Jump to content
IGNORERAD

Hur gör vi när vår älskling anländer?


borje222

Recommended Posts

 

Du har säkert rätt. Men hur är det med oss som bor här, kan vi nån thai eller klarar vi oss ändå?

Lite skillnad för vi jobbar normalt inte i Thailand och är inte lika beroende av språket men visst bör man lära sig om man skall bo här

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 161
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nemo

    13

  • John Khonken

    8

  • uptoyou

    8

  • Tekkor

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

3 hours ago, John Khonken said:

Jag tror ni glömmer en sak. Låt din kvinna få bo in sig först. Känna sig som en del av vårt boende. Inte en som flyttat in på nåder. En bra sak är ett Buddha hörn t.ex. Det som måste finnas omgånde när din kvinna kommer. En trämortel för somtam. Allt annat löser sig.

 

Jag har ingen erfarenhet då frugan aldrig flyttat till Sverige men kan tänka mig att det vore bra om man kan se till så att man själv är ledig en vecka eller två.

 

Jag och frugan har bott ihop i 18 år  och hon har varken ett Buddhahörn eller en trämortel för att göra somtam och Buddhahörn har jag inte sett i särskilt många thailändska hem så man ska nog inte utgå från att det är något som måste finnas, även om många säkert skulle uppskatta det, men då förmodligen att inhandla det själva.

 

Jag tror egentligen inte något behöver finnas förutom tid, tålamod, förståelse och kärlek. Förhoppningsvis har tjejen dessutom varit i Sverige tidigare, eller åtminstone diskuterat Sverige men killen/gubben, så de vet ungefär vad som väntar; svårigheterna börjar förmodligen när vardagen efter ett tag sätter in, precis som för många av de svenskar som flyttat till Thailand.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

så för att göra det lite mer begripligt.

*1 Fixa personnummer

*2 Skriva in på SFI (även om den suger getpung)

*3 Inskrivas snarast på Arbetsförmedlingen

*4 Se till att det finns RIS hemma

*5 Fixa till en Bhudda hylla.

*6 Så fort personnummer är klart så skaffas bankkonto samt legitimation

Har jag glömt något viktigt nu ?

Jag vet alltid vart jag är, men ibland är inte resten av världen där jag trodde att den var.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här har varit en del bra råd.

Ett annat är att ta er tiden att visa henne runt var ni bor.

Och spendera tid med att visa ni är ett par.

Det är en stor omställning att flytta till ett annat land så ha tålamod med saker inte går så fort som man önskar ibland.

Och ett inköp av ris kokare är lite halvviktigt för många.

Försök att ha förståelse att vad vi uppfattar som viktigt inte behöver nödvändigtvis vara lika viktigt för dem och tvärt om.

Kom ihåg förhoppningsvis ska ni ha många år framför er, så den tid ni spenderar henne i början att få henne att känna sig välkommen och hjälpa henne in i samhället har ni tillbaka många gånger om :-)

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jlh66
2 minuter sedan, skrev HajKaj:

så för att göra det lite mer begripligt.

*1 Fixa personnummer

*2 Skriva in på SFI (även om den suger getpung)

*3 Inskrivas snarast på Arbetsförmedlingen

*4 Se till att det finns RIS hemma

*5 Fixa till en Bhudda hylla.

*6 Så fort personnummer är klart så skaffas bankkonto samt legitimation

Har jag glömt något viktigt nu ?

Det viktigaste av allt,var dig själv ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev stefan5300:

Frugan  lärde sig bättre svenska på jobbet än i den sopiga SFI-skolan som hon gick i knappt 1 år.

 

1 timme sedan, skrev Soengsang:

Får säga att vår SFI i Nkpg var relativt bra, med tanke på alla störande element som fanns där.

Sen svenskan på komvux, den var riktigt bra.

Tyvärr märker jag att hon tappar nu efter vi bott 4 år i Thailand, dvs pga att jag är borta på jobb halva året, men vardagligt tal och chatt på svenska går utan problem.

Jag märkte framgångar i språket varje vecka hos mitt ex så länge hon gick på sfi. Sen började hon mest umgås med thaikärringar och då tappade hon en del. Det här var för ca 10 år sedan och sfi funkade skapligt. De som gick där på bidrag och inte var intresserade att lära sig förflyttades till egna klasser (mot direktiven) så de som var intresserade fick en hyffsad utbildning. När vi skildes för ett par år sedan var väl hennes svenska ungefär på samma nivå som när hon slutade sfi.

