Jump to content
IGNORERAD

Svenskställen rivna av militären på Surin Beach.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Tallviking
26 minuter sedan, skrev FF:

Alltså så princip i Thailand kan glittren riva alla hotell som utländska företag äger...

Eftersom ingen utlänning kan äga mark där, många hyr väl mark som diverse myndigheter skriver ut.

Om det är svarta pengar som getts eller inte, så tycker jag att det är fel att riva husen..

Vore nog bättre att leta rätt dom har givit tillstånd i ett rättssamhälle..

 

   FF

 

Nej


De flesta hotell etc är ju thailändska företag och thailändska företag kan äga marken förutsatt att den anskaffats lagtligt

 

Att svartbyggen rivs i Thailand är ju inte direkt en nyhet och så har skett i ganska många år

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 151
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    21

  • janne_h

    10

  • frogfish

    9

  • leifen

    8

Mest aktiva i denna tråd

Tallviking
32 minuter sedan, skrev JJC:

Vad sägs om Ring muren i Visby. Byggd på kungens mark av borgare utan bygglov med stulen byggmaterial dessutom delar an muren på strandtomter skymmer utsikten. 

Ändå river man inte den. Vem fick mutorna då?

 

Kungen ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev JJC:

Vad sägs om Ring muren i Visby. Byggd på kungens mark av borgare utan bygglov med stulen byggmaterial dessutom delar an muren på strandtomter skymmer utsikten. 

Ändå river man inte den. Vem fick mutorna då?

Det var nog svårt att hitta en myndighet att söka bygglov hos på 1200-talet.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen
On 2016-04-28 at 09:53, skrev Tallviking:

 

Det är samma lagar hela tiden men under "demokratin" gick det att "köpa sig" undantag från att följa lagarna men nu under militärens styre krävs att lagarna följs

 

Hurra för "thailändsk demokrati" :whistle:

 

 

Hoppas att militären tar tag i såna där utländska marodörer som genom skadegörelse förhindrar lokala myndighetspersoner från att utöva sina förpliktelser också :whistle:

 

Hur kan man ens komma på en sån kriminell tanke som att medverka till sabotera pooyai baans högtalare? ???

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest JJC
19 minuter sedan, skrev Fritz:

Det var nog svårt att hitta en myndighet att söka bygglov hos på 1200-talet.

 

Fritz..

Om man läser historieböcker så upptäcker man att kungen själv beviljade tillstånd till de som frågade om bygglov.

Det där med mängder av olika myndigheter är bara en modern påhitt för att göra allt svårt och krångligt för folk.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-04-29 at 18:49, skrev Isan Lover:

Hej

 

Samma regler som i Sverige säger du, äger kungen kusten i Sverige, kan regeringen riva byggnader där man har bedrivit näringsverksamhet i 15 år, har papper på ägandet och tillstånd för verksamheten?

Tror att det skulle bli en lång rättsprocess i Sverige om myndigheterna skulle vilja riva privat ägda rörelser i Sverige med tillstånd, skulle det sen visa sig att någon anställd på en myndighet har gett tillstånd felaktigt är det nog inte ens då självklart att byggnaderna ska rivas och ägarnas egendom förverkas.

 

Ska man som entreprenör inte kunna lita på att myndigheterna utför sitt jobb korrekt, utfärdar dokument och tillstånd som håller rättsligt?

Att köpa något av Kalle på stan i god tro är väl en sak, men att riva byggnader och stänga ned verksamhet där ägarna uppger att all nödvändig dokumentation och tillstånd ifrån myndigheterna finns låter märkligt tycker jag, när militären beslutar om att Thailändares marknadsplatser, gatuförsäljning och gatuserveringar helt plötsligt är olagliga efter 20-50 års försäljning på samma platser brukar åtminstone dessa erbjudas en alternativ plats, men det besvärar tydligen inte juntan sig med när det handlar om utlänningar, då kan man bara riva och köra bort dom.

 

Om det är något som är brottsligt så är det väl att myndighetsanställda skriver ut och stämplar dokument och tillstånd som är olagliga, det kan ju knappast vara olagligt och brottsligt att driva en rörelse enligt dom regler och lagar som finns?

