Jump to content
IGNORERAD

Flaskor kastade mot Abshit i Lop Buri.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Quote

Hej Vaxet

Var inte Thaksin + 111 personer till och TRT förbjudna att deltaga i valet 2007?

Mvh Isan Lover

Stämmer mycket väl och du vet också varför.

Nu är det ju så att det är du som åtminstonde den senaste månaden och i många många trådar använt detta valresultat från 2007 som grund för dina påstående om det som du säger så "odemokratiska demokratpartiet".

Nu är det alltså så att det senaste demokratiska och därmed gilltiga val enligt dig är 2005 års val.

Undebar retorik !  :D

Men som sagt din argumentations taktik är oförändelig och du väljer de sanningar som passar dig.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 45
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    10

  • Vaxet

    7

  • noBuzz

    5

  • Joints

    4

Mest aktiva i denna tråd

Quote

Att skurken Samak åkte ut för att han deltog i ett matlagningsprogram var det nog inte många ur folket som grät över. Men nej, jag talar om TRT inte dess efterföljare PPP mfl som utgjorts av ett avskrap ditsatt enbart för att rentvå Thaksin och hans 111 bannade partikamrater.

TRT vann ett nyval efter Thaksins ekonomiska skandaler men avsattes av militär därför att generalerna, som man sa ville "återställa ordningen" som stördes av gula demonstranter. I samma veva förbjöds TRT och partiets alla tunga namn att verka politiskt.

Det är där jag anser att demokratin gick över styr och jag finner det märkligt att så många här i princip rycker på axlarna åt detta därför att man anser att det var bra att skurken Thaksin fick kliva av tronen.

Som sagt tidigare, tycka vad man vill om Thaksin och TRT, men det var väljarnas sak att avsätta dessa, inte militären eller några gula eller röda grupper.

Ett nyval i april 2006 som bojkottades av alla större oppositionspartier bland annat på grund av Thaksins totala kontroll över mediakanalerna. I de valkretsar som TRT var ensamma kandidater krävdes det minst 20% av rösterna för att resultatet skulle räknas och parlamenetets stolar fyllas. TRT "löste" detta problem i valkretsar där de traditionellt hade dåligt stöd, i södra Thailand till exempel, med att betala för att motkandidater skulle ställa upp och därmed komma undan 20% reglen. Därför annullerades också valresultatet senare på hösten 2006.

I cirkusen som följde på valet begärde Thaksin en audiens med kungen, han föreslog att det kanske var lugnast om Thaksin inte själv tog på sig rollen som premiärminister, vilket han också tårdrypande tillkännagav efter audiensen. Istället sattes Chitchai Wannasathit (ni kommer väl ihåg honom?) som premiärminister. Det höll en månad ungefär innan Thaksin beslutade sig för att han var bäst lämpad att leda landet.

Många såg detta beslut av Thaksin som ett direkt trots mot kungens råd att det nog hade varit lugnast om Thaksin inte var PM i den TRT ledda regerigen. Personligen tror jag det var efter denna händelse som militären började planera kuppen.

Men jag hoppas att du Kim inser att jag och många med mig är helt emot militär inblandning i politiken och inte alls är så imponerade av de gula och deras sätt att "tvinga" fram en förändring.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Vaxet

Här har du statistiken du efterfrågade.

Ska bli roligt att höra dina kommentarer om den.

Inlägg från allas vår Ban99arne 

Lite grovhuggen statistik från 2005, källa http://en.wikipedia._election,_2005[/]

  [table]  [tr] [td]Party[/td] [td]Northern

Seats[/td] [td]Northeastern

Seats[/td] [td]Central

Seats[/td] [td]Southern

Seats[/td] [td]Bangkok

Seats[/td] [td]Party List

Seats[/td] [td]TOTAL

SEATS[/td][/tr] [tr] [td]Thai Rak Thai

(TRT)[/td] [td]70 (+18)[/td] [td]126 (+42)[/td] [td]79 (+35)[/td] [td]1 (NC)[/td] [td]32 (+4)[/td] [td]67 (+19)[/td] [td]375 (+126)[/td] [td][/td][/tr] [tr] [td]Democrat Party

