Jump to content
IGNORERAD

Svenskställen rivna av militären på Surin Beach.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Guest Isan Lover
Precis nyss, skrev janne_h:

 

Ja då har du bevisligen fel!

Det går mycket väl att bedriva affärer utan att betala mutor i Thailand, vilket jag är levande bevis för.

Hej

Att några klarar sig utan att betala är nog en klen tröst för dom som drabbas.

Är förvånad över att du inte känner till detta även om du själv blir lämnad i fred, att du klarar dig kan ju bero på flera orsaker t.ex var du vistas, vad du sysslar med och oftast på att verksamheten inte drar in tillräckligt mycket pengar så att den väcker polis och maffias intresse.

Småbönder betalar inte heller något och ingen är intresserad av dessa, men värre är det om man driver en väldigt lönsam rörelse, känner många och då både utlänningar och Thailändare som tvingas betala lite av vinsten för sin verksamhet, detta både på turistorter, städer och på landsbygden.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 151
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    21

  • janne_h

    10

  • frogfish

    9

  • leifen

    8

Mest aktiva i denna tråd

Tallviking
24 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Att några klarar sig utan att betala är nog en klen tröst för dom som drabbas.

Är förvånad över att du inte känner till detta även om du själv blir lämnad i fred, att du klarar dig kan ju bero på flera orsaker t.ex var du vistas, vad du sysslar med och oftast på att verksamheten inte drar in tillräckligt mycket pengar så att den väcker polis och maffias intresse.

Småbönder betalar inte heller något och ingen är intresserad av dessa, men värre är det om man driver en väldigt lönsam rörelse, känner många och då både utlänningar och Thailändare som tvingas betala lite av vinsten för sin verksamhet, detta både på turistorter, städer och på landsbygden.

Med vänlig hälsning isan lover

 

Det är så otroligt synd om de som drabbas av att dom själva är korrupta och mutar sig fram i livet !! :whistle:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
1 timme sedan, skrev Tallviking:

 

Det är så otroligt synd om de som drabbas av att dom själva är korrupta och mutar sig fram i livet !! :whistle:

Säger väl som Thailändarna, som nam na... What goes around comes around passar väl åxå.

 

Trist för de som drabbats, men som SC skrev tidigare så får man nog tänka till lite åxå.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Att några klarar sig utan att betala är nog en klen tröst för dom som drabbas.

Är förvånad över att du inte känner till detta även om du själv blir lämnad i fred, att du klarar dig kan ju bero på flera orsaker t.ex var du vistas, vad du sysslar med och oftast på att verksamheten inte drar in tillräckligt mycket pengar så att den väcker polis och maffias intresse.

Småbönder betalar inte heller något och ingen är intresserad av dessa, men värre är det om man driver en väldigt lönsam rörelse, känner många och då både utlänningar och Thailändare som tvingas betala lite av vinsten för sin verksamhet, detta både på turistorter, städer och på landsbygden.

Med vänlig hälsning isan lover

 

Man väljer väl själv vilken typ av affärer man gör?

Om du själv väljer att öppna en bar, i ett område där det både är tveksamt eller att mutkulturen är hög, så kan det ju inte komma som ett brev på posten att man fastnar själv och blir drabbad som dessa bar och restaurangägare vart. Då är man ovanligt naiv i sin syn på affärer. Korruption och mutor kan väl aldrig ses som en garant för en lång och stadigvarande affärsverksamhet. Dessa personer har alla möjligheter om dom vill, att starta en affärsverksamhet någonstans där man slipper muta sig fram för att finnas där man är. Men på samma vis som dessa personer verkar välja att starta bar och ofta förlora pengarna på turistorter, så sprider sig dumheten att man minsann måste bedriva affärer med mutor. Det är ett aktivt val ingenting man drabbas av oförhappandes.  Ordspråket säger om du vill tjäna pengar i Thailand så ta med dig en stor summa pengar och köp en bar och förhoppningsvishar du tjänat lite pengar innan dina satsade pengar är slut och du får sälja baren.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Hans fall har Bangkok Post och andra medier tagit upp genom åren, dom har även varit uppe domstol men då i Sutheps eget område och där har man medgett intrång men friat honom, miljöaktivister har därför krävt att rättegångarna borde hållas på en neutral plats t.ex Bangkok.

