Jump to content
IGNORERAD

Jag får vara ärlig med er nu, och hoppas tips/råd


Oden

Recommended Posts

Sam sip sam
14 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Har du kod så du kan logga in hos TeknikensVärld eller annan motormedia, så kan du se samma testresultat där, för detta baseras på tester gjorda med bilar utrustade med utrustning för friktionsmätning, alla elektroniska hjälpmedel är helt avstängda under dessa tester.

 

I mitt hushåll så kommer det i dagsläget aldrig monteras dubbfria däck, om däckkonstuktörerna kommer med något nytt material eller annat som skulle göra att de dubbfria(sajpade) däcken får torr och våtegenskaper likvärdiga med dubbdäckens så ska jag ompröva detta beslut.

Någon däcktillverkare tog fram ett dubbfritt däck där inte alla sajpningar var lika djupa för att förbättra egenskaperna i torrt och blött väglag, men jag vet inte om detta sattes i produktion.

tyvärr får du ju inte köra med dubbdäck året runt så du får nog köra dubbfritt du också 55555555

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 292
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Oden

    53

  • Sam sip sam

    15

  • evert 1

    15

  • UglyFarang

    15

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Oregistrerad knasen
1 minut sedan, skrev Sam sip sam:

tror jag inte ,räcker gott med hans egen erfarenhet som stämmer mkt bra med verkligheten

 

Vems verklighet? Jag har kört dubbfria friktionsdäck, billiga kines dubbdäck och dyrare premium dubbdäck och enligt min verklighet så har premiu dubbdäcken bäst grepp på blöt asfalt.

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley
2 minuter sedan, skrev Fredman:

Viktiga frågor och när vi ändå är på det, vid  vilken temperatur blir det rattmuff på? 

Rimfrost = rattmuff på

tjällossning = rattmuff av

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
2 minuter sedan, skrev uptoyou:

Hört talas om rattvärme??

Jo jag har det också men inte är det samma sak. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
1 minut sedan, skrev GreenValley:

Rimfrost = rattmuff på

tjällossning = rattmuff av

Klockrent! 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev uptoyou:

Hört talas om rattvärme??

Rattar och muffar. Nu blir det nog lite för allvarligt för detta familjeforum...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam
2 minuter sedan, skrev knasen:

 

Vems verklighet? Jag har kört dubbfria friktionsdäck, billiga kines dubbdäck och dyrare premium dubbdäck och enligt min verklighet så har premiu dubbdäcken bäst grepp på blöt asfalt.

Har du provat premium utan dubb

Link to comment
Dela på andra sajter

39 minuter sedan, skrev Sam sip sam:

vi bilägares test ger jag inte mkt för TV har helt rätt i sitt antagande

 

Snicksnack, han försökte på klassiskt politikermanér slingra sig undan med en motfråga.  :D

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Sam sip sam:

tyvärr får du ju inte köra med dubbdäck året runt så du får nog köra dubbfritt du också 55555555

 

Sorry, jag talar om vinter däck, sommardäcken i Skåne är alltid dubbfria, hur det är i norra delarna av sverige angående sommar däck med eller utan dubb har jag begränsade kunskaper om.

Det är väl dubb av som gäller när man kommer hem.

Ändrades av UglyFarang

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam
Precis nyss, skrev UglyFarang:

 

Sorry, jag talar om vinter däck, sommardäcken i Skåne är alltid dubbfria, hur det är i norra delarna av sverige angående sommar däck med eller utan dubb har jag begränsade kunskaper om.

samma regler över hela landet 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Fredman:

Jo jag har det också men inte är det samma sak. 

Jag har själv aldrig testat rattvärme, men nästa bil har det garanterat. Jag använde rattmuff en hel del förr, tyvärr blir det ett jäkla skitgrepp om ratten.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen
Precis nyss, skrev Sam sip sam:

Har du provat premium utan dubb

 

Finns ingen anledning att göra det då jag åker till jobbet under sådana tider då halkan är som värst och alltså behöver ha dubbdäck för det ändamålet. Skulle just därför inte investera i dubbfria, men de dubbfria som följde med en bil var inget att hurra över och det var nå michelinskit.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Sam sip sam:

samma regler över hela landet 

 

Det finns väl undantag som säjer något om att dubb får användas om vinterväglag väntas?