(DP)[/td] [td]5 (-12)[/td] [td]2 (-3)[/td] [td]8 (-12)[/td] [td]52 (+4)[/td] [td]4 (-5)[/td] [td]25 (-6)[/td] [td]96 (-34)[/td][/tr] [tr] [td]Chart Thai Party

(Thai Nation Party)[/td] [td]0 (-3)[/td] [td]6 (-5)[/td] [td]11 (-8)[/td] [td]1 (+1)[/td] [td]1 (+1)[/td] [td]8 (+2)[/td] [td]26 (-13)[/td][/tr] [tr] [td]Mahachon Party

(Great People's Party)[/td] [td]1 (N/A)[/td] [td]2 (N/A)[/td] [td]0 (N/A)[/td] [td]0 (N/A)[/td] [td]0 (N/A)[/td] [td]0 (N/A)[/td] [td]3 (N/A)[/td][/tr] [tr] [td]Total[/td] [td]76[/td] [td]136[/td] [td]97[/td] [td]54[/td] [td]37[/td] [td]100[/td] [td]500[/td][/tr][/table]   

Inlägg från Kim.

"Vad gäller statistiken Banarne tog fram så visar den att Thai rak thai i omvalet 2005 fick ca

92,1% av rösterna i norra delarna av landet.

92,6% av rösterna i nordöstra delarna

81,4% i dom centrala delarna samt

86,5% i Bangkok.

I södra delarna var dom dock inte speciellt populära och fick bara 1,8%.

Dvs om jag förstår tabellen rätt?

Men totalt i landet så kammade thai rak thai hem 75% av rösterna i omvalet efter Thaksins ekonomiska skandaler. Inte undra på att oppositionen då ansåg sig behöva ta till utomparlamentariska metoder för att ändra på situationen. Och det var alltså då militären, med b la kungens godkännande rullade in med sina tanks för att som dom sa "återställa den politiska ordningen" i landet."

Mvh Isan Lover

Hej, Isan Lover!

Den tabellen du visar upp avslöjar inte hur många röster Thaksin fick eftersom Thailand, som du borde känna till, nyttjar sig av majoritetsval. Förstår du skillnaden?

Ska bli roligt att se dina kommentarer om det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Thaksins styre gick så långt att han ville göra Thailand till en enpartistat såsom t.ex Singapore.

Ja, det är ju ingen större hemlighet. Skulle Thailand mot all förmodan lyckas skapa en ekonomi liknande Singapore så gissar jag att få thailändare skulle bry sig om demokrati, yttrandefrihet, mänskliga rättigheter och annat trams.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe Joints,

Ja, majoritetsval har ju sina sidor. Och det antar jag att du sett även i England?

Glömmer aldrig hur imponerade engelska medpassagerare på tåget till Aberdeen blev när jag förklarade svensk rösträkning:

http://sv.wikipedia.Uddatalsmetoden

Vore ju intressant att se thailändskt valresultat med denna räkning.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hehe Joints,

Ja, majoritetsval har ju sina sidor. Och det antar jag att du sett även i England?

Glömmer aldrig hur imponerade engelska medpassagerare på tåget till Aberdeen blev när jag förklarade svensk rösträkning:

http://sv.wikipedia.Uddatalsmetoden

Vore ju intressant att se thailändskt valresultat med denna räkning.

Herr Chang har talat.

Hej Hr Chang,

Jag har bara varit här under ett val och då fick Labour många fler platser än vad de borde fått om man räknat som i ett proportionellt val. De fick mycket färre röster men förlorade inte så många platser. Men framförallt tänker man ju på när Bush vann över Gore fast han fick färre röster.

Jag tycker den svenska modellen är ganska bra men det skulle vara kul att se hur de blev om man höjde 4% spärren.

För övrig kan jag förstå om dina medpassagerar blev imponerade av att du kunde förklara uddatalsmetoden på engelska. Jag kan nog inte ens göra det på svenska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Joints,

Mina medpassagerare var nog lättimponerade för att dom just... rökt en joint ;-)

Sådant sysslar jag icke med, men ska inte recensera min beskriving av svenska valsystemet. Helt klart är att majoritetsval kan slå fel.

