Jump to content
IGNORERAD

En till svensk död!


audirs2

Recommended Posts

39 minuter sedan, skrev janne_h:

Det är fanimej SLU klass på dig på forumet. :)

Naturligtvis är det så. Dock förutsätter man att barn inte går och tar dessa nycklar vilket knappast är en försäkringsfråga. Snarare en fråga om hyfs och uppfostran.

 

Ett 15-årigt "barn" skulle jag förutsätta vara suget på en sväng med din hoj...............

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 124
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Boa52

    25

  • janne_h

    23

  • Mankan

    9

  • UglyFarang

    9

Mest aktiva i denna tråd

14 minuter sedan, skrev Boa52:

Gamla hojar har ingen ABS  ???Jag tror inte du ska köra MC

 

Läs mitt inlägg en gång till , sakta, mycket sakta.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Odin:

 

Nej jag kör den inte, det blev lite fel vid en tradera aktion. Enl. uppgift så var det en 2,6 hk cylinder jag köpte, men vid leverans så visade det sej att det var en (mycket eftertraktad) original Zundapp 6,9 hk jag fick.

Kul tänkte jag och monterade den på en proffsrenoverad motor jag hade stående hela ekipaget sattes sedan på en -64 Zundapp sport Combinette.

Och efter en del dribbel med olika förgasare och senare ett jäkla utprovande av munstycken så gör den över 100 enl. Gps:en.

 

Men mitt körkort är för mycket värt för mej så jag kör inte med den.

 

2,6hk är inte heller lagligt men med min underbara kropp så måste man ju viktkompensera ...

 

Körkortet ryker inte om du har MC kort.

Du åker bara på att ha framfört oregistrerad mc, ett betötesbelopp och straffvärde ungefär samma som en fortkörning på 15 km/h, typ 1200kr.

Sen att du fått upp den i 100km/h med en "orginal" 50cc cylinder låter otroligt bra, får man fråga vad du gjort med den, samt vad för förgasare o pipa?

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig haft en moppe men är glad ändå.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte varit inne på ett tag, mnade på den här tråden för att jag trodde det var någon som visste vem det var.

Vad får man se om inte en redig fredagstråd, skärp er!

Skit i trimmade moppar, det var en Ducati han körde och det är liiite svårt att ta miste på en sådan och en "moppe"

Trafiken i LOs kan jag själv vittna om då jag blev påkörd av en full thaigubbe när jag korsade en gata (gubben drog, men bekanta talade om att han knappt tog sig upp på "moppen"

Thaiaren kör vidare men jag går  med käpp och ett par kilo titan i höft och axel som blev krossade.

Amja

 

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Hmmmm  verkar vara två som går på lim idag :huh:

eller möjligtvis svampar

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Soengsang:

 

Körkortet ryker inte om du har MC kort.

Du åker bara på att ha framfört oregistrerad mc, ett betötesbelopp och straffvärde ungefär samma som en fortkörning på 15 km/h, typ 1200kr.

Sen att du fått upp den i 100km/h med en "orginal" 50cc cylinder låter otroligt bra, får man fråga vad du gjort med den, samt vad för förgasare o pipa?

 

Jo lappen ryker, skatte och försäkringsbedrägeri, framförande av oförsäkrat registreringsbesiktat fordon, allmänfarlig vårdslöshet mm. mm

 

Tysk original Zundapp-märkt 50cc cylinder 6,9hk med  19 Bing (ingen kopia) förgasare rätt bestyckad. Avgasen är en modifierad original. Motorn är byggd av Norrköpings Jesus. med racervev mm.mm.

Det finns en film här på forumetfilmad av SSS när jag kör med den, fast då var den inte rätt injusterad och gjorde bara 90kmh nåt..

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev UglyFarang:

 

Hade detta hänt i ditt hushåll i sverige att ett fordon "lånats" av en minderårig så hade du inte fått ett piss av försäkringsbolagen vid en skada då det är DITT ansvar att se till att detta inte kan hända.

intressant. Har du koll på alla försäkringars villkor? Spelar det verkligen roll om den som snor fordonet är minderårig eller ej?

Jag tror inte många hushåll i Sverige låser in deras fordonsnycklar från deras familjemedlemmar eller gäster. Låter lite som typisk Svenskt präktigt fördömande. 

