Jump to content
IGNORERAD

Varför pratar Thai om mat?


Burken

Recommended Posts

15 timmar sedan, skrev Burken:

 

Att mat är stort intresse för thailändare har väl ingen undgått.

Ofta när man hör frun prata i telefon så frågas det vad andra äter och det kan fortsätta i långa samtal. Även deras hälsning " Kin kao jang" är ju relaterad till om man ätit redan.

Har det sitt ursprung från fattigdomen eller varför så mycket fokus på ätandet?

Sent from my iPad using Tapatalk

ÖööH?

Har du överhuvudtaget sett en av Maipenrais längsta trådar, den som ligger på ca 2761 sidor för tillfället?

Varför gillar Svenskar att se bilder på vad andra har ätit nyligen?

http://www.maipenrai.se/forum/topic/3441-vad-åt-ni-idag/?page=1

1 bild på en kaviarmacka ger i genomsnitt 20 karmapoäng...

 

 

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 53
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tommy

    5

  • Jive

    4

  • conservator

    4

  • kitungmakmak

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

2 minuter sedan, skrev Tommy:

ÖööH?

Sorry servern har kackat i brallan?

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

ÖööH?

Har du överhuvudtaget sett en av Maipenrais längsta trådar, den som ligger på ca 2761 sidor för tillfället?

Varför gillar Svenskar att se bilder på vad andra har ätit nyligen?

http://www.maipenrai.se/forum/topic/3441-vad-åt-ni-idag/?page=1

1 bild på en kaviarmacka ger i genomsnitt 20 karmapoäng...

 

 

MVH Tommy

Nej, jag har inte sett det.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Tommy:

ÖööH?

Har du överhuvudtaget sett en av Maipenrais längsta trådar, den som ligger på ca 2761 sidor för tillfället?

Varför gillar Svenskar att se bilder på vad andra har ätit nyligen?

http://www.maipenrai.se/forum/topic/3441-vad-åt-ni-idag/?page=1

1 bild på en kaviarmacka ger i genomsnitt 20 karmapoäng...

 

 

MVH Tommy

 

Jo den är ju lång. Hade förmodligen varit kortare om det inte fanns en "karmaknapp".......

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Jo den är ju lång. Hade förmodligen varit kortare om det inte fanns en "karmaknapp".......

Tack för skämtet, jag höll på o ramla under bordet återigen av din humor!

Skickat från min SM-A300FU via Tapatalk

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev L64:

Tack för skämtet, jag höll på o ramla under bordet återigen av din humor!

Skickat från min SM-A300FU via Tapatalk

 

Va synd att du misslyckades.  Och föresten var det inget skämt.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Va synd att du misslyckades.  Och föresten var det inget skämt.

Va fasen, vill du mig illa!? [emoji2]

Och var det inget skämt så borde du själv fatta nivån på dina sk one-linerskämt... [emoji7]

Skickat från min SM-A300FU via Tapatalk

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
23 timmar sedan, skrev Burken:

 

Att mat är stort intresse för thailändare har väl ingen undgått.

Ofta när man hör frun prata i telefon så frågas det vad andra äter och det kan fortsätta i långa samtal. Även deras hälsning " Kin kao jang" är ju relaterad till om man ätit redan.

Har det sitt ursprung från fattigdomen eller varför så mycket fokus på ätandet?

Sent from my iPad using Tapatalk

Hej

Enligt mig är det nog snarare en kulturellt och socialt betingad tradition, går man runt eller åker moppe i byn ropar man nästan vid varje hus "kom hit och ät", dricker man öl eller sprit vill dom bjuda på detta, första frågan om man kommer hem till någon är nästan alltid om man är hungrig, har du ätit, vad åt du, var det gott, var det starkt o.s.v, vad jag förstår bör alla alltid erbjuda sig att dela sin mat med andra och det anses väl snarast vara både snålt och ovänligt att inte göra detta, mat har enligt traditionen en väldigt stor betydelse och den får ta upp mycket av tiden, man ska också äta många tillsammans för att det ska vara roligt och smaka bra.

Men en sak som jag upplever som lite märklig är att dom kan bli så vansinnigt sugna på något speciellt och bara måste ha detta, t.ex något surt, starkt eller en speciell rätt, grönsak eller frukt och då måste man ha detta mer eller mindre omedelbart annars är hela dagen förstörd, en Svensk äter ju mer det som finns t.ex dagens rätt och nöjer sig med detta nästan vad det än är, men det gör inte en Thai.

