Jump to content
IGNORERAD

Svenskställen rivna av militären på Surin Beach.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

4 minuter sedan, skrev MaiChai:

 

Det kallas väl för läropengar? Läxan här är att muta inte lokala tjänstemän/poliser för att få ägna sig åt affärsverksamhet på olagligt plats - när dlagen börjar följas kan man lätt förlora sin investering.

Ok?

Som vanligt svar från en av vapendragarna.

Men MC, jag tycker du ska säga just det du skrev i ansiktet till de det drabbade. Då skulle dina ord väga lite tyngre. Att säga det till mig är väl ganska meningslöst....

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 151
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    21

  • janne_h

    10

  • frogfish

    9

  • leifen

    8

Mest aktiva i denna tråd

Kul att du hånar affärsidkare som kanske förlorar sitt livs besparingar eller sätts i skuld. Du hymlar ju iaf inte om vem du är.

Det är inte helt otroligt att dessa personer spelat efter de regler som gällde vid den tiden, att tjänstemännen var korrupta kan man väl inte beskylla affärsidkarna för. Det borde funnits betydligt smidigare sätt att lösa detta problem på.

 

Men regler är ju regler..... Hur långt upp får du kvastskaftet egentligen....?

Gravt kriminella som bedriver verksamhet på annans mark för en handfull dollar?

Är det här jag ska brista ut i gråt?

Nääää, skulle inte tro det.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Nicholas:

Gravt kriminella som bedriver verksamhet på annans mark för en handfull dollar?

Är det här jag ska brista ut i gråt?

Nääää, skulle inte tro det.

Du verkar sitta inne med mer information än vad jag har.

Delge gärna oss andra vad du vet om dessa gravt kriminella (inte gissar).

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
10 minuter sedan, skrev frogfish:

Du verkar sitta inne med mer information än vad jag har.

Delge gärna oss andra vad du vet om dessa gravt kriminella (inte gissar).

Hej

Är också förvånad över hur snabbt vissa dömer i såna här fall och detta uppenbarligen helt utan att vara insatta i eller ha tillgång till annan information i ämnet än den Juntan tillhandahåller.

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Har ni inte hört talas om government land, jag har blivit erbjuden att köpa massor av sånt land både på olika stränder och på ställen inne i landet, men blivit varnad i tid.Och efter att varit på Obato och checkat papperna 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
2 minuter sedan, skrev Scandinaviancorner:

Har ni inte hört talas om government land, jag har blivit erbjuden att köpa massor av sånt land både på olika stränder och på ställen inne i landet, men blivit varnad i tid.Och efter att varit på Obato och checkat papperna

Hej

Det är väl statlig mark?

Menar du att Kungafamiljen äger all statlig egendom i landet?

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Reser man runt i landet kan man ju inte undgå att se att mängder av stränder är både bebyggda, bebodda och ibland har ju stora Internationella Hotellkedjor etablerat sig vid stranden, likaså finns det rika Thailändare som äger strandfastigheter, har svårt för att tro att allt detta är olagligt tillkommet.

Borde man inte rikta in sig på dom som har beviljat dessa tillstånd om något nu är fel?

Sen borde man kanske ta lite hänsyn till ägarna och deras situation samt turismen som trots allt står för ganska stora inkomster till landet, undrar om detta är rätt politik?

Med vänlig hälsning isan lover

 

Samma lagar och beteende i detta ärende som om detta skulle hänt i Sverige.

 

Grunden för att ha ett fungerande rättssamhälle är att man följer lagar och regler samt straffar de som bryter mot dom. Är du nu EMOT detta som dessutom är den viktigaste grunden för att bygga en demokrati ?!