Så kolla med Bangkok Post eller Thailändsk domstol så får du nog all information du behöver, ett annat alternativ är ju att googla på det.

Med vänlig hälsning isan lover

 

Ändå tar du det för en självklarhet i var och vartannat inlägg att Suthep inte har rent mjöl i påsen, trots att han blivit friad i domstol.

Medans du å andra sidan har svårt för att förstå att mutor betalats av faranger på områden där man normalt inte ens som Thai får bygga.

Hur tänkte du här?

 

Man kan diskutera huruvida Suthep var skyldig eller inte. Men när du sen tycker synd om Faranger som i princip gjort samma sak som det du anklagar Suthep för. Så blir din framställning en aning tragikomisk. Tragiskt beroende på att din rättspatos snarare handlar om vem som utför brottet än brottet som så. Och komiskt utifrån din härkomst, där man borde förstå bättre.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev janne_h:

 

Ändå tar du det för en självklarhet i var och vartannat inlägg att Suthep inte har rent mjöl i påsen, trots att han blivit friad i domstol.

Medans du å andra sidan har svårt för att förstå att mutor betalats av faranger på områden där man normalt inte ens som Thai får bygga.

Hur tänkte du här?

 

Man kan diskutera huruvida Suthep var skyldig eller inte. Men när du sen tycker synd om Faranger som i princip gjort samma sak som det du anklagar Suthep för. Så blir din framställning en aning tragikomisk. Tragiskt beroende på att din rättspatos snarare handlar om vem som utför brottet än brottet som så. Och komiskt utifrån din härkomst, där man borde förstå bättre.

 

IL skrev också att det inte är den enskildes fel om myndighetspersoner/tjänstemän begår fel. Har man sina papper i ordning har man inget personligt ansvar.

Det skrevs även att man är oskyldig tills man dömts i domstol men som alla vet så gäller detta bara ibland, beroende på politisk tillhörighet.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-05-01 at 08:22, skrev Tallviking:

 

Det är "Plan och Bygglagen" samt "Plan och Byggförordningen" som reglerar detta i Sverige och byggnadsnämnden i varje kommun kan utfärda undantag från lagen under vissa reglerade förhållanden

 

Men ingenstans i dom finns det möjlighet att i efterhand få bygglov för svartbygge på mark man inte ens äger

 

Det är just att dom inte äger marken som folk verkar missa i denna tråd. Dessutom strandtomter i mycket attraktiva områden

 

Då är det extremt sannolikt att det varit mycket höga mutor inblandade i affärerna !

 

Min syster har en fastighet på mark som hon inte äger, Hon leasar den, på den finns båtskjul virkesföråd o garage till traktorn..

Var det inte samma regler i Thailand innan glittren tog över rodret..

 

   FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
10 minuter sedan, skrev FF:

 

Min syster har en fastighet på mark som hon inte äger, Hon leasar den, på den finns båtskjul virkesföråd o garage till traktorn..

Var det inte samma regler i Thailand innan glittren tog över rodret..

 

   FF

 

Att arrendera mark och bygga på den kräver förutom bygglov även godkännande av markägaren alt. om det redan från början regleras i arrendeavtalet

 

"Glittren" har inte ändrat några regler. Det enda dom har gjort är att se till att folk följer sedan tidigare gällande regler och straffar dom som inte följer dom

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Min syster har en fastighet på mark som hon inte äger, Hon leasar den, på den finns båtskjul virkesföråd o garage till traktorn..

Var det inte samma regler i Thailand innan glittren tog över rodret..

 

   FF

Jo men att leasa och betala en tjänsteman som förfalskat papper för att kunna ta emot mutor själv, är ju en helt annan sak.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
5 timmar sedan, skrev janne_h:

 

Man väljer väl själv vilken typ av affärer man gör?

Om du själv väljer att öppna en bar, i ett område där det både är tveksamt eller att mutkulturen är hög, så kan det ju inte komma som ett brev på posten att man fastnar själv och blir drabbad som dessa bar och restaurangägare vart. Då är man ovanligt naiv i sin syn på affärer. Korruption och mutor kan väl aldrig ses som en garant för en lång och stadigvarande affärsverksamhet. Dessa personer har alla möjligheter om dom vill, att starta en affärsverksamhet någonstans där man slipper muta sig fram för att finnas där man är. Men på samma vis som dessa personer verkar välja att starta bar och ofta förlora pengarna på turistorter, så sprider sig dumheten att man minsann måste bedriva affärer med mutor. Det är ett aktivt val ingenting man drabbas av oförhappandes.  Ordspråket säger om du vill tjäna pengar i Thailand så ta med dig en stor summa pengar och köp en bar och förhoppningsvishar du tjänat lite pengar innan dina satsade pengar är slut och du får sälja baren.

