Jump to content
IGNORERAD

Sälj av allt och dra till Thailand!


mikeus48

Recommended Posts

andrejsdenruskige

Ja, men då man blir gammal, behöver man normalt mer sjukvård, mer subventionerade sjukresor och medicin och åldringsvård, och speciellt det sista kostar ju mycket. Och då man bor i ett annat land, så sliter man ju inte ens på svenska vägar och annat som skatten går till, så det är "politikerslogik" :) i alla fall att ta så mycket som 25 %, för det är alldeles för liten skillnad.

Det är det som är nackdelen med att födas in i ett välfärdssamhälle.

Hur mycket ska den som ej blir sjuk betala, speciellt om han inte använder de Svenska vägnätet?

Hur mycket ska dom barnlösa betala i skatt eftersom dom inte har använt mer skola än till sig själv?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 487
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • BaBoo

    55

  • Sek Losos uncle

    47

  • Avregistrerad clion

    31

  • Jive

    26

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

GammalDansken

Det är det som är nackdelen med att födas in i ett välfärdssamhälle.

Hur mycket ska den som ej blir sjuk betala, speciellt om han inte använder de Svenska vägnätet?

Hur mycket ska dom barnlösa betala i skatt eftersom dom inte har använt mer skola än till sig själv?

En nackdel är att så många inte förstår fördelerna med att födas i en social demokrati.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nu suttit och läst denna tråd från början till slut och min fundering är:

Kan man leva bättre i Thailand än i Sverige på sin pension ? dvs:blir pengarna mer värda i Thai.

Alla är väl ute efter ett bättre liv där man kan få det när man har jobbat klart, oavsett hur mycket man får eller spenderar. Det är iaf min tanke, att flytta till Thai och må bra på ålderns höst. Men efter att ha läst denna tråd så grumlas mina tankar lite, låter som att det är minst lika dyrt att leva i Thai som i Swe med tanka på alla försäkringar, missade skyddsnät mm... :unsure:

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nu suttit och läst denna tråd från början till slut och min fundering är:

Kan man leva bättre i Thailand än i Sverige på sin pension ? dvs:blir pengarna mer värda i Thai.

Alla är väl ute efter ett bättre liv där man kan få det när man har jobbat klart, oavsett hur mycket man får eller spenderar. Det är iaf min tanke, att flytta till Thai och må bra på ålderns höst. Men efter att ha läst denna tråd så grumlas mina tankar lite, låter som att det är minst lika dyrt att leva i Thai som i Swe med tanka på alla försäkringar, missade skyddsnät mm... :unsure:

Grumla inte för mycket nu Thainab, det kan vi grumla över när du är här nere. Inte många dagar kvar nu. :friends: Maitan. :drinks:

Maitans i Pattaya

Direktsändning via webcam

Se även

här på MaiPenRai.se för senaste nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur ser det ut med försäkringar för en som inte vill bo där året om? Jag hade tänkt mig kanske 6-7 månader om året, när man kommer till ålderns höst. Jag skulle inte palla bo i Thailand på heltid, tror jag iaf. :)

Men intressant och veta hur ni som gör på detta vis med försäkringar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur ser det ut med försäkringar för en som inte vill bo där året om? Jag hade tänkt mig kanske 6-7 månader om året, när man kommer till ålderns höst. Jag skulle inte palla bo i Thailand på heltid, tror jag iaf. :)

Men intressant och veta hur ni som gör på detta vis med försäkringar?

Hej, du kan köpa en försäkring i sverige för den perioden.Maitan.

Maitans i Pattaya

Direktsändning via webcam

Se även

här på MaiPenRai.se för senaste nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

Startar man någonting i Thailand och ska leva på det så får man göra som Scand. och tigga och be att korkade kunder lämnar bidrag till dom. Bidrag brukar vanligt folk be om på socialen. Men socialen vill inte gärne ge pengar till såna som ska festa och kn. upp pengarna i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul med Sek Losos Uncle som har t ex hus, bil, båt, företag, fru, barn, månadsbudget, fritidsintressen osv i Thailand så att säga fiktivt. Alltså planerar att ha allt detta i en framtid, men ännu bara just träffat den person som allt ska byggas omkring. :)

Själv är det 10 år sedan jag träffade min thaifru, vi har två barn och har tillbringat alla vintrar sedan vint-96/97 i Thailand (+ några somrar) men trots det "försprånget" så har jag inte alls lika konkreta svar på hur vårt liv kommer att te sig. ;)

Inte nämt som kritik, jag gillar att läsa vad personer med starka åsikter har att säga, men lite funderar man ju över hur många ggr du kommer att behöva omvärdera livsplanen efter vägen så att säga. Finns det lika konkreta alternativplaner om det ena eller andra skiter sig?

