Jump to content
IGNORERAD

Dödssjuka Håkan, 70, fast i Thailand


Jerker

Recommended Posts

35 minuter sedan, skrev NiceBeaver:

Hon den där Josephine Freje på Expressen skriver idag en krönika på ungefär samma ämne: http://www.expressen.se/geo/josephine-freje/svensk-sjukvard-fick-mig-att-sakna-Thailand/

 

Det ligger nog något i vad Josephine skriver (om jag skall tro vad jag läser om svensk sjukvård idag). Synd bara att det hon ibland skriver är så onyanserat och kategoriskt överdrivet, som t ex i denna krönika "När vi ses beskriver Jocke mötet med den statliga vården som ett slakthus."

 

Jag, som har bott här i 14 år och besökt en del statliga statliga sjukhus i stad och på landet, har en annan bild av de statliga sjukhusen. Det är visserligen inte som att bo på ett lyxhotell, men för ett mycket ringa tillägg kan man få ett stort enskilt rum med både AC, TV och 3 mål västerländsk mat/dag.

 

Annars håller jag med henne, jag blir mycket hellre sjuk och behöver vård i Thailand än i Sverige.

Snabb och professionell vård!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 248
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    17

  • Soengsang

    13

  • Boa52

    13

  • kitungmakmak

    12

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Kloka ord från admin i FB-gruppen bofasta Svenskar i Thailand:

Jan Rönneke Vill bara påminna om att vi håller en god ton i gruppen. Det är inte den 70-årige mannen som begärt någon hjälp, utan hans son. Varför och vilka omständigheter som gjort att han inte haft en försäkring är inte vår sak att reda ut. Visa empati och medmänsklighet borde vara A och O. Allt annat kan ni behålla för Er själva.

Ändrades av thomas001
Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam
2 minuter sedan, skrev Jive:

 

Det ligger nog något i vad Josephine skriver (om jag skall tro vad jag läser om svensk sjukvård idag). Synd bara att det hon ibland skriver är så onyanserat och kategoriskt överdrivet, som t ex i denna krönika "När vi ses beskriver Jocke mötet med den statliga vården som ett slakthus."

 

Jag, som har bott här i 14 år och besökt en del statliga statliga sjukhus i stad och på landet, har en annan bild av de statliga sjukhusen. Det är visserligen inte som att bo på ett lyxhotell, men för ett mycket ringa tillägg kan man få ett stort enskilt rum med både AC, TV och 3 mål västerländsk mat/dag.

 

Annars håller jag med henne, jag blir mycket hellre sjuk och behöver vård i Thailand än i Sverige.

Snabb och professionell vård!

Har man pengar och kan köpa sig vård är Thailand bättre ,men har man  inga pengar så vill inte jag bli sjuk i Thailand ,låg inlagd för 2,5 år sedan på sös ,kanonvård fick jag ,har en god vän som ligger där nu och han får det bästa man kan få ,så jäkligt mkt gnäll på svensk sjukvård är det ,visst det är alldeles för lång väntetid på operationer och dyl har jag förstått 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter ju bra. Hoppas att det håller i sej då.

 

För en 1-timmesoperation + 6 dygns eftervård i enskilt rum inkl mat och medicin fick jag betala ca 6000 SEK i Thailand - inte så värst mycket pengar.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man bor I eller I närheten av en stor stad som har ett stort sjukhus ( internationellt ) ,så är en sjukförsäkring bra.

Men om man bor mitt i ingestans som jag,så kvittar det om du har en sjukförsäkring för 5000baht eller 100.000baht.

Det är tiden som räknas.

Har en kompis som hade en nr1 försäkring,skulle täcka allt.Han fick Stroke men det var för långt till Internationella sjukhuset i Udon Thani.

Nu är han bara ingeting............

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam
20 minuter sedan, skrev Jive:

Det låter ju bra. Hoppas att det håller i sej då.

 

För en 1-timmesoperation + 6 dygns eftervård i enskilt rum inkl mat och medicin fick jag betala ca 6000 SEK i Thailand - inte så värst mycket pengar.

Ja dit skulle Håkan åkt om han vetat  ,men inte många turister som känner till det sjukhuset och skulle alla känna till det så skulle det bli köer dit också 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Sam sip sam:

Ja dit skulle Håkan åkt om han vetat  ,men inte många turister som känner till det sjukhuset och skulle alla känna till det så skulle det bli köer dit också 

 

Kanske bäst för egen del att hålla inne lite med sin kunskap.;)

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Sam sip sam:

Har man pengar och kan köpa sig vård är Thailand bättre ,men har man  inga pengar så vill inte jag bli sjuk i Thailand ,låg inlagd för 2,5 år sedan på sös ,kanonvård fick jag ,har en god vän som ligger där nu och han får det bästa man kan få ,så jäkligt mkt gnäll på svensk sjukvård är det ,visst det är alldeles för lång väntetid på operationer och dyl har jag förstått 

Ja, precis så är det. Har man lite tur i Sverige att komma till behandling, helst ha rätt sjukdom för rätt sjukhus så finns det nog inget bättre land i världen att bli sjuk i.