Hej

Även andra verksamheter än barer kan tvingas betala pengar till bl.a polisen t.ex guldbutiker, Mc och båtuthyrare, trävaruhandlare, karaoke ställen, butiker, gatuförsäljare och matvagnar för att nämna några.

Visst kan man alltid välja en annan plats eller ett annat land men många gillar Thailand och vill driva något där, även stora koncerner som Carlsberg och Pizza Hut med all sin expertis har ju råkat ut för problem och i princip blivit blåsta i Thailand, så det är säkerligen inte lätt för en ensamföretagare som vill starta något.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
3 timmar sedan, skrev janne_h:

 

Ändå tar du det för en självklarhet i var och vartannat inlägg att Suthep inte har rent mjöl i påsen, trots att han blivit friad i domstol.

Medans du å andra sidan har svårt för att förstå att mutor betalats av faranger på områden där man normalt inte ens som Thai får bygga.

Hur tänkte du här?

 

Man kan diskutera huruvida Suthep var skyldig eller inte. Men när du sen tycker synd om Faranger som i princip gjort samma sak som det du anklagar Suthep för. Så blir din framställning en aning tragikomisk. Tragiskt beroende på att din rättspatos snarare handlar om vem som utför brottet än brottet som så. Och komiskt utifrån din härkomst, där man borde förstå bättre.

Hej

Jag tycker naturligtvis att det är fel att det byggs i nationalparkerna mot gällande regler, just nu vräker militären fattiga bönder och deras familjer runt om i landet, sågar ned deras träd och river deras hus fast dom har bott där i upp till 60 år, men för rika med kontakter som Suthep gäller uppenbarligen inte samma regler, han och hans familj exploaterar bevisligen mark i Nationalparker i Surat Thani området men slipper både straff och rivning, detta känns inte helt rätt utan det stinker.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Även andra verksamheter än barer kan tvingas betala pengar till bl.a polisen t.ex guldbutiker, Mc och båtuthyrare, trävaruhandlare, karaoke ställen, butiker, gatuförsäljare och matvagnar för att nämna några.

Visst kan man alltid välja en annan plats eller ett annat land men många gillar Thailand och vill driva något där, även stora koncerner som Carlsberg och Pizza Hut med all sin expertis har ju råkat ut för problem och i princip blivit blåsta i Thailand, så det är säkerligen inte lätt för en ensamföretagare som vill starta något.

Med vänlig hälsning isan lover

Ja det känns ju fantastisk trovärdigt med en person som inte bedrivit verksamhet i Thailand och vet bättre än dom som faktiskt gör det. Eller kan uttala sig om södra Thailands problem utan att knappt satt sin fot där. Eller vara expert på Bangkok trots att man undviker staden.

Jag umgås med ledare för företag i paritet med dom du drog upp. Och mig veterligen behöver dessa företag inte betala mutor till poliser eller lokala tjänstemän för att få verka i landet. Detta bland annat för att det ofta i dessa stora bolag finns en kultur som motverkar mutor.

Ett exempel är Ikea som klev av Ryssland som exempel, bara för att lokala tjänstemän krävde mutor.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag tycker naturligtvis att det är fel att det byggs i nationalparkerna mot gällande regler, just nu vräker militären fattiga bönder och deras familjer runt om i landet, sågar ned deras träd och river deras hus fast dom har bott där i upp till 60 år, men för rika med kontakter som Suthep gäller uppenbarligen inte samma regler, han och hans familj exploaterar bevisligen mark i Nationalparker i Surat Thani området men slipper både straff och rivning, detta känns inte helt rätt utan det stinker.

Med vänlig hälsning isan lover

Och trots att han blivit frikänd, så tar du det du skriver för en vedertagen sanning. Medans du hävdar att på grund av att Thaksin inte blivit dömd (mer än i ratchada målet) så är han rätt och slätt oskyldig. Då du i detta fall hävdar att ingen är skyldig innan personen dömts.