 

Köper du en stulen bil "i god tro" i Sverige och polisen upptäcker detta får du omedelbart bilen beslagtagen och du står där utan varken bil eller pengar

 

Säljaren kanske också åker dit om dom kan hitta honom för stöld eller häleri

 

Vill du ha tillbaka dina pengar får du stämma säljaren i ett civilmål

 

De maffialiknande verksamheter inom kommunen som "sålt" dessa tomträtter är naturligtvis också i juntans jakt på brottslighet. Är nog rätt många kommunala som förlorat jobbet nere i Phuket senaste året efter kuppen

 

Detta handlar inte på något sätt om "politik" utan rättskipning. Trodde du var för att man straffar brottslingar !

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Strandnära mark är statlig i hela landet.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev frogfish:

Ok?

Som vanligt svar från en av vapendragarna.

Men MC, jag tycker du ska säga just det du skrev i ansiktet till de det drabbade. Då skulle dina ord väga lite tyngre. Att säga det till mig är väl ganska meningslöst....

 

Nä jag tycker det räcker med att du ömkar för brottslingar.

 

De tog en risk med att bygga på land som inte fick bebyggas vilket det flesta som varit i Thailand mer än 14 dagar kunde räknat ut. Men de trodde väl att den här mutkulturen skulle vara för evigt i Thailand. Så verkar det inte vara nu längre. Som nam naa heter det väl...

Ändrades av MaiChai

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

48 minuter sedan, skrev MaiChai:

 

Nä jag tycker det räcker med att du ömkar för brottslingar.

 

De tog en risk med att bygga på land som inte fick bebyggas vilket det flesta som varit i Thailand mer än 14 dagar kunde räknat ut. Men de trodde väl att den här mutkulturen skulle vara för evigt i Thailand. Så verkar det inte vara nu längre. Som nam naa heter det väl...

 

Återigen, varför skriver du detta till mig? Ska du säga som nam naa ska du väl göra det till de det berör? Det du skriver verkar bättre riktat till dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev frogfish:

 

Återigen, varför skriver du detta till mig? Ska du säga som nam naa ska du väl göra det till de det berör? Det du skriver verkar bättre riktat till dom.

 

Nu känner jag inga drabbade och har föga sympati för dem som du verkar ha, de tog en risk med att bygga sin verksamhet på olaglig mark under förhoppningen att det forsatt skulle gå att muta sig till dessa rättigheter. Nu visar det sig att lagarna börjar efterlevas i Thailand tack var militärjuntan och då kan ju olagliga verksamheter råka in i problem?

 

Eller du tycker att de ska få pengarna tillbaka som de mutat tjänstemännen med?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev MaiChai:

 

Nu känner jag inga drabbade och har föga sympati för dem som du verkar ha, de tog en risk med att bygga sin verksamhet på olaglig mark under förhoppningen att det forsatt skulle gå att muta sig till dessa rättigheter. Nu visar det sig att lagarna börjar efterlevas i Thailand tack var militärjuntan och då kan ju olagliga verksamheter råka in i problem?

 

Eller du tycker att de ska få pengarna tillbaka som de mutat tjänstemännen med?

Jag har inga större sympatier för de inblandade, men jag tycker sånt här skulle kunna lösas annorlunda. Hoppas det är ok att jag tycker det.

 

Jag har ingen aning om de mutat tjänstemän eller om de blivit lurade av korrupta tjänstemän, det var jag tydlig med. Du verkar ha annan information.

 

Och det är väl bra att du tycker att allt är bra i Thailand nu. Ska vi låta det vara med det? Att diskutera med dig är något jag undviker om jag inte går i svaromål. Det är ofta både otrevligt och föga intressant. Jag trodde vi i princip kommit överens om det tidigare.

 

Men det kommer väl nån ny "tolkning" av det jag nu skrivit........

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev frogfish:

Jag har inga större sympatier för de inblandade, men jag tycker sånt här skulle kunna lösas annorlunda. Hoppas det är ok att jag tycker det.

 

Jag har ingen aning om de mutat tjänstemän eller om de blivit lurade av korrupta tjänstemän, det var jag tydlig med. Du verkar ha annan information.

