Jump to content
IGNORERAD

Nötkött -


Oden

Recommended Posts

7 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

 

Den optimisten ;) Fick faktiskt tipset av en MPR-medlem till avataren.

 

 

Det gör inte svartpeppar heller, men det finns ju i dom flesta recepten.

 

Snokade lite, här är det en halvtimme. Låter lite mer troligt än två minuter i alla fall...

 

 

Snubblade över en MPR-tråd om gua falang (mörsalt) åxå

 

 

Med mörsalt så har jag sett på Youtube att  det tar 1 timme per tums tjocklek. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 91
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Oden

    16

  • kitungmakmak

    9

  • rowa

    8

  • Kenneth4618

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

kitungmakmak
20 minuter sedan, skrev rowa:

Med mörsalt så har jag sett på Youtube att  det tar 1 timme per tums tjocklek. 

 Mörsalt innehåller ju papain... eller nånting (tror det är från papaya), och då verkar tiden vettigare. Jag blev bara fundersam på 2 minuter för kiwi - det lät lite väl kvickt. Fast det är klart, är det jäkligt tunna skivor så kanske det stämmer. Känns bara som att enzymerna inte hinner tränga in i köttet. Men snart har väl nån testat, IL hade ju provat med ananas och det gick ju.

 

Intressant fråga (vad det Kenneth som undrade initialt) är ju åxå om smaken från papaya/kiwi/ananas kommer med eller om det bara möras. Är ju skillnad på marinad (ger smak) och mörning (tenderizer eller vad man nu skall kalla det) såg jag när jag snokade lite. 

 

Finurligt i alla fall om man kan köra lite grillat från "slaktaren under trädet" och inte få tuggummi.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

 Mörsalt innehåller ju papain... eller nånting (tror det är från papaya), och då verkar tiden vettigare. Jag blev bara fundersam på 2 minuter för kiwi - det lät lite väl kvickt. Fast det är klart, är det jäkligt tunna skivor så kanske det stämmer. Känns bara som att enzymerna inte hinner tränga in i köttet. Men snart har väl nån testat, IL hade ju provat med ananas och det gick ju.

 

Intressant fråga (vad det Kenneth som undrade initialt) är ju åxå om smaken från papaya/kiwi/ananas kommer med eller om det bara möras. Är ju skillnad på marinad (ger smak) och mörning (tenderizer eller vad man nu skall kalla det) såg jag när jag snokade lite. 

 

Finurligt i alla fall om man kan köra lite grillat från "slaktaren under trädet" och inte få tuggummi.

Jag har köpt Meat Tenderizer på Macro som innehåller bromelain som ananas.

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

 Mörsalt innehåller ju papain... eller nånting (tror det är från papaya), och då verkar tiden vettigare. Jag blev bara fundersam på 2 minuter för kiwi - det lät lite väl kvickt. Fast det är klart, är det jäkligt tunna skivor så kanske det stämmer. Känns bara som att enzymerna inte hinner tränga in i köttet. Men snart har väl nån testat, IL hade ju provat med ananas och det gick ju.

 

Intressant fråga (vad det Kenneth som undrade initialt) är ju åxå om smaken från papaya/kiwi/ananas kommer med eller om det bara möras. Är ju skillnad på marinad (ger smak) och mörning (tenderizer eller vad man nu skall kalla det) såg jag när jag snokade lite. 

 

Finurligt i alla fall om man kan köra lite grillat från "slaktaren under trädet" och inte få tuggummi.

Här kan du läsa lite från Umeå Univ. om frukt mörning. http://school.chem.umu.se/Experiment/73

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Nej det var inte jag som undrade om det tog smak men om ananasen skulle ge smak är det bara att kalla den för Biff Hawai

 

Har provat med kiwi och det funkar bra

 

 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-03-28 at 08:33, skrev Glenn Phuket:

o jag som brukar ha mitt kött 2 veckor i kylen,,,

snabbmat e så det kallas.....???

 

Blir det ruttet nog då?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
20 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Blir det ruttet nog då?

Å herregud, han hade rätt som sa nåt som liknade "visdom har sina gränser (är inte oändlig), men dumhet verkar inte ha det - det skrämmer mig". AE tror jag det var, men den exakta ordalydelsen kommer jag inte ihåg.

Passar inte en mör köttbit så kan jag nog snoka fram receptet på nattens fångst av risråtta till herrn. Verkar enkelt, när den slutar sprattla så är den nästan klar.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Å herregud, han hade rätt som sa nåt som liknade "visdom har sina gränser (är inte oändlig), men dumhet verkar inte ha det - det skrämmer mig". AE tror jag det var, men den exakta ordalydelsen kommer jag inte ihåg.

Passar inte en mör köttbit så kan jag nog snoka fram receptet på nattens fångst av risråtta till herrn. Verkar enkelt, när den slutar sprattla så är den nästan klar.

