Jump to content
IGNORERAD

Hur gör vi när vår älskling anländer?


borje222

Recommended Posts

On ‎2016‎-‎04‎-‎17 at 04:40, skrev Nemo:

Lite off topic, men om det heter somtam och tamtaeng där man får anta att tam betyder sallad. Var kommer då apelsinen in i bilden när det gäller som tam?  :unsure:

Apelsin ?

Apelsin heter "Noun" eller något liknande

Antar att du tänker på apelsinjuice "NamSom"

Som betyder sur, så enkelt var det

SomTam = Sursallad :)

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 161
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nemo

    13

  • John Khonken

    8

  • uptoyou

    8

  • Tekkor

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

6 minuter sedan, skrev acarls:

Apelsin ?

Apelsin heter "Noun" eller något liknande

 

 

Säker på det?

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev acarls:

Apelsin ?

Apelsin heter "Noun" eller något liknande

Antar att du tänker på apelsinjuice "NamSom"

Som betyder sur, så enkelt var det

SomTam = Sursallad :)

 

Apelsin = Som

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev acarls:

Blev lite osäker nu, men hittade en länk som ger mig rätt...

https://glosbe.com/sv/th/apelsin

 

Jo men det betyder nog substantiv.  Enligt denna sida med (ljud) så heter det som.

 

Say it right! – Orange or Fork

 
 

Sawatdee ka,

There are Thai words that sound almost exactly the same. The difference is sometimes the vowel; short vowel or long vowel, or the tone.

First pair of common words is ส้ม [sôm]orange, and ส้อม [sôrm] = fork

The word orange is short vowel but the word fork is long vowel (it sounds a little longer than orange)

Please listen to the audio carefully, and repeat after it. Listen here : 20111122-110622977

GOOD LUCK!

 

http://learnthaiwithmod.com/2011/11/learn-thai-orange-or-fork/

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns flera bra översättningsappar att ladda ner till smartluren, t ex Google language - översättning. Leta så hittar ni!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite off topic, men om det heter somtam och tamtaeng där man får anta att tam betyder sallad. Var kommer då apelsinen in i bilden när det gäller som tam?  :unsure:

ส้ม​ som / orange (färgen)

ตำ​ dtam sallad

Visste du nog

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev uptoyou:

När hennes barn kommer hit så får hon väl barnbidrag? Men kan tjejen få något ekonomiskt stöd eller bidrag? A-kassa får man väl bara om man blivit arbetslös här och betalt till A-kassan?

All hjälp med ekonomin är välkommen för oss.

 

Ta reda på barnens faders adress och lämna den till forsäkringskassan eller om det var skattemyndigheten så får ni nog underhållsbidrag också.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2016‎-‎04‎-‎17 at 08:06, skrev Soengsang:

 

Det är väl självklara saker som ej behöver nämnas?

Men för att själv sen känna sig trygg och självständig så är språket, dvs Svenskan en absolut nödvändighet och det viktigaste.

Nja, svenska är väl ok att kunna, men engelska funkar 95% av gångerna när frugan pratar med någon.

Nu har ju svenskan tagit sej speciellt tack vare kundkontakter på hennes restaurang, men det finns mycket kvar att lära.

 

MVH

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev stefan5300:

 

Ta reda på barnens faders adress och lämna den till forsäkringskassan eller om det var skattemyndigheten så får ni nog underhållsbidrag också.

Japp ett mycket bra tips där, fast jag tror det behövs lite fler dokument än bara en adress till den påstådda fadern.

Men många får det och det är väl ungefär dubbla banbidraget?

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Idag besöktes skatteverket och det dröjer nu 1-4 veckor innan hon får sina fyra sista siffrorna. Försäkringskassan som var i samma lucka och var samma person behövdes inte kontaktas förrän hon hade något ärende. Nu står alltså vad jag har förstått rätt allting stilla till dess att hon får sitt svenska personnummer och kan ansöka om ett ID-kort så att hon kan legitimera sig och visa vem hon är innan hon kan söka sig till sfi och skriva in sig hos arbetsförmedlingen. 

