Jump to content
IGNORERAD

Volvo är bäst


dandic

Recommended Posts

1 timme sedan, skrev Benjamas:

Antar att ni alla som tjötar i denna tråden bor i Sverige? Bara där man lägger ner så mycket energi på en så trivial sak som en bil. Var precis likadan som er nu åker jag pickup diesel/automat när vi ska handla och längre sträckor, annars funkar moppen bra. Man får helt klart andra perspektiv på livet när man inte vaknar och kollar vädret innan man pinkar på morgonen.

Pinkar du i sängen numera? :big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 148
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andrejsdenruskige

    24

  • dandic

    18

  • audirs2

    8

  • kitungmakmak

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

andrejsdenruskige
Har man 20 mil till jobbet och MÅSTE komma fram i vilken väderlek som helst då är bilen viktig. Håller med Benjamas, i Siam duger gott en moppe - allt eller nästan, finns dessutom runt hörnet.

Ibland tycker jag att det är skönt att inte komma fram till jobbet.

Själv har jag ca 160 mil till jobbet.

Ack, den som bara hade 20mil till jobbet.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Måste då varit första årsmodellen av A4.

Spelar ingen roll vilken motortyp man väljer men går man från en gammal till en ny är det en enorm skillnad. Ex, man hör inte motorn i frugans A7, måste titta på instrumentbrädan för att var säker på att man startat. Min BMW är nu snart 5 år och även den var tyst (tyckte i alla fall jag) när den var ny men mot frugans A7 låter BMW i dag som en stenkross - man blir med tiden verkligt bortskämd.

Samma sak med lastbilen jag kör, den var super för 10 år sedan, rena drömmen men i dag 150 000 mil senare är den inte längre lika tyst.

Slitage sätter onekligen sina spår.

Nja, den var rätt ny vid det tillfället.

En -03 som jag köpte -05 eller något sådant.

Det enda positiva var fyrhjulsdriften.

Inte fan var den på något sätt billig i drift och inte säkrare i drift än en bensinare.

Det låter som att du har ett åkeri men farmartank och hela baletten.

Åkerier räknas som bönder.

Man får ju hörselnedsättning med åren och då kanske diesel kan vara något även för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

03 då förstår jag dig, dieselbilarna är väsentligt mer tystgående än de från "forntiden". Självklart har jag farmartank, annars funnes risken att jag tanka fel eftersom du misstänker att jag har hörselnedsättning och då även kanske viss synnedsättning.

Förresten ha en trevlig dag nu när värmen är i antågande. :D

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
03 då förstår jag dig, dieselbilarna är väsentligt mer tystgående än de från "forntiden". Självklart har jag farmartank, annars funnes risken att jag tanka fel eftersom du misstänker att jag har hörselnedsättning och då även kanske viss synnedsättning.

Förresten ha en trevlig dag nu när värmen är i antågande. [emoji3]

Har även provkört Porsche Macan med diesel.

Långt ifrån så trevlig som den är med bensin.

Sedan har man kört en och annan diesel vid några tillfällen.

Helt klart är dieseln bättre idag än tidigare, men jag gillar det fortfarande inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
On 2016-05-01 at 22:46, skrev audirs2:

Bästa Volvön dom har gjort egentligen måste nog vara Duetten, den lastade som en åsna! Synd att dom inte gör en retro sådan! :great:

 

De har gjort en retro på Suggan, räcker inte det?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
On 2016-05-01 at 16:33, skrev Wangthong:

En sån skulle jag inte vilja ha för att köra på de svenska vägarna på.

Säkert en bra bil att tävla med. Audio 80 med V6 är likt förbannat en riktig skitbil. Riktigt dåligt av konstruktörerna att inte inse att en så tung motor i den bilen med den framvagnen var en idi*tisk ide. Om de åtminstonne hade haft vet att förstärka framvagnen innan de satte in den tunga motorn.

