Jump to content
IGNORERAD

Svenskställen rivna av militären på Surin Beach.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

27 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det finns det länkar om på forumet och annars kan Bangkok Post och en Googling ge svar på dina frågor.

Med vänlig hälsning isan lover

Jag googlade, men det enda som kom upp var en bild på en ljugarbänk på västkusten.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 151
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    21

  • janne_h

    10

  • frogfish

    9

  • leifen

    8

Mest aktiva i denna tråd

13 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det innebär att jag själv inte har tvingats betala mutor men något mer var det inte min avsikt att avslöja.

Men till skillnad mot dig inser jag att mutor till polis och myndigheter är väldigt vanligt förekommande för dom som bedriver lönande näringsverksamhet i Thailand även om jag personligen inte är drabbad.

Med vänlig hälsning isan lover

 

Nu var det ju knappast det jag frågade utan "Och hur mycket legala affärer har du sysslat med under åren i Thailand."

Jag tolkar det som att du aldrig drivit företag i Thailand i alla fall.

Jag har dessutom aldrig diskuterat huruvida det är vanligt eller inte. Utan jag har däremot påstått att man gör ett aktivt val när man betalar mutor. Och det är ingenting man drabbas av oförhappandes.

Det kan ju naturligtvis vara lockande att betala mutor för att få syssla med något i Thailand som är förbjudet enligt Thailändsk lag. För att få ha sin verksamhet ifred. Men när man bestämde sig för att öppna verksamhet som inte helt följer lagen. Så har man ju redan där klivit över gränsen.

Och öppnat för att diverse maktmänniskor vill ha mutor för att titta bort. Och då kan man ju säga att det mesta på turistorter är förbjudet. Javisst är det så. Men den dagen det skiter sig så är det nog bara att gilla läget. För är det förbjudet. Så är det förbjudet. Så enkelt är det.

Och då ska man ju inte vara förvånad den dagen det tar stopp. Och dessa maktmänniskor förhindras att ta mutor. Som naturligtvis drabbar ens verksamhet.

Det är lätt för sådana som dig att tycka och tänka utifrån vad man hört. Och jag tror säkert att dom som ägt dessa restauranger och barer tycker detta är jätte orättvist. Men dom är väldigt naiva om dom från början trott att dom i all evighet skulle kunna bedriva denna verksamhet som bara kan existera på grund av mutor och ingenting annat.

Är det nånting jag lärt mig efter 25 år i Thailand så är det att polisen bryr sig inte om att ge sig på en om man inte gjort fel (då det ändå finns tillräckligt många som gör fel). Däremot om man faktiskt brutit mot lagen så har man valet att försöka sona detta den legala vägen. Eller betala mutor för att slippa undan. Då är det enligt mig bättre att undvika att bryta mot lagen i första läget, i alla fall när det gäller så stora summor som kan påverka ens liv radikalt.

Så ditt påstående att någon drabbas av att tvingas betala mutor är rent nonsens från början till slut.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...