Jump to content
IGNORERAD

Hur gör vi när vår älskling anländer?


borje222

Recommended Posts

3 timmar sedan, skrev stefan5300:

Frugan  lärde sig bättre svenska på jobbet än i den sopiga SFI-skolan som hon gick i knappt 1 år.

 

Samma sak för frugan, helt värdelöst. Hon lärde sig en hel del ord och meningar från början. Sedan stod det alldeles stilla långa tider.

När hon började jobba så lärde hon sig mycket mer än hon gjort på SFI. Började städa, gick sedan till industrin, därefter restaurang Först som anställd, öppnade sen eget. Är ingen stjärna på svenska och kommer aldrig att bli även om hon skulle gå 20 år på komvux. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 161
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nemo

    13

  • John Khonken

    8

  • uptoyou

    8

  • Tekkor

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

26 minuter sedan, skrev Tekkor:

Jag pratar om städerskor som jag vet om irl, det är de som är i Göteborg, nån på Volvo, där de har ett städande av toaletter där varje toa skall bli ren efter nån minut och många toa är det.

Se de som är på hotellen där varje rum skall bli rent på väldigt kort tid...

 

Om du är tröttare en flickvännen ser jag som positivt, vem fan vill se de små liven jobba ihjäl sig.

Själv så är jag inte rik, men frun får studera på sfi i sin egen takt och jag har aldrig hetsat henne att arbeta.

Vi har varandra och gör det bästa av livet, men aldrig att jag vill se henne stressa loss som städare eller andra

skit jobb, så tänker jag då det gäller kvinnan man älskar.

 

Frun har gått 16 år i skola i Thailand, så det är inget lyft att städa i Sverige. Så det blir inget med det.

Frugan började städa på hotell och hon var riktigt slut när hon kom hem från jobbet. Tack vare att hon tog det skitjobbet och hade goda referenser därifrån, så fick hon jobb på en industri.

 

Det viktiga i fallet frugan var att hon själv ville få ett jobb. När hon väl fick ett så tog hon chansen att visa upp sin bästa sida och byta upp sig. Senare blev hon egen och tjänade riktigt bra med pengar. 

 

Men får nog inte säga att det som är rätt för en är rätt för alla andra.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Tekkor:

Jag pratar om städerskor som jag vet om irl, det är de som är i Göteborg, nån på Volvo, där de har ett städande av toaletter där varje toa skall bli ren efter nån minut och många toa är det.

Se de som är på hotellen där varje rum skall bli rent på väldigt kort tid...

 

Om du är tröttare en flickvännen ser jag som positivt, vem fan vill se de små liven jobba ihjäl sig.

Själv så är jag inte rik, men frun får studera på sfi i sin egen takt och jag har aldrig hetsat henne att arbeta.

Vi har varandra och gör det bästa av livet, men aldrig att jag vill se henne stressa loss som städare eller andra

skit jobb, så tänker jag då det gäller kvinnan man älskar.

 

Frun har gått 16 år i skola i Thailand, så det är inget lyft att städa i Sverige. Så det blir inget med det.

Ja har Hon gått 16 år i skolan lär Hon vara högutbildad inom vad ?

Sen att se ner på en hel bransch som håller Din tillvaro ren tycker jag är nedlåtande !

För övrigt tror jag det är nyttigt att komma ut i arbetslivet och få erfarenhet vilket jobb man än har ?

Har själv kört sopbil en sommar i unga dar var en nyttig erfarenhet som gav mig både livserfarenhet goda ArbetsKamrater & lön till brödfödan !

Ser Du ner på Mig med "sopåkarn"?

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev Tekkor:

Frun har gått 16 år i skola i Thailand, så det är inget lyft att städa i Sverige. Så det blir inget med det.

 

Törs man fråga vad hon hade för anställning i Thailand?

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Galten:
5 timmar sedan, skrev Galten:

Det första man gör är att få dem och känna sig hemma.

Som jag föreslog en kompis.

Köp en hel säck ris så vet hon att den ligger där vid nästa resa, det var uppskattat.

Visa att det går och köpa Thaimat också i Asiatiska affärer.

Tempelbesök, föreslår en där de inte är pengastinna, vårt är söder om Landvetter på Eskils väg två gånger om året och vi ger ett par hundralappar.