 

Jag har personlig erfarenhet, eller snarare min son, av detta. Alltför lång historia att försöka berätta här, men kort så var det cancer. För de som inte tror på Gud, så kan man beskriva det som magi eller mirakel att han numera är friskskriven.

Och så så mycket tycker jag är helt klart i alla fall, hade detta inträffat någon annan stans i världen så hade jag inte haft någon son kvar nu.

Eller för den delen om det inträffat för 10 år sedan, cancerbehandlingen i Sverige har gjort enorma framsteg.

 

Men som sagt, man måste ha tur och lyckas ta sig fram genom vårdköerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-04-23 at 09:05, skrev stefan5300:

 

Gillar inte heller parasiter som lever på bidrag.

Synd att du inte var med då min jobbarbil exploderade när jag öppnade bildörren. Du kanske också fått men för livet.

bilex.jpgbilex1.jpgbilex3.jpg

 

Vilken jävla smäll :)

Har detta påverkat din arbetsförmåga?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
6 timmar sedan, skrev Jive:

 

Det ligger nog något i vad Josephine skriver (om jag skall tro vad jag läser om svensk sjukvård idag). Synd bara att det hon ibland skriver är så onyanserat och kategoriskt överdrivet, som t ex i denna krönika "När vi ses beskriver Jocke mötet med den statliga vården som ett slakthus."

 

Jag, som har bott här i 14 år och besökt en del statliga statliga sjukhus i stad och på landet, har en annan bild av de statliga sjukhusen. Det är visserligen inte som att bo på ett lyxhotell, men för ett mycket ringa tillägg kan man få ett stort enskilt rum med både AC, TV och 3 mål västerländsk mat/dag.

 

Annars håller jag med henne, jag blir mycket hellre sjuk och behöver vård i Thailand än i Sverige.

Snabb och professionell vård!

Hej

 

Håller med dig om dom statliga sjukhusen, det är naturligtvis inte samma standard som på ett privatsjukhus men för dom allra flesta inte allt för komplicerade åkommor är dom faktiskt helt ok och den vård dom erbjuder är skillnad på liv och död för många, vår morbror tog också ett tillägg och fick eget rum, lillebror vårdades i öppen sal med spräckt skalle och svåra blödningar efter fyllekörning på moppen, dom gjorde ett fint jobb och han blev helt återställd, själv trodde jag aldrig att han skulle överleva.

 

På vår lokala läkarstation finns det en pärm med vårt hus nummer på ryggen, där står både frugan, jag och pojken uppskrivna som boende, den tar man fram när vi kommer, korta väntetider, fri vård, gratis mediciner och vänligt bemötande.

 

Tycker att den statliga gratisvården på den lokala läkarstationen i Thailand håller bättre klass och service än ex.vis en Svensk vårdcentral, jag har själv inte varit inlagd på sjukhus i Thailand ännu men pojken har ju det och vi hade inget att klaga på, sjukhuschefen sökte upp mig personligen, ville veta om jag var nöjd med hur pojken bemöttes och behandlades, gav oss sitt privata hemnummer och bad oss inte tveka att kontakta honom även på kvällstid om vi inte blir nöjda med något, har aldrig hänt mig i Sverige.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
32 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Tycker att den statliga gratisvården på den lokala läkarstationen i Thailand håller bättre klass och service än ex.vis en Svensk vårdcentral

Snabbare är dom i alla fall, ingen väntetid eller nåt. Drop in, känns som att gå till en frisör i Thailand. Tidsmässigt alltså.

Men jag tror nog läkarna har ungefär samma klass på en Svensk VC (där jag går i alla fall) som i Thailand.

 

Fast  dom ville ju ha 350B för mig och 350B för vännen med mediciner och sånt, så jag kanske var på en privat klinik i alla fall. Nånstans i Isaan.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

19 hours ago, Jive said:

 

Men vad säger du om t ex mitt fall?

Jag flyttade från Sverige till Thailand när jag hade fyllt 62 år. Köpte en försäkring på BUPA och betalade den allt ökande premien år efter år. Så småningom började de att exkludera vissa sjukdomar ( hjärta/kärl, stroke och prostatacancer) från försäkringen även om premien ökade och det slutade med att de vägrade mej försäkring pga hög ålder.