Är det nånting som stinker så är det din Doble standard, som endast syftar till att ge dina egna snurriga argument legitimitet.

Detta skriver jag även fast jag inte personligen har så mycket till övers för Suthep.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Jag har en kompis som har stuga på en ö. Stugan är byggd enligt det generella strandskyddet dvs. 100 m från stranden på egen ägd mark. Fastigheten har sedan gammalt servitut på brygga och enkel sjöbod som ligger på marken som en bonde äger.

Vartefter att åren har gått så har bryggan växt lite vid varje ombyggnad och är idag både en stor brygga och altan. Sjöboden har idag både el och vatten.

Byggnadsnämnden har sagt honom att det inte är något som de kommer att åtgärda då det har gått så lång tid. De var även på besök när han byggde ut huset och klev iland på bryggan.

Även att bonden sålde marken med servitut så måste man ju säga att det är han som fått sätta till marken även att han inte skulle kunna nyttja den på något vettigt sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
17 timmar sedan, skrev janne_h:

Ja det känns ju fantastisk trovärdigt med en person som inte bedrivit verksamhet i Thailand och vet bättre än dom som faktiskt gör det. Eller kan uttala sig om södra Thailands problem utan att knappt satt sin fot där. Eller vara expert på Bangkok trots att man undviker staden.

Jag umgås med ledare för företag i paritet med dom du drog upp. Och mig veterligen behöver dessa företag inte betala mutor till poliser eller lokala tjänstemän för att få verka i landet. Detta bland annat för att det ofta i dessa stora bolag finns en kultur som motverkar mutor.

Ett exempel är Ikea som klev av Ryssland som exempel, bara för att lokala tjänstemän krävde mutor.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Hej

Du har ingen aning om jag har bedrivit någon verksamhet eller ej i Thailand, du bara tror och fantiserar som vanligt.

Du får naturligtvis fortsätta leva i din lilla bubbla där inga mutor förekommer och inga företagare tvingas betala poliser och myndigheter, men den saknar förankring i verkligheten.

Att du har klarat dig undan bevisar ingenting annat än att just du har gjort detta, det säger inget om hur många andra som har drabbats, med ditt resonemang skulle jag ju kunna hävda att inga rån och stölder förekommer i Thailand eftersom jag personligen inte har blivit rånad eller bestulen, men hur trovärdigt är ett sånt resonemang?

Med vänlig hälsning isan lover

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
16 timmar sedan, skrev Fredman:

Jag har en kompis som har stuga på en ö. Stugan är byggd enligt det generella strandskyddet dvs. 100 m från stranden på egen ägd mark. Fastigheten har sedan gammalt servitut på brygga och enkel sjöbod som ligger på marken som en bonde äger.

Vartefter att åren har gått så har bryggan växt lite vid varje ombyggnad och är idag både en stor brygga och altan. Sjöboden har idag både el och vatten.

Byggnadsnämnden har sagt honom att det inte är något som de kommer att åtgärda då det har gått så lång tid. De var även på besök när han byggde ut huset och klev iland på bryggan.

Även att bonden sålde marken med servitut så måste man ju säga att det är han som fått sätta till marken även att han inte skulle kunna nyttja den på något vettigt sätt.

Hej

Så fungerar det hos oss på västkusten också, är förvånad över att en del inte verkar känna till detta.

Min morfar lät ett av sina barn sätta upp en sommarstuga på hans mark här ute på ön utan bygglov, när det hade gått en viss tid blev bygget vitt och godkändes.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2016‎-‎05‎-‎02 at 06:16, skrev janne_h:

Och hur mycket legala affärer har du sysslat med under åren i Thailand.

Jag är själv näringsidkare i Thailand. Och jag har inte hört talas om att man krävt någon på mutor om inte det har med korruption att göra.

Nu sysslar vi mest med privatkunder. Men dom få gånger vi fått uppmaning att räkna på större stambyten. Så handlar det ofta om att beställaren vill ha en slant under bordet. Och det kan väl knappast kallas för legalt att göra så.

Det går alldeles utmärkt att bedriva verksamhet utan mutor i Thailand. Men sen kan ju frestelsen att ta en kortväg vara lockande. Och man faller in i det själv. Men då är det inte legal verksamhet längre.