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Sen sitter man hellre på golvet fast det finns ett matbord och stolar bredvid. Själv tycker jag det är obekvämt att sitta på ett betonggolv så man får sitta ensam vid bordet...

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Enligt mig är det nog snarare en kulturellt och socialt betingad tradition, går man runt eller åker moppe i byn ropar man nästan vid varje hus "kom hit och ät", dricker man öl eller sprit vill dom bjuda på detta, första frågan om man kommer hem till någon är nästan alltid om man är hungrig, har du ätit, vad åt du, var det gott, var det starkt o.s.v, vad jag förstår bör alla alltid erbjuda sig att dela sin mat med andra och det anses väl snarast vara både snålt och ovänligt att inte göra detta, mat har enligt traditionen en väldigt stor betydelse och den får ta upp mycket av tiden, man ska också äta många tillsammans för att det ska vara roligt och smaka bra.

Men en sak som jag upplever som lite märklig är att dom kan bli så vansinnigt sugna på något speciellt och bara måste ha detta, t.ex något surt, starkt eller en speciell rätt, grönsak eller frukt och då måste man ha detta mer eller mindre omedelbart annars är hela dagen förstörd, en Svensk äter ju mer det som finns t.ex dagens rätt och nöjer sig med detta nästan vad det än är, men det gör inte en Thai.

Med vänlig hälsning isan lover

Måste bara ha just detta just nu,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, låter ju nästan som att du skulle ha slarvat till det med frugan

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Nemo:

 

Va synd att du misslyckades.  Och föresten var det inget skämt.

 

Ja du, han har nog blivit tappad i golvet många gånger100.jpg.dd033279cb730b6cd5834211eb3cecf6

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev Nemo:

 

Jo den är ju lång. Hade förmodligen varit kortare om det inte fanns en "karmaknapp".......

Saknar en karmaknapp på forat

15 timmar sedan, skrev L64:

Tack för skämtet, jag höll på o ramla under bordet återigen av din humor!

Skickat från min SM-A300FU via Tapatalk

Saknar din karmaknapp, letar efter varje inlägg i dina resetrådar!

Tack för att du delar med dej!

Synd att du valt att ta bort den pga gnäll från dina belackare, som han i nästa citat:

10 timmar sedan, skrev stefan5300:

 

Ja du, han har nog blivit tappad i golvet många gånger100.jpg.dd033279cb730b6cd5834211eb3cecf6

Och du har väl blivit tappad i golvet, med huvudet först, många, många gånger... Sved det?

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev Tommy:

Saknar en karmaknapp på forat

Saknar din karmaknapp, letar efter varje inlägg i dina resetrådar!

Tack för att du delar med dej!

Synd att du valt att ta bort den pga gnäll från dina belackare, som han i nästa citat:

Och du har väl blivit tappad i golvet, med huvudet först, många, många gånger... Sved det?

 

MVH Tommy

 

Det svider väl inte direkt att bli tappad i golvet, det gör väl mer ont men hur det är för dig vet ju inte jag.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken
On ‎2016‎-‎04‎-‎18 at 12:30, skrev Kenneth4618:

Massaman är ju en höjdare

chickenmassamancurrystirfrylarge.jpg

 

Det är nog en social grej att prata mat ungefär som vi pratar väder

Är inte massaman pakistanskt från början. Men en av mina favoriter

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev John Khonken:

Är inte massaman pakistanskt från början. Men en av mina favoriter

Det är rätt,  massaman (มัสมั่น) (Musselman=Muslim) introducerades i Thailand på 1700 talet av handelsmannen Sheik Ahmad Qomi. Det är en av mina favoriträtter om jag får lägga i extra chilli.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
 

Är väl samma här på forumet...

Äta- och dricka-trådarna är väl de mest populära på detta forum, så jag håller med dig helt och hållet.

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley
5 timmar sedan, skrev Khun Ken:

Det är rätt,  massaman (มัสมั่น) (Musselman=Muslim) introducerades i Thailand på 1700 talet av handelsmannen Sheik Ahmad Qomi. Det är en av mina favoriträtter om jag får lägga i extra chilli.

