara passning, så jag kunde jobba med de andra jobben då jag var där :)

halvtid ideellt som föreningsledare

stadigt men litet uppdrag som journalist (som jag fick efter att jag började skriva gratis åt tidningen om föreningen, för tidningen skrev så mycket fel :)

tävlingsdansade

och hann med lite innebandy och basket också.

Men efter den perioden "latade" jag mig mest ett tag, då blev det mer tid till hobbies. Bl a började jag spela tennis och pingis i klubb då jag var nästan 40 d v s då man slutat för länge sedan om man är "normal" :) (Det gick inte så bra, men det var roligt.)))

Ja du...du är tydligen en djäkel på att organisera o delegera.

Jag tror att Pust med sitt inlägg är lie avundsjuk på dig.

Samma med mig.

För ett par år sedan så satt jag o Pust i NongKhai o kämpade med olika

problem vi hade..Pust skulle klippa sig.jag ville byta krog...

...hans gumma ville gå o äta.min gumma vill...jag kommer inte ihåg nu, men

vi fick inte gjort något på 3-4 dagar...ok vi fick i oss ett rejält gäng öl.

Det var bara för många ting att tänka på.

Vi har inte förmågan att fatta vettiga snabba beslut...kanske för att vi var

extremt törstiga.kanske för att jag inte alltid förstod vad Pust sa, då han var så

extremt hes att det ibland bara kom några läten.

Om du startar någon kurs...typ planering.att delegera...finna sig själv, så är jag på.

Tror även att Pust ställer upp.

ha de o lycka till med dina planer

Stefan

Fungerar som Tjuren Ferdinand

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du...du är tydligen en djäkel på att organisera o delegera.

Jag tror att Pust med sitt inlägg är lie avundsjuk på dig.

Samma med mig.

För ett par år sedan så satt jag o Pust i NongKhai o kämpade med olika

problem vi hade..Pust skulle klippa sig.jag ville byta krog...

...hans gumma ville gå o äta.min gumma vill...jag kommer inte ihåg nu, men

vi fick inte gjort något på 3-4 dagar...ok vi fick i oss ett rejält gäng öl.

Det var bara för många ting att tänka på.

Vi har inte förmågan att fatta vettiga snabba beslut...kanske för att vi var

extremt törstiga.kanske för att jag inte alltid förstod vad Pust sa, då han var så

extremt hes att det ibland bara kom några läten.

Om du startar någon kurs...typ planering.att delegera...finna sig själv, så är jag på.

Tror även att Pust ställer upp.

ha de o lycka till med dina planer

Stefan

HeHe

Kommer med viss svårighet den Luciahelgen..Pust har absolut rätt nick, för pustade va exakt va vi gjorde.

Nu kommer nästa fråga.sälja av allt och flytta till NongKhai...är det inte dax snart...hade hoppats få se Dig (och naturligtvis våran ölbärare Pust) till annandagsträffen i år, är han på tro?

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Han säger att han är 57 men jag tror att det är fantomen som skriver så han är över 400 år :whistle:

Kanske är det "Pensionerade Fantomen" med lite gubbmage :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Ja du...du är tydligen en djäkel på att organisera o delegera.

Jag tror att Pust med sitt inlägg är lie avundsjuk på dig.

Samma med mig.

För ett par år sedan så satt jag o Pust i NongKhai o kämpade med olika

problem vi hade..Pust skulle klippa sig.jag ville byta krog...

...hans gumma ville gå o äta.min gumma vill...jag kommer inte ihåg nu, men

vi fick inte gjort något på 3-4 dagar...ok vi fick i oss ett rejält gäng öl.

Det var bara för många ting att tänka på.

Vi har inte förmågan att fatta vettiga snabba beslut...kanske för att vi var

extremt törstiga.kanske för att jag inte alltid förstod vad Pust sa, då han var så

extremt hes att det ibland bara kom några läten.

Om du startar någon kurs...typ planering.att delegera...finna sig själv, så är jag på.

Tror även att Pust ställer upp.

ha de o lycka till med dina planer

Stefan

Det finns faktiskt med bland reserv-/senare planerna.

/"Finna sig själv"/Mental träning blir det nästan säkert en websida om, efter att jag har gjort klart några andra.

(((Jag kom i kontakt med Mental träning för elitidrottare redan 1976, för jag kände en tjej, som var med och tog fram testresultaten. En del sådant hade jag medfött eller hade tränat upp själv, men den metoden gjorde att jag kunde nå resultaten snabbare.)))

Liknande slags träning går att använda till ickeidrottare också t ex till att förbättra självförtroende, koncentration, bli målinriktad. Även till typ rökavvänjning, tandläkarskräck, flygrädsla...