Gudskelov så anlitar mina kunder mig inte för att få mutor. Utan för min kompetens och service inriktning som mina konkurrenter inte besitter.

Många svenskar kommer till Thailand och får för sig att det inte går att göra affärer utan mutor. Vilket enligt mig är rent struntsnack.

Dock att få bygga restaurang på statlig strand mark. Måste även den mest naive idi*ten förstå att det bara går om man mutar sig fram. Och man ska då inte vara förvånad den dagen det tar slut.

Ungefär lika naivt som en släkting till mig som fick för sig att smuggla knark från Laos för några år sen. Och räknade med att klara sig på grund av känningar inom polisen. Är det någon som vart förvånad över att polisen han kände inte ville kännas vid honom den dagen det sket sig på riktigt.

Han har för övrigt avtjänat sitt straff idag. Och aktar sig för allt med knark.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

 

On ‎2016‎-‎05‎-‎02 at 06:33, skrev Isan Lover:

Hej

Jag uttalade mig inte för egen del men jag känner ju till hur det är för Thailändare.

Med vänlig hälsning isan lover

 

17 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Du har ingen aning om jag har bedrivit någon verksamhet eller ej i Thailand, du bara tror och fantiserar som vanligt.

Du får naturligtvis fortsätta leva i din lilla bubbla där inga mutor förekommer och inga företagare tvingas betala poliser och myndigheter, men den saknar förankring i verkligheten.

Att du har klarat dig undan bevisar ingenting annat än att just du har gjort detta, det säger inget om hur många andra som har drabbats, med ditt resonemang skulle jag ju kunna hävda att inga rån och stölder förekommer i Thailand eftersom jag personligen inte har blivit rånad eller bestulen, men hur trovärdigt är ett sånt resonemang?

Med vänlig hälsning isan lover

 

 

Jag utgick från ett svar från dig på en direkt fråga. Där du skrev Jag uttalade mig inte för egen del men jag känner ju till hur det är för Thailändare. Vilket betyder att du skriver att du inte sysslat med legala affärer i Thailand. Annars kanske du kan bringa klarhet i frågan?

Ska jag tolka det att du även själv anser dig fara med osanning. Och ingenting du skriver som svar på en direkt fråga gäller?

Man ska alltså utgå från att man fantiserar om man tar dig på orden, vad du skriver och svarar efter det?

Men i din värld är väl att tänka innan man talar/skriver samma sak som att torka sig innan man går på toaletten?

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
12 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Så fungerar det hos oss på västkusten också, är förvånad över att en del inte verkar känna till detta.

Min morfar lät ett av sina barn sätta upp en sommarstuga på hans mark här ute på ön utan bygglov, när det hade gått en viss tid blev bygget vitt och godkändes.

Med vänlig hälsning isan lover

 

Den stora skillnaden där är att barnet hade lov av markägaren (din morfar)

 

För att uppföra byggnad krävs två saker. Bygglov och tillstånd av markägaren. I TS-fallet saknades dessutom båda dessa kriterier för de var förfalskade med mutor som grund och därmed ogiltiga

Då kan det aldrig bli lagligt efter några år. Andras tomter omfattas inte av någon slags besittningsrätt.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest JJC
On Sunday, May 01, 2016 at 20:50, skrev MaiChai:

 

Nu är ju inte myndighetspersoner i Sverige tillnärmelsevis lika mottagliga för mutor som i Thailand - det kan väl till och med du erkänna?  Dessa svenskar kan ju och har förmodligen under de 15 år de bedrivit verksamhet där donerat pengar till "rätt" personer - en summa som kanske stigit med åren?

 

Har de bedrivit verksamhet i Thailand under 15 år och inte fattat hur korrupt samhället är så borde de spärras in på ett mentalsjukhus och omedelbart omyndigförklaras för så jävla blåögd kan man inte vara.

 

Det finns ju ett talesätt, att är något för bra för att vara sant så är det också det. Som möjligheten för en farang att få bygga på stranden, att inte en thai hade tänkt på det först...