 

Det var även för klen framvagn med en liten 2,0 motor.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen
On 2016-05-02 at 11:54, skrev knasen:

Bil är någonting nödvändigt ont för att ta sig från en plats till en annan. Är totalt ointresserad av bilar men jag måste erkänna att jag saknar min gamla Volvo 850 för att man satt kungligt i de underbara stolarna :) 

 

Nu är det iofs nytt bilköp på gång och då går google och telefonen varm för att kolla upp alla möjliga för och nackdelar och då är bilintresset på topp. En BMW 320d efficient dynamics 2011, miljödiesel 1163 kr i årsskatt, 11500 mil har den gått. Har nyss pratat med auktoriserad BMW-verkstad om stundande 12000 mila service och den var faktiskt inte allt för dyr.. 

 

Någon som har erfarenhet av en sådan bil här? 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
 

Nu är det iofs nytt bilköp på gång och då går google och telefonen varm för att kolla upp alla möjliga för och nackdelar och då är bilintresset på topp. En BMW 320d efficient dynamics 2011, miljödiesel 1163 kr i årsskatt, 11500 mil har den gått. Har nyss pratat med auktoriserad BMW-verkstad om stundande 12000 mila service och den var faktiskt inte allt för dyr.. 

 

Någon som har erfarenhet av en sådan bil här? 

Veckans tips är att kliva upp en årsmodell.

Hur många mil kör du per år?

Har för mig att du har nämnt dubbdäck (trevligt ämne för övrigt).

Då kanske du bör se på en x-drive. Då halkan på något mystiskt sätt försvinner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
34 minuter sedan, skrev knasen:

 

Nu är det iofs nytt bilköp på gång och då går google och telefonen varm för att kolla upp alla möjliga för och nackdelar och då är bilintresset på topp. En BMW 320d efficient dynamics 2011, miljödiesel 1163 kr i årsskatt, 11500 mil har den gått. Har nyss pratat med auktoriserad BMW-verkstad om stundande 12000 mila service och den var faktiskt inte allt för dyr.. 

 

Någon som har erfarenhet av en sådan bil här? 

Vet hut Knasen......................Detta är en Volvo tråd :doubt:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen
Precis nyss, skrev andrejsdenruskige:

Veckans tips är att kliva upp en årsmodell.

Hur många mil kör du per år?

Har för mig att du har nämnt dubbdäck (trevligt ämne för övrigt).

Då kanske du bör se på en x-drive. Då halkan på något mystiskt sätt försvinner.

 

Är redan rejält över vad jag anser vara vettigt att lägga på en bil så att gå upp en årsmodell är nog inte aktuellt, kör mellan 2000-3000 mil per år. Apropå på vinterhalka så pratade jag med en som kört och försökt provocera en 320d ede i vinterväglag utan att lyckas och eftersom jag oftast gubbkör så lär det nog gå bra :) Dessutom är det ju en trött diesel så vad kan hända? :crazy: 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen
6 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Vet hut Knasen......................Detta är en Volvo tråd :doubt:

 

Ähh, för mig är bil som bil. Någonting nödvändigt ont för att frakta sin vackra kropp i :crazy: 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
 

Är redan rejält över vad jag anser vara vettigt att lägga på en bil så att gå upp en årsmodell är nog inte aktuellt, kör mellan 2000-3000 mil per år. Apropå på vinterhalka så pratade jag med en som kört och försökt provocera en 320d ede i vinterväglag utan att lyckas och eftersom jag oftast gubbkör så lär det nog gå bra [emoji4] Dessutom är det ju en trött diesel så vad kan hända? :crazy: 

Ok, men då är det väl egentligen bara att slå till.

Själv tycker jag att det kan vara surt att lägga ut en hel del pengar på saker jag inte riktigt vill ha. Då lägger jag hellre till någon krona för mycket för att få något jag vill ha.

Detta slutar oftast med att jag inte köper något, vilket är billigt som fan.

Det finns inget värre än att köpa bilar i den prisklassen, årsmodell, mil.

Skitmycket pengar och man kan köpa grisen i säcken.