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Fel? :)

På inrådan av immigration beställde jag verifikation av inkomstintyg av ambassaden på engelska.

Beställningen gjordes på konsulatet i Pattaya och kostade 500 - 600 baht.

Intyget skulle sedan stämplas av utrikesministeriet, enligt immigration, för vilket jag betalade ca 1500 baht

till en byrå i Pattis.

Med ansökan följde sedan foton, kopior på passet, bilder på vår gemensamma bostad etc etc.

Har för mig att jag betalade ca 4000 innan allt var klart.

Nästa gång blir det säkert billigare eftersom jag ska säga till immigration att stämpeln inte behövs.

För det har faktiskt Bossej sagt.

:)

Blev blåst av ambassaden för ett årsedan på 1900 när de sa att jag måste översätta till Thai, när jag sedan fick reda på att det dög med engelska blev jag riktigt förbannad på ambassaden. Året efter fungerade hur bra som helst med endast engelska.
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle kunna och funderar på att sälja av lägenhet och stuga för att pensionera mig i Thailand när jag om dryga sex år blir 55. Jag behöver inte oroa mig allt för mycket att pengarna inte ska räcka men det blir nog inte allt för många resor till Sverige.

Vad jag oroar mig för är en meningfull tillvaro. Skulle gärna ha en deltids syssla där pengarna inte spelar så stor roll. Någon som har några tips idéer förutom golf och liknande?

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Svar till Carpenter

Det kan vara så att jag och några till talar om Retirementvisa för dem som är över 50 år.

Då går det bra med intyg på engelska från Svenska Ambassaden i Bangkok.

Har för mig att NoBuzz är något yngre, och därmed söker ett annat Visa, och att det då för en del krävs intyg på thai med någon stämpel?

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Kul med Sek Losos Uncle som har t ex hus, bil, båt, företag, fru, barn, månadsbudget, fritidsintressen osv i Thailand så att säga fiktivt. Alltså planerar att ha allt detta i en framtid, men ännu bara just träffat den person som allt ska byggas omkring. :)

Själv är det 10 år sedan jag träffade min thaifru, vi har två barn och har tillbringat alla vintrar sedan vint-96/97 i Thailand (+ några somrar) men trots det "försprånget" så har jag inte alls lika konkreta svar på hur vårt liv kommer att te sig. ;)

Inte nämt som kritik, jag gillar att läsa vad personer med starka åsikter har att säga, men lite funderar man ju över hur många ggr du kommer att behöva omvärdera livsplanen efter vägen så att säga. Finns det lika konkreta alternativplaner om det ena eller andra skiter sig?

:)

Fritidsintressena tar jag med mig från Sverige fast det blir i djungel istället för som nu i skog.

"Budgeten" är inte en budget, utan bara en uppskattning av vad det bör gå att leva på, baserat på vad det kostar för blivande (?) frun att leva som hon gör nu.

Jag räknar med att tjäna minst 50 000 (före skatt) så där finns en del marginaler mellan det och 12 000.

Reservplaner finns för annan verksamhet om den första inte fungerar. Dels 5 andra websiter, som jag kanske kör parallellt med den första, om jag får tid och lust. Mycket är automaticerat efter uppstarterna, så det kan gå att sköta flera parallellt om det behövs. Om inte de fungerar tillräckligt bra, så har jag grävt fram ytterligare 4 helt andra slags affärsidéer passande Thailand ur min samling. (Jag har några lådor med affärsidéer, så ingen chans att jag hinner göra alla under min livstid. Någon som vill köpa en? :) Nackdelen - för mig - med några av dem är att det behövs mycket resor och/eller att bo mycket närmare BKK/turistorter istället för ute i bushen, som jag vill bo.

Blivande frugan fungerar ungefär likadant =Vi skissar upp mål och planer i stora drag, och sen kan vi vara mycket flexibla gällande hur vi tar oss till målen. Och det får gärna vara svåra/vad många räknar som omöjliga mål. för då är det större utmaning :)

(((T ex frugan från farmardottersläge: Lärarutbildning > laptop > motorcykel > Mastersutbildning till rektor. Allt klarat av kontant utom forsta steget. Återstår man, hus, ny bil, barn.

Då jag startade företaget, som blev 115 pers, så gick jag in på banken med hela affärsplanen handritad bara som ett diagram på ett rutat papper, och resten i huvudet :) De såg lite kul ut då jag presenterade idén, men jag ville bara ha en liten checkkredit, så de sa OK.)))

