Jump to content
IGNORERAD

Sälj av allt och dra till Thailand!


mikeus48

Recommended Posts

Hej jag skrev ut mig för 2 år sedan.Då sa dom till mig att anmäler man sig hemma

så är man med direkt.Du har ju dessutom rätt till viss sjukvård,definitivt akut.

Och fan vore det väl annars när man betalar 25%.För övrigt så ökade min disponibla

inkomst från 12500 till 14500.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 487
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • BaBoo

    55

  • Sek Losos uncle

    47

  • Avregistrerad clion

    31

  • Jive

    26

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej jag skrev ut mig för 2 år sedan.Då sa dom till mig att anmäler man sig hemma

så är man med direkt.Du har ju dessutom rätt till viss sjukvård,definitivt akut.

Och fan vore det väl annars när man betalar 25%.För övrigt så ökade min disponibla

inkomst från 12500 till 14500.

Ja, 2000 kr mer i månaden.

Och hur mycket ökade dina kostnader då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej jag skrev ut mig för 2 år sedan.Då sa dom till mig att anmäler man sig hemma

så är man med direkt.Du har ju dessutom rätt till viss sjukvård,definitivt akut.

Och fan vore det väl annars när man betalar 25%.För övrigt så ökade min disponibla

inkomst från 12500 till 14500.

Jag har hört precis tvärtom, man har inte rätt till nån vård alls om man inte är inskriven. Åker man in akut så får man slanta upp vad det kostar!! Precis på samma sätt som våra kära när de kommer hit med besöksvisum, eller papperslösa flyktingar.

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

nja man betalar ju sinkskatt på pensionen så de så :o^_^

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får från bägge länderna :)

En jag jobbade ihop med tidigare han får pension från 3 länder han har jobbat i Sverige, Danmark & Norge!

Pensionen är högre i Norge men vet inte hur det blir den dagen jag går i pension!

Så om jag jobbar 5 år, först i norge,sen vidare till danmark för att avsluta i gammla svedala tills 61 så kan man casha ut en pension i diriktörsklass när det är dags att tacka för sig :hi:

And that's all I have to say about that

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, 2000 kr mer i månaden.

Och hur mycket ökade dina kostnader då?

Naturligtvis med ca 2000 kronor

Link to comment
Dela på andra sajter

Så om jag jobbar 5 år, först i norge,sen vidare till danmark för att avsluta i gammla svedala tills 61 så kan man casha ut en pension i diriktörsklass när det är dags att tacka för sig :hi:

Ja, fast det förutsätter att den gamle fjortistesen att om tre polare blandar sina kvartingar renat så får alla 120% sprit är sann :) .

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Så om jag jobbar 5 år, först i norge,sen vidare till danmark för att avsluta i gammla svedala tills 61 så kan man casha ut en pension i diriktörsklass när det är dags att tacka för sig :hi:

Nja, du tjänar ju inte in pension i de två andra länderna när du jobbar i det 3:die.

Du hamnar nog på ungefär samma, fast får mindre belopp med olika avsändare.

Det kan t.o.m. bli sämre för det blir en väldigt låg pensionsgrundande inkomst på alla tre ställen.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, du tjänar ju inte in pension i de två andra länderna när du jobbar i det 3:die.

Du hamnar nog på ungefär samma, fast får mindre belopp med olika avsändare.

Det kan t.o.m. bli sämre för det blir en väldigt låg pensionsgrundande inkomst på alla tre ställen.

Har inte räknat på det eftersom det är många år tills jag går i pension men pensionerna blir ju sämre och sämre i Sverige så tror nog att jag kommer tjäna på att jobba i Norge!

Men mycket händer ju på 20 år :)

I vilket fall så utgår jag från 0 kronor i pension och försöker investera pengar istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan ochså...jaja,tur att man inte hann säga upp sig i så fall :D:D

And that's all I have to say about that

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Så om jag jobbar 5 år, först i norge,sen vidare till danmark för att avsluta i gammla svedala tills 61 så kan man casha ut en pension i diriktörsklass när det är dags att tacka för sig :hi:

Om man flyttar utanför EU, så får man INTE svensk garantipension (="minimipension") utan bara vad man tjänat ihop till. Gissar att det inte blir minimipension från något annat land heller.

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man flyttar utanför EU, så får man INTE svensk garantipension (="minimipension") utan bara vad man tjänat ihop till. Gissar att det inte blir minimipension från något annat land heller.

Stämmer bra det.

