Jump to content
IGNORERAD

Jag får vara ärlig med er nu, och hoppas tips/råd


Oden

Recommended Posts

54 minuter sedan, skrev Tallviking:

Vilken av alla däcksegenskaper är det dom avser med "bättre"

 

Som jag sa tidigare så kan jag ha lite problem med att uttrycka mig i skrift, men läsförståelsen är det nog inte så mycket fel på. Jag citerar däcktesten:

 

"Det gäller att ha klart för sig vilket vägunderlag man oftast kör på för att göra rätt val mellan friktions- eller dubbdäck. Dubbdäckens fördel är främst ett betydligt bättre grepp på is, särskilt nära noll grader. På snö fungerar dubb- och friktionsdäck lika bra. På torr och våt väg är de stabilare dubbdäcken bättre."

 

Så, i min enfald så läser jag det som om de med "bättre" menar bättre grepp helt enkelt.  Jag kan ju naturligtvis ha fel, de kanske menar bättre livslängd, billigare, miljömässigt bättre eller nåt annat. Men jag tror att det handlar om bättre grepp, vad tror du?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 292
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Oden

    53

  • Sam sip sam

    15

  • evert 1

    15

  • UglyFarang

    15

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

4 minuter sedan, skrev Nemo:

På snö fungerar dubb- och friktionsdäck lika bra.

 

Ja det vore en dröm om det vore så, törs jag gissa att ditt ursprung är söder om Dalaälven?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Ja det vore en dröm om det vore så, törs jag gissa att ditt ursprung är söder om Dalaälven?

 

Vaffan skulle mitt ursprung ha nånting med Vi Bilägares däcktest att göra?  Dricker du sprit eller?   :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen
4 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Ja det vore en dröm om det vore så, törs jag gissa att ditt ursprung är söder om Dalaälven?

 

Nu var ju inte Nemo däcktestaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Nemo:

 

Vaffan skulle mitt ursprung ha nånting med Vi Bilägares däcktest att göra?  Dricker du sprit eller?   :rolleyes:

 

Mja, de syd om Dalälven brukar hävda att friktion och dubbdäck är lika bra, exakt vad du skriver.

 

Sprit, nej hurså????

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev knasen:

 

Nu var ju inte Nemo däcktestaren.

 

Mja, visserligen men eftersom han förstärkte(fetade) den citerade texten antog jag att han också hävdade det, men det är j inte lätt att veta med den gubben 55555

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Mja, visserligen men eftersom han förstärkte(fetade) den citerade texten antog jag att han också hävdade det, men det är j inte lätt att veta med den gubben 55555

 

Jag fetade så att TV lättare skulle förstå att testet förmodligen handlade om vilka däck som hade bäst grepp. Var däckstestarna är uppvuxna framgår tyvärr inte, men du kan ju skicka ett mail till Vi Bilägare och fråga så slipper du ligga sömnlös för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Jag fetade så att TV lättare skulle förstå att testet förmodligen handlade om vilka däck som hade bäst grepp. Var däckstestarna är uppvuxna framgår tyvärr inte, men du kan ju skicka ett mail till Vi Bilägare och fråga så slipper du ligga sömnlös för det.

 

ok, inte lätt o veta vad du svamlar om-

och för den delen tror jag TV förstår alldeles utmärkt, iaf så länge inte du rör till det med ditt snurr!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Soengsang:

 

ok, inte lätt o veta vad du svamlar om-

och för den delen tror jag TV förstår alldeles utmärkt, iaf så länge inte du rör till det med ditt snurr!

 

Nja han försökte ju slingra sig undan med den här frågan: " Vilken av alla däcksegenskaper är det dom avser med "bättre" "

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam
2 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Nja han försökte ju slingra sig undan med den här frågan: " Vilken av alla däcksegenskaper är det dom avser med "bättre" "

vi bilägares test ger jag inte mkt för TV har helt rätt i sitt antagande

Ändrades av Sam sip sam
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tallviking:

Vilken av alla däcksegenskaper är det dom avser med "bättre"

 

Bara skriv vilket av det rödmarkerade det är som du inte förstår så ska jag förklara.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

46 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Som jag sa tidigare så kan jag ha lite problem med att uttrycka mig i skrift, men läsförståelsen är det nog inte så mycket fel på. Jag citerar däcktesten:

 

"Det gäller att ha klart för sig vilket vägunderlag man oftast kör på för att göra rätt val mellan friktions- eller dubbdäck. Dubbdäckens fördel är främst ett betydligt bättre grepp på is, särskilt nära noll grader. På snö fungerar dubb- och friktionsdäck lika bra. På torr och våt väg är de stabilare dubbdäcken bättre."

 

Så, i min enfald så läser jag det som om de med "bättre" menar bättre grepp helt enkelt.  Jag kan ju naturligtvis ha fel, de kanske menar bättre livslängd, billigare, miljömässigt bättre eller nåt annat. Men jag tror att det handlar om bättre grepp, vad tror du?

 

Läst OCH förstått!!