Känns som en del öser in pengar så det gäller och vara noga i valet om tempel.

 

 

2 timmar sedan, skrev Rope:

Här har varit en del bra råd.

Ett annat är att ta er tiden att visa henne runt var ni bor.

Och spendera tid med att visa ni är ett par.

Det är en stor omställning att flytta till ett annat land så ha tålamod med saker inte går så fort som man önskar ibland.

Och ett inköp av ris kokare är lite halvviktigt för många.

Försök att ha förståelse att vad vi uppfattar som viktigt inte behöver nödvändigtvis vara lika viktigt för dem och tvärt om.

Kom ihåg förhoppningsvis ska ni ha många år framför er, så den tid ni spenderar henne i början att få henne att känna sig välkommen och hjälpa henne in i samhället har ni tillbaka många gånger om :-)

Lycka till

 

1 timme sedan, skrev Herr Chang:

 

Det måste hon inte, men det blir mer uthärdligt för alla parter om det är egna intjänade pengar hon skickar till släkten i Thailand.

 

Herr Chang har talat.

 

1 timme sedan, skrev knasen:

 

Jag har sett till att tajma hennes ankomst idag med ledighet fram till fredagkväll, så förhoppningsvis ska mest praktiska lösas under veckan./

 

29 minuter sedan, skrev knasen:

 

Nu har ju inte alla som kommer hit 16 års skola bakom sig. Själv har jag bara 12 års skolning och innehar ett skitjobb jag trivs med vilket gör att jag inte behöver se ner på andra och deras skitjobb. 

 

23 minuter sedan, skrev Wangthong:

 

Samma sak för frugan, helt värdelöst. Hon lärde sig en hel del ord och meningar från början. Sedan stod det alldeles stilla långa tider.

När hon började jobba så lärde hon sig mycket mer än hon gjort på SFI. Började städa, gick sedan till industrin, därefter restaurang Först som anställd, öppnade sen eget. Är ingen stjärna på svenska och kommer aldrig att bli även om hon skulle gå 20 år på komvux. 

Det första man gör är att få dem och känna sig hemma.

Som jag föreslog en kompis.

Köp en hel säck ris så vet hon att den ligger där vid nästa resa, det var uppskattat.

Visa att det går och köpa Thaimat också i Asiatiska affärer.

Tempelbesök, föreslår en där de inte är pengastinna, vårt är söder om Landvetter på Eskils väg två gånger om året och vi ger ett par hundralappar.

Känns som en del öser in pengar så det gäller och vara noga i valet om tempel.

 

Galten: Ja man får akta sig för penga templen :) Det är de med en Buddha utan hår och utan hög spets som dyrkar pengar har jag lärt mig. Vem vet kanske vi tittar in på Eskils väg nån gång, tack för tipset.

Rope: Riskokarna här är inte så bra, vi köpte en Toshiba för 7-800kr i Thailand och tog hit.

Herr Chang: Vi behöver inte skicka pengar till hennes släkt och hennes mamma behöver inget hus, hon har redan ett nära Pinklou mallet i Bangkok...

Men klart det är kul för dem med egna pengar.

Knasen: 1 Ha en riktigt trevlig och bra vecka, glöm inte att köpa EN större ros... (gärna från Sydafrika, de håller längre).

Knasen: 2 Jag ser aldrig ner på andra efter deras arbete, alla jobb är nödvändiga för vårt samhälle. (kanske inte våra politiker kanske...).

Sen trivs man på sitt jobb så är det riktigt bra för det är inte på alla jobb man gör det..

 

EDIT: Missa ju..

Wangthong: Jo det med SFI verkar vara lika över hela landet, de prata om att det inte fanns riktiga lärare och det har jag förstått här att det är ett fåtal lärare som är riktiga Svenskar. Så att lära ut Svenska om man är från Rumänien Polen Makedonien gör att fruarna frågar en hel del när de kommer hem då lärarna saknar djupare kunskap i språket. För det är ju inte bara ljuda de skall lära ut utan också grammatiken och på ett riktigt sätt.