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Tallviking:

Lite skillnad för vi jobbar normalt inte i Thailand och är inte lika beroende av språket men visst bör man lära sig om man skall bo här

 

 Vad är det som säger att frun/gf måste jobba för att hon bosätter sig i Sverige?

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Nemo:

 

 Vad är det som säger att frun/gf måste jobba för att hon bosätter sig i Sverige?

 

Det måste hon inte, men det blir mer uthärdligt för alla parter om det är egna intjänade pengar hon skickar till släkten i Thailand.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen
22 minuter sedan, skrev HajKaj:

så för att göra det lite mer begripligt.

*1 Fixa personnummer

*2 Skriva in på SFI (även om den suger getpung)

*3 Inskrivas snarast på Arbetsförmedlingen

*4 Se till att det finns RIS hemma

*5 Fixa till en Bhudda hylla.

*6 Så fort personnummer är klart så skaffas bankkonto samt legitimation

Har jag glömt något viktigt nu ?

 

Ska man inte skrivas in hos försäkringskassan också som nyanländ? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jlh66
2 minuter sedan, skrev Herr Chang:

 

Det måste hon inte, men det blir mer uthärdligt för alla parter om det är egna intjänade pengar hon skickar till släkten i Thailand.

 

Herr Chang har talat.

Om det gnager att man är med och hjälper att försörja dom gamla så ska man nog undvika att inleda ett förhållande med nån från ett land utan pensions system. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jlh66
2 minuter sedan, skrev knasen:

 

Ska man inte skrivas in hos försäkringskassan också som nyanländ? 

Jo det är typ det första man ska göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen
30 minuter sedan, skrev Atom:

 

Jag har ingen erfarenhet då frugan aldrig flyttat till Sverige men kan tänka mig att det vore bra om man kan se till så att man själv är ledig en vecka eller två.

 

Jag och frugan har bott ihop i 18 år  och hon har varken ett Buddhahörn eller en trämortel för att göra somtam och Buddhahörn har jag inte sett i särskilt många thailändska hem så man ska nog inte utgå från att det är något som måste finnas, även om många säkert skulle uppskatta det, men då förmodligen att inhandla det själva.

 

Jag tror egentligen inte något behöver finnas förutom tid, tålamod, förståelse och kärlek. Förhoppningsvis har tjejen dessutom varit i Sverige tidigare, eller åtminstone diskuterat Sverige men killen/gubben, så de vet ungefär vad som väntar; svårigheterna börjar förmodligen när vardagen efter ett tag sätter in, precis som för många av de svenskar som flyttat till Thailand.

 

Jag har sett till att tajma hennes ankomst idag med ledighet fram till fredagkväll, så förhoppningsvis ska mest praktiska lösas under veckan./

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev jlh66:

Om det gnager att man är med och hjälper att försörja dom gamla så ska man nog undvika att inleda ett förhållande med nån från ett land utan pensions system. 

 

Vem har sagt något om att det gnager?

 

Jag ser det mer som att thaidamen med stolthet kan skicka pengar hon tjänat själv i Sverige.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jlh66
1 minut sedan, skrev Herr Chang:

 

Vem har sagt något om att det gnager?

 

Jag ser det mer som att thaidamen med stolthet kan skicka pengar hon tjänat själv i Sverige.

 

Herr Chang har talat.

Mitt svar var inte riktat direkt mot dig,men jag valde att citera dig för att få med det du syftade på,sorry

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Många som har fördomar om städjobb här

 

En jävla tur att de finns för hur skulle det annars se ut

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion
7 minuter sedan, skrev knasen:

 

Jag har sett till att tajma hennes ankomst idag med ledighet fram till fredagkväll, så förhoppningsvis ska mest praktiska lösas under veckan./

Tänkte väll det att det var en darling på G

Grattis på dig bajen gubbe 

Har du haft tid och glo på nån match i år

Ha Ha

Ändrades av clion

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion
Precis nyss, skrev clion:

Tänkte väll det att det var en darling på G

Grattis på dig bajen gubbe 

Har du haft tid och glo på nån match i år

Ha Ha

 

Ändrades av clion
Feltext

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen
Precis nyss, skrev clion:

Tänkte väll det att det var en darling på G

Grattis på dig baken gubbe 

Har du haft tid och glo på nån match i år

Ha Ha

 

Nä, kom ju nyss hem från Thailand men det blir nog någon match snart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion
1 minut sedan, skrev knasen:

 

Nä, kom ju nyss hem från Thailand men det blir nog någon match snart.