 

Vore det inte rimligt att man, som svensk skattebetande medborgare, på ålderns höst här nere skulle kunna få ett sjukbidrag, typ NAV Norge? Jag ligger ju annars inte längre det svenska samhället till last.

Jive, Vad innebär Norska NAV?

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Herluf:

Jive, Vad innebär Norska NAV?

Jag kan inte detaljerna, men i stort innebär det att norska medborgare boende i Thailand får viss ersättning av norska staten för sjukvård här. Har en norsk god vän här som får upp till 20 000 Baht/dygn.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minutes ago, Jive said:

Jag kan inte detaljerna, men i stort innebär det att norska medborgare boende i Thailand får viss ersättning av norska staten för sjukvård här. Har en norsk god vän här som får upp till 20 000 Baht/dygn.

Om man är folkbokförd i Norge(eller Danmark) minst 7 år kan man söka Norskt medborgarskap. Undrar just om det finns fler fördelar med att bli Norsk? Sveriges ekonomi kommer ju garanterat att kapsejsa inom snar framtid, men pension intjänad i Sverige får man tyvärr räkna blir sänkt i vilket fall, i och med att den ska delas med alla våra ny medborgare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Herluf:

Om man är folkbokförd i Norge(eller Danmark) minst 7 år kan man söka Norskt medborgarskap. Undrar just om det finns fler fördelar med att bli Norsk? Sveriges ekonomi kommer ju garanterat att kapsejsa inom snar framtid, men pension intjänad i Sverige får man tyvärr räkna blir sänkt i vilket fall, i och med att den ska delas med alla våra ny medborgare.

Min gode vän som jag nämnde har både svenskt och norskt medborgarskap, så har du möjlighet att folkbokföra dej där så har du ju allt att vinna.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Jive:

Jag kan inte detaljerna, men i stort innebär det att norska medborgare boende i Thailand får viss ersättning av norska staten för sjukvård här. Har en norsk god vän här som får upp till 20 000 Baht/dygn.

 

I Surin får norrmännen ingen vård via Norge längre på vissa privata sjukhus pga mygel med dessa pengar. 

 

De turades i princip om att lägga sig på sjukhuset (på papper bara) och med hjälp av läkarna fick de ut en massa pengar som delades på.

 

En norrman tröttnade och meddelade Norge om detta och efter ett par kontroller svartlistades ett par sjukhus här av norska staten.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minute ago, Jive said:

Min gode vän som jag nämnde har både svenskt och norskt medborgarskap, så har du möjlighet att folkbokföra dej där så har du ju allt att vinna.

God ide. Det kan mycket väl bli ännu snålare tider för en pensionär om si sådär 10-15 år, så jag ska kolla upp det, absolut.

 

20 000baht per dygn, se där är ett land som tar hand om sina egna medborgare.  Leve Norge!

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minutes ago, Surin P3 said:

 

I Surin får norrmännen ingen vård via Norge längre på vissa privata sjukhus pga mygel med dessa pengar. 

 

De turades i princip om att lägga sig på sjukhuset (på papper bara) och med hjälp av läkarna fick de ut en massa pengar som delades på.

 

En norrman tröttnade och meddelade Norge om detta och efter ett par kontroller svartlistades ett par sjukhus här av norska staten.

Tyvärr finns det mygel med alla socialförsäkringssystem. Om man lade ner försäkringskassan och arbetsförmedlingen i Sverige och delade ut pengarna till Svenska medborgare, så hade det nog blivit 20 000kr per månad till var och en av oss?:waaaht: Och alla tjänstemännen på dessa myndigheter hade sluppit gå till sina onödiga jobb.:haha:

Ändrades av Herluf
Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev Mankan:

Vilken jävla smäll :)

Har detta påverkat din arbetsförmåga?

 

Ja det var en jävla smäll.

Efter att ha varit helt sjukskriven i 3 månader så började jag jobba halvtid i 3 månader och sedan började jag jobba fulltid igen men med ständigt återkommande öroninfektioner så efter cirka 1 år tröttnade min läkare och sa till mig att jag skulle byta arbete och att han skulle ordna halv sjukpension till mig för mina öron klarar inte av ett fulltidsjobb. Sedan har jag tinnitus med ett ständigt väsande ljud i mitt högeröra som kan vara jäkligt irriterande med ibland svåra insomningsproblem men har ju vant mig lite med min tinnitus under åren som gått även om det kan vara jäkligt irriterande emellanåt, så nog har olyckan påverkat min arbetsförmåga, olyckan hände 1993 och 1996 blev jag halvpensionär, bytte jobb från rörmokare till budbilschaffis.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man pengar och kan köpa sig vård är Thailand bättre ,men har man  inga pengar så vill inte jag bli sjuk i Thailand ,låg inlagd för 2,5 år sedan på sös ,kanonvård fick jag ,har en god vän som ligger där nu och han får det bästa man kan få ,så jäkligt mkt gnäll på svensk sjukvård är det ,visst det är alldeles för lång väntetid på operationer och dyl har jag förstått 

Är väl lite så Sverige att man köper vård via sjukvårdsförsäkring om man kan eller arbetsgivaren betalar som egentligen inte skulle behövas.