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

 

Militärdiktaturen bestämmer vilka lagar som ska tillämpas. Dom kan ogiltigförklara i princip allt, och då även tidigare lagar. Så man kan sammanfatta det med att i Thailand så det diktaturens kreatur som bestämmer!

Behandla din nästa så som du själv vill bli behandlad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
5 minuter sedan, skrev JJC:

Om man läser historieböcker så upptäcker man att kungen själv beviljade tillstånd till de som frågade om bygglov.

Det där med mängder av olika myndigheter är bara en modern påhitt för att göra allt svårt och krångligt för folk.

 

De grundläggande myndigheterna skapades på 1600-talet i Sverige. Jobbar själv på en som bildades då

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest JJC
1 minut sedan, skrev Tallviking:

 

De grundläggande myndigheterna skapades på 1600-talet i Sverige. Jobbar själv på en som bildades då

Det är därför allt går åt skogen :waaaht::haha:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
4 minuter sedan, skrev JJC:

Det är därför allt går åt skogen :waaaht::haha:

 

Nej. Jag jobbar inte på skogsvårdsstyrelsen ! :whistle:

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Wangthong
3 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Ja i en normal rättsstat är det en skillnad som kan vara helt avgörande i ett sånt här fall, har nuvarande ägare köpt en rörelse med samtliga tillstånd stämplade och godkända av myndigheter, betalat ett marknadsmässigt pris, inte själv mutat någon och inte kan anses ha haft något skäl att misstänka att inte allt stämde är ju denne i princip helt oskyldig.

Med vänlig hälsning isan lover

Nu är ju inte Thailand någon rättsstat. De som ger sig in i Thailand och tror att de kan känna sig säkra på att allt är ok är nog väldigt få. Jag antar att de flesta som gör affärer i landet känner till att risken att bli blåsta är stor. Fast de flesta har nog inte kalkulerat med juntan utan har förmodligen räknat med möjligheten att köpa sig ur diverse problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
2 timmar sedan, skrev Wangthong:

Nu är ju inte Thailand någon rättsstat. De som ger sig in i Thailand och tror att de kan känna sig säkra på att allt är ok är nog väldigt få. Jag antar att de flesta som gör affärer i landet känner till att risken att bli blåsta är stor. Fast de flesta har nog inte kalkulerat med juntan utan har förmodligen räknat med möjligheten att köpa sig ur diverse problem.

Hej

För oss som har rest till Thailand i många herrans år är väl det mesta ganska självklart, men jag tror inte att alla Svenskar har samma erfarenhet, finns helt klart en risk för att ärliga människor med goda avsikter kan bli lurade.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
25 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

För oss som har rest till Thailand i många herrans år är väl det mesta ganska självklart, men jag tror inte att alla Svenskar har samma erfarenhet, finns helt klart en risk för att ärliga människor med goda avsikter kan bli lurade.

Med vänlig hälsning isan lover

 

Så är man ny och okunnig gäller andra lagar då eller ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Tallviking:

 

Nej. Jag jobbar inte på skogsvårdsstyrelsen ! :whistle:

 

Men du har säkert jobbat där...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
13 timmar sedan, skrev MaiChai:

 

Enlgt din TS så byggdes en del ställen så sent som för 18 månader sen så vi kan nog anta att de nuvarande ägarna var inblandade eller iallafall väl medvetna om det bygget. Ett 18 månader gammalt svartbygge hade inte fått stå kvar i Sverige heller av "hävd" inte heller de andra byggnaderna som var 15 år gamla.

 

Ägarna bör rannsaka sig själv, har de betalt väldigt mycket för att få diverse tillstånd - utan kvitto givetvis - så borde de nog som slipade affärsmän insett att det var något fuffens på gång men valde att ta risken. Nu visade det sig att chansningen inte gick hem.

Hej

 

I Sverige är nog chansen liten att ett flertal restauranger, affärer och barer skulle ha kunnat byggas och drivas i 15 år utan giltiga tillstånd, skulle något fel ha begåtts av myndigheterna när tillståndet gavs och byggnaderna sattes upp för 15 år sedan är jag väldigt tveksam till att dom skulle rivas 15 år senare, förmodligen hade myndigheterna ha rättat till dokumenten och låtit byggnaderna stå kvar.