Ok :misdoubt:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev knasen:

 

Ska man inte skrivas in hos försäkringskassan också som nyanländ? 

 

14 minuter sedan, skrev jlh66:

Jo det är typ det första man ska göra.

Vi fick åxå höra att man skulle till försäkringskassan och anmäla sig men när vi varit på skatteverket för att få personnummer och sen gick vidare till försäkringskassan så fanns där redan hennes uppgifter.

Men detta var som sagt för mer än 10 år sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

43 minuter sedan, skrev Herr Chang:

 

Det måste hon inte, men det blir mer uthärdligt för alla parter om det är egna intjänade pengar hon skickar till släkten i Thailand.

 

Herr Chang har talat.

 

Detta kan väl (bör väl) inte vara huvudanledningen till att hon kommer till Sverige?

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Undvik andra thailändskor. Frugan har endast två riktiga thailändska vänner. Frugan hade flyt som fick ett städjobb ganska omgående och det hjälpte till svenskan oerhört mycket. Hon städade 4 timmar om dagen samt studerade och idag är hon utbildad undersköterska med fast jobb. 

 

Lycka till med allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det gnager att man är med och hjälper att försörja dom gamla så ska man nog undvika att inleda ett förhållande med nån från ett land utan pensions system. 

Amen på det!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev knasen:

 

Har själv jobbat inom städbranschen och det är faktiskt inte något slavarbete som du får det att låta som. Nu jobbar jag visserligen fortfarande inom vad många ser som låglönesegmentet så jag kanske inte är rätt person att uttala mig men jag tror nog att de flesta städare kommer hem betydligt mindre sönderstressade och utarbetade än vad jag gör. Men visst är det sämre villkor och då inte bara ekonomiska inom städbranschen, men det är fortfarande ljusår bättre villkor än vad någon med 6 års grundskola kan få tag i hemma i Thailand så skulle hon kunna få ett heltidsjobb som städerska så är nog både hon och jag nöjda, iallafall till en början.

Jag pratar om städerskor som jag vet om irl, det är de som är i Göteborg, nån på Volvo, där de har ett städande av toaletter där varje toa skall bli ren efter nån minut och många toa är det.

Se de som är på hotellen där varje rum skall bli rent på väldigt kort tid...

 

Om du är tröttare en flickvännen ser jag som positivt, vem fan vill se de små liven jobba ihjäl sig.

Själv så är jag inte rik, men frun får studera på sfi i sin egen takt och jag har aldrig hetsat henne att arbeta.

Vi har varandra och gör det bästa av livet, men aldrig att jag vill se henne stressa loss som städare eller andra

skit jobb, så tänker jag då det gäller kvinnan man älskar.

 

Frun har gått 16 år i skola i Thailand, så det är inget lyft att städa i Sverige. Så det blir inget med det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen
1 minut sedan, skrev Tekkor:

Jag pratar om städerskor som jag vet om irl, det är de som är i Göteborg, nån på Volvo, där de har ett städande av toaletter där varje toa skall bli ren efter nån minut och många toa är det.

Se de som är på hotellen där varje rum skall bli rent på väldigt kort tid...

 

Om du är tröttare en flickvännen ser jag som positivt, vem fan vill se de små liven jobba ihjäl sig.

Själv så är jag inte rik, men frun får studera på sfi i sin egen takt och jag har aldrig hetsat henne att arbeta.

Vi har varandra och gör det bästa av livet, men aldrig att jag vill se henne stressa loss som städare eller andra

skit jobb, så tänker jag då det gäller kvinnan man älskar.

 

Frun har gått 16 år i skola i Thailand, så det är inget lyft att städa i Sverige. Så det blir inget med det.

 

Nu har ju inte alla som kommer hit 16 års skola bakom sig. Själv har jag bara 12 års skolning och innehar ett skitjobb jag trivs med vilket gör att jag inte behöver se ner på andra och deras skitjobb. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...