Jump to content
IGNORERAD

Panama-Läckan


Glenn Phuket

Recommended Posts

2 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Jag baserar mina egna erfarenheter på de senaste årens resor och jag diskuterade just detta med min sambo igår och hon håller med med eftersom hon ser problemet från båda hållen som farangfru

 

Ok, då måste det ju vara på det viset.:)

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 164
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    35

  • Jive

    29

  • janne_h

    9

  • B747

    8

Mest aktiva i denna tråd

conservator

Då kuskapen i det thailänska språket saknas är det ju tur att ni har era fruar så att ni får reda på hur saker och ting är och fungerar :-) 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev conservator:

Då kuskapen i det thailänska språket saknas är det ju tur att ni har era fruar så att ni får reda på hur saker och ting är och fungerar :-) 

Nä det är inte tur, det är medvetet och skickligt utnyttjande av en annan människas kunskaper som man själv saknar.:)

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

conservator
2 minuter sedan, skrev Jive:

Nä det är inte tur, det är medvetet och skickligt utnyttjande av en annan människas kunskaper som man själv saknar.:)

Ja det är många sanningar man fått höra av folk som utnyttjar denna källa :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev conservator:

Ja det är många sanningar man fått höra av folk som utnyttjar denna källa :-)

Det gäller bara att välja vilka av alla dessa sanningar man skall tro på.:)

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Jive:

Det gäller bara att välja vilka av alla dessa sanningar man skall tro på.:)

"Maskirova"? Da!:big_smile:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

7 hours ago, Jive said:

Jo jag såg det, men det hjälper inte, du har fel i alla fall. Du skrev också "viktiga händelser".

Jag följer inte själv med så noga vad som rapporteras i thaimedia, men har kollat upp den här skrönan med min fru genom att kolla om hon känner till "det" och "det" och "det" som hänt ute i världen och oftast känner hon till det, vilket många gånger har förvånat mej eftersom jag också tidigare har trott på denna skröna.

Den största skillnaden är att här går inte rapporteringen lika djupt och är lika detaljerad som i västmedia.

 

Jag ser själv aldrig på thailändska nyheter, inte på TV överhuvudtaget när jag är i Thailand. Jag är dock benägen att hålla med; thailändsk media ignorerar inte alls utländska nyheter, det märks tydligt när jag är hemma i byn och svärföräldrar och andra släktingar alltid har bra koll på större världsnyheter trots att ingen av dem direkt förstår engelska. Det är säkert så att andelen utländska nyheter är lägre än i svensk media men det är väl ganska naturligt med tanke på att en absolut majoritet av Thailands invånare aldrig varit utomlands, skulle tro att andelen utländska nyheter i svensk media var betydligt lägre på 50-talets Sverige än vad de är idag av samma anledning. Likaså är det säkert sämre med djuplodande analyser och dokumentärer men det känns som det är något Sverige också alltmer ger upp, allt ska vara lättuggat och underhållande.

 

För att återgå till läckan så är det intressant att Anti-Money Laundry Office bara säger sig vara intresserade av 21 av de thailändska namnen på listan, trots att det enligt rapporter finns 780 privatpersoner och 50 företag baserade i Thailand som haft samröre med advokatfirman. Nu sträcker sig rapporten 40 år bakåt i tiden så personer kan vara döda, företag nedlagda samt att det givetvis kan finnas legitima skäl till kontakterna men ändå, att bara ett par procent skulle vara intressanta låter märkligt. Vore intressant att se den där listan och någon dag blir den väl officiell i sin helhet men något säger mig att den aldrig kommer bli det i Thailand.......   

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har inte jag FB själv så vet inte exakt hur det fungerar.

Men jag har fått för mig att det kommenteras en hel del om världshändelser där.

Tjejen brukar ofta ta upp nyheter som jag vet att hon åtminstone delvis läst på FB

 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev shell:

Nu har inte jag FB själv så vet inte exakt hur det fungerar.

Men jag har fått för mig att det kommenteras en hel del om världshändelser där.

Tjejen brukar ofta ta upp nyheter som jag vet att hon åtminstone delvis läst på FB

 

missade poängen! 55

Alla nyheter behöver inte gå genom attitydjusterade journalister!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du förklara utfallet av de många testerna jag har gjort med min fru? Hon kan inte läsa engelska, men hon följer flitigt nyhetsrapporteringen på thaiTV.

Beträffande din första mening här, så är jag av precis motsatt uppfattning.

Det är ju svårt att uttala sig om just din fru.

Men i detta är jag nog beredd att hålla med TV.

Då jag utgår från vad jag själv som boende i Thailand ser på nyheterna. Och ja, jag pratar och förstår thai om än i begränsad upplaga.

Dock självklart så visas och diskuteras stora världsnyheter, som exempel när det malaysiska planet försvann så hade dom både diskussioner och spådamer i tv som behandlade detta.

Men att man mest visar uteslutande thai nyheter är mer eller mindre faktum.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Och sen ska vi inte underskatta Facebook som i princip dom flesta Thailändare har. Där sprids nyheter väldigt snabbt. Även google translate gör ju så att Thailändare kan förstå engelskspråkiga nyhets siter.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev janne_h:

Det är ju svårt att uttala sig om just din fru.