 

Sen tycker jag fortfarande att du och några till är väldigt snabba att döma ägarna och ta för givet att dessa har mutat sig fram och är kriminella, detta vet vi ju inget om med säkerhet, det är bara spekulationer och antaganden.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
10 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

 

I Sverige är nog chansen liten att ett flertal restauranger, affärer och barer skulle ha kunnat byggas och drivas i 15 år utan giltiga tillstånd, skulle något fel ha begåtts av myndigheterna när tillståndet gavs och byggnaderna sattes upp för 15 år sedan är jag väldigt tveksam till att dom skulle rivas 15 år senare, förmodligen hade myndigheterna ha rättat till dokumenten och låtit byggnaderna stå kvar.

 

Sen tycker jag fortfarande att du och några till är väldigt snabba att döma ägarna och ta för givet att dessa har mutat sig fram och är kriminella, detta vet vi ju inget om med säkerhet, det är bara spekulationer och antaganden.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Så i Sverige skulle man kunna ge bygglov i efterhand till hus byggda på mark dom inte ens äger ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 minut sedan, skrev Tallviking:

 

Så i Sverige skulle man kunna ge bygglov i efterhand till hus byggda på mark dom inte ens äger ?

Hej

Marken kan ju ex.vis vara arrenderad för en längre period eller hyrd årsvis av "ägaren".

Har själv en byggnad med kommunalt bygglov och alla tillstånd i ordning fastän marken bara är arrenderad.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley
12 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

 

I Sverige är nog chansen liten att ett flertal restauranger, affärer och barer skulle ha kunnat byggas och drivas i 15 år utan giltiga tillstånd, skulle något fel ha begåtts av myndigheterna när tillståndet gavs och byggnaderna sattes upp för 15 år sedan är jag väldigt tveksam till att dom skulle rivas 15 år senare, förmodligen hade myndigheterna ha rättat till dokumenten och låtit byggnaderna stå kvar.

 

Sen tycker jag fortfarande att du och några till är väldigt snabba att döma ägarna och ta för givet att dessa har mutat sig fram och är kriminella, detta vet vi ju inget om med säkerhet, det är bara spekulationer och antaganden.

 

Med vänlig hälsning isan lover

På gatan där jag bor ansökte Svenska Bostäder om bygglov för att renovera ett hyreshus, detta skedde för ca 10 år sedan.

Då uppdagades att huset skulle ha rivits ca 40 år tidigare i samband med byggandet av Essingeleden, något bygglov beviljades ej och huset revs tämligen omgående.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

 

I Sverige är nog chansen liten att ett flertal restauranger, affärer och barer skulle ha kunnat byggas och drivas i 15 år utan giltiga tillstånd, skulle något fel ha begåtts av myndigheterna när tillståndet gavs och byggnaderna sattes upp för 15 år sedan är jag väldigt tveksam till att dom skulle rivas 15 år senare, förmodligen hade myndigheterna ha rättat till dokumenten och låtit byggnaderna stå kvar.

 

Sen tycker jag fortfarande att du och några till är väldigt snabba att döma ägarna och ta för givet att dessa har mutat sig fram och är kriminella, detta vet vi ju inget om med säkerhet, det är bara spekulationer och antaganden.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Nu är ju inte myndighetspersoner i Sverige tillnärmelsevis lika mottagliga för mutor som i Thailand - det kan väl till och med du erkänna?  Dessa svenskar kan ju och har förmodligen under de 15 år de bedrivit verksamhet där donerat pengar till "rätt" personer - en summa som kanske stigit med åren?

 

Har de bedrivit verksamhet i Thailand under 15 år och inte fattat hur korrupt samhället är så borde de spärras in på ett mentalsjukhus och omedelbart omyndigförklaras för så jävla blåögd kan man inte vara.

 

Det finns ju ett talesätt, att är något för bra för att vara sant så är det också det. Som möjligheten för en farang att få bygga på stranden, att inte en thai hade tänkt på det först...