Kvalitén på vården är bra men väntetiderna gör att arbetsgivare och samhället förlorar stora belopp på sjukskrivna som väntar på behandling. Men det olika " kassor" som betalar bortsett från lidande.

Själv fick komma ett dygn snabbare under kniven på Danderyds än på Sofiahemmet.

Skickat från min C6603 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev NiceBeaver:

Hon den där Josephine Freje på Expressen skriver idag en krönika på ungefär samma ämne: http://www.expressen.se/geo/josephine-freje/svensk-sjukvard-fick-mig-att-sakna-Thailand/

Frugan opererade idag i Thailand en fingerled som hon gått på besök två ggr för i Sverige. I Sverige så säger doktorerna att det kommer att växa bort. Fast hon har bara blivit sämre hela tiden.

 

I Thailand var de förargade för att hon gått så länge med leden i dåligt skick. De sa att om hon kommit tidigare så hade det varit en mindre operation. Operationen idag tog ca 15 minuter. Efter operationen kunde hon röra fingret innan de sydde igen. Naturligtvis säger det inte så mycket, bedövad som hon var. Nu ett par timmar efter operationen så säger hon att det känns bra. Och att hon får börja använda handen och fingret ingen om två veckor.

 

Kostnaden var lite drygt 10000 Baht samt 750 Baht för medicin. Medicinen som hon hämtar på apoteket får hon betala. Operationen betalar försäkringen.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Herluf:

Om man är folkbokförd i Norge(eller Danmark) minst 7 år kan man söka Norskt medborgarskap. Undrar just om det finns fler fördelar med att bli Norsk? Sveriges ekonomi kommer ju garanterat att kapsejsa inom snar framtid, men pension intjänad i Sverige får man tyvärr räkna blir sänkt i vilket fall, i och med att den ska delas med alla våra ny medborgare.

Norbaggarna har det ganska svajigt nu också. Titta på dalbanan som norska kronan har åkt in i.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Wangthong:

Frugan opererade idag i Thailand en fingerled som hon gått på besök två ggr för i Sverige. I Sverige så säger doktorerna att det kommer att växa bort. Fast hon har bara blivit sämre hela tiden.

 

I Thailand var de förargade för att hon gått så länge med leden i dåligt skick. De sa att om hon kommit tidigare så hade det varit en mindre operation. Operationen idag tog ca 15 minuter. Efter operationen kunde hon röra fingret innan de sydde igen. Naturligtvis säger det inte så mycket, bedövad som hon var. Nu ett par timmar efter operationen så säger hon att det känns bra. Och att hon får börja använda handen och fingret ingen om två veckor.

 

Kostnaden var lite drygt 10000 Baht samt 750 Baht för medicin. Medicinen som hon hämtar på apoteket får hon betala. Operationen betalar försäkringen.

Vilket sjukhus?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Jive:

Vilket sjukhus?

Ett av de största sjukhusen i Pitsanulok. Kommer inte ihåg vad det heter. Förut hade försäkringsbolaget ett annat sjukhus, men nu har de bytt. De styr ju mycket var du ska operera dig. Men de verkar måna om att hålla uppe standarden på sjukhusen de anlitar. Sedan byter de väl när de börjar salta räkningarna för mycket. Hur det ska gå om det blir akut och man hamnar på fel sjukhus är väl en stor fundering man har!

Link to comment
Dela på andra sajter

47 minuter sedan, skrev Wangthong:

Ett av de största sjukhusen i Pitsanulok. Kommer inte ihåg vad det heter. Förut hade försäkringsbolaget ett annat sjukhus, men nu har de bytt. De styr ju mycket var du ska operera dig. Men de verkar måna om att hålla uppe standarden på sjukhusen de anlitar. Sedan byter de väl när de börjar salta räkningarna för mycket. Hur det ska gå om det blir akut och man hamnar på fel sjukhus är väl en stor fundering man har!

Det skall du nog inte oroa dej över. Ambulansen tar dej till första bästa som har resurser, sedan går det nog att byta om försäkringsbolaget kräver det.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
Denna tråd är låst.
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...