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken
30 minuter sedan, skrev knasen:

Idag besöktes skatteverket och det dröjer nu 1-4 veckor innan hon får sina fyra sista siffrorna. Försäkringskassan som var i samma lucka och var samma person behövdes inte kontaktas förrän hon hade något ärende. Nu står alltså vad jag har förstått rätt allting stilla till dess att hon får sitt svenska personnummer och kan ansöka om ett ID-kort så att hon kan legitimera sig och visa vem hon är innan hon kan söka sig till sfi och skriva in sig hos arbetsförmedlingen. 

helt rätt. se om du kan fixa något instesjobb åt henne

Link to comment
Dela på andra sajter

Mikael Johansson
On 2016-04-16 at 23:54, skrev Wangthong:

Har hört att en del gör den på vitkål också....

att det är tillåtet att spela om pengar hemma och att man inte behöver släppa in polisen om de kommer och vill vara med. Om de inte har undersökningsorder då förstås....

att svensk pla rha luktar förskräckligt......

att lämna skorna innanför dörrn är också bra att tänka på i Sverige. Speciellt på vintern då........

att polisen här än så länge har lön och inte behöver ut och ta böter direkt ute på gatan i slutet på månaden..

att man inte dricker lao khao här.........

att det inte är olagligt att hora, men olagligt att köpa kärlek..........  

 

 

Ang att det är olagligt att köpa kärlek så borde många här sitta i finkan :):)

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tommy:

Japp ett mycket bra tips där, fast jag tror det behövs lite fler dokument än bara en adress till den påstådda fadern.

Men många får det och det är väl ungefär dubbla banbidraget?

 

MVH Tommy

 

Jepp så var det.

Har pratat med frugan och hon fick ordna fram en födelseattest på komunkontoret där hennes, grabbens och faderns namn och personnummer står och faderns sist kända adress. Sedan skickar skatteverket uppgifterna om fadern till svenska ambassaden i Bangkok så att de kan eftersöka honom och kräva underhåll av honom.

 

 

 

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det ju 14 år sen frugan kom till Sverige första gången och minnet sviktar en hel del över vad som initialt var viktigt. Däremot så reagerar jag på både det ena och det andra av det som hittills skrivits i tråden.
Frugan har t ex ännu inte någon buddhahylla så det är inte alla som anser det vara viktigt, riskokare och mortel var iallafall viktigare för henne.

Vad gäller thaivänninor så har vi genom åren umgåtts med alla vi träffat på vilket i antal borde uppgå till ett par hundra eller nåt sånt. Inga som helst problem har uppstått pga det. Fast numera har frugan en ganska begränsad thaibekantskapskrets och har nog inget behov av att utöka den. Men de flesta av de hon träffade de första åren är fortfarande riktigt nära vänner även om vi flyttat till annan ort idag.

 

Vad gäller jobb och utbildning så föredrog vi att låta frugan utbilda sig ordentligt samtidigt som hon hade några kortare anställningar i typiska låglöneyrken, födde två barn, reste osv. Så det tog ett bra tag innan hon hade den slutliga examen till förskollärare vilket hon på min inrådan valde att utbilda sig till. Men från dag 1 examen kom har hon haft jobb, hon trivs och får utvecklas i arbetet.
Åren hon tragglade på i skolan så var det många av hennes thailändska väninnor som tyckte hon var tokig som studerade så länge när man istället kunde hoppa på ett låglöneyrke direkt och tjäna pengar. Numer är det dock ingen av dem som tycker hon gjort ett dåligt val, utan istället kan man få höra en eller annan som suckar lite över att de inte gjorde samma sak. Sett i backspegeln känns 6-7 års studier inte lika långa som om man har åren framför sig.
Ekonomiskt lönar sig det dock inte. Frugan kommer, trots en högre lön än väninnorna som var mer otåliga att börja jobba, aldrig komma ikapp deras ekonomiska försprång. Så vinsten med utbildningen är mer på det mänskliga planet. Och för att man överhuvudtaget ska kunna göra det valet så krävs det ju en uppoffrande man bakom, både ekonomiskt och som stöd. Så det är ju inte ens möjligt för alla.

Alla som kommer hit är ju individer och alla par har ju olika förutsättningar så det enda råd man väl egentligen kan ge är att du som tar hit en thailändsk tjej ska göra ditt bästa för att ge henne vingar att flyga samt anledningar att stanna. Hur man sen gör detta exakt är upp till dig/er.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen
5 minuter sedan, skrev Kim:

Alla som kommer hit är ju individer och alla par har ju olika förutsättningar så det enda råd man väl egentligen kan ge är att du som tar hit en thailändsk tjej ska göra ditt bästa för att ge henne vingar att flyga samt anledningar att stanna. Hur man sen gör detta exakt är upp till dig/er.

