Jump to content
IGNORERAD

Dödssjuka Håkan, 70, fast i Thailand


Jerker

Recommended Posts

andrejsdenruskige
Frugan opererade idag i Thailand en fingerled som hon gått på besök två ggr för i Sverige. I Sverige så säger doktorerna att det kommer att växa bort. Fast hon har bara blivit sämre hela tiden.

 

I Thailand var de förargade för att hon gått så länge med leden i dåligt skick. De sa att om hon kommit tidigare så hade det varit en mindre operation. Operationen idag tog ca 15 minuter. Efter operationen kunde hon röra fingret innan de sydde igen. Naturligtvis säger det inte så mycket, bedövad som hon var. Nu ett par timmar efter operationen så säger hon att det känns bra. Och att hon får börja använda handen och fingret ingen om två veckor.

 

Kostnaden var lite drygt 10000 Baht samt 750 Baht för medicin. Medicinen som hon hämtar på apoteket får hon betala. Operationen betalar försäkringen.

Skicka räkningen till landstinget och förklara deras inkompetens.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 248
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    17

  • Soengsang

    13

  • Boa52

    13

  • kitungmakmak

    12

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Kenneth4618
5 timmar sedan, skrev Herluf:

God ide. Det kan mycket väl bli ännu snålare tider för en pensionär om si sådär 10-15 år, så jag ska kolla upp det, absolut.

 

20 000baht per dygn, se där är ett land som tar hand om sina egna medborgare.  Leve Norge!

Men de har tydligen inte råd att ge barnen (framtiden)  lunch i skolan

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som gör mig misstänksam i detta fall, är det faktum att Expressen kontaktats. 

Hur många springer till en kvällstidning om ens förälder har problem utomlands....?

Löser man inte problemet ihop med ambassaden..?

Kan det vara så att någon på ambassaden kontaktar kvällstidningarna i sådana här fall...?

 

Ändrades av hakancnx

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Wangthong:

Frugan opererade idag i Thailand en fingerled som hon gått på besök två ggr för i Sverige. I Sverige så säger doktorerna att det kommer att växa bort. Fast hon har bara blivit sämre hela tiden.

 

I Thailand var de förargade för att hon gått så länge med leden i dåligt skick. De sa att om hon kommit tidigare så hade det varit en mindre operation. Operationen idag tog ca 15 minuter. Efter operationen kunde hon röra fingret innan de sydde igen. Naturligtvis säger det inte så mycket, bedövad som hon var. Nu ett par timmar efter operationen så säger hon att det känns bra. Och att hon får börja använda handen och fingret ingen om två veckor.

 

Kostnaden var lite drygt 10000 Baht samt 750 Baht för medicin. Medicinen som hon hämtar på apoteket får hon betala. Operationen betalar försäkringen.

 

Vad är det för försäkring?

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Jive:

Det skall du nog inte oroa dej över. Ambulansen tar dej till första bästa som har resurser, sedan går det nog att byta om försäkringsbolaget kräver det.

 

Jag påstår att ambulansen tar dig till "deras" sjukhus, sedan efter "akutjobbet" kan man bli förflyttad mot betalning. Det är i alla fall vad jag har lagt märke till.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Jag påstår att ambulansen tar dig till "deras" sjukhus, sedan efter "akutjobbet" kan man bli förflyttad mot betalning. Det är i alla fall vad jag har lagt märke till.

Då pratar du om de ambulanser som står på respektive sjukhus och tillhör just det sjukhuset, men det finns ett ganska omfattande nät av sk frivilligambulanser i de flesta kommuner och där hela verksamheten bygger på frivilligheten. Personalen jobbar utan lön, bilar och utrustning är donerade från olika håll etc.

Jag blev upplockad av en sådan ambulans när jag hade min mc-olycka och de kör en vart man vill. I mitt fall bestämde min fru vilket sjukhus de skulle ta mej till. Transporten med dessa ambulanser är kostnadsfri för patienten. Jag behövde alltså inte betala en enda Baht.

Det var i o m denna olycka som jag blev medveten om dessa ambulanser - hade inte en aning om detta tidigare. Så, som vanligt är det ju så att man kanske ska vara lite försiktig med sina påståenden när man inte vet hur det ligger till, utan bara tror.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni skriver att det är dålig sjukvård i Sverige, bor vi i samma Sverige. Nu när jag kom hem från Thailand i feb med en trasig handled, det motagandet jag fick på akuten och

handledskirurgen var helt fantastigt, snabbt till operation bra uppföljning har det varit. Helt suveränt för den delen behöver inte det vara sämre i Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Jive:

Då pratar du om de ambulanser som står på respektive sjukhus och tillhör just det sjukhuset, men det finns ett ganska omfattande nät av sk frivilligambulanser i de flesta kommuner och där hela verksamheten bygger på frivilligheten. Personalen jobbar utan lön, bilar och utrustning är donerade från olika håll etc.