Och dessutom får du bara full garantipension från Sverige om du bott 40 år i landet.

Har man bara bott tre år så får man 3/40 delar av beloppet.

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man flyttar utanför EU, så får man INTE svensk garantipension (="minimipension") utan bara vad man tjänat ihop till. Gissar att det inte blir minimipension från något annat land heller.

Vet inte men den infon vi fått på olika möten i Norge är att det var 2 (eller3) år du behövde jobba för att få pension från Norge!

Fanns även en massa andra fördelar tex om man flyttade till Spanien och liknande så betalade man lite skatt och hade ändå alla skydd os..

Norge är ju inte med i EU heller så de kan ju ha vilka regler de vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Vet inte men den infon vi fått på olika möten i Norge är att det var 2 (eller3) år du behövde jobba för att få pension från Norge!

Fanns även en massa andra fördelar tex om man flyttade till Spanien och liknande så betalade man lite skatt och hade ändå alla skydd os..

Norge är ju inte med i EU heller så de kan ju ha vilka regler de vill.

Ja, fast jag svarade på att han inte skulle få minimipension från tre länder samtidigt, utan vad han hade tjänat in från respektive land. Annars vore det väldigt enkelt att få en jättepension :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, fast jag svarade på att han inte skulle få minimipension från tre länder samtidigt, utan vad han hade tjänat in från respektive land. Annars vore det väldigt enkelt att få en jättepension :)

Enkelt & enkelt de flesta vill inte resa från familj och vänner i veckor i sträck för att jobba, de allra flesta vill komma hem varje kväll och sova i sin egen säng!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej jag skrev ut mig för 2 år sedan.Då sa dom till mig att anmäler man sig hemma

så är man med direkt.Du har ju dessutom rätt till viss sjukvård,definitivt akut.

Och fan vore det väl annars när man betalar 25%.För övrigt så ökade min disponibla

inkomst från 12500 till 14500.

Hej. Kopierar in det svar jag fick från FK angående min fråga om sjukvård i Sverige om man är utskriven. Har mailat till skatteverket med fråga hur lång tid det tar att bli inskriven igen och får förhoppnings svar efter helgen.

Fritz..

________________________________________________________________________________________________________________________________________

Hej!

I och med att du är avregistrerad från försäkringskassan och inte folkbokförd i Sverige finns inget skydd från oss. Vänd dig till landstinget för att se om de kan hjälpa dig.

Detta e-post går inte att besvara. Har du följdfrågor på ditt ärende eller har ytterligare frågor ber vi dig att använda dig av formuläret på webbplatsen. http://www.forsakringskassan.se/nav/13fca21227587976cdabf3903f23bd96

Med vänlig hälsning

Försäkringskassan

Hanna Andersson

Handläggare

Kundcenter för privatpersoner

Telefon: 0771-524 524

www.forsakringskassan.se

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är utskriven från svedala får ingen hjälp från FK om ja blir sjuk här nere, det får mina försäkringar ta hand om.

Den dagen jag flyttar hem går man till skatteverket på Rosenlundsgatan i Göteborg(för mig) anmäler att man är tillbaka,

säger sin addres och efter det skall man ligga i rullarna efter det. Det är allså datumet för reg. som gäller. Då har

du fulla rätten till vård och så vidare. Men ingen sjukkassa eller arbetslöskassa..Mvh Maitan.

Maitans i Pattaya

Direktsändning via webcam

Se även

här på MaiPenRai.se för senaste nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej jag vet att om jag är i Sverige och drabbas av något akut så får man hjälp.

Och fan vore det väl annars.Jag ska själv åka hem till jul och operera gråstarr.

Anledningen är att jag är oförsäkrad annars tror jag att dom fixar det lika

bra här nere jag ska själv betala.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Hej jag vet att om jag är i Sverige och drabbas av något akut så får man hjälp.

Och fan vore det väl annars.Jag ska själv åka hem till jul och operera gråstarr.

Anledningen är att jag är oförsäkrad annars tror jag att dom fixar det lika

bra här nere jag ska själv betala.

Är du pensionär, så att du betalar 25% skatt i Sverige?

Vet sjukhuset om att du är utskriven? :)

Svenska sjukhus gör operationer på utlänning också, men de får betala full kostnad. Är du säker på att du inte får betala fullt du också?