På den tiden pratade jag nästan aldrig om mål, utan lät resultaten tala. Men då jag behövde ordna "gratisreklam" i massmedia för en föreningssatsning, så började jag prata "i rubriker", som journalister vill ha det. Först fick vi tjata länge innan de gick med på ett radioinslag, men efter att jag sagt saker typ "Vi tänker gå upp till div I". "Vårt ungdomslag ska bli bland de 10 bästa i Sverige" o d fastän vi knappt hade några medlemmar då jag blev ordförande. Efter det, så blev det journalisterna, som ringde och ville att jag skulle komma fler intervjuer ... :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Vad jag oroar mig för är en meningfull tillvaro. Skulle gärna ha en deltids syssla där pengarna inte spelar så stor roll. Någon som har några tips idéer förutom golf och liknande?

Som sagt så kan alla, som har sysselsättningsproblem, få några hobbies av mig :)

(Jag listade en massa ovan, som jag tänker sysselsätta mig med.) Det kan vara både

/lugna t ex Internet, musik, skriva bok, släktforska, schack...

/rörliga t ex kanot, segla, biljard, natur, tennis, pingis...

/eller "mitt emellan" t ex bli ledare för något ungdomslag i fotboll, basket e d...

Det går också att dra igång någon "hobbyverksamhet" d v s något, som kan dra in en del pengar, men man behöver inte leva på det. T ex en blogg med annonser, sälja eböcker på Internet... D v s en mindre varriant av det, som jag just börjat testa att kunna leva på. (Ni kan maila mig om ni vill få reda på hur det kan gå till.)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nu suttit och läst denna tråd från början till slut och min fundering är:

Kan man leva bättre i Thailand än i Sverige på sin pension ? dvs:blir pengarna mer värda i Thai.

Alla är väl ute efter ett bättre liv där man kan få det när man har jobbat klart, oavsett hur mycket man får eller spenderar. Det är iaf min tanke, att flytta till Thai och må bra på ålderns höst. Men efter att ha läst denna tråd så grumlas mina tankar lite, låter som att det är minst lika dyrt att leva i Thai som i Swe med tanka på alla försäkringar, missade skyddsnät mm... :unsure:

Alla har vi olika värderingar på vad som är ett bra och behagligt liv.

Det verkar vara ganska många som vill vara bosatta i Thailand, men ha liknande livsstil som turisterna har under sina 2 veckor.

Min och frugans lösning;

Vi har ännu inte bosatt oss i LOS, men spenderar ofta 5-8 månader där.

Vår budget;

Hus 14000/m

El+ Vatten 2500/m

Internet 600/m

Hemhjälp 6000/m

Mat 8000/m

övrigt ca. 30000/m(ca. 1000 per dag)

Totalt ca. 60000 Baht per månad.

Huset vi brukar bo i har 3 sovrum, 3 badrum, 3st AC, stor terrass med havsutsikt och en liten swimmingpool.

Frugan och jag har ett sovrum, hemhjälpen ett sovrum och sen har vi ett till gäster som kommer på besök.

Mat äter vi hemma 5-6 dagar per vecka och maten är varje dag en blandning av Thai och Farang.

I utgiften "övrigt" ingår kostnaden för det vi roar oss med, t.ex. bio, tennis, bowling, biljard, restaurang mm.

Jag går ut och tar några öl med kompisarna 2-3 ggr per vecka, frugan gör likadant med sina väninnor.

Vid dessa "krogbesök" blir det oftast mellan 2 och 5 öl, kostnad 120-300 Baht max.

Vi tar ofta promenader på eftermiddagarna när det svalnat av lite.

Ibland köper vi med lite mat och ett par öl och åker ned till stranden med en filt och bara njuter.

Ganska fullt upp med andra ord, men inte alls så dyrt. Vi skulle lätt kunna spara in på hemhjälpen, men det hon kostar

tycker vi är en bra investering, då det blir mer tid över for oss att göra det vi vill.

1000 per dag i "övriga" kostnader skulle också kunna minskas, men vi har råd med den tusenlappen.

Bil har vi ingen, däremot 2st moppar som kostar ca. 100 Baht i veckan for bensin. Plus ett par hundra for service

ca. en gång per månad.

Försakringsfrågan har vi inte hittat en långsiktig lösning på än. Nu kör vi med försäkring från Sverige.

Visum blir Double Entry Tourist, vid visaresan var tredje månad brukar vi ta en minisemester med1-3 nätter på hotell

i något grannland.

Som sagt var, alla har vi olika värderingar, men för frugan och mig är det här en bra lösning, vi kan leva ett liv som vi

inte har råd med hemma i Sverige, för en kostnad pa ca. 13-14000 skr. per månad.

Inte så illa, eller hur? :)

Ändrades av Fisken
Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt så kan alla, som har sysselsättningsproblem, få några hobbies av mig :)

(Jag listade en massa ovan, som jag tänker sysselsätta mig med.) Det kan vara både

/lugna t ex Internet, musik, skriva bok, släktforska, schack...