Knepigt som fan

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen
12 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Ok, men då är det väl egentligen bara att slå till.

Själv tycker jag att det kan vara surt att lägga ut en hel del pengar på saker jag inte riktigt vill ha. Då lägger jag hellre till någon krona för mycket för att få något jag vill ha.

Detta slutar oftast med att jag inte köper något, vilket är billigt som fan.

Det finns inget värre än att köpa bilar i den prisklassen, årsmodell, mil.

Skitmycket pengar och man kan köpa grisen i säcken.

Knepigt som fan

 

Jo det finns en överhängande risk att jag fortsätter åka min gamla Skoda ett år till med livet som insats varje gång jag ska göra en omkörning :crazy:

 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
 

Jo det finns en överhängande risk att jag fortsätter åka min gamla Skoda ett år till med livet som insats varje gång jag ska göra en omkörning :crazy:

 

Jaha?

Nu blev det annat.

Köp bil med fet motor och många kusar under huven.

En gammal M5:a eller M3:a.

Fast varför inte en Audi S4:a

Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt vad ni kan och vet om bilar. Min bil är svart och går bra i uppförsbackar och klarar vänstertrafik bra. Förra bilen var grön och hade taklucka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Wangthong
5 minuter sedan, skrev Niro:

Väldigt vad ni kan och vet om bilar. Min bil är svart och går bra i uppförsbackar och klarar vänstertrafik bra. Förra bilen var grön och hade taklucka.

Vänstertrafik och dubbdäck går inte alls ihop! Så se till att ha bra sommardäck för att undvika vattenplaning.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Wangthong:

Vänstertrafik och dubbdäck går inte alls ihop! Så se till att ha bra sommardäck för att undvika vattenplaning.

Jag gör vattenplannering varje år och ser jag i prognosernat att det kan bli svårt så kör jag bara i uppförsbackar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
3 timmar sedan, skrev knasen:

 

Ähh, för mig är bil som bil. Någonting nödvändigt ont för att frakta sin vackra kropp i :crazy: 

Ok!  Men om du köper den se till att få med en sådan här på köpet

Blinkersolja.jpg

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

Veckans tips är att kliva upp en årsmodell.

Hur många mil kör du per år?

Har för mig att du har nämnt dubbdäck (trevligt ämne för övrigt).

Då kanske du bör se på en x-drive. Då halkan på något mystiskt sätt försvinner.

Märke hit och märke dit.För mig är ju kvaliteten på vindrutetorkarna helt avgörande för vilket bilmärke det blir.

Hästkrafter,4 hjulsdrift,cylindrar,skatt, antal mil osv.osv är för mig helt ointressant.

Ni bör lära er vad som är viktigt när det kommer till bilar.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Wangthong
1 timme sedan, skrev Niro:

Jag gör vattenplannering varje år och ser jag i prognosernat att det kan bli svårt så kör jag bara i uppförsbackar.

Grattis! Tack vare din vattenplannering och din svarta bil fixar du ju uppförsbackarna hur lätt som helst. Tänk om bara flera vore lika förutseende som dig med riktig vattenplannering.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Här får ni en omkörningskapacitetsfilm med blinkers, eco-friendly mode och liten raksträcka.

Saknas gör dock mina vindrutetorkare som endast används vid behov, då dom är svindyra och det är 4 månaders leveranstid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Wangthong
30 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Här får ni en omkörningskapacitetsfilm med blinkers, eco-friendly mode och liten raksträcka.

Saknas gör dock mina vindrutetorkare som endast används vid behov, då dom är svindyra och det är 4 månaders leveranstid.

 

Om du också hade koll på vattenplanneringen och gjort din vattenplannering rätt så hade du haft betydligt bättre kontroll på när du skulle använda dina dyra vindrutetorkare och med goda marginaler kunnat beställa nya 4 månader innan de blivit utnötta. "Vattenplannering is the shit!"

 

Med lite stöd av dig skulle kanske Niro kunna göra en instruktionsserie här på MPR hur man vattenplannerar på rätt sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...