Men i detta är jag nog beredd att hålla med TV.

Då jag utgår från vad jag själv som boende i Thailand ser på nyheterna. Och ja, jag pratar och förstår thai om än i begränsad upplaga.

Dock självklart så visas och diskuteras stora världsnyheter, som exempel när det malaysiska planet försvann så hade dom både diskussioner och spådamer i tv som behandlade detta.

Men att man mest visar uteslutande thai nyheter är mer eller mindre faktum.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Jag har aldrig påstått något annat (det fetade). Liksom i Sverige ägnas rapporteringen tidsmässigt mest åt inhemska nyheter, men Thailand har, liksom Svensk TV,  ett nyhetsblock med viktiga utländska nyheter och det är ett också ett faktum.

F ö behöver du inte anstränga dej att uttala dej om min fru. Det räcker att du tror mej när jag säger att hon har känt till de nyheter från utlandet som jag har frågat om och hon har fått det från TV.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så mycket tid över att jag kan argumentera med både TallViking och janne_h samtidigt har jag inte haft sedans jag satt fast 3 dagar på ett hotell i Inre Mongoliet under en snöstorm 2004, så jag passar på den möjligheten :haha:

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig påstått något annat (det fetade). Liksom i Sverige ägnas rapporteringen tidsmässigt mest åt inhemska nyheter, men Thailand har, liksom Svensk TV,  ett nyhetsblock med viktiga utländska nyheter och det är ett också ett faktum.

F ö behöver du inte anstränga dej att uttala dej om min fru. Det räcker att du tror mej när jag säger att hon har känt till de nyheter från utlandet som jag har frågat om och hon har fått det från TV.

Nja nu är det ju du själv som drog in din fru i debatten som något slags bevis för att du har rätt.

Och du ifrågasatte till TV att han skulle kunna uttala sig om varför din fru har den kunskapen.

Det enklaste är väl att du frågar henne själv var hon hämtar in kunskapen?

Istället för att anta att hon måste nåtts av utländska nyheter på tv.

I alla fall framgick det inte att du ställt den raka frågan till din fru? :)

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Snart 19 miljoner användare, så inte i princip alla :haha:  Kanske runt 35% blir det knappt.

http://www.statista.com/statistics/490467/number-of-Thailand-facebook-users/

Dom som inte har det bryr sig nog heller inte så mycket om internationella nyheter överhuvudtaget? :)

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev janne_h:

Nja nu är det ju du själv som drog in din fru i debatten som något slags bevis för att du har rätt.

Och du ifrågasatte till TV att han skulle kunna uttala sig om varför din fru har den kunskapen.

Det enklaste är väl att du frågar henne själv var hon hämtar in kunskapen?

Istället för att anta att hon måste nåtts av utländska nyheter på tv.

I alla fall framgick det inte att du ställt den raka frågan till din fru? :)

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Två av samma sort känns för mycket i kväll. Gonatt!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Två av samma sort känns för mycket i kväll. Gonatt!

Ha ha godnatt på dig!

Återkom när du känner dig piggare. :)

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Har roat mig med att ha TV:n på framför mig de senaste timmarna medans jag hållit på med diverse olika saker och zappat runt på nyhetskanalerna TNN24, Voice TV, THAIPBS och Nation TV och enda internationella inslaget under flera timmar har varit en kortis på en kanal om Panama-skandalen. Något kort inslag om internationell fotboll också på sporten

 

Tror också främsta källan idag till internationella nyheter är via sociala medier och andra kanaler. Inte via traditionell allmän thailändsk media

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Tallviking:

Har roat mig med att ha TV:n på framför mig de senaste timmarna medans jag hållit på med diverse olika saker och zappat runt på nyhetskanalerna TNN24, Voice TV, THAIPBS och Nation TV och enda internationella inslaget under flera timmar har varit en kortis på en kanal om Panama-skandalen. Något kort inslag om internationell fotboll också på sporten

 

Tror också främsta källan idag till internationella nyheter är via sociala medier och andra kanaler. Inte via traditionell allmän thailändsk media

Blocket med utländska nyheter ligger tidigare på dagen (sena eftermiddagen).

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Jive:

Blocket med utländska nyheter ligger tidigare på dagen (sena eftermiddagen).

 

Då äter gemene Thai mat och dricker laokao :waaaht:

 

/enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Jive:

Blocket med utländska nyheter ligger tidigare på dagen (sena eftermiddagen).

 

Jag var uppe i Amata City och hämtade släktingar då

 

Vilken tid är det ?

 

Kör alla kanalerna vid samma tidpunkt ?

 

Är inte Thai på jobbet eller ute på fälten då ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Enis:

 

Då äter gemene Thai mat och dricker laokao :waaaht:

 

/enis

Ja även vid den tiden.:haha:

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Tallviking:

 

Jag var uppe i Amata City och hämtade släktingar då

 

Vilken tid är det ?

 

Kör alla kanalerna vid samma tidpunkt ?

 

Är inte Thai på jobbet eller ute på fälten då ?

Kl 4-5

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...