 

Och det är väl bra att du tycker att allt är bra i Thailand nu. Ska vi låta det vara med det? Att diskutera med dig är något jag undviker om jag inte går i svaromål. Det är ofta både otrevligt och föga intressant. Jag trodde vi i princip kommit överens om det tidigare.

 

Men det kommer väl nån ny "tolkning" av det jag nu skrivit........

 

Så kan vi få höra din briljanta idé om hur det kunnat lösas annorlunda?

 

Var skriver jag att allt är bra i Thailand nu? Ingenstans så vitt jag vet, men man har börjat ta tag i mutkulturen men det kommer att ta många år innan den är under kontroll men även den längsta resan startar med ett enda steg eller hur?

 

Att diskutera med dig är också ganska ointressant...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Reser man runt i landet kan man ju inte undgå att se att mängder av stränder är både bebyggda, bebodda och ibland har ju stora Internationella Hotellkedjor etablerat sig vid stranden, likaså finns det rika Thailändare som äger strandfastigheter, har svårt för att tro att allt detta är olagligt tillkommet.

Borde man inte rikta in sig på dom som har beviljat dessa tillstånd om något nu är fel?

Sen borde man kanske ta lite hänsyn till ägarna och deras situation samt turismen som trots allt står för ganska stora inkomster till landet, undrar om detta är rätt politik?

Med vänlig hälsning isan lover

 

Thailands stränder är publika, de tillhör inte några hotellkedjor eller privatpersoner bara för att deras mark ev. angränsar till strandens början.

 

Du är emot att stränderna tillhör alla och inte bara de som har råd att muta lokala tjänstemän för att kunna exploatera allmän egendom för privata vinstintressen? 

Varför anser du det vara en rättighet att de som har pengar ska kunna muta tjänstemän för egna intressen?

Är inte det ett av Thailands stora problem att de som har pengar just kan göra precis vad fan de vill vare sig det är emot lagar eller inte?

Är det ok att privatpersoner bygger som de vill i nationalparker också?

 

/ SatanG

 

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

49 minuter sedan, skrev MaiChai:

 

Så kan vi få höra din briljanta idé om hur det kunnat lösas annorlunda?

 

Var skriver jag att allt är bra i Thailand nu? Ingenstans så vitt jag vet, men man har börjat ta tag i mutkulturen men det kommer att ta många år innan den är under kontroll men även den längsta resan startar med ett enda steg eller hur?

 

Att diskutera med dig är också ganska ointressant...

Det kan man ju inte tro eftersom du envisas med att försöka diskutera med mig. Jag skulle inte gråta av sorg om du lät bli det....

 

Det finns nog många sätt man kan lösa saker. Men eftersom jag är av uppfattningen att du mest är grälsjuk, så är jag måttligt intresserad av att diskutera detta med dig. Men det verkar tydligen inte gå fram. Hoppas det är tydligare nu. Det måste väl finnas nån annan du kan störa?

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev frogfish:

Det kan man ju inte tro eftersom du envisas med att försöka diskutera med mig. Jag skulle inte gråta av sorg om du lät bli det....

 

Det finns nog många sätt man kan lösa saker. Men eftersom jag är av uppfattningen att du mest är grälsjuk, så är jag måttligt intresserad av att diskutera detta med dig. Men det verkar tydligen inte gå fram. Hoppas det är tydligare nu. Det måste väl finnas nån annan du kan störa?

 

Vill du inte diskutera med någon bör du nog sluta ställa frågor till vederbörande i dina inlägg.

En annan bra grej kan vara att helt enkelt inte citera och svara personen man inte vill kommunicera med, ja om man inte anser det viktigare att få sista ordet förstås.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Vill du inte diskutera med någon bör du nog sluta ställa frågor till vederbörande i dina inlägg.

En annan bra grej kan vara att helt enkelt inte citera och svara personen man inte vill kommunicera med, ja om man inte anser det viktigare att få sista ordet förstås.