Ändrades av Tekkor
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai
44 minuter sedan, skrev Tekkor:

Jag pratar om städerskor som jag vet om irl, det är de som är i Göteborg, nån på Volvo, där de har ett städande av toaletter där varje toa skall bli ren efter nån minut och många toa är det.

Se de som är på hotellen där varje rum skall bli rent på väldigt kort tid...

 

Om du är tröttare en flickvännen ser jag som positivt, vem fan vill se de små liven jobba ihjäl sig.

Själv så är jag inte rik, men frun får studera på sfi i sin egen takt och jag har aldrig hetsat henne att arbeta.

Vi har varandra och gör det bästa av livet, men aldrig att jag vill se henne stressa loss som städare eller andra

skit jobb, så tänker jag då det gäller kvinnan man älskar.

 

Frun har gått 16 år i skola i Thailand, så det är inget lyft att städa i Sverige. Så det blir inget med det.

Tydligen skillnad på folk och folk. Frugan gick 15 år i skolan var av 3 år på universitet som hon tyvärr fick avbryta p.g.a. vissa omständigheter. Hon skulle aldrig se ner på nån oavsett yrke. Den skiten finns det tillräckligt av i Thailand ändå, där dom inte så privilegierade ska stå med mössan i handen och bocka för dom med högre status. Det handlar inte om att "dom små liven" ska jobba ihjäl sig utan det handlar om att bygga upp sin självkänsla och att utveckla språket. Som frugan säger, det spelar ingen roll vad man har för utbildning i Thailand utan man starta från noll igen när man kommer till Sverige. SFI gick väldigt fort för att sen studera gymnasienivå och sen utbilda sig till undersköterska. Det har varit jävligt tufft för frugan vissa perioder med mycket tentor och mycket jobb samtidigt. Även jag var orolig för henne ett tag och sa det till henne med. Det var när hon studerade, jobbade och tog körkort i samma veva, då var det inte roligt. 

 

Ändrades av wUThai
Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken
2 timmar sedan, skrev HajKaj:

så för att göra det lite mer begripligt.

*1 Fixa personnummer

*2 Skriva in på SFI (även om den suger getpung)

*3 Inskrivas snarast på Arbetsförmedlingen

*4 Se till att det finns RIS hemma

*5 Fixa till en Bhudda hylla.

*6 Så fort personnummer är klart så skaffas bankkonto samt legitimation

Har jag glömt något viktigt nu ?

Du har som jag skrev inte fått en chans att bo in sig. Jag hade massa planer när familjen kom. För oss var det helt fel. Bo in sig och tjäna sig behövd och trygg.  Det är mycket ofta ett stort steg att flytta

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev wUThai:

Tydligen skillnad på folk och folk. Frugan gick 15 år i skolan var av 3 år på universitet som hon tyvärr fick avbryta p.g.a. vissa omständigheter. Hon skulle aldrig se ner på nån oavsett yrke. Den skiten finns det tillräckligt av i Thailand ändå, där dom inte så privilegierade ska stå med mössan i handen och bocka för dom med högre status. Det handlar inte om att "dom små liven" ska jobba ihjäl sig utan det handlar om att bygga upp sin självkänsla och att utveckla språket. Som frugan säger, det spelar ingen roll vad man har för utbildning i Thailand utan man starta från noll igen när man kommer till Sverige. SFI gick väldigt fort för att sen studera gymnasienivå och sen utbilda sig till undersköterska. Det har varit jävligt tufft för frugan vissa perioder med mycket tentor och mycket jobb samtidigt. Även jag var orolig för henne ett tag och sa det till henne med. Det var när hon studerade, jobbade och tog körkort i samma veva, då var det inte roligt. 

 

 

Jag får ståpäls när jag läser detta inlägget! Gå och ge din fru en jättekran - nu! Det går nog inte utan en bra och förstående make/sambo och det tror jag hon har.:thumbsup:

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

38 minutes ago, knasen said:

 

Nu har ju inte alla som kommer hit 16 års skola bakom sig. Själv har jag bara 12 års skolning och innehar ett skitjobb jag trivs med vilket gör att jag inte behöver se ner på andra och deras skitjobb. 