((De sa till mig att det var "karenstid" för att få komma in i systemet igen. (Tror de sa 3 månader, men kanske är det olika för olika saker.) Men då gällde frågeställningen om man flyttat till utanför EU, och INTE är pensionär. Men det har ju hänt förr att myndigheter svarar fel :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du pensionär, så att du betalar 25% skatt i Sverige?

Vet sjukhuset om att du är utskriven? :)

Svenska sjukhus gör operationer på utlänning också, men de får betala full kostnad. Är du säker på att du inte får betala fullt du också?

((De sa till mig att det var "karenstid" för att få komma in i systemet igen. (Tror de sa 3 månader, men kanske är det olika för olika saker.) Men då gällde frågeställningen om man flyttat till utanför EU, och INTE är pensionär. Men det har ju hänt förr att myndigheter svarar fel :)

Jag tror inte han får göra operationen (jo om han betalar för den kanske), räknas väl knappt som akut.

Annars kan ju varenda pensionär i Sverige skriva ut sig och få lägre skatt om de ändå i vilket fall får använda Svensk sjukvård etc..

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Jag tror inte han får göra operationen (jo om han betalar för den kanske), räknas väl knappt som akut.

Annars kan ju varenda pensionär i Sverige skriva ut sig och få lägre skatt om de ändå i vilket fall får använda Svensk sjukvård etc..

Fast till skillnad från om man jobbar i Thailand, så betalar pensionären 25% skatt i Sverige fortfarande, och belastar inte den svenska åldringsvården, så det är därför jag funderade på om de kanske gjort något undantag för pensionärerna. 25% är f ö mer procent än vad landstingen får då man bor i Sverige.

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om ni redan har pension och utflugna barn samt betalt boende klarar ni er väldigt bra på 50,000 Baht/månad och rätt bra om ni vill kunna åka till Sverige varje år. Dock lite vanskligt att ligga på gränsen då växelkurser kan ändra sig drastiskt (det kanske bara är 35,000 Baht om ett par år) samt att man får räkna med att priserna i Thailand kommer stiga klart snabbare än pensionen i Sverige. En ordentlig summa på banken är nog också att rekommendera när man kommer upp i åldern och inte kan lösa någon försäkring längre. En dryg miljon Baht för en stroke eller hjärtinfarkt får man nog räkna med, inte så kul att prata om men inte desto mindre viktigt att ha med i kalkylen.

Förstår din tanke Atom men gubben har en slant sparad + att jag kommer att vara helförsäkrad från Sverige.Summan 50 k är flexibel och ganska okänslig för ups and downs.Och det där med bil är inte utrett ännu,vi kommer ju att bo rätt nära "allt" så dom gånger det blir långfärd är det nog vettigare att hyra en bil med alla skydd.Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast till skillnad från om man jobbar i Thailand, så betalar pensionären 25% skatt i Sverige fortfarande, och belastar inte den svenska åldringsvården, så det är därför jag funderade på om de kanske gjort något undantag för pensionärerna. 25% är f ö mer procent än vad landstingen får då man bor i Sverige.

I och med att de inte beskattas nu när din arbetsgivare betalar in dina pengar så har man valt att beskatta när de plockas ut.

Jag är rätt övertygad om att du inte har rätt till sjukvård (gratis) om du är utskriven!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här ser min situation ut:

Jag är svensk medborgare, som har flyttat till Thailand och har, enligt svensk lag, därför blivit tvingad att skriva ut mej från Sverige.

Jag betalar 25% skatt till Sverige på min pension, men förvägras att ta del av de sociala förmånerna (t ex sjukvård) när jag är i Sverige.

Ingenting ur det sociala nätverket kan jag längre utnyttja.

I Thailand får jag också betala min sjukvård ur egen plånbok eftersom jag är för gammal att teckna försäkring.

Jag och min thailändska fru bor i Thailand på heltid och eftersom vi är gifta har min pension sänkts med ca 500.- kr/mån. Jag undrar vad motivet kan vara.

Trots att jag är svensk medborgare och betalar skatt till Sverige, så kan jag inte välja att betala den något högre skatten än den som SINK-skatten utgör, för att på så sätt får ha kvar de sociala förmånerna.

Jag är, i och med utflyttningen, utestängd från alla sociala förmåner såväl som i mitt fosterlan som i det nya landet.

Jag kan inte låta bli att undra hur det ser ut för invandrarna i Sverige, som ännu inte har fått medborgarstatus och som inte betalar skatt.

Får de ta del av de svenska sociala förmånerna?

Kan någon ge mej en hint om hur lagstiftarna har tänkt när de har utformat regelverket kring min situation?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...