Jag blev upplockad av en sådan ambulans när jag hade min mc-olycka och de kör en vart man vill. I mitt fall bestämde min fru vilket sjukhus de skulle ta mej till. Transporten med dessa ambulanser är kostnadsfri för patienten. Jag behövde alltså inte betala en enda Baht.

Det var i o m denna olycka som jag blev medveten om dessa ambulanser - hade inte en aning om detta tidigare. Så, som vanligt är det ju så att man kanske ska vara lite försiktig med sina påståenden när man inte vet hur det ligger till, utan bara tror.

 

Har inte sett sådana häromkring.  Här verkar den verksamheten bygga på betalning från det sjukhus som får hand om de skadade, men det är säkert olika från region till region.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Nemo:

 

Har inte sett sådana häromkring.  Här verkar den verksamheten bygga på betalning från det sjukhus som får hand om de skadade, men det är säkert olika från region till region.

Även om inte du har råkat se dem, så finns de kanske. Så var det för mej.

Kanske du skulle ta min erfarenhet som grund för att verkligen kolla upp hur det förhåller sej där du håller till. Kanske blir du lika positivt överraskad som jag blev.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Jive:

Även om inte du har råkat se dem, så finns de kanske. Så var det för mej.

Kanske du skulle ta min erfarenhet som grund för att verkligen kolla upp hur det förhåller sej där du håller till. Kanske blir du lika positivt överraskad som jag blev.

 

Ska kolla detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev hakancnx:

Det som gör mig misstänksam i detta fall, är det faktum att Expressen kontaktats. 

Hur många springer till en kvällstidning om ens förälder har problem utomlands....?

Löser man inte problemet ihop med ambassaden..?

Kan det vara så att någon på ambassaden kontaktar kvällstidningarna i sådana här fall...?

 

Ja, det verkar vara en riktig tyck-synd-om-mig-familj som fläker ut sitt tiggeri och tafatthet till allmänheten så där.

Kanske modernt? Tycker det förekommer liknande snyfthistorier allt oftare i media.

Ändrades av Sakhon
Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Jive:

Även om inte du har råkat se dem, så finns de kanske. Så var det för mej.

Kanske du skulle ta min erfarenhet som grund för att verkligen kolla upp hur det förhåller sej där du håller till. Kanske blir du lika positivt överraskad som jag blev.

 

Efter lite research, så verkar det även finnas här. :)  Samtliga fall jag har hört talas om har dock varit av typen jag nämnde förut.

 

Pingnakorn has a role in relieving the city’s overwhelming need for first responders and trained medical staff. Rescue services like Pingnakorn historically worked separately, in part because the first ambulance on the scene would get money for bringing the victims to the hospital. Today, though, they’ve learned to work in conjunction, and they are part of Chiang Mai Rescue, a non-profit umbrella organization of all the rescue and first-response teams in the city. This way, they’re able to spread resources where most needed and respond to disasters more effectively.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
49 minuter sedan, skrev Boa52:

Ni skriver att det är dålig sjukvård i Sverige, bor vi i samma Sverige. Nu när jag kom hem från Thailand i feb med en trasig handled, det motagandet jag fick på akuten och

handledskirurgen var helt fantastigt, snabbt till operation bra uppföljning har det varit. Helt suveränt för den delen behöver inte det vara sämre i Thailand

Jag har upplevt att dom är snabbare i Thailand, på att ta in pat. eller bara att göra en enkel bedömning. Jag kom in med ryggen bruten (kotkompressioner) på ett par ställen och med risk för att bli förlamad - det tog flera timmar innan nån ens kom på att jag satt där och väntade på akuten i Sverige, i Thailand har jag kommit in som uttorkad tex och efter dom kollat att jag har stålar så går allt på nolltid.

 

Jag vill nog hävda att jag har fått ett bättre/snabbare bemötande i Thailand än i Sverige. Men det kan väl skilja från sjukhus till sjukhus åxå.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

53 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Jag har upplevt att dom är snabbare i Thailand, på att ta in pat. eller bara att göra en enkel bedömning. Jag kom in med ryggen bruten (kotkompressioner) på ett par ställen och med risk för att bli förlamad - det tog flera timmar innan nån ens kom på att jag satt där och väntade på akuten i Sverige, i Thailand har jag kommit in som uttorkad tex och efter dom kollat att jag har stålar så går allt på nolltid.

 

Jag vill nog hävda att jag har fått ett bättre/snabbare bemötande i Thailand än i Sverige. Men det kan väl skilja från sjukhus till sjukhus åxå.