 

Har en bekant som driver en restaurang i Bangkok. Ut från restaurangens parkering kan man åka ut på två håll, det ena hållet får man dock bara svänga vänster på och resulterar i en lång omväg till Sukhumvit som gästerna ofta skall till så gästerna svänger ofta höger på vägen. Tyvärr så ligger där en police booth mitt i hörnet och de kliver ibland ut och bötfäller de som bryter mot förbudet att svänga höger. Nu har min bekant löst det hela så att han betalar 3000 baht i månaden till polisen - mot kvitto märk väl - för att de inte skall bötfälla hans gäster när de svänger höger på vägen. På kvittot står det avgift för trafikdirigering men min bekant vet ju mycket väl att det är en muta det handlar om. Han betalar helt enkelt för att hans gäster ska få bryta mot lagen.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 minut sedan, skrev MaiChai:

 

Nu är ju inte myndighetspersoner i Sverige tillnärmelsevis lika mottagliga för mutor som i Thailand - det kan väl till och med du erkänna?  Dessa svenskar kan ju och har förmodligen under de 15 år de bedrivit verksamhet där donerat pengar till "rätt" personer - en summa som kanske stigit med åren?

 

Har de bedrivit verksamhet i Thailand under 15 år och inte fattat hur korrupt samhället är så borde de spärras in på ett mentalsjukhus och omedelbart omyndigförklaras för så jävla blåögd kan man inte vara.

 

Det finns ju ett talesätt, att är något för bra för att vara sant så är det också det. Som möjligheten för en farang att få bygga på stranden, att inte en thai hade tänkt på det först...

 

Har en bekant som driver en restaurang i Bangkok. Ut från restaurangens parkering kan man åka ut på två håll, det ena hållet får man dock bara svänga vänster på och resulterar i en lång omväg till Sukhumvit som gästerna ofta skall till så gästerna svänger ofta höger på vägen. Tyvärr så ligger där en police booth mitt i hörnet och de kliver ibland ut och bötfäller de som bryter mot förbudet att svänga höger. Nu har min bekant löst det hela så att han betalar 3000 baht i månaden till polisen - mot kvitto märk väl - för att de inte skall bötfälla hans gäster när de svänger höger på vägen. På kvittot står det avgift för trafikdirigering men min bekant vet ju mycket väl att det är en muta det handlar om. Han betalar helt enkelt för att hans gäster ska få bryta mot lagen.

Hej

Mutor förekommer i hela världen, i Thailand är det betydligt vanligare än i ex.vis Sverige, så långt är vi överens.

Problemet är bara att i Thailand tvingas man ofta betala oavsett om rörelsen är helt vit eller svart, detta gäller även Thailändare, så det är inte ett skäl att misstänka att något är fel eller att tillstånd är ogiltiga o.s.v bara för att man tvingas betala varje månad.

Med vänlig hälsning isan lover

 

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

 

I Sverige är nog chansen liten att ett flertal restauranger, affärer och barer skulle ha kunnat byggas och drivas i 15 år utan giltiga tillstånd, skulle något fel ha begåtts av myndigheterna när tillståndet gavs och byggnaderna sattes upp för 15 år sedan är jag väldigt tveksam till att dom skulle rivas 15 år senare, förmodligen hade myndigheterna ha rättat till dokumenten och låtit byggnaderna stå kvar.

 

Sen tycker jag fortfarande att du och några till är väldigt snabba att döma ägarna och ta för givet att dessa har mutat sig fram och är kriminella, detta vet vi ju inget om med säkerhet, det är bara spekulationer och antaganden.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Visst är det enkelt att snabbt döma utländska ägare till byggnader på stränder i Thailand som är statlig mark, men bara hälften så snabb som du som dömt Suthep att ha massor av olagliga byggnader lite överallt i Surath Thanis nationalparker. Har du sett byggnaderna ? eller dokument? Har tänkt tillbringa drygt en vecka i det distriktet i juni så skulle vilja se objekten på plats.
Är det hotell, resturanger eller vad? Positioner för Google Maps duger :) 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Mutor förekommer i hela världen, i Thailand är det betydligt vanligare än i ex.vis Sverige, så långt är vi överens.

Problemet är bara att i Thailand tvingas man ofta betala oavsett om rörelsen är helt vit eller svart, detta gäller även Thailändare, så det är inte ett skäl att misstänka att något är fel eller att tillstånd är ogiltiga o.s.v bara för att man tvingas betala varje månad.

Med vänlig hälsning isan lover

 

Och hur mycket legala affärer har du sysslat med under åren i Thailand.

Jag är själv näringsidkare i Thailand. Och jag har inte hört talas om att man krävt någon på mutor om inte det har med korruption att göra.