En annan bra sak är att efter grundträningen är gjord så minskar sömnbehovet normalt ett par timmar, vilka man kan använda till att göra mer istället för att sova :)

/Eftersom jag inte gillar att resa, hoppas jag att jag inte behöver ta till en annan reservaffärsplan gällande utbildning, för då måste jag ner till BKK/någon turistort, för jag tror inte tillräckligt många kunder vill åka till Isanbushen :)

/Om thailändska företagare eller universitetet vill ha sådan utbildning, så kanske jag ordnar en organisationskurs i Sakon Nakhon trakten, eftersom jag helst inte vill resa en massa.

Egentligen är det ganska enkelt, det gäller "bara" att få in vanan:

Man bestämmer sig för målet,

delmål hur man kan komma dit (om det är något stort),

koncentrerar sig på det,

kapar bort allt onödigt, som är tråkigt, så det blir mer tid över till att göra roliga saker.

Och undviker mer än någon enstaka öl, för de är både tröttande och stör koncentrationen :)

Ändrades av Sek Losos uncle

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

HeHe

Kommer med viss svårighet den Luciahelgen..Pust har absolut rätt nick, för pustade va exakt va vi gjorde.

Nu kommer nästa fråga.sälja av allt och flytta till NongKhai...är det inte dax snart...hade hoppats få se Dig (och naturligtvis våran ölbärare Pust) till annandagsträffen i år, är han på tro?

Hej på dig Baa

Sälja av allt o flytta ?.nja...skall nog behålla fiskegrejorna .båt...o hus.

Jo...de är nu dax...är jäkligt nära med mina planer.

Men är ju inte lika organiserad som Uncle...så det får ta den tid det tar. :whistle:

Vet ej om Pust kommer...men han svarar nog när han läser detta.

Ha de

Fungerar som Tjuren Ferdinand

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Hej på dig Baa

Sälja av allt o flytta ?.nja...skall nog behålla fiskegrejorna .båt...o hus.

Jo...de är nu dax...är jäkligt nära med mina planer.

Men är ju inte lika organiserad som Uncle...så det får ta den tid det tar. :whistle:

Vet ej om Pust kommer...men han svarar nog när han läser detta.

Ha de

Du kan väl åka båt och fiska i Thailand? T ex så nappar det nog bra i svärfars fiskodling :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske det går att fortsätta diskussionen om sjukvården för återvändare till Sverige i denna tråd:

Vore bra då om du kan föra över inläggen, som handlar om detta, till den tråden.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns faktiskt med bland reserv-/senare planerna.

/"Finna sig själv"/Mental träning blir det nästan säkert en websida om, efter att jag har gjort klart några andra.

(((Jag kom i kontakt med Mental träning för elitidrottare redan 1976, för jag kände en tjej, som var med och tog fram testresultaten. En del sådant hade jag medfött eller hade tränat upp själv, men den metoden gjorde att jag kunde nå resultaten snabbare.)))

Liknande slags träning går att använda till ickeidrottare också t ex till att förbättra självförtroende, koncentration, bli målinriktad. Även till typ rökavvänjning, tandläkarskräck, flygrädsla...

En annan bra sak är att efter grundträningen är gjord så minskar sömnbehovet normalt ett par timmar, vilka man kan använda till att göra mer istället för att sova :)

/Eftersom jag inte gillar att resa, hoppas jag att jag inte behöver ta till en annan reservaffärsplan gällande utbildning, för då måste jag ner till BKK/någon turistort, för jag tror inte tillräckligt många kunder vill åka till Isanbushen :)

/Om thailändska företagare eller universitetet vill ha sådan utbildning, så kanske jag ordnar en organisationskurs i Sakon Nakhon trakten, eftersom jag helst inte vill resa en massa.

Egentligen är det ganska enkelt, det gäller "bara" att få in vanan:

Man bestämmer sig för målet,

delmål hur man kan komma dit (om det är något stort),

koncentrerar sig på det,

kapar bort allt onödigt, som är tråkigt, så det blir mer tid över till att göra roliga saker.

Och undviker mer än någon enstaka öl, för de är både tröttande och stör koncentrationen :)

Ibland överträffar verkligheten dikten...

För några dagar sedan skrev jag ett inlägg där jag bland annat ironiserade lite äver dina skriverier och frågade om du inte planerade att skriva en hjälp till självhjälpsbok - dock tyckte jag det var onödigt spydigt och ändrade mig i sista stund. Jag var ju onekligen inte fel ute iaf.