Jag trodde det hette Mama San-gryta. :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
On den 20 april 2016 at 15:22, skrev John Khonken:

Är inte massaman pakistanskt från början. Men en av mina favoriter

Hej

Gillar också denna rätt liksom Paneng, lagar dessa rätter och bjuder släkten på i byn, där äter man sällan sån här mat utan håller sig till Isaan mat, men när jag lagar detta äter dom och säger sig gilla det.

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2016‎-‎04‎-‎20 at 12:21, skrev stefan5300:

 

Det svider väl inte direkt att bli tappad i golvet, det gör väl mer ont men hur det är för dig vet ju inte jag.

Sorry, såg bilderna du la in på din firmabil...

Med en sån smäll behövs inget tappande.

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tommy:

Sorry, såg bilderna du la in på din firmabil...

Med en sån smäll behövs inget tappande.

 

 

MVH Tommy

Det är lugnt, ögon, öron och 4 stygn på en armbåge fick ta den största smällen, skallen blev väl rätt så intakt, tror jag.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Thailändare är ett oerhört socialt folk och att äta tillsammans är en stor del av det sociala livet. Det spelar ingen roll om man har det knapert, en skål nudlar på byn har alla råd med, och visst är det trevligare än en limpmacka ensam vid köksbordet.

 

Man behöver dock inte åka hela vägen till Thailand för att upptäcka en kultur där maten spelar mycket större roll i det dagliga livet än i Sverige, det räcker att ta sig nedåt Alperna och ännu hellre till Medelhavet. Om något är det nog vi i Norra Europa som är avvikande; bara en par generationer tillbaka var det väl egentligen bara söndagslunchen som räknades, resten av måltiderna var bara för att överleva. "Västerlänningar äter för att leva och Kineser lever för att äta" lyder exempelvis ett kinesiskt ordspråk. Detta håller dock på att ändras, det verkar vara matprogram mer eller mindre varje dag i svensk TV och att gå ut och äta med kompisar är inte längre något märkligt, i alla fall inte i storstäderna.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Atom:

Thailändare är ett oerhört socialt folk och att äta tillsammans är en stor del av det sociala livet. Det spelar ingen roll om man har det knapert, en skål nudlar på byn har alla råd med, och visst är det trevligare än en limpmacka ensam vid köksbordet.

 

Man behöver dock inte åka hela vägen till Thailand för att upptäcka en kultur där maten spelar mycket större roll i det dagliga livet än i Sverige, det räcker att ta sig nedåt Alperna och ännu hellre till Medelhavet. Om något är det nog vi i Norra Europa som är avvikande; bara en par generationer tillbaka var det väl egentligen bara söndagslunchen som räknades, resten av måltiderna var bara för att överleva. "Västerlänningar äter för att leva och Kineser lever för att äta" lyder exempelvis ett kinesiskt ordspråk. Detta håller dock på att ändras, det verkar vara matprogram mer eller mindre varje dag i svensk TV och att gå ut och äta med kompisar är inte längre något märkligt, i alla fall inte i storstäderna.

Intressant inlägg som så ofta!

 

Men att bara Söndagsluncherna räknades var det så?

Svensk husmanskost är ju rätt bra, även om det bara är stekt saltat fläsk med sås gjord på lök och med potatis till...

Rotmos med fläsklägg...

Saltsill å potatis...

Allt gjort på råvaror som håller sej länge, även under vinterhalvåret när färska grönsaker var nåt att drömma om.

 

Frugan fick lära sej på sitt första jobb på en sunkig Thai-Takeaway: "Svenskar älskar salt, ta mera salt" delvis sant och delvis bullcrap, att salta maten var väl ett bra sätt att bevara den under de långa vintermånaderna.

Hörde nån undersökning som visade att prefabricerad mat tillverkad för den svenska marknaden innehåller dubbbelt så mycket salt som den som skall till Finland, varför det är så fattar jag icke...

 

Varför vi inte äter i bygemenskap till vardags vet jag inte, ont om tid eller nåt annat, som kanske att det är enklare att sitta på marken utomhus i stora grupper i skön värme, än att tränga in en massa människor i ett litet torp på vintern, höststormen eller annat skitväder?

Eller att vi är uppväxta i Glesbygd helt enkelt för att maten som jorden kunde producera på de korta sommarmånaderna inte räckte till en stor befolkning, det måste väl vara enklare att odla mat när man kan göra det 365 dagar om året?

 

 

MVH Tommy

 

 

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Wangthong
1 timme sedan, skrev Tommy:

Intressant inlägg som så ofta!

