Jump to content
IGNORERAD

Hur gör vi när vår älskling anländer?


borje222

Recommended Posts

5 timmar sedan, skrev kitungmakmak:

Gjorde bara en gissning baserat på tiden jag är i luften och flygplanets hastighet. Och jo jag bor där vi slipper köpa utemöbler, vi sitter på sparken den dagen det är sommar. ;)

 

Måste kolla hur långt det är från arlanda... Ähh, google maps säger bara 10H 50M och sen har jag en timme ner till arlanda, så jag räknade nu på 12H och en snittfart på 800km/h vilket ger 9600 km, I stand corrected. Jag trodde det var längre bort. Det är ju nästgårds helt plötsligt. 555

 

Kul, jag lär mig nåt nytt varje dag.

 

.......men fortfarande är det ett ganska bra säkerhetsavstånd.  :D

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 161
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nemo

    13

  • John Khonken

    8

  • uptoyou

    8

  • Tekkor

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

2 timmar sedan, skrev Nemo:

 

Sur betyder väl preao. Men jag tänkte som=apelsin, då borde det ju bli apelsinsallad?  Fast tydligen som sagts ovan så kan det ju betyda orange (färgen) också och papaya är ju orangefärgad när den är mogen. Men man använder ju omogen papaya till som tam som är mer vit till färgen (under skalet), så det är nåt som inte stämmer här.
 

Nam som = ättika

 

Fast även apelsinjuice.

Kan ibland vara helt meningslöst att skriva thai med andra bokstäver än thailändska tecken.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Nemo:

 

Sur betyder väl preao. Men jag tänkte som=apelsin, då borde det ju bli apelsinsallad?  Fast tydligen som sagts ovan så kan det ju betyda orange (färgen) också och papaya är ju orangefärgad när den är mogen. Men man använder ju omogen papaya till som tam som är mer vit till färgen (under skalet), så det är nåt som inte stämmer här.
 

Intressant !!!!!!!!!!

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-04-20 at 03:44, skrev UglyFarang:

 

 

 

Jag brukar säja att de Thai-Svenska förhållande som överlever gemensam övningskörning de överlever allt annat.

Fel, i vårt fall sprack det efter att hon fått körkort.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2016‎-‎04‎-‎20 at 23:51, skrev dogmeat:

Anmäl på arbetsförmedlingen så fort hon har fått sina sista fyra siffror. Efter ett tag brukar dom kunna ordna kurser som yrkessvenska för invandrare m.m. Även praktikplatser. Försäkringskassan betalar Aktivitetsstöd runt 4000 i månaden som även är pensionsgrundande. Men dom brukar få gå arbetssökande några veckor först, och då kan dom pröva SFI. Ganska meningslös men dom kan ju få lite studievana. En stor nackdel med SFI är att dom blir ofredade av araber och andra kvinnoföraktande folkslag så gott som dagligen.

För att läsa yrkessvenska har jag för mig att kravet är SFI C. Tycker absolut inte att någon ska skippa SFI, utan språket är det fast i att jobba för skitlön för andra thailändskor (massage, restaurang eller liknande). SFI är ju dessutom tidsbegränsat. Kommer inte ihåg exakt hur länge (räknas timmar), men det kan väl röra sig om ca ett år eller eventuellt lite längre beroende på hur många timmar det är i veckan. Är det studieovana och lite äldre behövs verkligen denna tid. Ta till vara denna möjlighet.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-04-17 at 05:32, skrev knasen:

 

Har själv jobbat inom städbranschen och det är faktiskt inte något slavarbete som du får det att låta som. Nu jobbar jag visserligen fortfarande inom vad många ser som låglönesegmentet så jag kanske inte är rätt person att uttala mig men jag tror nog att de flesta städare kommer hem betydligt mindre sönderstressade och utarbetade än vad jag gör. Men visst är det sämre villkor och då inte bara ekonomiska inom städbranschen, men det är fortfarande ljusår bättre villkor än vad någon med 6 års grundskola kan få tag i hemma i Thailand så skulle hon kunna få ett heltidsjobb som städerska så är nog både hon och jag nöjda, iallafall till en början.

Min tjej började städa på ett Hotell i Umeå kort efter att hon kommit hit.Nu städar hon på Volvo och är grymt stolt att hon minsann blivit arbetsledare (om än städande arbetsledare).Hon får städa ,byta glödlampor och lysrör,köra firmabilar till verkstan,bilbesiktning osv.Har aldrig hört henne klaga.Sedan jobbar hon från 06.00-15.00 alltid ledig helger och kommer hem mindre sönderstressad än vårdpersonal som dessutom jobbar ob och helger.Vad gäller städandet så finns det fina maskiner nuförtiden som man sitter och kör,det är inte som förr då axlarna pajade på tanterna efter för mycket moppande.

Man ska nog vara glad för dom arbeten som finns i dagens Sverige.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
33 minuter sedan, skrev B747:

Man ska nog vara glad för dom arbeten som finns i dagens Sverige.

som inte svenskarna vill ta ;)

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Kenneth4618:

som inte svenskarna vill ta ;)

Exakt.:thumbsup:

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru städade i många år utan att klaga, o hon är född i Sverige med svenska föräldrar..

IMG_8484.JPG

 

    FF

 

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev FF:

Min fru städade i många år utan att klaga, o hon är född i Sverige med svenska föräldrar..

IMG_8484.JPG

 

    FF

 

Det är absolut inget yrke att se ned på,då dom fyller en mycket viktig funktion på våra arbetsplatser,hotell osv.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai
Min fru städade i många år utan att klaga, o hon är född i Sverige med svenska föräldrar..

IMG_8484.JPG

 

    FF

 

Kan inte stämma? Inga svenskar som tar sådana "skitjobb".

Skickat från min HTC One_M8 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev rolba:

Fel, i vårt fall sprack det efter att hon fått körkort.

 

 

Undantaget som bekräftar regeln?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...