 

?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
1 timme sedan, skrev UglyFarang:

 

?

Mört != ruttet... " Blir det ruttet nog då? "

Inte som jag tänker i alla fall, då kan man käka omogna bär och njuta av det åxå.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-03-28 at 06:12, skrev Glenn Phuket:

Ja det e ju nyslaktat o ej har fått ruttna (mörat)...men det fixar du själv,,,,, 

 

On 2016-03-28 at 07:53, skrev Glenn Phuket:

Man behöver inte ha en massa tillsatser när man mörar kött , in i kylen o den ruttnar av sig själv....

 

On 2016-03-28 at 08:24, skrev Glenn Phuket:

vad är tidsvinsten om man låter köttet ruttna (möra ) med ananas???

har ej testat detta men kanske en dag ....

 

On 2016-03-28 at 08:33, skrev Glenn Phuket:

o jag som brukar ha mitt kött 2 veckor i kylen,,,

snabbmat e så det kallas.....???

 

2 timmar sedan, skrev UglyFarang:

 

Blir det ruttet nog då?

 

1 timme sedan, skrev kitungmakmak:

Å herregud, han hade rätt som sa nåt som liknade "visdom har sina gränser (är inte oändlig), men dumhet verkar inte ha det - det skrämmer mig". AE tror jag det var, men den exakta ordalydelsen kommer jag inte ihåg.

Passar inte en mör köttbit så kan jag nog snoka fram receptet på nattens fångst av risråtta till herrn. Verkar enkelt, när den slutar sprattla så är den nästan klar.

 

1 timme sedan, skrev UglyFarang:

 

?

 

23 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Mört != ruttet... " Blir det ruttet nog då? "

Inte som jag tänker i alla fall, då kan man käka omogna bär och njuta av det åxå.

 

Nu kanske du förstår varför jag skrev ruttet till Glenn.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
4 timmar sedan, skrev UglyFarang:

 

 

 

 

 

 

 

 

Nu kanske du förstår varför jag skrev ruttet till Glenn.

Ja, jag fattar. Ursäkta att jag hoppade på dig på det viset.

 

Jag tyckte bara det såg fel ut, men jag hade inte resten av er dialog i huvudet.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
On den 29 mars 2016 at 12:38, skrev kitungmakmak:

 Mörsalt innehåller ju papain... eller nånting (tror det är från papaya), och då verkar tiden vettigare. Jag blev bara fundersam på 2 minuter för kiwi - det lät lite väl kvickt. Fast det är klart, är det jäkligt tunna skivor så kanske det stämmer. Känns bara som att enzymerna inte hinner tränga in i köttet. Men snart har väl nån testat, IL hade ju provat med ananas och det gick ju.

 

Intressant fråga (vad det Kenneth som undrade initialt) är ju åxå om smaken från papaya/kiwi/ananas kommer med eller om det bara möras. Är ju skillnad på marinad (ger smak) och mörning (tenderizer eller vad man nu skall kalla det) såg jag när jag snokade lite.

 

Finurligt i alla fall om man kan köra lite grillat från "slaktaren under trädet" och inte få tuggummi.

Hej

Det är bara att skölja av ananasen innan tillagningen och mig veterligen smakade köttet inte ananas alls, frugan har gjort så här i många år.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det är bara att skölja av ananasen innan tillagningen och mig veterligen smakade köttet inte ananas alls, frugan har gjort så här i många år.

Med vänlig hälsning isan lover

Detta måste vi testa. Gnida in nötköttet med ananas och sedan skölja av innan tillagning.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på att en pajas startade denna tråd blev den informativ till sist...

 

Att köttet blir mört är naturligt i föruttnelse processen, därför hängmörar man kött, lagom länge innan det "ruttnar".

 

Denna fråga brukar avhandlas ca. 1 gång / år på detta forum...

 

Har man ett sämre kött, så som ofta är fallet i Thailand, kan man med fördel använda mörmedel.

Pappain, ( verksamma enzymer hos Pappaya ), tycker jag funkar bra, naturligt också.

 

P1040684.JPG.f7e0ac5d62f2c26bd30cad563c2

 

Thai och framförallt kineser använder gärna bikarbonat, (bakpulver), inte lika roligt enligt mig...

 

Mvh. borje222

 

Ändrades av borje222
Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man laga en gryta på nötkött i Thailand eller i Sverige. Kan man använda valfri del av kokekött samt sitt eget val av grönsaker  kryddor rotfrukter osv. Hemligheten för att få köttet riktigt mört och gott är att lägga ner en halv Kiwi i grytan. 

Det räcker med en halvtimme i början av koket. Ta sedan upp den halva Kiwin och kasta. Köttet blir otroligt mört och gott.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...