Jaja, i och för sig beroende på hur man ser på saken. Utan tvivel finns det en del goda argument för majoritetsval, men det orkar jag inte gräva i just nu.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Joints

Att Thailand har majoritetsval stämmer men även med vårt sätt att räkna var valresultatet tydligt.

Folk som är fattiga vill vara med och påverka sin framtid och är fullt kapabla att rösta.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Folk som är fattiga vill vara med och påverka sin framtid och är fullt kapabla att rösta.

Kommer än idag ihåg ett val i Thailand, och vad x:ets morsa sade...

Hon skulle rösta på nr:8, för då fick hon en muta i form av pengar.

Vad hans politik stod för struntade hon i, han var den som betalade

mest för rösterna. Det är vad fattiga bryr sig om när det är val i Thailand :)

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Farang

Det har ju varit uppe tidigare det här med "valmutor" eller "gåvor", och dessa ges av samtliga deltagare i valen .

Och man tar emot gåvor från alla partier och röstar ändå på den man gillar och tror på.

Man kan jämföra med reklam TV, man får den men man behöver inte köpa allt för det.

Men själv klart hade det varit bättre utan detta inslag i valen.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Farang

Det har ju varit uppe tidigare det här med "valmutor" eller "gåvor", och dessa ges av samtliga deltagare i valen .

Och man tar emot gåvor från alla partier och röstar ändå på den man gillar och tror på.

Man kan jämföra med reklam TV, man får den men man behöver inte köpa allt för det.

Men själv klart hade det varit bättre utan detta inslag i valen.

Mvh Isan Lover

Å tusan!

Så man kan alltså få pengar av alla partier och sedan ändå rösta på vad man vill, de kollar inte, mycket intressant. Perfekt då för Thailändska folket att det blir extraval lite då och då, ja rent berikande.

Var har du fått denna kunskap ifrån?

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Det har varit uppe flera gånger av olika medlemmar på forumet att t.ex svärföräldrarna tar emot pengar av alla deltagarna.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej

Det har varit uppe flera gånger av olika medlemmar på forumet att t.ex svärföräldrarna tar emot pengar av alla deltagarna.

Mvh Isan Lover

Ok, jag får väl tro på dig när det gäller att några skrivet så på forumet tidigare. Har själv inte sett detta, men som sagt, du har säkert rätt.

Däremot vill jag hävda att de som köper rösterna är mycket noga med att förvissa sig om att de får vad de betalat för. Och jag tror absolut inte att påstånde från någon eller några här på forumet att man kan klämma flera partier på pengar inför ett val stämmer.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Joints

Att Thailand har majoritetsval stämmer men även med vårt sätt att räkna var valresultatet tydligt.

Folk som är fattiga vill vara med och påverka sin framtid och är fullt kapabla att rösta.

Mvh Isan Lover

Du verkar ha ditt egna vis att räkna på och det blir svårt att säga emot dig då. Ville bara påpeka att Thaksin inte fick dessa fantasiröster som du hävdade. Men visst är det så att han fick en mycket klar majoritet av rösterna. Jag håller dessutom med dig om att även en fattig risbonde har vett att inse vilket parti som är bäst lämpat att rösta på efter hans egna intressen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl lite av en myt att Dr T köpte alla röster cash, i de byar som redan var TRT frälsta behövde han ju bara lova runt och hålla tunnt...

Energin (och pengarna) lades istället på de byar och provinser där det kunde svänga åt vilket håll som helst.

Hur går det då till?

Under valet 2005 så var jag på plats utanför Khon Kaen i en tambon som inte var helt TRT frälst. Det fanns dock mycket TRT folk på plats utanför vallokalerna och där fick de som var på väg att rösta reda på att de skulle få 500 battingar cash när de röstat på TRT.

Kunde de då hävda att de röstat på TRT och få ut pengarna utan bevis?

Nej, för TRT representanten försåg dem med en mobiltelefon som han instruerade dem att ta en bild på valsedeln inne i båset. När de kom ut och visade att de röstat "rätt" fick de 500 battingar av TRT killen. 

Ingen betalade mer för rösterna än TRT, de hade de största finansiella musklerna så man kan säga att valet egentligen var en auktion som vanns av högstbjudande.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående röstköp i Thailand...

