Jump to content
IGNORERAD

Hur gör vi när vår älskling anländer?


borje222

Recommended Posts

Guest Oregistrerad knasen
2 timmar sedan, skrev Tekkor:

Det är väl som det är för oss att lära sig Thai, Svenska är inte så lätt. Så låt de läsa i sin

takt och ordna så de får ett hyfsat arbete. Är ju inte kul att leva med en sönderstressad

utarbetad städerska som är olycklig.

 

Har själv jobbat inom städbranschen och det är faktiskt inte något slavarbete som du får det att låta som. Nu jobbar jag visserligen fortfarande inom vad många ser som låglönesegmentet så jag kanske inte är rätt person att uttala mig men jag tror nog att de flesta städare kommer hem betydligt mindre sönderstressade och utarbetade än vad jag gör. Men visst är det sämre villkor och då inte bara ekonomiska inom städbranschen, men det är fortfarande ljusår bättre villkor än vad någon med 6 års grundskola kan få tag i hemma i Thailand så skulle hon kunna få ett heltidsjobb som städerska så är nog både hon och jag nöjda, iallafall till en början.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 161
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nemo

    13

  • John Khonken

    8

  • uptoyou

    8

  • Tekkor

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Det första man gör är att säga nu får du betala allt... Det hör till den svenska kulturen.

Det finns inte riskokare så nu äter vi endast husmanskost som jag lagar.?❤️

Link to comment
Dela på andra sajter

Det första man gör är att få dem och känna sig hemma.

Som jag föreslog en kompis.

Köp en hel säck ris så vet hon att den ligger där vid nästa resa, det var uppskattat.

Visa att det går och köpa Thaimat också i Asiatiska affärer.

Tempelbesök, föreslår en där de inte är pengastinna, vårt är söder om Landvetter på Eskils väg två gånger om året och vi ger ett par hundralappar.

Känns som en del öser in pengar så det gäller och vara noga i valet om tempel.

 

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
20 minuter sedan, skrev Burken:

Det första man gör är att säga nu får du betala allt... Det hör till den svenska kulturen.

Det finns inte riskokare så nu äter vi endast husmanskost som jag lagar.?❤️

Så du lagar maten åt henne åxå, så snällt. Ville du nu vara lite elak så borde det väl stå typ "och nu lagar du bara Svensk husmanskost hädanefter".

Men, vänta nu det är ju det vännen gör åt mig om jag vill... Och jag är inte elak med henne alls.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Att lära sig svenska är det absolut viktigaste.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Jag tror ni glömmer en sak. Låt din kvinna få bo in sig först. Känna sig som en del av vårt boende. Inte en som flyttat in på nåder. En bra sak är ett Buddha hörn t.ex. Det som måste finnas omgånde när din kvinna kommer. En trämortel för somtam. Allt annat löser sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
1 minut sedan, skrev Soengsang:

Att lära sig svenska är det absolut viktigaste.

Trodde det var att känna sig välkommen, trygg och i goda händer som var det. Men jag håller vännen på 11.000km avstånd så vad vet jag.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken
5 timmar sedan, skrev uptoyou:

Är det SFI som gäller? Hur lång tid kan det ta innan man pratar svenska hjälpligt?

Att lära sig svenska är det allra viktigaste för att din fru ska må mycket bra. Genom att tjäna egna pengar växer hon. Tyvärr är standarden på SFI otroligt dålig just nu. Man måste ha en jävla tur att läraren är kompetent. Frugan har gått I manga år . Fortfarande mindre bra

Link to comment
Dela på andra sajter

Trodde det var att känna sig välkommen, trygg och i goda händer som var det. Men jag håller vännen på 11.000km avstånd så vad vet jag.

Det är väl självklara saker som ej behöver nämnas?

Men för att själv sen känna sig trygg och självständig så är språket, dvs Svenskan en absolut nödvändighet och det viktigaste.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
1 minut sedan, skrev Soengsang:

 

Det är väl självklara saker som ej behöver nämnas?

Men för att själv sen känna sig trygg och självständig så är språket, dvs Svenskan en absolut nödvändighet och det viktigaste.

Det tror jag åxå, men då jag har en kompis i Sverige som tagit hit Thaifrun istället för att flytta dit själv så observerade jag att hon inte alls var intresserad, ta hand om barnet och kan knappt ett ord Svenska (var ju här en tid före ungen åxå). Hon verkar ganska nöjd upplever jag det som.

 

Men alla är individer så det går inte att säga nåt mer om vad som är viktigt, det verkar som om det fungerar för dom i alla fall.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tror jag åxå, men då jag har en kompis i Sverige som tagit hit Thaifrun istället för att flytta dit själv så observerade jag att hon inte alls var intresserad, ta hand om barnet och kan knappt ett ord Svenska (var ju här en tid före ungen åxå). Hon verkar ganska nöjd upplever jag det som.

 

Men alla är individer så det går inte att säga nåt mer om vad som är viktigt, det verkar som om det fungerar för dom i alla fall.

Ok har man inte större krav än så...

Men min personliga erfarenhet är att språket är det viktigaste, det öppnar liksom alla dörrar och låter en person att bli självständig.

Tex läsa ett anställningsavtal, vilkoren i ett telefonabb mm.

Jag vill iaf inte ha någon nickedocka som inte begriper något, och är helt beroende av mig.

Och språket är det viktigaste för att kunna utvecklas i ett nytt land.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev uptoyou:

Jo, jag vet, tjejen gör det på mango ibland, vet inte vad det heter på thai.

Papaya salad = somtam

Cucumber salad = tamtang

 

5 timmar sedan, skrev thomas001:

Jag gillar inte vanlig SomTam men med gurka äter jag ofta i Thailand. Tror rätten heter TamTeng.