Bra!

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Sam sip sam:

vi bilägares test ger jag inte mkt för TV har helt rätt i sitt antagande

 

Har du kod så du kan logga in hos TeknikensVärld eller annan motormedia, så kan du se samma testresultat där, för detta baseras på tester gjorda med bilar utrustade med utrustning för friktionsmätning, alla elektroniska hjälpmedel är helt avstängda under dessa tester.

 

I mitt hushåll så kommer det i dagsläget aldrig monteras dubbfria däck, om däckkonstuktörerna kommer med något nytt material eller annat som skulle göra att de dubbfria(sajpade) däcken får torr och våtegenskaper likvärdiga med dubbdäckens så ska jag ompröva detta beslut.

Någon däcktillverkare tog fram ett dubbfritt däck där inte alla sajpningar var lika djupa för att förbättra egenskaperna i torrt och blött väglag, men jag vet inte om detta sattes i produktion.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev Sam sip sam:

vi bilägares test ger jag inte mkt för TV har helt rätt i sitt antagande

Naturligtvis är det så.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Ger mig fan på att TV hade billiga stenhårda kinesiska dubbdäck eller så framförde han fordonet vårdslöst, vilket ju är kriminellt :crazy:

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte kunskapen själv om vad som är bättre på våt asfalt. Men helt klart verkar ju vi bilägare kommit fram till att dubbdäck är bättre på våt asfalt. Men dom har väl inte pratat med Tallviking. :)

 

 

Enligt Vi Bilägare ger dubbdäck betydligt bättre grepp än dubbfria vinterdäck på isig och våt asfalt. 

 

https://www.nokiantyres.se/innovativt-arbete/dackfakta/gatudamm/personligt-val-dubbdack-eller-dubbfria-vinterdack/

 

 

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Fredman:

Härligt med en däcktråd! :) Man ska visst ta testerna med en nypa salt. http://teknikensvarld.se/nokian-anklagas-for-mangarigt-fusk-med-dacktest-266741/

 

Sannolikt inte bara Nokian som skulle hängas ut där, det har varit ett stort antal dubbdäck(förseriedäck) som vid test haft lite större dubbutstick än vad produktionsdäcken senare haft, men detta förbättrar inte torr och våt egenskaperna utan egenskaperna på framför allt is och packad snö.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

På tal om våta väglag, vilka torkarblad rekommenderas vid duggregn alt. spöregn?

Och framförallt vilka som är bäst vid solsken och vindstilla...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Kan tänka mig att det googlas friskt nu på en veranda i Rayong :rotfl:

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev knasen:

Ger mig fan på att TV hade billiga stenhårda kinesiska dubbdäck eller så framförde han fordonet vårdslöst, vilket ju är kriminellt :crazy:

 

 

4 minuter sedan, skrev Mankan:

Jag har inte kunskapen själv om vad som är bättre på våt asfalt. Men helt klart verkar ju vi bilägare kommit fram till att dubbdäck är bättre på våt asfalt. Men dom har väl inte pratat med Tallviking. :)

 

 

Enligt Vi Bilägare ger dubbdäck betydligt bättre grepp än dubbfria vinterdäck på isig och våt asfalt. 

 

https://www.nokiantyres.se/innovativt-arbete/dackfakta/gatudamm/personligt-val-dubbdack-eller-dubbfria-vinterdack/

 

 

 

En hel del dubbfria däck avsedda för den sydeuropeiska marknaden är säkert bättre på både våt och torr väg än vad dubbdäcken är men de han i princip noll grepp när det är halt..........

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
2 minuter sedan, skrev Benriach:

På tal om våta väglag, vilka torkarblad rekommenderas vid duggregn alt. spöregn?

Och framförallt vilka som är bäst vid solsken och vindstilla...

Viktiga frågor och när vi ändå är på det, vid  vilken temperatur blir det rattmuff på? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam
7 minuter sedan, skrev Mankan:

Jag har inte kunskapen själv om vad som är bättre på våt asfalt. Men helt klart verkar ju vi bilägare kommit fram till att dubbdäck är bättre på våt asfalt. Men dom har väl inte pratat med Tallviking. :)

 

 

Enligt Vi Bilägare ger dubbdäck betydligt bättre grepp än dubbfria vinterdäck på isig och våt asfalt. 

 

https://www.nokiantyres.se/innovativt-arbete/dackfakta/gatudamm/personligt-val-dubbdack-eller-dubbfria-vinterdack/

 

 

på isig vinterväg dubbdäck bäst helt klart ,

men på våt vägbana vanliga odubbade bäst 

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam
2 minuter sedan, skrev knasen:

Kan tänka mig att det googlas friskt nu på en veranda i Rayong :rotfl:

 

 

tror jag inte ,räcker gott med hans egen erfarenhet som stämmer mkt bra med verkligheten

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Fredman:

Viktiga frågor och när vi ändå är på det, vid  vilken temperatur blir det rattmuff på? 

Hört talas om rattvärme??

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
Denna tråd är låst.
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...