 

Kloka ord och jag hoppas att tips av mer praktiska ting kommer fram än tips på hur man ska "uppfostra" tjejerna. Myndighetskontakter, var man kan köpa ditt eller ersätta ditt med datt osv. 

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken
17 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

Jepp så var det.

Har pratat med frugan och hon fick ordna fram en födelseattest på komunkontoret där hennes, grabbens och faderns namn och personnummer står och faderns sist kända adress. Sedan skickar skatteverket uppgifterna om fadern till svenska ambassaden i Bangkok så att de kan eftersöka honom och kräva underhåll av honom.

 

 

 

Måste ha domstolsbeslut för att gälla. Annars stammer det. Ni får hjälp av kommunen med det

Link to comment
Dela på andra sajter

32 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

Jepp så var det.

Har pratat med frugan och hon fick ordna fram en födelseattest på komunkontoret där hennes, grabbens och faderns namn och personnummer står och faderns sist kända adress. Sedan skickar skatteverket uppgifterna om fadern till svenska ambassaden i Bangkok så att de kan eftersöka honom och kräva underhåll av honom.

 

 

 

 

14 minuter sedan, skrev John Khonken:

Måste ha domstolsbeslut för att gälla. Annars stammer det. Ni får hjälp av kommunen med det

 

Detta gjorde vi for 17 år sedan och jag kan inte minnas att vi hade något domstolsbeslut.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

 

Detta gjorde vi for 17 år sedan och jag kan inte minnas att vi hade något domstolsbeslut.

Jag vill minnas att det är familjerätten i kommunen som fixar det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai
34 minuter sedan, skrev knasen:

Kloka ord och jag hoppas att tips av mer praktiska ting kommer fram än tips på hur man ska "uppfostra" tjejerna.

Här är det tvärtom! :)

 

Men som Kim säger, det är individer som kommer. Jag visste redan innan frugan kom till Sverige hur driftig och orädd hon var som person. Men så lärde vi känna varandra väldigt bra innan vi slog slag i saken. Som Jiven påpekade. Så är det enormt viktigt att man verkligen ha förståelse och ge sitt stöd hela tiden.. jag tror jag var gladare än frugan när hon fixade examen och körkort. Tanke på hur mycket man hjälpte till med läxor och fan och hans moster. Annars tycker jag du har bockat av det mesta Knasen. Resten kommer av sig självt.

 

Körkortet var ju en spännande tid. Vet inte hur många gånger frugan bara klev ut ur bilen helt vansinnig medans en annan satt i bilen och sa några lämpliga ord!? Fan, man vaknar än idag av mardrömmar från den tiden! :) 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jlh66
7 minuter sedan, skrev wUThai:

Här är det tvärtom! :)

 

Men som Kim säger, det är individer som kommer. Jag visste redan innan frugan kom till Sverige hur driftig och orädd hon var som person. Men så lärde vi känna varandra väldigt bra innan vi slog slag i saken. Som Jiven påpekade. Så är det enormt viktigt att man verkligen ha förståelse och ge sitt stöd hela tiden.. jag tror jag var gladare än frugan när hon fixade examen och körkort. Tanke på hur mycket man hjälpte till med läxor och fan och hans moster. Annars tycker jag du har bockat av det mesta Knasen. Resten kommer av sig självt.

 

Körkortet var ju en spännande tid. Vet inte hur många gånger frugan bara klev ut ur bilen helt vansinnig medans en annan satt i bilen och sa några lämpliga ord!? Fan, man vaknar än idag av mardrömmar från den tiden! :) 

Jag känner väl till detta med körkortet och läxhjälp.tror nog vårat äktenskap har satts på riktigt rejäla prov emellanåt :oh:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai
1 minut sedan, skrev jlh66:

Jag känner väl till detta med körkortet och läxhjälp.tror nog vårat äktenskap har satts på riktigt rejäla prov emellanåt :oh:

Man skulle ju ljuga och säga att allt varit en dans på rosor! :) 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev wUThai:

 

 

Körkortet var ju en spännande tid. Vet inte hur många gånger frugan bara klev ut ur bilen helt vansinnig medans en annan satt i bilen och sa några lämpliga ord!? Fan, man vaknar än idag av mardrömmar från den tiden! :) 

 

Ja övningskörningarna tillsammans var ingen lek, skilsmässan var nära i många situationer. :)
Men nu när körkortet har funnits där i många år så börjar man t o m glömma hur jobbigt det var med allt skjutsande hit och dit innan. 

 

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...