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Mankan:

intressant. Har du koll på alla försäkringars villkor? Spelar det verkligen roll om den som snor fordonet är minderårig eller ej?

Jag tror inte många hushåll i Sverige låser in deras fordonsnycklar från deras familjemedlemmar eller gäster. Låter lite som typisk Svenskt präktigt fördömande. 

 

Du behöver inte ``tro´´du har helt rätt.

Det är stöld, trolöshet mot huvudman, olovligt förfogande mm. och du anses inte som vållande om du lämnat nyckeln under tredje mans vård.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Odin:

 

Jo lappen ryker, skatte och försäkringsbedrägeri, framförande av oförsäkrat registreringsbesiktat fordon, allmänfarlig vårdslöshet mm. mm

 

Tysk original Zundapp-märkt 50cc cylinder 6,9hk med  19 Bing (ingen kopia) förgasare rätt bestyckad. Avgasen är en modifierad original. Motorn är byggd av Norrköpings Jesus. med racervev mm.mm.

Det finns en film här på forumetfilmad av SSS när jag kör med den, fast då var den inte rätt injusterad och gjorde bara 90kmh nåt..

 

Nej lappen ryker inte pga att det bara är oregistrerat så vida du har mc-kort, och oregistrerad mc är varken skatte eller försäkringspliktig. Jag har åkt dit för många herrans år sedan, så jag vet vad jag åkte på. Och det var endast böter för oregistrerad mc, har för mig att det var 600kr.

Allmänfarlig vårdslöshet, ja det beror väl på hur man framför fordonet och inget annat!

 

Normal brukar man säga att det behövs mer än 10hk för att klara 100 km/h, men med rätt ihopsatt grejor så kanske du får det på veven, men det är tuffta att kräma ur på 50cc, men många gör det ju på rena racemoppar.

 

Hoppas inte wannabe modertorn Anja går i taket nu när vi inte följer topic ;)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

38 minuter sedan, skrev Mankan:

intressant. Har du koll på alla försäkringars villkor? Spelar det verkligen roll om den som snor fordonet är minderårig eller ej?

Jag tror inte många hushåll i Sverige låser in deras fordonsnycklar från deras familjemedlemmar eller gäster. Låter lite som typisk Svenskt präktigt fördömande. 

 

Ändra minderårig till körkortslös om du vill det viktiga är att det är personer i ditt hushål detta gäller, för du har slarvat med tillsynen av nycklarna till fordonet, jag vet flera bolag som har denna policyn, kan inte tänka mej att de är ensamma om det.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Odin:

 

   du anses inte som vållande om du lämnat nyckeln under tredje mans vård.

 

Det betyder alltså att svägerskan är skyldig...  :D

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev UglyFarang:

 

Ändra minderårig till körkortslös om du vill det viktiga är att det är personer i ditt hushål detta gäller, för du har slarvat med tillsynen av nycklarna till fordonet, jag vet flera bolag som har denna policyn, kan inte tänka mej att de är ensamma om det.

Ok jag fick uppfattningen av dit tidigare inlägg att du visste att det var så oavsett försäkringsbolag. Men om det är så är det väldigt svårt att skydda sig.

 

Men vad innebär "Slarvat med tillsynen"? Vilka åtgärder måste man vidta med sina nycklar för att inte det skall hända? För det kan väl inte begäras att man ständigt skall bära dem på sig?

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Mankan:

Ok jag fick uppfattningen av dit tidigare inlägg att du visste att det var så oavsett försäkringsbolag. Men om det är så är det väldigt svårt att skydda sig.

 

Men vad innebär "Slarvat med tillsynen"? Vilka åtgärder måste man vidta med sina nycklar för att inte det skall hända? För det kan väl inte begäras att man ständigt skall bära dem på sig?

 

Sannolikt har alla infört detta då det innebär lägre skadekostnader, ganska enkelt att kolla försäkringsvillkoren.

 

Slarvat innebär att obehörig kunnat kommat åt nycklarna utan att du hindrat det.