/rörliga t ex kanot, segla, biljard, natur, tennis, pingis...

/eller "mitt emellan" t ex bli ledare för något ungdomslag i fotboll, basket e d...

Det går också att dra igång någon "hobbyverksamhet" d v s något, som kan dra in en del pengar, men man behöver inte leva på det. T ex en blogg med annonser, sälja eböcker på Internet... D v s en mindre varriant av det, som jag just börjat testa att kunna leva på. (Ni kan maila mig om ni vill få reda på hur det kan gå till.)

Du är väl medveten om att du måste ha arbetstillstånd för att jobba i Thailand?

Om man hårddrar deras regler får du knappt klippa gräset utan arbetstillstånd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla har vi olika värderingar på vad som är ett bra och behagligt liv.

Det verkar vara ganska många som vill vara bosatta i Thailand, men ha liknande livsstil som turisterna har under sina 2 veckor.

Min och frugans lösning;

Vi har ännu inte bosatt oss i LOS, men spenderar ofta 5-8 månader där.

Vår budget;

Hus 14000/m

El+ Vatten 2500/m

Internet 600/m

Hemhjälp 6000/m

Mat 8000/m

övrigt ca. 30000/m(ca. 1000 per dag)

Totalt ca. 60000 Baht per månad.

Huset vi brukar bo i har 3 sovrum, 3 badrum, 3st AC, stor terrass med havsutsikt och en liten swimmingpool.

Frugan och jag har ett sovrum, hemhjälpen ett sovrum och sen har vi ett till gäster som kommer på besök.

Mat äter vi hemma 5-6 dagar per vecka och maten är varje dag en blandning av Thai och Farang.

I utgiften "övrigt" ingår kostnaden för det vi roar oss med, t.ex. bio, tennis, bowling, biljard, restaurang mm.

Jag går ut och tar några öl med kompisarna 2-3 ggr per vecka, frugan gör likadant med sina väninnor.

Vid dessa "krogbesök" blir det oftast mellan 2 och 5 öl, kostnad 120-300 Baht max.

Vi tar ofta promenader på eftermiddagarna när det svalnat av lite.

Ibland köper vi med lite mat och ett par öl och åker ned till stranden med en filt och bara njuter.

Ganska fullt upp med andra ord, men inte alls så dyrt. Vi skulle lätt kunna spara in på hemhjälpen, men det hon kostar

tycker vi är en bra investering, då det blir mer tid över for oss att göra det vi vill.

1000 per dag i "övriga" kostnader skulle också kunna minskas, men vi har råd med den tusenlappen.

Bil har vi ingen, däremot 2st moppar som kostar ca. 100 Baht i veckan for bensin. Plus ett par hundra for service

ca. en gång per månad.

Försakringsfrågan har vi inte hittat en långsiktig lösning på än. Nu kör vi med försäkring från Sverige.

Visum blir Double Entry Tourist, vid visaresan var tredje månad brukar vi ta en minisemester med1-3 nätter på hotell

i något grannland.

Som sagt var, alla har vi olika värderingar, men för frugan och mig är det här en bra lösning, vi kan leva ett liv som vi

inte har råd med hemma i Sverige, för en kostnad pa ca. 13-14000 skr. per månad.

Inte så illa, eller hur? :)

Inte alls illa Fisken :great:

Men då har ni ett boende hemma i Swe som står och tickar pengar också va ? Är lite det man vill komma undan, för pensionen blir man ju inte direkt rik på :whistle: Är iof typ 20 år till dess, så varför oroa sig redan :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte alls illa Fisken :great:

Men då har ni ett boende hemma i Swe som står och tickar pengar också va ? Är lite det man vill komma undan, för pensionen blir man ju inte direkt rik på :whistle: Är iof typ 20 år till dess, så varför oroa sig redan :crazy:

Huset hemma är betalt och klart, men det är klart att det kostar någon krona trots att det står på "sparlåga".

Värdestegringen är nog högre än kostnaden i alla fall, så det spelar ingen roll i längden. :dance1:

Blir nog trots allt flytt inom kort, så fort vi hittat en bra och långsiktigt hållbar lösning på försäkringsfrågan.

Ändrades av Fisken
Link to comment
Dela på andra sajter

Du är väl medveten om att du måste ha arbetstillstånd för att jobba i Thailand?

Om man hårddrar deras regler får du knappt klippa gräset utan arbetstillstånd!

Om man som jag har tänkt att ha sin verksamhet på nätet, så kan det väl knappast kallas för

att jobba i Thailand. Sen så sitter jag ju dessutom hemma vid huset och gör det. :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Thainab, det går under oförutsedda utgifter :drinks: och det kontot får vara tungt :friends: Mvh Måne som kör nyktert igen(sedan vår senaste period)

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...