 

/ SatanG

Nu var det ju inte jag som inledde diskussionen. Att gå i svaromål ser jag som en nödvändighet om jag "tolkas" fritt. Men du har ju givetvis rätt i att man inte borde svara, men dat kan vara svårt ibland då man tillskrivs saker man inte uttryckt.

Ändrades av frogfish
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev frogfish:

Jag har inga större sympatier för de inblandade, men jag tycker sånt här skulle kunna lösas annorlunda. Hoppas det är ok att jag tycker det.

 

Jag har ingen aning om de mutat tjänstemän eller om de blivit lurade av korrupta tjänstemän, det var jag tydlig med. Du verkar ha annan information.

 

Och det är väl bra att du tycker att allt är bra i Thailand nu. Ska vi låta det vara med det? Att diskutera med dig är något jag undviker om jag inte går i svaromål. Det är ofta både otrevligt och föga intressant. Jag trodde vi i princip kommit överens om det tidigare.

 

Men det kommer väl nån ny "tolkning" av det jag nu skrivit........

 

28 minuter sedan, skrev frogfish:

Nu var det ju inte jag som inledde diskussionen. Att gå i svaromål ser jag som en nödvändighet om jag "tolkas" fritt. Men du har ju givetvis rätt i att man inte borde svara, men dat kan vara svårt ibland då man tillskrivs saker man inte uttryckt.

 

Jag ska sluta citera dig, du har ju ett glashus att reparera...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev MaiChai:

 

 

Jag ska sluta citera dig, du har ju ett glashus att reparera...

Grälsjuk, sa Bull......

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
9 timmar sedan, skrev Tallviking:

 

Samma lagar och beteende i detta ärende som om detta skulle hänt i Sverige.

 

Grunden för att ha ett fungerande rättssamhälle är att man följer lagar och regler samt straffar de som bryter mot dom. Är du nu EMOT detta som dessutom är den viktigaste grunden för att bygga en demokrati ?!

 

Köper du en stulen bil "i god tro" i Sverige och polisen upptäcker detta får du omedelbart bilen beslagtagen och du står där utan varken bil eller pengar

 

Säljaren kanske också åker dit om dom kan hitta honom för stöld eller häleri

 

Vill du ha tillbaka dina pengar får du stämma säljaren i ett civilmål

 

De maffialiknande verksamheter inom kommunen som "sålt" dessa tomträtter är naturligtvis också i juntans jakt på brottslighet. Är nog rätt många kommunala som förlorat jobbet nere i Phuket senaste året efter kuppen

 

Detta handlar inte på något sätt om "politik" utan rättskipning. Trodde du var för att man straffar brottslingar !

Hej

 

Samma regler som i Sverige säger du, äger kungen kusten i Sverige, kan regeringen riva byggnader där man har bedrivit näringsverksamhet i 15 år, har papper på ägandet och tillstånd för verksamheten?

Tror att det skulle bli en lång rättsprocess i Sverige om myndigheterna skulle vilja riva privat ägda rörelser i Sverige med tillstånd, skulle det sen visa sig att någon anställd på en myndighet har gett tillstånd felaktigt är det nog inte ens då självklart att byggnaderna ska rivas och ägarnas egendom förverkas.

 

Ska man som entreprenör inte kunna lita på att myndigheterna utför sitt jobb korrekt, utfärdar dokument och tillstånd som håller rättsligt?

Att köpa något av Kalle på stan i god tro är väl en sak, men att riva byggnader och stänga ned verksamhet där ägarna uppger att all nödvändig dokumentation och tillstånd ifrån myndigheterna finns låter märkligt tycker jag, när militären beslutar om att Thailändares marknadsplatser, gatuförsäljning och gatuserveringar helt plötsligt är olagliga efter 20-50 års försäljning på samma platser brukar åtminstone dessa erbjudas en alternativ plats, men det besvärar tydligen inte juntan sig med när det handlar om utlänningar, då kan man bara riva och köra bort dom.