Nu sysslar vi mest med privatkunder. Men dom få gånger vi fått uppmaning att räkna på större stambyten. Så handlar det ofta om att beställaren vill ha en slant under bordet. Och det kan väl knappast kallas för legalt att göra så.

Det går alldeles utmärkt att bedriva verksamhet utan mutor i Thailand. Men sen kan ju frestelsen att ta en kortväg vara lockande. Och man faller in i det själv. Men då är det inte legal verksamhet längre.

Gudskelov så anlitar mina kunder mig inte för att få mutor. Utan för min kompetens och service inriktning som mina konkurrenter inte besitter.

Många svenskar kommer till Thailand och får för sig att det inte går att göra affärer utan mutor. Vilket enligt mig är rent struntsnack.

Dock att få bygga restaurang på statlig strand mark. Måste även den mest naive idi*ten förstå att det bara går om man mutar sig fram. Och man ska då inte vara förvånad den dagen det tar slut.

Ungefär lika naivt som en släkting till mig som fick för sig att smuggla knark från Laos för några år sen. Och räknade med att klara sig på grund av känningar inom polisen. Är det någon som vart förvånad över att polisen han kände inte ville kännas vid honom den dagen det sket sig på riktigt.

Han har för övrigt avtjänat sitt straff idag. Och aktar sig för allt med knark.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
15 minuter sedan, skrev janne_h:

Och hur mycket legala affärer har du sysslat med under åren i Thailand.

Jag är själv näringsidkare i Thailand. Och jag har inte hört talas om att man krävt någon på mutor om inte det har med korruption att göra.

Nu sysslar vi mest med privatkunder. Men dom få gånger vi fått uppmaning att räkna på större stambyten. Så handlar det ofta om att beställaren vill ha en slant under bordet. Och det kan väl knappast kallas för legalt att göra så.

Det går alldeles utmärkt att bedriva verksamhet utan mutor i Thailand. Men sen kan ju frestelsen att ta en kortväg vara lockande. Och man faller in i det själv. Men då är det inte legal verksamhet längre.

Gudskelov så anlitar mina kunder mig inte för att få mutor. Utan för min kompetens och service inriktning som mina konkurrenter inte besitter.

Många svenskar kommer till Thailand och får för sig att det inte går att göra affärer utan mutor. Vilket enligt mig är rent struntsnack.

Dock att få bygga restaurang på statlig strand mark. Måste även den mest naive idi*ten förstå att det bara går om man mutar sig fram. Och man ska då inte vara förvånad den dagen det tar slut.

Ungefär lika naivt som en släkting till mig som fick för sig att smuggla knark från Laos för några år sen. Och räknade med att klara sig på grund av känningar inom polisen. Är det någon som vart förvånad över att polisen han kände inte ville kännas vid honom den dagen det sket sig på riktigt.

Han har för övrigt avtjänat sitt straff idag. Och aktar sig för allt med knark.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Hej

Jag uttalade mig inte för egen del men jag känner ju till hur det är för Thailändare.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Jag uttalade mig inte för egen del men jag känner ju till hur det är för Thailändare.

Med vänlig hälsning isan lover

 

Ja då har du bevisligen fel!

Det går mycket väl att bedriva affärer utan att betala mutor i Thailand, vilket jag är levande bevis för.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
9 timmar sedan, skrev leifen:

Visst är det enkelt att snabbt döma utländska ägare till byggnader på stränder i Thailand som är statlig mark, men bara hälften så snabb som du som dömt Suthep att ha massor av olagliga byggnader lite överallt i Surath Thanis nationalparker. Har du sett byggnaderna ? eller dokument? Har tänkt tillbringa drygt en vecka i det distriktet i juni så skulle vilja se objekten på plats.
Är det hotell, resturanger eller vad? Positioner för Google Maps duger :)

Hej

Hans fall har Bangkok Post och andra medier tagit upp genom åren, dom har även varit uppe domstol men då i Sutheps eget område och där har man medgett intrång men friat honom, miljöaktivister har därför krävt att rättegångarna borde hållas på en neutral plats t.ex Bangkok.

Så kolla med Bangkok Post eller Thailändsk domstol så får du nog all information du behöver, ett annat alternativ är ju att googla på det.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...