 

Har man "skitjobb" man trivs med ska man vara jävligt glad. Fördelen med "skitjobb" kontra "bra jobb" är att man sällan behöver jobba mer än 38 timmar i veckan och jobbar man mer så får man betalt för det. Man behöver sällan lägga timtals av sin lediga tid på jobb och man kan bättre planera sin fritid. Bland mina kompisar i Sverige så känns de med "skitjobb" nöjdare med livet än de med "bra jobb", ofta förmodligen för att betalningen per jobbad timme kan vara väl så bra på ett "skitjobb".

 

Jag tror dock inte man behöver se ned på "skitjobb", och framförallt inte på dem som utför dem, bara för att man själv helst vill undvika dem. Har man tidigare haft ett "bra jobb" som man trivts med och som man tycker passar ens utbildning och kunnande så är det nog inte så konstigt om man inte vill ta ett "skitjobb"; jobbet upptar trots allt en tredjedel av ens vakna tid så vantrivs man på jobbet är det nog svårt att vara särskilt lycklig. Väljer man att flytta från alla och allt man känner till andra sidan jordklotet så vill man nog få ett bättre liv och då är ju inte ens jobb en obetydlig del. På det sättet är det garanterat mycket enklare om tjejen hade ett "skitjobb" också i Thailand, för där är skitjobben oftast i alla bemärkelser skitjobb med skitbetalt, än om hon hade ett relativt "bra jobb". Även med en bra thailändsk utbildning och vettig erfarenhet så finns det inga "bra jobb" innan hon lärt sig närmast 100 procentig svenska och det tar många, många år. 

 

En ytterst känslig diskussion så bara hoppas att ingen missförstår mig :)

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken
2 timmar sedan, skrev Atom:

 

Jag har ingen erfarenhet då frugan aldrig flyttat till Sverige men kan tänka mig att det vore bra om man kan se till så att man själv är ledig en vecka eller två.

 

Jag och frugan har bott ihop i 18 år  och hon har varken ett Buddhahörn eller en trämortel för att göra somtam och Buddhahörn har jag inte sett i särskilt många thailändska hem så man ska nog inte utgå från att det är något som måste finnas, även om många säkert skulle uppskatta det, men då förmodligen att inhandla det själva.

 

Jag tror egentligen inte något behöver finnas förutom tid, tålamod, förståelse och kärlek. Förhoppningsvis har tjejen dessutom varit i Sverige tidigare, eller åtminstone diskuterat Sverige men killen/gubben, så de vet ungefär vad som väntar; svårigheterna börjar förmodligen när vardagen efter ett tag sätter in, precis som för många av de svenskar som flyttat till Thailand.

Som vanligt har uttrycktmig mindre bra. Vad jag menade att är att det är mycket viktigt att bo in sig och känna sig trygg I ett nytt land. Moterl var mycket viktig så frugan kunde göra thaimat. Buddha hörnet är en plats för frugan. Nu faller det sig så att vi bor trångt så frugans hörna är ovanför mitt barskåp . Men det var bara ett exempel. Även att träffa andra thaidamer var en miss. Frugan har några få thaivänner I Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev uptoyou:

Är det SFI som gäller? Hur lång tid kan det ta innan man pratar svenska hjälpligt?

Det beror på hur stor intresse för att lära sig språket finns. 

Min fru kunde efter 2-3 veckor klara sig själv efter ca 1 år pratade hon svenska perfekt.

Fick jobb direkt.

Min fd. efter 25 år pratar så där svenska.

Ändrades av JJC
Link to comment
Dela på andra sajter

50 minuter sedan, skrev wUThai:

Tydligen skillnad på folk och folk. Frugan gick 15 år i skolan var av 3 år på universitet som hon tyvärr fick avbryta p.g.a. vissa omständigheter. Hon skulle aldrig se ner på nån oavsett yrke. Den skiten finns det tillräckligt av i Thailand ändå, där dom inte så privilegierade ska stå med mössan i handen och bocka för dom med högre status. Det handlar inte om att "dom små liven" ska jobba ihjäl sig utan det handlar om att bygga upp sin självkänsla och att utveckla språket. Som frugan säger, det spelar ingen roll vad man har för utbildning i Thailand utan man starta från noll igen när man kommer till Sverige. SFI gick väldigt fort för att sen studera gymnasienivå och sen utbilda sig till undersköterska. Det har varit jävligt tufft för frugan vissa perioder med mycket tentor och mycket jobb samtidigt. Även jag var orolig för henne ett tag och sa det till henne med. Det var när hon studerade, jobbade och tog körkort i samma veva, då var det inte roligt. 

