Jump to content
IGNORERAD

Personlig info om utlänningar i Thailand läcker ut


MPR Nyheter

Recommended Posts

49 minuter sedan, skrev M33:

 

Har bara märkt av 12 timmars (am/pm) men det beror väl på att de jag umgås med pratar engelska med mig alternativt är idi*ter (kanske en kombination...)

 

Åker man på  fjorton dagar "all inklusive" med sina "utflykter" förlagda på takbarer, så finns ju möjligheten att du missat Thailand... :whistle:

 

Men vad vet jag, själv är man en glad amatör, och umgås gärna med sådana...

Mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 41
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nemo

    7

  • borje222

    5

  • Wangthong

    4

  • kitungmakmak

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

2 minuter sedan, skrev borje222:

 

Åker man på  fjorton dagar "all inklusive" med sina "utflykter" förlagda på takbarer, så finns ju möjligheten att du missat Thailand... :whistle:

 

Men vad vet jag, själv är man en glad amatör, och umgås gärna med sådana...

Mvh. borje222

 

Jo man väljer ju vad man tycker om med Thailand. Tramset att man inte varit i Thailand om man inte ätit risråttor eller haft turistmage i någon risby på 70-talet brukar ju de gamla rävarna oftast dra upp. Men visst, språket är nog annorlunda där och då, inget jag kommer ta reda på och jag kommer nog fortsättningsvis få dras med AM / PM.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Wangthong:

 

Är väldigt utbrett. Visst lever det mera kvar i byarna än i trakter där folk med mera internationell inriktning och utbildning lever. 

 

Sex timmars klocka

Kl 21,     sam tom,           tre på kvällen

kl 3,      tee sam,             tre på natten ,       (varför de här säger tre (sam) efter "natten ordet" förstår jag ej)

kl 9,      sam mong chao,  tre på förmiddagen

kl 15,    sam mong yen     tre på eftermiddagen

 

Har missat både tåg och bussar i Thailand tack vare detta, då de bara sagt sam mong och utelämnat vilken del av dagen de menar! Numera frågar jag alltid om det är oklart.

 

Sedan finns det idi*ter som använder tolvtimmars klocka

9 am

9 pm

 

Har missat ett flyg med finnarna då de skrev ut tiderna i liten text och då jag i brådskan och dåligt ljus bara läste siffrorna och trodde de angivit enligt 24 timmars systemet. Visst, klantigt av mig! Naturligtvis har thailändarna också 12 timmars klocka.

 

samt 24 timmars klockor. 

 

Ganska svårt att missa

Kl 21,12    jeesipet nalika sipsong natee    

kl 3,12      sam nalika sipsong natee             

kl 9,12     khao nalika sipsong natee

kl 15,12    sipha nalika sipsong natee    

 

 

Jag fattar inte hur du kan ha missat ett flyg om du trodde det var 24-timmarsklocka, då borde du varit för tidigt ute?

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-03-29 at 17:20, skrev M33:

 

Aldrig märkt eller hört detta tidigare, måste vara något byfenomen?

 

4 timmar sedan, skrev M33:

 

Har bara märkt av 12 timmars (am/pm) men det beror väl på att de jag umgås med pratar engelska med mig alternativt är idi*ter (kanske en kombination...)

 

2 timmar sedan, skrev M33:

 

Jo man väljer ju vad man tycker om med Thailand. Tramset att man inte varit i Thailand om man inte ätit risråttor eller haft turistmage i någon risby på 70-talet brukar ju de gamla rävarna oftast dra upp. Men visst, språket är nog annorlunda där och då, inget jag kommer ta reda på och jag kommer nog fortsättningsvis få dras med AM / PM.

 

En tanke jag har... Tack för att jag fick lära mig något, som jag aldrig hört... Men tack MPR, alltid trevligt att bli upplyst... :great:

 

Men så funkar tydligen ej dagens ungjävlar... Tydligen nya tider...

 

Mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Wangthong:

 

 

kl 9,      sam mong chao,  tre på förmiddagen

 

Vafalls?!  Vad menas med tre på förmiddagen?

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
4 timmar sedan, skrev Nemo:

 

Vafalls?!  Vad menas med tre på förmiddagen?