 

Har en bekant som driver en restaurang i Bangkok. Ut från restaurangens parkering kan man åka ut på två håll, det ena hållet får man dock bara svänga vänster på och resulterar i en lång omväg till Sukhumvit som gästerna ofta skall till så gästerna svänger ofta höger på vägen. Tyvärr så ligger där en police booth mitt i hörnet och de kliver ibland ut och bötfäller de som bryter mot förbudet att svänga höger. Nu har min bekant löst det hela så att han betalar 3000 baht i månaden till polisen - mot kvitto märk väl - för att de inte skall bötfälla hans gäster när de svänger höger på vägen. På kvittot står det avgift för trafikdirigering men min bekant vet ju mycket väl att det är en muta det handlar om. Han betalar helt enkelt för att hans gäster ska få bryta mot lagen.

Men de är mutbara i alla fall.  Bara rätt summa pengar ligger i kuvert. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
11 timmar sedan, skrev janne_h:

 

 

 

Jag utgick från ett svar från dig på en direkt fråga. Där du skrev Jag uttalade mig inte för egen del men jag känner ju till hur det är för Thailändare. Vilket betyder att du skriver att du inte sysslat med legala affärer i Thailand. Annars kanske du kan bringa klarhet i frågan?

Ska jag tolka det att du även själv anser dig fara med osanning. Och ingenting du skriver som svar på en direkt fråga gäller?

Man ska alltså utgå från att man fantiserar om man tar dig på orden, vad du skriver och svarar efter det?

Men i din värld är väl att tänka innan man talar/skriver samma sak som att torka sig innan man går på toaletten?

Hej

Det innebär att jag själv inte har tvingats betala mutor men något mer var det inte min avsikt att avslöja.

Men till skillnad mot dig inser jag att mutor till polis och myndigheter är väldigt vanligt förekommande för dom som bedriver lönande näringsverksamhet i Thailand även om jag personligen inte är drabbad.

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
7 timmar sedan, skrev JJC:

Men de är mutbara i alla fall.  Bara rätt summa pengar ligger i kuvert.

Hej

Ja många har en ogrundad övertro på Svenska myndigheter, men av naturliga skäl kan och vill jag inte dra några exempel på detta i ett öppet forum.

Med mutor på rätt ställe kan mycket omöjligt bli möjligt även i det perfekta Sverige.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-05-02 at 14:31, skrev Isan Lover:

Hej

Jag tycker naturligtvis att det är fel att det byggs i nationalparkerna mot gällande regler, just nu vräker militären fattiga bönder och deras familjer runt om i landet, sågar ned deras träd och river deras hus fast dom har bott där i upp till 60 år, men för rika med kontakter som Suthep gäller uppenbarligen inte samma regler, han och hans familj exploaterar bevisligen mark i Nationalparker i Surat Thani området men slipper både straff och rivning, detta känns inte helt rätt utan det stinker.

Med vänlig hälsning isan lover

Vilka bönder är det som vräks "just nu" och som har bott "där" i upp till 60 år?

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom ska väl vara glada att dom slipper 60 års retroaktiv hyra med ränta. Okupperar man mark och lägger ner en massa pengar på att bygga på den får man väl skylla sig själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
21 timmar sedan, skrev janne_h:

 

 

 

Jag utgick från ett svar från dig på en direkt fråga. Där du skrev Jag uttalade mig inte för egen del men jag känner ju till hur det är för Thailändare. Vilket betyder att du skriver att du inte sysslat med legala affärer i Thailand. Annars kanske du kan bringa klarhet i frågan?

Ska jag tolka det att du även själv anser dig fara med osanning. Och ingenting du skriver som svar på en direkt fråga gäller?

Man ska alltså utgå från att man fantiserar om man tar dig på orden, vad du skriver och svarar efter det?

Men i din värld är väl att tänka innan man talar/skriver samma sak som att torka sig innan man går på toaletten?

Hej

Du borde tolka det precis som jag sa, "Det innebär att jag själv inte har tvingats betala mutor men något mer var det inte min avsikt att avslöja".

Jag behöver absolut inte redogöra offentligt vilka verksamheter jag har varit inblandad i vare sig i Thailand eller andra Asiatiska länder bara för att du kräver detta.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
10 timmar sedan, skrev turisten:

Vilka bönder är det som vräks "just nu" och som har bott "där" i upp till 60 år?

Hej

Det finns det länkar om på forumet och annars kan Bangkok Post och en Googling ge svar på dina frågor.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...