 

Du vill visst göra skillnad på folk och folk, jag gör det inte.

Vare sig jag eller frun ser negativt på Thailand, så kanske vi har lite olika åsikter här på forat.

Visst kan man validera sina kunskaper i Sverige, iallafall om man är flykting. Men det jag hört så är det inte så lätt,

om man är från Asien tyvärr.

Sen har jag och du wUTai en stor skillnad i vad vi vill ha i framtiden, vi tänker inte göra allt för att bo i Sverige, vi är inne på att jag

avvecklar för att vi skall kunna få mer tid i Thailand, som vi ser som ett bra och trevligt land. Så varför skall frun försöka sig på

en karriär här? Så jag vill inte att min lilla fru skall slita ut sig under tiden vi planerar var vi skall bli gamla och brännas upp. På vägen

dit skall vi ha ett bra liv och det innebär inte att dyrka mammon och samla pengar. Vi lever ekonomiskt och försöker göra varje dag

så trevlig som möjligt, vad andra gör för att ha ett trevlig liv är upp till dem. Men jag föredrar att njuta nu för man vet fan inte när man

trillar av pinnen eller måste ha rollator och då inte kan resa dit man tänkte.

 

Skillnaden på folk och folket i det här fallet är hur man vill uppleva dagen, dör hellre med glad med lite pengar än rik och trött och att nån annan sätter sprätt på ens pengar.

Edit: Men visst förstår jag din syn på livet och att din frun kämpat, bra att du stöttar och månar om henne.

Men som sagt vi har olika livsmål och båda har rätt. Så man behöver inte dividera om rätt & fel.

 

Ha bra i framtiden får man önska er.

Ändrades av Tekkor
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tekkor:

Galten: Ja man får akta sig för penga templen :) Det är de med en Buddha utan hår och utan hög spets som dyrkar pengar har jag lärt mig. Vem vet kanske vi tittar in på Eskils väg nån gång, tack för tipset.

Rope: Riskokarna här är inte så bra, vi köpte en Toshiba för 7-800kr i Thailand och tog hit.

Herr Chang: Vi behöver inte skicka pengar till hennes släkt och hennes mamma behöver inget hus, hon har redan ett nära Pinklou mallet i Bangkok...

Men klart det är kul för dem med egna pengar.

Knasen: 1 Ha en riktigt trevlig och bra vecka, glöm inte att köpa EN större ros... (gärna från Sydafrika, de håller längre).

Knasen: 2 Jag ser aldrig ner på andra efter deras arbete, alla jobb är nödvändiga för vårt samhälle. (kanske inte våra politiker kanske...).

Sen trivs man på sitt jobb så är det riktigt bra för det är inte på alla jobb man gör det..

 

EDIT: Missa ju..

Wangthong: Jo det med SFI verkar vara lika över hela landet, de prata om att det inte fanns riktiga lärare och det har jag förstått här att det är ett fåtal lärare som är riktiga Svenskar. Så att lära ut Svenska om man är från Rumänien Polen Makedonien gör att fruarna frågar en hel del när de kommer hem då lärarna saknar djupare kunskap i språket. För det är ju inte bara ljuda de skall lära ut utan också grammatiken och på ett riktigt sätt.

Riskokarna här är betydligt säkrare med en riktig skyddsjord. Jag hoppas att du köpte en som är riktigt skyddsjordad!

 

Frugan kom hit för 25 år sedan. Då var det svenskar som var lärare. Men SFI har aldrig haft någon större status så det var inga utbildade lärare som frugan hade. Men den stora orsaken är att frugan inte är något språkgeni. En annan del i det hela var också att på den tiden så styrde kommunerna hur de ville med SFI. Vissa kommuner hade bara en par timmars undervisning i veckan. 

Oavsett detta finns det väl inget som är rätt för alla. Det viktiga för alla thailändare som kommer hit och ska leva ett liv här är att komma in i det svenska samhället på något sätt. För vissa är det studier som är nyckeln och för vissa kan det vara bättre att komma ut i arbetslivet fortare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev JJC:

Det beror på hur stor intresse för att lära sig språket finns. 