 

Om det är något som är brottsligt så är det väl att myndighetsanställda skriver ut och stämplar dokument och tillstånd som är olagliga, det kan ju knappast vara olagligt och brottsligt att driva en rörelse enligt dom regler och lagar som finns?

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-04-28 at 07:03, skrev Isan Lover:

Hej

Så långt tänkte inte jag, äger han alla stränder i hela riket?

Thailand är ju Thailand så man skulle ju inte direkt bli förvånad.

Med vänlig hälsning isan lover

 

Det är väl bra att stränder är tillgängliga för alla, och inte övertas av penningstinna personer?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
5 timmar sedan, skrev SatanG:

 

Thailands stränder är publika, de tillhör inte några hotellkedjor eller privatpersoner bara för att deras mark ev. angränsar till strandens början.

 

Du är emot att stränderna tillhör alla och inte bara de som har råd att muta lokala tjänstemän för att kunna exploatera allmän egendom för privata vinstintressen?

Varför anser du det vara en rättighet att de som har pengar ska kunna muta tjänstemän för egna intressen?

Är inte det ett av Thailands stora problem att de som har pengar just kan göra precis vad fan de vill vare sig det är emot lagar eller inte?

Är det ok att privatpersoner bygger som de vill i nationalparker också?

 

/ SatanG

 

Hej

Att stränder tillhör alla är jag inte alls emot, jag är däremot inte positiv till att Kungen skulle äga dom som det påstås i tråden, det vore fel.

Sen är det är viktigt att dom anställda på berörda myndigheter följer regler och lagar när dom utfärdar dokument och tillstånd så att inte "oskyldiga" företagare drabbas.

Om just dessa Svenskar har mutat sig till sina tillstånd vet jag inte, jag känner dom inte och jag har ännu inte kunnat få detta verifierat i media heller, det skulle ju även kunna vara så att en tidigare ägare har mutat sig till ett tillstånd och sen sålt rörelsen, då har ju den nuvarande ägaren inte mutat någon eller begått något fel alls, det finns säkert fler tänkbara scenarion.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
8 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Det är väl bra att stränder är tillgängliga för alla, och inte övertas av penningstinna personer?

Hej

Är du säker på att kungen äger all strandlinje i landet, kan det möjligtvis inte vara staten och finns det inga undantag alls ifrån denna regel?

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Tallviking:

 

Samma lagar och beteende i detta ärende som om detta skulle hänt i Sverige.

 

Grunden för att ha ett fungerande rättssamhälle är att man följer lagar och regler samt straffar de som bryter mot dom. Är du nu EMOT detta som dessutom är den viktigaste grunden för att bygga en demokrati ?!

 

Köper du en stulen bil "i god tro" i Sverige och polisen upptäcker detta får du omedelbart bilen beslagtagen och du står där utan varken bil eller pengar

 

Säljaren kanske också åker dit om dom kan hitta honom för stöld eller häleri

 

Vill du ha tillbaka dina pengar får du stämma säljaren i ett civilmål

 

De maffialiknande verksamheter inom kommunen som "sålt" dessa tomträtter är naturligtvis också i juntans jakt på brottslighet. Är nog rätt många kommunala som förlorat jobbet nere i Phuket senaste året efter kuppen

 

Detta handlar inte på något sätt om "politik" utan rättskipning. Trodde du var för att man straffar brottslingar !

Så om det visar sig att erat markköp i Thailand inte har gått rätt till, så lämnar ni tillbaka marken utan att ifrågasätta det?

 

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Är du säker på att kungen äger all strandlinje i landet, kan det möjligtvis inte vara staten och finns det inga undantag alls ifrån denna regel?

Med vänlig hälsning isan lover

Jag är synnerligen säker på att strandmark inte kan vara privatägd, men finns säkert undantag?

Och med stränder syftar jag på havsstränder i kustlinjen.

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...