Gudarna skall veta att det finns en och annan västerlänning på drift i Thailand som kan behöva lite guidning i livet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Ibland överträffar verkligheten dikten...

För några dagar sedan skrev jag ett inlägg där jag bland annat ironiserade lite äver dina skriverier och frågade om du inte planerade att skriva en hjälp till självhjälpsbok - dock tyckte jag det var onödigt spydigt och ändrade mig i sista stund. Jag var ju onekligen inte fel ute iaf.

Gudarna skall veta att det finns en och annan västerlänning på drift i Thailand som kan behöva lite guidning i livet.

För ungefär 15 år sedan skrev jag en bokdel i en serie om sådant :) Den var om hur man kan träna upp psyket för att kunna tåla motgångar bättre. (=Alla personer har ju toppar och dalar, men med träningen blir bottnarna mycket högre.)

Det har också blivit en hel del (betalda) tidningsartiklar om lagbyggnad, psykologi och uppladdning i fackpress/idrottstidningar, men jag nämnde dem inte förrut. En del tror ju att jag är mytoman, fastän jag knappt nämnt hälften av olika sorters grejer, som jag har gjort då jag utsatt mig själv för olika sorters utmaningar... :)

Typ:

"Det skulle vara roligt att kolla om jag kan få ett bokmanus antaget. Jag provar." (Gjort.)

"Ska ta och kolla om jag kan komma bra i SM i luffarschack." (6:a)

Ofta inte särskilt allvarligt alltså.

Men ibland är det allvarligt, som för ett tag sedan:

"Nu ska jag kolla om jag kan sätta igång en verksamhet, som kan flyttas med till Thailand, och jag kan leva på." Återstår att se om det går :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

För ungefär 15 år sedan skrev jag en bokdel i en serie om sådant :) Den var om hur man kan träna upp psyket för att kunna tåla motgångar bättre. (=Alla personer har ju toppar och dalar, men med träningen blir bottnarna mycket högre.)

Det har också blivit en hel del (betalda) tidningsartiklar om lagbyggnad, psykologi och uppladdning i fackpress/idrottstidningar, men jag nämnde dem inte förrut. En del tror ju att jag är mytoman, fastän jag knappt nämnt hälften av olika sorters grejer, som jag har gjort då jag utsatt mig själv för olika sorters utmaningar... :)

Typ:

"Det skulle vara roligt att kolla om jag kan få ett bokmanus antaget. Jag provar." (Gjort.)

"Ska ta och kolla om jag kan komma bra i SM i luffarschack." (6:a)

Ofta inte särskilt allvarligt alltså.

Men ibland är det allvarligt, som för ett tag sedan:

"Nu ska jag kolla om jag kan sätta igång en verksamhet, som kan flyttas med till Thailand, och jag kan leva på." Återstår att se om det går :)

Hehe, rena barnleken jämfört med motgångarna i Thailand :) Luffarschack och bokmanus...

Link to comment
Dela på andra sajter

För ungefär 15 år sedan skrev jag en bokdel i en serie om sådant :) Den var om hur man kan träna upp psyket för att kunna tåla motgångar bättre. (=Alla personer har ju toppar och dalar, men med träningen blir bottnarna mycket högre.)

Det har också blivit en hel del (betalda) tidningsartiklar om lagbyggnad, psykologi och uppladdning i fackpress/idrottstidningar, men jag nämnde dem inte förrut. En del tror ju att jag är mytoman, fastän jag knappt nämnt hälften av olika sorters grejer, som jag har gjort då jag utsatt mig själv för olika sorters utmaningar... :)

Typ:

"Det skulle vara roligt att kolla om jag kan få ett bokmanus antaget. Jag provar." (Gjort.)

"Ska ta och kolla om jag kan komma bra i SM i luffarschack." (6:a)

Ofta inte särskilt allvarligt alltså.

Men ibland är det allvarligt, som för ett tag sedan:

"Nu ska jag kolla om jag kan sätta igång en verksamhet, som kan flyttas med till Thailand, och jag kan leva på." Återstår att se om det går :)

Japp.nu har ni Moddar gjort bort er. :great:

Är nu kvalificerat helsäker på att ni ligger bakom en del nick

bakåt i tiden.

Bananen..Gudrun.o nu denna helsköna läckerhet.

Kan ju bara inte vara så att detta är "en riktig " skribent ?

Men frågan är vem av er kör detta race ??????

Skit samma ...men kul är det.

Fungerar som Tjuren Ferdinand

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi delar upp det... var annat ord. Utan att veta vad den innan skrivit.

För annars går det inte och få ihop så underhållande historier :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi delar upp det... var annat ord. Utan att veta vad den innan skrivit.