Min fru kunde efter 2-3 veckor klara sig själv efter ca 1 år pratade hon svenska perfekt.

Fick jobb direkt.

Min fd. efter 25 år pratar så där svenska.

Det där är en så kraftig förenkling så att det nästan inte blir sant.

Språkbegåvning, låg ålder, varifrån man kommer, intresse och vilja, tidigare kunskaper i engelska, sambos engagemang och kanske nån mer faktor och i den ordningen är nog mer avgörande hur snabbt och slutligen bra en thailändska kommer att lära sig svenska.

Din fru, om hon är thailändska, måste ha extremt mycket av ovanstående, och i den ordningen, om hon lärde sig att prata svenska perfekt efter 1 år.

Att få jobb snabbt beror väldigt mycket på var man bor. Bor man som vi, i en av Sveriges minsta och sämsta skitkommuner, så är det inte så lätt att få jobb snabbt. Tro mig, jag vet !!

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev uptoyou:

Men man gör det även på gurka i Thailand, det heter inte som tam då, kommer inte på namnet bara.

Det är dessutom grymt gott när det är gjort på gurka.

Sorry, med "helt fel" tänkte jag mest på konsistensen, riven mortlad gurka...

 

Morot vette fan, tror det blir fel smak och färg.

 

Testa gärna Kålrabbi.

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev John Khonken:

Du har som jag skrev inte fått en chans att bo in sig. Jag hade massa planer när familjen kom. För oss var det helt fel. Bo in sig och tjäna sig behövd och trygg.  Det är mycket ofta ett stort steg att flytta

vi bodde ihop i Sverige i 6 månader först och sedan 3 till i Thailand under slutet av 2014 och början av 2015 så vi har "bott in oss"

Jag vet alltid vart jag är, men ibland är inte resten av världen där jag trodde att den var.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev rolba:

 

Vi fick åxå höra att man skulle till försäkringskassan och anmäla sig men när vi varit på skatteverket för att få personnummer och sen gick vidare till försäkringskassan så fanns där redan hennes uppgifter.

Men detta var som sagt för mer än 10 år sedan.

 

Hade samma erfarenhet tio år sen.

 

4 timmar sedan, skrev Nemo:

 

Detta kan väl (bör väl) inte vara huvudanledningen till att hon kommer till Sverige?

 

Nej, det får man hoppas. Men jag tror faktiskt det kan vara viktigt för självkänslan att man om nu ska skicka pengar, så är det pengar man tjänat själv.

 

4 timmar sedan, skrev wUThai:

Undvik andra thailändskor. Frugan har endast två riktiga thailändska vänner. Frugan hade flyt som fick ett städjobb ganska omgående och det hjälpte till svenskan oerhört mycket. Hon städade 4 timmar om dagen samt studerade och idag är hon utbildad undersköterska med fast jobb. 

 

Lycka till med allt.

 

Jag ser samma med exfru Chang, ett fåtal goda thailändska vänner. Det är totalt ointressant att umgås med många av de thailändskor som finns i Göteborg. Och för all del, jag kanske inte är särskilt intresserad av att umgås med många av de svenskar som finns i Thailand. Gemensam nationalitet och kultur är ingen garanti för givande samvaro.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev uptoyou:

hon kommer inte till Sverige som studerande....så den informationen var inte av nytta tyvärr..

Jag vet alltid vart jag är, men ibland är inte resten av världen där jag trodde att den var.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Sakhon:

Det där är en så kraftig förenkling så att det nästan inte blir sant.

Språkbegåvning, låg ålder, varifrån man kommer, intresse och vilja, tidigare kunskaper i engelska, sambos engagemang och kanske nån mer faktor och i den ordningen är nog mer avgörande hur snabbt och slutligen bra en thailändska kommer att lära sig svenska.

Din fru, om hon är thailändska, måste ha extremt mycket av ovanstående, och i den ordningen, om hon lärde sig att prata svenska perfekt efter 1 år.

Att få jobb snabbt beror väldigt mycket på var man bor. Bor man som vi, i en av Sveriges minsta och sämsta skitkommuner, så är det inte så lätt att få jobb snabbt. Tro mig, jag vet !!