TamTeng är jag inte så mycket för, men älskar SomTam. Hos oss i Thailand är det sällan de äter TamTeng. Tror tusan det papayträden finns i rikliga mängder och bär nästan alltid frukt. Men jag förstår av thailändarna att ibland blir de riktigt sugna på omväxling med TamTeng.

 

Hör även att de ofta säger TamSom om SomTam. Ofta säger de också SomTamTeng. Om det bara hör till deras ordlekande eller är ett vedertaget annat sätt att säga vet jag ej. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp en cykel och visa henne/honom de vanligaste rutterna, sen lär dom snabbt få en inblick av staden och klara orientera sig själva...

 

Tjejen tar sig lätt runt de centrala delarna av Göteborg på cykel...

 

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Sangwal:

Köp en cykel och visa henne/honom de vanligaste rutterna, sen lär dom snabbt få en inblick av staden och klara orientera sig själva...

 

Tjejen tar sig lätt runt de centrala delarna av Göteborg på cykel...

 

Rock on!


Lärde tjejen cykla och dottern samtidigt på ett fotbollsplan.

Tog väl en vecka och de kunde cykla.

Tyvärr la gumman cyklingen åt sidan så det är bara dottern som cyklar.

 

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

När min älskling bott in sig kunde man börja vidga våra vyer. För frugan var det mycket viktigt att lära känna min släkt. Familjeband är väldigt viktigt. Vi träffade min moster som är 86 år I år. När vi träffade henne första gången  så gick frugan och dotter upp och plockade en halv hink blåbär medans vi pratade. Enligt dom skulle inte moster göra sådant för hon är så gammal. Samma sak fortfarande gammelmoster får väldigt mycket som vi plockar I skogen. Väldigt viktigt att få ge något. Även mina andra nära och kära behandlas på samma sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan  lärde sig bättre svenska på jobbet än i den sopiga SFI-skolan som hon gick i knappt 1 år.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev stefan5300:

Frugan  lärde sig bättre svenska på jobbet än i den sopiga SFI-skolan som hon gick i knappt 1 år.

Ja genomsnittet på SFI skolor är ju skrämmande dålig finns säkert motsatsen men är nog sällsynta ?

För många herrans år sen när Frugan började på SFI kom hon hem första veckan med en fotostatkopia på en bil där man skulle skriva in olika delar på bilen 

såsom baklucka backspegel vindrutetorkare osv ?????

Jag ringde upp skolan & påpekade att Frugan inte hade nått intresse av att bli Bilmekaniker utan lära sig vardags svenska !

Ändrades av svampen

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan  lärde sig bättre svenska på jobbet än i den sopiga SFI-skolan som hon gick i knappt 1 år.

Får säga att vår SFI i Nkpg var relativt bra, med tanke på alla störande element som fanns där.

Sen svenskan på komvux, den var riktigt bra.

Tyvärr märker jag att hon tappar nu efter vi bott 4 år i Thailand, dvs pga att jag är borta på jobb halva året, men vardagligt tal och chatt på svenska går utan problem.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jlh66
2 minuter sedan, skrev Soengsang:

Får säga att vår SFI i Nkpg var relativt bra, med tanke på alla störande element som fanns där.

Sen svenskan på komvux, den var riktigt bra.

Tyvärr märker jag att hon tappar nu efter vi bott 4 år i Thailand, dvs pga att jag är borta på jobb halva året, men vardagligt tal och chatt på svenska går utan problem.

Även jag tycker att språket är absolut det viktigaste.Utan språket är man inte självständig,vem vill ha en fru/flickvän som inte är det?

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Soengsang:

Att lära sig svenska är det absolut viktigaste.

 

Du har säkert rätt. Men hur är det med oss som bor här, kan vi nån thai eller klarar vi oss ändå?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jlh66
4 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Du har säkert rätt. Men hur är det med oss som bor här, kan vi nån thai eller klarar vi oss ändå?

Om jag ska bo där på heltid så vill jag lära mig thai,klart som fasen att man vill kunna språket i landet man bor i,eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev jlh66:

Om jag ska bo där på heltid så vill jag lära mig thai,klart som fasen att man vill kunna språket i landet man bor i,eller?

 

Jo det vore ju naturligtvis drömmen. Men det är inte så jäkla enkelt som man kanske tror.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jlh66
7 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Jo det vore ju naturligtvis drömmen. Men det är inte så jäkla enkelt som man kanske tror.

Man måste ju kämpa lite om man nu vill.Eller menar du att det är omöjligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev jlh66:

Man måste ju kämpa lite om man nu vill.Eller menar du att det är omöjligt?

 

Nej omöjligt är det inte, men fanimej bra nära. Skämt åsido, du har rätt om att man måste kämpa och ha en enorm vilja om det skall lyckas åldern kanske också spelar in lite. Jag kan flera språk och skulle nog fortfarande kunna lära mig ett nytt, men thailändska verkar alltför "annorlunda" på nåt sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jlh66
1 minut sedan, skrev Nemo:

 

Nej omöjligt är det inte, men fanimej bra nära. Skämt åsido, du har rätt om att man måste kämpa och ha en enorm vilja om det skall lyckas åldern kanske också spelar in lite. Jag kan flera språk och skulle nog fortfarande kunna lära mig ett nytt, men thailändska verkar alltför "annorlunda" på nåt sätt.

Jo thai är jäkligt svårt.Jag gick en kurs för flera år sedan i Udon under en tid när jag var väldigt mycket i Thailand.Men när man inte använder det varje dag så glömmer man fort.Men det går att trimma in språket iaf så man klarar sig,men då måste man verkligen jobba på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...