Ungefär som då tuppdjävlarna börjar gala... dom är lite konstiga dom åxå. Solen går upp 6, men 4 enligt dessa fåglar.

 

Har inget att göra med inlägget, ville bara skriva av mig lite... Skype funkar inte så jag är lite sur.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen
14 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Ungefär som då tuppdjävlarna börjar gala... dom är lite konstiga dom åxå. Solen går upp 6, men 4 enligt dessa fåglar.

 

Har inget att göra med inlägget, ville bara skriva av mig lite... Skype funkar inte så jag är lite sur.

 

Har du inte Line som alternativ till Skype?

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev knasen:

 

Har du inte Line som alternativ till Skype?

Tango är ett tredje bra alternativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
5 minuter sedan, skrev knasen:

 

Har du inte Line som alternativ till Skype?

Japp, men avinstallerade det (raderade den) från telefonen och nu vill den ha ett lösenord som bara skickas till telefonen om jag vill ha igång line igen på datorn.

 

Skype har ju fungerat bättre, så jag tog bort den [line]. Minnet är liksom fullt på telefonen. 

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
1 minut sedan, skrev frogfish:

Tango är ett tredje bra alternativ.

Få vännen att installera nåt på telefonen är som att dra katten baklänges över en heltäckningsmatta. Hon har line och skype, jag bara skype just nu... men funderar på att kasta ut nåt från telefonen [min] och aktivera line igen.

 

Är bara på ett uselt humör, så går nåt åt pipan så lär telefonen få en flygtur.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Line och Tango ????????????????

Många som börjat dansa här på forumet ;)

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Line och Tango ????????????????

Många som börjat dansa här på forumet ;)

Den berömda thaidansen:big_smile:

 

Det är ganska kul att läsa storys från en del gamla uvar här som träffat sina damer på den gamla goda tiden när det bara fanns typ en telefon i varje by. Då krävdes det lite ansträngning för att kontakten.

Idag är väl varenda unge uppkopplad även i de mörkaste Isaan-skogarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
16 minuter sedan, skrev frogfish:

Den berömda thaidansen:big_smile:

 

Det är ganska kul att läsa storys från en del gamla uvar här som träffat sina damer på den gamla goda tiden när det bara fanns typ en telefon i varje by. Då krävdes det lite ansträngning för att kontakten.

Idag är väl varenda unge uppkopplad även i de mörkaste Isaan-skogarna.

Jo jag kommer ihåg när man fick ringa till byns enda affär med telefon och sa vem man ville snacka med.

De sprang sedan och hämtade damen som väntade där när man ringde tillbaka efter en kvart

Det kostade ca 25 spänn minuten och ringa också så det blev inga långa samtal

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev SatanG:

 

Jag fattar inte hur du kan ha missat ett flyg om du trodde det var 24-timmarsklocka, då borde du varit för tidigt ute?

 

/ SatanG

Det gick på natten 1:20 am och jag fick för mig att det var mitt på dagen. Jag tänkte nog inte så jäkla mycket! Men jag blev jäkligt snopen när vi kom till Suvan i jättegod tid på förmidan och så hade planet dragit iväg 6-8 timmar tidigare. Jag stod absolut inte högt i kurs då av frugan och dottern som var med. Som jag skrev tidigare riktigt klantigt av mig. Jag hade väl på något vis förträngt att vi skulle åka hem och tittade som hastigast på utskriften utan glasögon och i dåligt ljus. På Suvan tittade jag dess nogrannare på pappersutskriften, kan jag säga. Som tur var var finnarna väldigt hjälpsamma och jag fick köpa nya biljetter till oss tre för 25% tror jag och de lyckades fixa plats på fullbokade plan.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev Nemo:

 

Vafalls?!  Vad menas med tre på förmiddagen?

Det är då man kliver upp och äter ahan chao. Dvs kaffe och nått tilltugg! Vissa ligger väl kvar i bingen till ahan tiang!

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev kitungmakmak:

Ungefär som då tuppdjävlarna börjar gala... dom är lite konstiga dom åxå. Solen går upp 6, men 4 enligt dessa fåglar.

 

Har inget att göra med inlägget, ville bara skriva av mig lite... Skype funkar inte så jag är lite sur.

Nej! Tee sam, tee sii, eller tee ha börjar tupparna gala hos oss. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...