Det stämmer vad du skriver. Frugan kom till Sverige i 30 års ålder, har universitet utbildning, kan engelska mycket bra, VILL göra och genomföra saker, vi började med att bara prata svenska hemma, svårt men det gick. Knappt några thai kompisar från början inte så många nu heller. Inga thai serier ville hon se heller. Nyheter på SVT varje dag, där jag förklarade vad de sa. 

Vi bor i ett litet stad där inte ens djävul vill komma. Mariestad. 

Jobb fick hon genom att gå från företag till företag presentera sig, berätta vad hon kan och vill göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev JJC:

Det stämmer vad du skriver. Frugan kom till Sverige i 30 års ålder, har universitet utbildning, kan engelska mycket bra, VILL göra och genomföra saker, vi började med att bara prata svenska hemma, svårt men det gick. Knappt några thai kompisar från början inte så många nu heller. Inga thai serier ville hon se heller. Nyheter på SVT varje dag, där jag förklarade vad de sa. 

Vi bor i ett litet stad där inte ens djävul vill komma. Mariestad. 

Jobb fick hon genom att gå från företag till företag presentera sig, berätta vad hon kan och vill göra.

 

Det där med Thaisåpor är ett gissel, mycket bättre om de kan se på något svenskt...

 

Mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Wangthong:

Riskokarna här är betydligt säkrare med en riktig skyddsjord. Jag hoppas att du köpte en som är riktigt skyddsjordad!

 

Frugan kom hit för 25 år sedan. Då var det svenskar som var lärare. Men SFI har aldrig haft någon större status så det var inga utbildade lärare som frugan hade. Men den stora orsaken är att frugan inte är något språkgeni. En annan del i det hela var också att på den tiden så styrde kommunerna hur de ville med SFI. Vissa kommuner hade bara en par timmars undervisning i veckan. 

Oavsett detta finns det väl inget som är rätt för alla. Det viktiga för alla thailändare som kommer hit och ska leva ett liv här är att komma in i det svenska samhället på något sätt. För vissa är det studier som är nyckeln och för vissa kan det vara bättre att komma ut i arbetslivet fortare.

8497_0_noi_com_dien_toshiba_rc_18mm_ax38En sån här och den är såklart jordad.

Men sen tänkte jag på det jag tog upp tidigare men som ingen nämnt något om.

Det om de män som ger sig på töserna fysiskt, detta ogillar jag och försöker

om jag kan hindra, för jäkligt att de ger sig på såna som inte kan försvara sig

och som kanske inte har ett skyddsnät här... Sen tar det ju längre tid innan de

erkänner att de blir misshandlade...

Finns ett par såna svin i Göteborg, har själv sett märkena på en av tjejerna...

Och då var det att hennes kompis berätta det först för mig då de som sagt inte

vill prata om det utan hoppas att killen bättrar sig (vilket aldrig kommer att ske tyvärr).

Men det finns fler som skall stoppas som har dåligt ölsinne och är våldsamma.

Hoppas alla här är rakryggade och reagerar när ni får höra/se detta våldet...

 

Själv försöker jag sprida information om kvinnorjouren och även informera

tjejerna att detta är inget som man skall acceptera i Sverige utan bara att

besöka Polisen och stoppa fanskapet.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev HajKaj:

hon kommer inte till Sverige som studerande....så den informationen var inte av nytta tyvärr..

Men sidan innehåller flera länkar och råd hur man ska göra när man fått UT i Sverige.

Ändrades av uptoyou

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

När hennes barn kommer hit så får hon väl barnbidrag? Men kan tjejen få något ekonomiskt stöd eller bidrag? A-kassa får man väl bara om man blivit arbetslös här och betalt till A-kassan?

All hjälp med ekonomin är välkommen för oss.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev uptoyou:

När hennes barn kommer hit så får hon väl barnbidrag? Men kan tjejen få något ekonomiskt stöd eller bidrag? A-kassa får man väl bara om man blivit arbetslös här och betalt till A-kassan?

All hjälp med ekonomin är välkommen för oss.

Efter att hon fått permanent uppehållstillstånd kan hon få studiebidrag, dock ej för SFI.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...