 

 

Utdrag ur länsförsäkringars villkor:

 

"

 
35 Stöldförsäkring
351 Försäkringen gäller för
a) skada genom stöld
B) skada genom tillgrepp av fordonet
c) skada genom försök till sådana brott
d) skada genom uppsåtlig skadegörelse i samband med
någon av händelserna under a) – c).
Förlust av fordon ersätts om fordonet inte kommit tillrätta inom
30 dagar från den dag vi ick anmälan till oss.
För personbil, Entusiastbil*, lätt lastbil, husbil, och motorcykel
gäller följande:
Vid stöld av hjul monterade på bil är ersättningen begränsad
till 10 000 kronor om inte hjullås monterats. Begränsningen
gäller inte vid stöld av hela bilen.
Anmärkning
: Ovanstående gäller inte om det på grund av hjul
-
konstruktionen på Entusiastbilen* inte går att använda hjullås.
Vid stöld av eftermonterad ljud- och bildutrustning som till
exempel bilradio och navigator för vägbeskrivning och tillbe
-
hör till dessa är ersättningen (inklusive monteringskostnad)
begränsad till sammanlagt 1/2 prisbas belopp. Begränsningen
gäller även reparation av skadad utrustning enligt ovan.
Begränsningen gäller inte original utrustning som är
fabriksmonterad.
Extraljus ersätts med högst 10 000 kronor.
352 Försäkringen gäller inte för
skada enligt 351 B) – d) som orsakats av person som tillhör
samma hushåll som du
skada vid bedrägeri eller förskingringsbrott.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Samma hushåll?? Han bor ju inte där, han har ju ett annat hushåll på annan ort?? Lägg ner nu.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Är det samma villkor i Thailand som i Sverige ??????

 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Sannolikt har alla infört detta då det innebär lägre skadekostnader, ganska enkelt att kolla försäkringsvillkoren.

 

Slarvat innebär att obehörig kunnat kommat åt nycklarna utan att du hindrat det.

 

 

Utdrag ur länsförsäkringars villkor:

 

"

  35 Stöldförsäkring 351 Försäkringen gäller för a) skada genom stöld B) skada genom tillgrepp av fordonet c) skada genom försök till sådana brott d) skada genom uppsåtlig skadegörelse i samband med någon av händelserna under a) – c). Förlust av fordon ersätts om fordonet inte kommit tillrätta inom 30 dagar från den dag vi ick anmälan till oss. För personbil, Entusiastbil*, lätt lastbil, husbil, och motorcykel gäller följande: Vid stöld av hjul monterade på bil är ersättningen begränsad till 10 000 kronor om inte hjullås monterats. Begränsningen gäller inte vid stöld av hela bilen. Anmärkning : Ovanstående gäller inte om det på grund av hjul - konstruktionen på Entusiastbilen* inte går att använda hjullås. Vid stöld av eftermonterad ljud- och bildutrustning som till exempel bilradio och navigator för vägbeskrivning och tillbe - hör till dessa är ersättningen (inklusive monteringskostnad) begränsad till sammanlagt 1/2 prisbas belopp. Begränsningen gäller även reparation av skadad utrustning enligt ovan. Begränsningen gäller inte original utrustning som är fabriksmonterad. Extraljus ersätts med högst 10 000 kronor. 352 Försäkringen gäller inte för skada enligt 351 B) – d) som orsakats av person som tillhör samma hushåll som du skada vid bedrägeri eller förskingringsbrott.

Hmmm nu är hojen i Thailand. Så svenska försäkringsvillkor är knappast representativa här. Sen är hojen endast trafikfördäkrad. Och den enda försäkringen utanför detta är att om någon tar hojen på tur utan mitt tillstånd. Så ligger den personen pyrt till.

Alla vet detta. Dock valde grabben och hans kompisar att negligera den varningen. Kvällen innan var han i byn och hotade att ge någon stryk.

Han är efter motorcykel incidenten pinsamt medveten om att han gjort ett riktigt klavertramp. Och min svägerska som han bor inneboende hos har tidigare varnat honom. Att han får flytta till mamma i Laos om han inte sköter sig. Nu är vi där. Min svägerska har inte lust att stå till svars inför hans föräldrar om något händer. Allra helst då dom parkerat honom där utan att skicka en spänn till min svägerska varken för mat eller kläder. Och det bedrövliga är att hans farsa som är min svåger jobbar hos mig. Och tjänar relativt bra med Thai mått mätt med jour och allt. Samtidigt som han har låga omkostnader då han valt att sova på min soffa istället för att hyra något billigt boende.