Som du skriver om du har stålar. Jag skriver bara om mitt besök på NUS i Umeå 09:00- 14:00 var jag klar och gipsad, då tog ingreppet ca 1 timme med en fin stålplatta inmonterad. Då hade dom också tagit prover och kollat hjärtat

Ändrades av Boa52
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev kitungmakmak:

Jag har upplevt att dom är snabbare i Thailand, på att ta in pat. eller bara att göra en enkel bedömning. Jag kom in med ryggen bruten (kotkompressioner) på ett par ställen och med risk för att bli förlamad - det tog flera timmar innan nån ens kom på att jag satt där och väntade på akuten i Sverige, i Thailand har jag kommit in som uttorkad tex och efter dom kollat att jag har stålar så går allt på nolltid.

 

Jag vill nog hävda att jag har fått ett bättre/snabbare bemötande i Thailand än i Sverige. Men det kan väl skilja från sjukhus till sjukhus åxå.

 

Ja snabbare utan tvekan.  :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inget fel på statliga sjukhuset,har tillbringat många nätter där.

Men det som irriterar mig mest är att alla privatrum alltid är upptagna av en jäkla buddha....

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
2 timmar sedan, skrev kitungmakmak:

Jag har upplevt att dom är snabbare i Thailand, på att ta in pat. eller bara att göra en enkel bedömning. Jag kom in med ryggen bruten (kotkompressioner) på ett par ställen och med risk för att bli förlamad - det tog flera timmar innan nån ens kom på att jag satt där och väntade på akuten i Sverige, i Thailand har jag kommit in som uttorkad tex och efter dom kollat att jag har stålar så går allt på nolltid.

 

Jag vill nog hävda att jag har fått ett bättre/snabbare bemötande i Thailand än i Sverige. Men det kan väl skilja från sjukhus till sjukhus åxå.

 

Då undrar man ju vad som händer om man nu inte har stålar?

 

Jag föredrar nog 100 gånger mer den svenska akuten än ett sjukhus i Thailand om man nu saknar stålar.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Då undrar man ju vad som händer om man nu inte har stålar?

 

Jag föredrar nog 100 gånger mer den svenska akuten än ett sjukhus i Thailand om man nu saknar stålar.

 

BTT

Har man inte stålar så ska man inte resa dit alls. Försäkring är ett alternativ

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
45 minuter sedan, skrev leifen:

Har man inte stålar så ska man inte resa dit alls. Försäkring är ett alternativ

 

Människosynen stinker i vilket fall som helst i länder typ Thailand eller USA.

 

Att inte vårda sjuka människor som saknar medel är fan så inhumant.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Nemo:

 

Efter lite research, så verkar det även finnas här. :)  Samtliga fall jag har hört talas om har dock varit av typen jag nämnde förut.

 

Pingnakorn has a role in relieving the city’s overwhelming need for first responders and trained medical staff. Rescue services like Pingnakorn historically worked separately, in part because the first ambulance on the scene would get money for bringing the victims to the hospital. Today, though, they’ve learned to work in conjunction, and they are part of Chiang Mai Rescue, a non-profit umbrella organization of all the rescue and first-response teams in the city. This way, they’re able to spread resources where most needed and respond to disasters more effectively.

 

 

Du råkade inte snubbbla över ett telefonnummer till den ambulans paraply organisation, när du gjorde din research?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev leifen:

Har man inte stålar så ska man inte resa dit alls. Försäkring är ett alternativ

 Hej på dej Leifen

Helt klart ska man inte resa till såna ställen där inte vår sjukvård gäller om man inte har pengar eller försäkring, det måste vara lätt att förstå vissa förstår inte det utan tror att moder Swea ska skicka pengar så fort en nagel gått av

Ändrades av Boa52
Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev kitungmakmak:

Jag har upplevt att dom är snabbare i Thailand, på att ta in pat. eller bara att göra en enkel bedömning. Jag kom in med ryggen bruten (kotkompressioner) på ett par ställen och med risk för att bli förlamad - det tog flera timmar innan nån ens kom på att jag satt där och väntade på akuten i Sverige, i Thailand har jag kommit in som uttorkad tex och efter dom kollat att jag har stålar så går allt på nolltid.

 

Jag vill nog hävda att jag har fått ett bättre/snabbare bemötande i Thailand än i Sverige. Men det kan väl skilja från sjukhus till sjukhus åxå.

Hade din rygg varit bruten skulle du inte kunna skriva här inte ens genom ett blåsrör

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en annan organisation som kallas "Bodysnatchers" som består av frivilliga som hämtar döda i trafiken

 

 

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Människosynen stinker i vilket fall som helst i länder typ Thailand eller USA.

 

Att inte vårda sjuka människor som saknar medel är fan så inhumant.

 

BTT

Du betalar för fan sjukvården i Sverige också - över skattsedeln + lite cash vid varje besök

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
Denna tråd är låst.
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...