Kavalleriet kommer väl snart och talar om vad som gäller.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam
Precis nyss, skrev knasen:

 

Finns ingen anledning att göra det då jag åker till jobbet under sådana tider då halkan är som värst och alltså behöver ha dubbdäck för det ändamålet. Skulle just därför inte investera i dubbfria, men de dubbfria som följde med en bil var inget att hurra över och det var nå michelinskit.

Var fan bor du som måste ha dubbdäck och har halka året runt ,svalbard eller

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
Precis nyss, skrev uptoyou:

Jag har själv aldrig testat rattvärme, men nästa bil har det garanterat. Jag använde rattmuff en hel del förr, tyvärr blir det ett jäkla skitgrepp om ratten.

Min första bil hade backelitratt och den var inte kul när det var kallt. Hemma har jag garage som jag tar hissen till och slipper gå ut. Annars är dieselvärmaren och rattvärmen guld. 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev uptoyou:

Hört talas om rattvärme??

 

Nä, men muffvärme... 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen
2 minuter sedan, skrev Sam sip sam:

Var fan bor du som måste ha dubbdäck och har halka året runt ,svalbard eller

 

 

Har aldrig påstått att jag har halka året runt. Det finns vissa tider under dygnet då halkan är värre än under övriga tider på dygnet. Om du läser vad däckexperter säger om valet av dubb eller dubbfritt så är just det en av de parametrarna man ska ta i beaktning när man väljer, det borde faktiskt en yrkesförare av din rang känna till.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Tyvärr så måste man kunna logga in hos TeknikensVärld för att läsa deras däck test, men en länk till ViBilägare som inte håller med dej:

 

http://www.vibilagare.se/test/dack/dacktest-2015-dubbdack

 

" Det gäller att ha klart för sig vilket vägunderlag man oftast kör på för att göra rätt val mellan friktions- eller dubbdäck. Dubbdäckens fördel är främst ett betydligt bättre grepp på is, särskilt nära noll grader. På snö fungerar dubb- och friktionsdäck lika bra. På torr och våt väg är de stabilare dubbdäcken bättre. Detta beror dock inte på dubbarna, utan däckkonstruktionen. Glöm inte heller friktionsdäckens lägre ljudnivå. Bullret får man leva med varje meter man kör!"

 

 

Ja jag äger ju några företagabilar. Och en gång vart det fel och det monterades dubbfritt på en del. Och det var inget roligt alls. Allra helst när bilen kom en bit utanför Stockholm.

Har noll förståelse för dubbdäcksförbud på vissa gator. Det är ju knappast nåt man byter när man passerar runt hörnet precis.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
10 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Det finns väl undantag som säjer något om att dubb får användas om vinterväglag väntas?

Kavalleriet kommer väl snart och talar om vad som gäller.

På Hornsgatan får man inte köra med dubbdäck oavsett väglag.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Soengsang:

 

Mja, de syd om Dalälven brukar hävda att friktion och dubbdäck är lika bra, exakt vad du skriver.

 

Sprit, nej hurså????

 

En sanning är att det krävs att ca 25% av fordonen framförs med dubbdäck(som river i is och packad snö) för att det ska finnas något grepp att få för de dubbfria däcken.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam
15 minuter sedan, skrev knasen:

 

Har aldrig påstått att jag har halka året runt. Det finns vissa tider under dygnet då halkan är värre än under övriga tider på dygnet. Om du läser vad däckexperter säger om valet av dubb eller dubbfritt så är just det en av de parametrarna man ska ta i beaktning när man väljer, det borde faktiskt en yrkesförare av din rang känna till.

jag pratar isig vägbana kontra våt ,blöt 

isig väg dubbdäck

våt regnig blöt dubbfria så är det 

Link to comment
Dela på andra sajter

41 minuter sedan, skrev Fredman:

Viktiga frågor och när vi ändå är på det, vid  vilken temperatur blir det rattmuff på? 

Frun i huset kor med rattmuff året runt. Notera även muffen på växelväljaren!

 

rattmuff.jpg.4c0314a44f3425ad56b52689e99

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
1 minut sedan, skrev thomas001:

Frun i huset kor med rattmuff året runt. Notera även muffen på växelväljaren!

 

rattmuff.jpg.4c0314a44f3425ad56b52689e99

Är hon sån där hipp-hoppare? :) 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
Denna tråd är låst.
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...