 

Men att bara Söndagsluncherna räknades var det så?

Svensk husmanskost är ju rätt bra, även om det bara är stekt saltat fläsk med sås gjord på lök och med potatis till...

Rotmos med fläsklägg...

Saltsill å potatis...

Allt gjort på råvaror som håller sej länge, även under vinterhalvåret när färska grönsaker var nåt att drömma om.

 

Frugan fick lära sej på sitt första jobb på en sunkig Thai-Takeaway: "Svenskar älskar salt, ta mera salt" delvis sant och delvis bullcrap, att salta maten var väl ett bra sätt att bevara den under de långa vintermånaderna.

Hörde nån undersökning som visade att prefabricerad mat tillverkad för den svenska marknaden innehåller dubbbelt så mycket salt som den som skall till Finland, varför det är så fattar jag icke...

 

Varför vi inte äter i bygemenskap till vardags vet jag inte, ont om tid eller nåt annat, som kanske att det är enklare att sitta på marken utomhus i stora grupper i skön värme, än att tränga in en massa människor i ett litet torp på vintern, höststormen eller annat skitväder?

Eller att vi är uppväxta i Glesbygd helt enkelt för att maten som jorden kunde producera på de korta sommarmånaderna inte räckte till en stor befolkning, det måste väl vara enklare att odla mat när man kan göra det 365 dagar om året?

 

 

MVH Tommy

 

 

Att thailändarna lägger så mycket vikt med på det sociala med att äta är väl ganska naturligt.

 

Jag kommer ihåg min första resa ut i den thailändska obygden. I Bangkok klagade ofta farangerna på att de fick betala mer för nuddelsoppan än thailändarna. Ute på obygden var jag bara en ensam farang med massor av thailändare omkring mig. En av de observationer jag gjorde på matställena ute i obygden var att thailändarna betalade ett pris, jag ett annat och de fattigaste nästan ingenting. Efter det kunde jag inte riktigt förklara för dom orättvisan i att jag skulle betala mer och de fattiga åldringarna nästan ingenting.

 

Vi har helt enkelt en annan kultur.

I Sverige planerar vi vår anskaffande av mat på ett helt annat sätt än i Sverige. Nu menar jag inte när vi går till affären! På landsbygden i Sverige var planeringen för maten det allra viktigaste. Att så i rätt tid, att lära sig när man skulle gödsla på hösten så att jorden var maximalt bördig på våren. Olika tider på året gjorde att vädret var det som alla funderade om här hemma. Samtalsämnet blev alltså här vädret!

 

Thailändarna hade sina olika årstider givna och behövde inte planera på samma sätt för att matanskaffande. På morgonen gav de sig ut och försåg sig med det som landet kunde ge. Det som kunde behöva planering var det oundvikliga riset. Det gällde att plantera när det fanns vatten och lagra så mycket att man klarade sig till nästa skörd. Lagrade man det rätt så hade det i princip hur lång lagringstid som helst. det var allt det övriga som gjorde skillnaden. Om man gick ut på morgonen och plockade svamp och vattenväxter, eller grönsaker och en fisk, eller plockade ägg och dödade en kyckling eller en anka. Frukter finns ofta att ta för sig av. Naturligt ute på landsbygden i varje fall är att samtalsämnet är vad man fått tag på för mat för dagen eller vad man funderar sig för mat till morgondagen. När det finns så mycket att välja på så är det naturligt vad samtalsämnet kan bli.

 

Att man i Sverige tala om fisken man fångat på näten och gör upp för att salta in för att spara till vintern blir ju lite tråkigt. Eller att man äter gröt på morgonen och det något härskna saltfläsket till lunch de flesta dagarna och den insaltade fisken till middag är inte lika upphetsande samtalsämne. Vädret har betydligt mer variationer.

 

Numera köper vi ju vår snabbmat på thai takeaway eller Max och hur upphetsande är det?

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Mja, fiske- och jakt-historier finns det massor av där jag håller till i alla fall. Men diskutera potatisodling eller tillredning av densamma är nog mer sällsynt, även om mandelpotatisen kan vara ett litet elände att koka perfekt. Jag gillar att prata mat, vad som passerat under dagen i matväg är ju intressant tycker jag. Så den tråden på MPR ger mig mycken glädje. Fånigt kanhända, men sån är jag.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...