För annars går det inte och få ihop så underhållande historier :)

Inget ont sagt om forumet i övrigt..men utan dessa...ja..

...underliga väsen så hade det nog blivit lite för allvarligt ibland.

Tänk en forumträff med Bananen , Gudrun , Uncle o några goa till...!

Kan tänka mig att helsponsra ett sådant möte.

:dance1:

Fungerar som Tjuren Ferdinand

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi delar upp det... var annat ord. Utan att veta vad den innan skrivit.

För annars går det inte och få ihop så underhållande historier :)

S:k stafettskrivning via pm bland alla moderatorer. Vi skriver var 6:e ord var så man vet aldrig var det hamnar.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

S:k stafettskrivning via pm bland alla moderatorer. Vi skriver var 6:e ord var så man vet aldrig var det hamnar.

Det har man ju märkt att ni hållit på så i alla trådar - och länge

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har man ju märkt att ni hållit på så i alla trådar - och länge

Ja, GD. Hur känns det att få veta att du bara är en fiktiv figur? ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Ja, GD. Hur känns det att få veta att du bara är en fiktiv figur? ;)

Det har jag vetat länge.

Fast jag föredrar att kallas en figurativ filur.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

För ungefär 15 år sedan skrev jag en bokdel i en serie om sådant :) Den var om hur man kan träna upp psyket för att kunna tåla motgångar bättre. (=Alla personer har ju toppar och dalar, men med träningen blir bottnarna mycket högre.)

Det har också blivit en hel del (betalda) tidningsartiklar om lagbyggnad, psykologi och uppladdning i fackpress/idrottstidningar, men jag nämnde dem inte förrut. En del tror ju att jag är mytoman, fastän jag knappt nämnt hälften av olika sorters grejer, som jag har gjort då jag utsatt mig själv för olika sorters utmaningar... :)

Typ:

"Det skulle vara roligt att kolla om jag kan få ett bokmanus antaget. Jag provar." (Gjort.)

"Ska ta och kolla om jag kan komma bra i SM i luffarschack." (6:a)

Ofta inte särskilt allvarligt alltså.

Men ibland är det allvarligt, som för ett tag sedan:

"Nu ska jag kolla om jag kan sätta igång en verksamhet, som kan flyttas med till Thailand, och jag kan leva på." Återstår att se om det går :)

Du kanske är ett "bråttom barn" som jag?

Detta betyder att hjärnan går på hög varv och att man vill att allt skall hända snabbt (min son är likadan), som barn kan man få en del problem men som vuxen kan man hålla många bollar i luften på en och samma gång!

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp.nu har ni Moddar gjort bort er. :great:

Är nu kvalificerat helsäker på att ni ligger bakom en del nick

bakåt i tiden.

Bananen..Gudrun.o nu denna helsköna läckerhet.

Kan ju bara inte vara så att detta är "en riktig " skribent ?

Men frågan är vem av er kör detta race ??????

Skit samma ...men kul är det.

Har ofta trott det samma men nu när Banarne försvann och BTT har visat upp sig så vet i fan!

Jag har ett eget Forum om byggjobb i Norge (dock endast 59 medlemmar) och har funderat på att skapa lita sådana här udda karaktärer som kan bråka med varandra och på så vis få fart på forumet (hade varit en smal sak att få ett gäng byggarbetare att gå i taket en Lördagskväll :))!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Har ofta trott det samma men nu när Banarne försvann och BTT har visat upp sig så vet i fan!

Jag har ett eget Forum om byggjobb i Norge (dock endast 59 medlemmar) och har funderat på att skapa lita sådana här udda karaktärer som kan bråka med varandra och på så vis få fart på forumet (hade varit en smal sak att få ett gäng byggarbetare att gå i taket en Lördagskväll :))!

Vad är det för forum???

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för forum???

Tyvärr har det varit dött där en tid (pga av mig)!

Jag har mejladresser till ett parhundra personer inom sektorn men varit för lat/upptagen med att ragga upp dem men kommer ta tag idet snart igen.

Hur som helst... http://norgebyggjobb.forum24.se/

Vad är det för forum???

Folk från vår firma där :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr har det varit dött där en tid (pga av mig)!

Jag har mejladresser till ett parhundra personer inom sektorn men varit för lat/upptagen med att ragga upp dem men kommer ta tag idet snart igen.

Hur som helst... http://norgebyggjobb.forum24.se/

Folk från vår firma där :)

Nja nu jävlar skall jag ta tag i detta nästa vecka !

Varför har vi inget "Fyllesnack" på MPR?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...