Jump to content
IGNORERAD

Starthjälp/ Booster

Odin

Recommended Posts

Jag har en fyrhjuling som används alltför sällan, och därför är batteriet (nytt) alltid halvdålgt.

Är det någon som kan rekommendera en bra starthjälp?

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Dela på andra sajter

Startkablar?

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

Jag har en startbooster typ denna köpt på Ullared för 350 spänn tror jag det var, funkar utmärkt att ha med sig i bilen och kan vara ansluten till 12 voltsuttaget i bagaget hela tiden så att den alltid är fulladdad.

images-17.jpeg.798c00b7d3a5038519c8d77cf

Funkar även att pumpa däcken med även om manometern inte precis är av Carl Zeiss kvalité..

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev Soengsang:

Startkablar?

Klantskalle enbart startkablar hjälper inte;)

Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev MaiChai:

Jag har en startbooster typ denna köpt på Ullared för 350 spänn tror jag det var, funkar utmärkt att ha med sig i bilen och kan vara ansluten till 12 voltsuttaget i bagaget hela tiden så att den alltid är fulladdad.

Funkar även att pumpa däcken med även om manometern inte precis är av Carl Zeiss kvalité..

Dom billiga brukar inte ha Power för att starta en bil med helt urladdat batteri, finns starkare men kostar nog en par tusen då

Dela på andra sajter

Dom billiga brukar inte ha Power för att starta en bil med helt urladdat batteri, finns starkare men kostar nog en par tusen då

Klanskalle, det var en liten fyrhjuling han skulle starta, så den duger nog bra.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Odin:

Jag har en fyrhjuling som används alltför sällan, och därför är batteriet (nytt) alltid halvdålgt.

Min kines har även kickstart. Funkar i alla väder.

Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev Boa52:

Den kunde starta en Mercedes Sprinter lastbil i veckan som gick utan problem, men den var iofs inte helt urladdad. Men det är klart att en större givetvis har bättre kapacitet men då tar den snart upp halva bagaget i bilen medan denna inte tar mer plats än typ två mjölkpaket.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Odin:

Alternativ 1. är att som den skötsamma delen av mc: folket, underhållsladda batteriet var 3 månad med en vanlig gammal batteriladdare.

Annars kan du prova att lossa en kabel så blir det inte krypström som tömmer batt fortare när den står längre tider, kanhända ligger prob där.

Alternativ 2. Är att köpa en lite dyrare men bättre och modernare variant som man har kopplad hela tiden. Bor du längs kusten eller i

skärgården kan det vara bra med en marin variant då den fuktiga och saltrika luften är svår mot elektronik.

Här är original märket på dessa laddare av god Svensk kvalitet,

http://www.ctek.se/nl/sv/chargers

Alternativ 2 har används av Försvaret till fyrhjulingar och åkgräsklippare på en del platser... Hittar inte samma men M45 är den mest lika.

M%2045_2.jpg

EDIT:

"CTEK:s smarta laddare går istället över till pulsunderhållsladdningsläge när batteriet är fulladdat. Istället för att skicka in laddning och gissa vad batteriet behöver, kommunicerar CTEK-laddarna hela tiden med batteriet och laddar bara när det behövs.

I pulsunderhållsladdningsläge tillåts batteriet att självurladdas naturligt till en given nivå innan det laddas fullt igen. Metoden innebär inte bara att risken för överladdning avvärjs. Eftersom batteriet motioneras som vid vanlig användning håller det avsevärt mycket längre."

Dela på andra sajter

kitungmakmak

Använder du den inte på ett bra tag så är en ctek laddare nog det bästa, funderat kring detta när det gäller husvagnen och det var den bästa lösningen.

Tja, den bästa jag kom på i alla fall. Bara koppla in och sen kan man glömma den - alternativ 2 är ju att underhållsladda men det kan ju vara lite trassligt om ATVn står en bit bort.

ทีรัก

Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Odin:

Om den inte är parkerad i totalt mörker så finns det små solpaneler att köpa som man kan koppla in, det är vettigt att komplettera med en laddningsregulator/överladdningsskydd också.

Biltema har en del sådant.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev apknug:

Är det nån som testat de här nya start hjälparna som är små som en powerbank? De kan användas till telefon o dator också. Kan de ha tillräckligt med kräm för att starta en bil?

Kolla hur många ampere den kan släppa snabbt, starten kräver ofta höga CCA(Cold Cranking Amps) tal, speciellt om det är en diesel som ska glödas också.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev MaiChai:

Vet du om den "kör åt båda hållen", dvs att den via uttaget hjälper bilens batteri där den sitter?

Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Odin:

Precis som en del andra skriver, en liten underhållsladdare, typ CTEK, är att föredra

framför starthjälp/booster.

Detta för att hålla batteriet i gott skick, istället för att det laddas ur när den inte används.

Förutsätter ju dock att det finns tillgång 230V. där du har den parkerad.

/biker

Dela på andra sajter

Köp en underhållsladdare som du även kan köra via timer typ ett dygn per vecka.

Sent from my iPad using Tapatalk

Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...