Är det inte möjligt att säljande part kan ge fullmakt för köparen att gå och rösta i säljarens ställe? Eller är det bara en myt?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Farang

Det har ju varit uppe tidigare det här med "valmutor" eller "gåvor", och dessa ges av samtliga deltagare i valen .

Och man tar emot gåvor från alla partier och röstar ändå på den man gillar och tror på.

Man kan jämföra med reklam TV, man får den men man behöver inte köpa allt för det.

Men själv klart hade det varit bättre utan detta inslag i valen.

Mvh Isan Lover

Är det här någonting du vet? Att samtliga deltagare ger "gåvor"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Angående röstköp i Thailand...

Är det inte möjligt att säljande part kan ge fullmakt för köparen att gå och rösta i säljarens ställe? Eller är det bara en myt?

Herr Chang har talat.

Korrekt, tidigare var det ju så i allafall att man var tvungen att rösta i sin hemby. Alternativet var att ge någon i byn fullmakt att rösta åt en. Antingen familjen som tog hand om det eller Phuu yai baan. Därför är det extra viktigt för de partier som köper röster att först och främst köpa över Phuu yai baan.

Men man har börjat skissa på ett system med poströster vilket skulle slå hårt mot en del byar där "alla" röstar på samma parti. En hel del politiker är dock motståndare till att ändra på nuvarande system.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

 

Korrekt, tidigare var det ju så i allafall att man var tvungen att rösta i sin hemby. Alternativet var att ge någon i byn fullmakt att rösta åt en. Antingen familjen som tog hand om det eller Phuu yai baan. Därför är det extra viktigt för de partier som köper röster att först och främst köpa över Phuu yai baan.

 

Men man har börjat skissa på ett system med poströster vilket skulle slå hårt mot en del byar där "alla" röstar på samma parti. En hel del politiker är dock motståndare till att ändra på nuvarande system.

Hej!

Har det någon gång diskuterats att förbjuda Phoo Yai Baan att rösta åt andra förutom möjligtvis närmaste familjemedlemmar?

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det är väl lite av en myt att Dr T köpte alla röster cash, i de byar som redan var TRT frälsta behövde han ju bara lova runt och hålla tunnt...

 

Energin (och pengarna) lades istället på de byar och provinser där det kunde svänga åt vilket håll som helst.

 

Hur går det då till?

 

Under valet 2005 så var jag på plats utanför Khon Kaen i en tambon som inte var helt TRT frälst. Det fanns dock mycket TRT folk på plats utanför vallokalerna och där fick de som var på väg att rösta reda på att de skulle få 500 battingar cash när de röstat på TRT.

 

Kunde de då hävda att de röstat på TRT och få ut pengarna utan bevis?

 

Nej, för TRT representanten försåg dem med en mobiltelefon som han instruerade dem att ta en bild på valsedeln inne i båset. När de kom ut och visade att de röstat "rätt" fick de 500 battingar av TRT killen.  

 

Ingen betalade mer för rösterna än TRT, de hade de största finansiella musklerna så man kan säga att valet egentligen var en auktion som vanns av högstbjudande.

I ett land med 64 miljoner invånare skulle behövas enormt många snubbar med mobiltelefoner för ha ett avgörande effekt på valresultatet. Eftersom alla större partier i Thailand fuskar måste "fuskvinnare" dessutom inte bara köpa många röster utan många fler röster än vad motståndarna har gjort. Är det möjlig att klara en sådan logistik? Är det inte väl uppenbart för valobservatörerna och rapportrarna om alla som står i valköer attackeras av snubbar med mobiltelefoner? Och pengarna då? Thailand är Thailand och många är korrupta. Hur lyckas man se till att miljonerna inte slinkar ner i "snubbarnas" fickor?

UndrarSvarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Svarten,

du missförstod nog. TRT behövde ju inte köpa så många röster i det redan "frälsta" Issan likaväl som Demokraterna inte behövde lägga ner så mycket jobb på södra Thailand där de har ett grundmurat stöd.

Det är de valkretsar där man inte är säker på majoriteten som röstköp ofta förekommer.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...