Dock väljer han att skicka pengarna till barnens mamma som är kvar i Laos och bränner slut pengarna på skit samtidigt som hon är otrogen mot min svåger.

Så i detta skede tycker jag nog att åtminstone den äldsta som missköter sig får flytta till sin mamma. Då dom nog förtjänar varandras sällskap.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev janne_h:

Hmmm nu är hojen i Thailand. Så svenska försäkringsvillkor är knappast representativa här. Sen är hojen endast trafikfördäkrad. Och den enda försäkringen utanför detta är att om någon tar hojen på tur utan mitt tillstånd. Så ligger den personen pyrt till.

Alla vet detta. Dock valde grabben och hans kompisar att negligera den varningen. Kvällen innan var han i byn och hotade att ge någon stryk.

Han är efter motorcykel incidenten pinsamt medveten om att han gjort ett riktigt klavertramp. Och min svägerska som han bor inneboende hos har tidigare varnat honom. Att han får flytta till mamma i Laos om han inte sköter sig. Nu är vi där. Min svägerska har inte lust att stå till svars inför hans föräldrar om något händer. Allra helst då dom parkerat honom där utan att skicka en spänn till min svägerska varken för mat eller kläder. Och det bedrövliga är att hans farsa som är min svåger jobbar hos mig. Och tjänar relativt bra med Thai mått mätt med jour och allt. Samtidigt som han har låga omkostnader då han valt att sova på min soffa istället för att hyra något billigt boende.

Dock väljer han att skicka pengarna till barnens mamma som är kvar i Laos och bränner slut pengarna på skit samtidigt som hon är otrogen mot min svåger.

Så i detta skede tycker jag nog att åtminstone den äldsta som missköter sig får flytta till sin mamma. Då dom nog förtjänar varandras sällskap.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Du håller fortfarande inte med mej att det är ditt ansvar att hålla koll på nyckeln även om MC är i Thai. Du kan inte överlåta det till din svägerska, det är DIN MC

Link to comment
Dela på andra sajter

Du håller fortfarande inte med mej att det är ditt ansvar att hålla koll på nyckeln även om MC är i Thai. Du kan inte överlåta det till din svägerska, det är DIN MC

Suck!!!

Orkar inte ens bemöta dina tokerier idag.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev janne_h:

Suck!!!

Orkar inte ens bemöta dina tokerier idag.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Du brukar svara så när du inte har nåt svar eller du vet att du har fel. Skriva om hur din familj har problem vad har det med ansvaret om din MC

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Boa52:

Du håller fortfarande inte med mej att det är ditt ansvar att hålla koll på nyckeln även om MC är i Thai. Du kan inte överlåta det till din svägerska, det är DIN MC

 

Så om grabben kör ihjäl någon så anklagar vi Janne för dråp?

 

Du har nog lite för mycket svensk velourkänsla i ådrorna där det alltid är någon annans fel, helst staten antar jag.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Boa52:

Du håller fortfarande inte med mej att det är ditt ansvar att hålla koll på nyckeln även om MC är i Thai. Du kan inte överlåta det till din svägerska, det är DIN MC

Ofta skriver du väldig okloka inlägg, rent av idi*tiska.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Så om grabben kör ihjäl någon så anklagar vi Janne för dråp?

 

Du har nog lite för mycket svensk velourkänsla i ådrorna där det alltid är någon annans fel, helst staten antar jag.

 

/ SatanG

Det är ju inte någon annans fel utan han som äger MC som har ansvaret

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Mankan:

Ofta skriver du väldig okloka inlägg, rent av idi*tiska.

Om jag skulle lämna nyckeln till mitt vapen skåp och nån 15 åring kunde ta fram ett gevär och vådaskjuta nån  det är mitt fel

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Boa52:

Om jag skulle lämna nyckeln till mitt vapen skåp och nån 15 åring kunde ta fram ett gevär och vådaskjuta nån  det är mitt fel

 

Om Vägverket skyltar en väg med 90 km/h men du väljer att köra 130 km/h trots att du vet att du inte får det. Är det då Vägverkets fel att dom byggde en väg som går att köra 130 km/h på ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...